Ett 30-40tal är inte omöjligt. Dessutom är de s k förrådsfödande, kan utan hane föda flera kullar till. En hona jag hade födde flera kullar i 1,5-2 månader efter det jag separerat dem. F n har jag särat honor och hanar, ingen dräktig hona f n, men de hanarna uppvaktar numera varandra med en otroligt färgprakt och nästan ihopvikta av upphetsning - riktig passion det.....
Det heter FÖRRÅDSBEFRUKTNING....[:P][:)]:D
I de första kullarna brukar det komma 5-10 yngel, sedan stiger antalet upp till 50-100 och därefter med stigande ålder sjunker antalet igen.
Bara för att fiskarna var könsseparerade i affären så tror jag inte att de varit det hos GROSSISTEN och UPPFÖDAREN.....alltså kan du glatt ha dina guppyhonor utan hanar för de kommer med största sannolikhet föda åtskilliga kullar, och då får du snart hanarna "på köpet" om man säger så.
Har man däremot separerat ynglen vid 2-3 veckors ålder (eller så snart man kan se könsskillnaden) så kommer man kunna styra uppfödningen mycket bättre, då kan man välja ut en hane & en hona och sätta ihop dem i ett litet (15-50 liter ungefär) akvarium där de får gå i ett par veckor, sedan kan man släppa ut hanen och låta honan föda sina yngel i det akvariet...vill man kan man efter födseln ta bort honan också och börja om med att separera ynglen (kallas F1-generation) igen, detta kallas linjeavel. Lycka till!:D