Ett ytterfilter till två kar?

#1 - 28 januari 2005 16:57
Halloj,
Jag undrar om det går att ha ett ytterfilter till 2 kar (250 och 69 liter).
Eller måste de ha varsin eftersom skillnaden på deras storlekar är så stor?

Ifall det funkar.. hur bär man sig åt?

Hjälp en noob, hehe :o
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 28 januari 2005 17:08
[QUOTE=embliz]Halloj,
Jag undrar om det går att ha ett ytterfilter till 2 kar (250 och 69 liter).
Eller måste de ha varsin eftersom skillnaden på deras storlekar är så stor?

Ifall det funkar.. hur bär man sig åt?

Hjälp en noob, hehe :o[/QUOTE]
Det funkar inte
#3 - 28 januari 2005 17:35
Jo, visst kan det fungera, tex om man har det mindre karet högre än det större. Ytavrinning på det mindre karet ner i det större. Filtrets insug i det stora karet och utblås i det mindre.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 28 januari 2005 17:40
[QUOTE=heeke]Jo, visst kan det fungera, tex om man har det mindre karet högre än det större. Ytavrinning på det mindre karet ner i det större. Filtrets insug i det stora karet och utblås i det mindre.[/QUOTE]
OK, OK allt är möjligt - självklart kan man t.ex. också borra det mindre karet - men låt oss säga så här då. Det blir inte så lätt att lösa på ett lätt, säkert och billigt sätt:D
#5 - 28 januari 2005 17:52
Låter nästan som att det vore smidigare med ett bra innerfilter till det lilla och köra ytter enbart på det stora.

Men, jag förstår tanken. Satt här om kvällen och klurade på samma sak. Klart kul med experiment.
#6 - 28 januari 2005 17:58
Det borde bli ett stabilare system, med ett gemensamt filter. Det blir en större vattenvolym istället för två mindre.
#7 - 28 januari 2005 19:03
Klart det går men vattenytan måste vara på högre nivå i det lilla , om det ska rinna från det till det större. Då tycker jag du ska limma en liten flat "flodbädd" mellan burkarna.
Men ett lagom flöde som räcker för den stora burken blir rena stormen i den lilla burken. Därför måste du fördela flödet med en Y-koppling och två ventiler; en till varje burk.

Komplicerat men kanske kul. Den lilla flodbädden kan du limma fast stenar i . Låt fantasin flöda, men låt inte vattnet flöda över...
#8 - 28 januari 2005 20:09
hehe :) väntade mig inte så många svar ;) man tackar, hehe :)

Jag har ju haft mitt lilla kar och övat upp mig på och det har just nu en äldre modell.. fluval 2 (ej plus asså).
Jag skulle gärna vilja fixa ett ytterfilter till det stora, men det är ju helt nytt för mig. :o Jag vet att det bör minst(?) vara en som drar 600 l/h, men det är ju en hel djungel..

Min sambo har kikat en del på "Eheim professionell 2226 edition" (950 l/h).
Har ni nåt att rekommendera? :)
Fördelen med att köpa nåt nytt.. är att det då följer med en manual, hehe :o

Oj, glömde skriva vad jag har tänkt att ha i karet, hehe
Jo ett stort stimm av små tetror + nån annat art (typ 4 st, inte större än 10 cm/st).
#9 - 28 januari 2005 21:33
Jag har två akvarium.
Ett på 276l och ett på 19 l
Dom har jag ställt så överkanten på akvarierna är i samma höjd så rinner vatten från det stora till det lilla via en hävert.
Sen från det lilla så sitter en slang just under vattenytan och vidare till utblåset från ett innerfilter i det stora akvariet. Så vattenytan i det lilla är alltid lite lägre. Jag gjorde detta mest för jag ville få lite nytt vatten i det lilla akvariet så jag inte skulle behöva byta så ofta och det funkar jätte-bra tycker jag.
#10 - 29 januari 2005 09:45
Eheims filter är av HÖG kvalité.

Annons