€ Rötter.. än en gång

#1 - 19 september 2003 23:13
Om man verkligen verkligen vill ta egna rötter man har hittat i skogen.. vad ska man göra då?
------Ex. Bygg din egen flod, lägg rötterna däri och vänta ett halvår. Koka därefter.------
Eller kanske ett lättare och framför allt snabbare sätt?

Jag sparkade sönder några "ruttna" stubbar på gotland i våras och tog med hem. De var förstås inte murkna rakt igenom utan de håller ihop som en rot "ska".. Sen dess har jag inte gjort något åt dem utan de har bara legat och torkat. Kan jag göra nåt med dessa?

Finns det annars några användbara riktlinjer om hur stor volymprocent rot man kan ha i ett akvarium utan allt för häftiga vattenförändringar?

Magnus undrar.
#2 - 20 september 2003 07:33
om det är rötter från något barrträd så kan du kasta bort dem direkt... dom inne håller giftiga ämnen och de går inte bort om man kokar roten
#3 - 22 september 2003 21:58
Jag har använt alrötter i mitt 500 liters akvarium. Bland annat lade jag ner en enorm alstubbe med nästan komplett rotsystem som nästan fyllde upp 2/3 delar av akvariet. Sedan fäste jag microsorium(ormbunkar) och javamossa lite här och var på stubben.
Det blev faktiskt otroligt fint.
Vattnet blev väldigt the-färgat första veckorna, men efter ett tag såg det riktigt bra ut.
Jag fick aldrig problem med infusorier eller nåt liknande.
Fiskarna trivdes ypperligt. M.Altispinosa, Apistogramma steindachneri, Nyckelhålsciklider, Blå ciklider, Laetacara "Buckelkopf" m.m. gick väldigt bra i akvariet.

Om du bestämmer dig för att ta rötter/grenar ute i naturen ger jag dig följande råd:

Ta enbart rötter som ligger på botten av dammar, bäckar,sjöar och dyligt. De får absolut inte flyta! Om de gör det kan det finnas frisk ved kvar inuti roten. Helt förödande för akvariet. Det bildas infusorier och det kan bli förgiftningar.

Försök om möjligt endast plocka rötter av lövträd. Kan vara svårt/omöjligt att avgöra om man tittar på roten.
Försök därför välja ställen där det enbart växer lövträd. Då minimerar man risken att få med barrträdsrötter.
Barrträds rötter/grenar inehåller terpentiner och hartser som kan ställa till det.

Preparera roten innan du stoppar ner den i akvariet på följande sätt:
Borsta bort allt löst på roten och skölj den noga. Låt helst roten torka rejält i solen några dagar (för att ta död på oönskade vattenorganismer).
Blötlägg den därefter igen i en balja eller en tunna med saltvatten. Låt rötterna ligga i detta tills de inte flyter längre. Sen är det bara att stoppa ner dem i akvariet.

Jag fick ett problem med mina alrötter,
om jag nu ska ta upp något negativt med att ta in rötter från naturen.
Alrötter och andra rötter från "vår" flora är mjukare än t.ex. mangroverötter.
Mina ancistrus malar bearbetade mina rötter rejält. Jag märkte det på innehållet i mitt Eheim ytterfiler. Det fylldes på rätt bra med ett små bruna träpartiklar.
Men i övrigt gick det väldigt bra.

Mvh/Per
#4 - 23 september 2003 06:48
En liten fråga bara...
"Hittade" du din Alstubbe i vattnet?
#5 - 23 september 2003 06:54
Jag har tagit in grenar efter En , som legat på botten i en klarvattensjö. Snorklingen var enormt fin i denna sjö - precis som i ett akvarium, och inredningen blev jättebra i akvariet också.
Dessvärre började akvariet att läcka igår, så nu är det inget vidare kul...
#6 - 25 september 2003 12:12
Ja, den låg i dyn på botten av en å.

Mvh/ Per
#7 - 29 september 2003 08:59
Det absolut säkraste träslaget att använda i akvarier är bok! Se bara till att grenarna är döda så är de färdiga att stoppa ner i karet efter lite skrubbning och genomblötning.
#8 - 29 september 2003 11:36
Så, Robbanp! Du menar att man kan ta döda, torra grenar från skogen och lägga ner? De måste inte ha legat i vatten då? Det är ifs ganska sällsynt med bokgrenar vid vattnet...
#9 - 29 september 2003 11:39
Jag tror han menar döda torra grenar som inte har legat i vatten. Själv skulle jag inte känna igen en bokgren..
Tillägg: Inte en bok heller för den delen.
#10 - 29 september 2003 11:51
Alla talar utifrån sina erfarenheter, så jag får val tala utifrån mina. Jag har ett kar med malawiciklider och div. malar, bl.a. L 27c & L 109 och i detta kar har jag både curiorötter, mangroverötter samt en gren tagen direkt från ett (löv)träd som stod i skogskanten hemmavid och har inte haft minsta problem, så att det MÅSTE vara döda grenar som legat i eviga tider i ngn mossa kan kanske diskuteras.
#11 - 29 september 2003 15:30
Okej! Att hitta bokgrenar är ju inget problem för mig om det bara funkar!

Annons