Ett yngel!

#1 - 16 september 2014 06:54
Nu på morgonen upptäckte jag ett litet platyyngel! Konstigt att det bara är ett, är de andra uppätna?

Den minsta malen saknas och jag misstänker att den gömt sig och dött. Även en av de större pansarmalarna börjar se lite trött ut. Vad är det som är fel? Alla andra ser ut att må bra, även Monet, ancistrusen.
#2 - 16 september 2014 07:09
Hur länge har akvariet vart igång? För om jag fattat det rätt så startade du igång det för 1-2 veckor sedan? Och om du nu införskaffat all denna fisk så tror jag att det kan vara ammoniumförgiftning. Detta syns inte på nitrit eller nitrat test. En förgiftad fisk hoppar, rusar eller beter sig mysko. Har du gjort något vattenbyte efter uppstart? Vilken kapacitet har du på din pump? God yt-cirkulation? Temperatur på vatten?
#3 - 16 september 2014 09:40
3 veckor :-) 100L, pumpen klarar 400-650L/h, ytan rör sig bra och temp. 24 grader. Har gjort vattenbyten på 30% i gång/vecka. Alla andra fiskar ser glada ut, inget hoppande eller rusande, inget gnuggande mot saker. Malarna verkade mer bli trötta och sedan svårt att hålla sig simmande på rätt köl. Skulle de ngnstans hamnade de på sidan, som om de var felbalanserade. Tog med vattnet till akvariebutiken idag och de hittade inget konstigt. Jag har dessutom haft i Nitrivec en gång i veckan (efter att nitriten gått upp lite) och det skall väl ta hand om nitrit, ammoniak och ammonium? Har inte haft i det med vattenberedningsmedel utan väntat några timmar. Kan det ändå vara förgiftning?
Nu skall jag göra ett delvattenbyte och sedan prova att ha i Easy Life Multicura och se vad som händer, del av det svåra är ju att veta om man skall vänta eller göra något.
Tack för att du försöker hjälpa mig, det är mycket att tänka på i början.

Annons