Hej,
har en hylla innehållandes 8 små 20l kar som jag för närvarande kör utan filter. Går det att använda ett ytterfilter och på något sätt seriekoppla filtreringen? Eller är det ett filter på kar som gäller?
/p

Du skulle ju kunna sätta pumpen i ett förråd, isolerad med skumgummi i en frigolitbox. Sedan drar du enbart luftledningen till akvarierummet. Har du sedan ett par välgjorda luftfilter låter det verkligen inte mycket.proOve skrev:Hej EvaPeva.
Jo det skulle väl gå antar jag. Men skulle inte det låta något förskräckligt? Jag är überkänslig för saker som låter. Vill att det ska vara tyst och lugnt :-)
/p
Hur bra en cirkulationspump mår av en dimmer vet jag inte. Men det ska inte behövas. De flesta cirkulationspumpar kan man reglera flödet på. Om det ändå är för starkt kan du strypa själv genom att sätta något för utblåset, t.ex. toppen av en kulspetspenna.proOve skrev:Funderade på en sak till. Är det någon som har testat att koppla en cirkulationspump till en dimmer och på så sätt få ner cirkulationshastigheten till önskad nivå? Hur mår en pump av sånt?
För även om jag skulle vilja ha lite cirkulation i karen så är alla pumpar för kraftiga för min smak.
/p
proOve skrev:Funderade på en sak till. Är det någon som har testat att koppla en cirkulationspump till en dimmer och på så sätt få ner cirkulationshastigheten till önskad nivå? Hur mår en pump av sånt?
För även om jag skulle vilja ha lite cirkulation i karen så är alla pumpar för kraftiga för min smak.
/p
proOve skrev:Wunder: Har tyvärr min hylla 2meter från sängen i en liten 2a utan tillgång till förråd i närheten. Annars hade det varit en intressant lösning.
Norpis: Rätt logisk nu när du säger det .. Sökte lite på frekvensomriktare men de jag hittade va stora dyra enheter förmodligen avsedda för industri eller liknande. Vet du om det finns små och billiga varianter?
proOve skrev:Jo jag förstår det. Men det vore så krångligt (och dyrt) att skaffa ett till varje kar. Det som jag tror är den största nackdelen (med seriekopplade) är om insuget i något kar i serien täpps igen av olika anledningar så borde det resultera i tömda kar och vatten på golvet .. och det vill man juh inte ..
Ja ja .. Så här såg hyllan ut efter sommaren bara någon vecka efter jag installerade den. Alla kar har nu torv istället för sand och det verkar fungera bra med ett delvattenbyte i veckan .. jo dom är tekniklösa sen uppstart.
Just nu går där runt 15 galaxy-yngel på uppväxt. Ett 40-tal Apistogramma Baenschi yngel (ca 3 veckor gamla), lite boraras micros yngel, boraras uropthalmoides-yngel samt Epiplaty Mesogramma-yngel. Åh så ett par Aphyosemion Ogoense som inte vill leka ..
Hela iden med att installera ett seriekopplat filtreringssystem grundar sig i att jag vill göra saker med mina akvarium!! hehe Jag vill ändra något. Testa något annorlunda .. tror inte jag behöver det egentligen .. bara sugen på att testa ..
/p