Ett varningens pekfinger!

#1 - 29 februari 2008 20:52
Frågan vad som ska användas vid rengöring av kalkfläckar på täckglas kommer upp titt som tätt och väldigt ofta rekommenderas ättika, vid genomgång av produktbladet för det ättikbaserade glassilikonet Sikasil-E framgår att produkten inte är beständig mot bla ättiksyra.

Så ättika på täckglas men ej till silikonlimmat akvarium!
#2 - 29 februari 2008 23:46
Kan vara sas viktigt att tänka på så man inte skvättar på av bara farten
#3 - 1 mars 2008 03:18
Skulle vara intressant att veta HUR känsligt det är för t.ex. ättiksyra och vilken koncentration, om de menar 24%ig eller om det är starkare som avses, om det gäller om silikonet står konstant under ättiksyra, men klarar kortare kontakter med ättikan.
Förr var ju ättiksyran på minst 40% eller om det var mer.
Men visst, viss försiktighet skadar ju inte.
#4 - 1 mars 2008 03:35
I produktbladet står följande:

"Temporärt beständig mot oljor, drivmedel, fetter, sprit. Ej beständig mot
myrsyra, stark lut, ättiksyra, lösningsmedel (undantag sprit). Bör ej användas på koppar, mässing, zink och obehandlat järn pga risk för korrosion i kontaktytorna."

http://www.sika.se/upload/Produktblad/Sikasil-E%20PB.PDF

Det mesta löser sig med ättika!
#5 - 1 mars 2008 07:11
Gaffel- då har du även koll på att ättikssyra är bra att rengöra glas vid limmning också??

Det där preparatet jag använder för att lösa upp gammalt akvariesilikon kostar skjortan så jag ska ut o leta om jag kan hitta ättikssyra på 50% eller mera.
#6 - 1 mars 2008 09:20
...jag tror inte ättika löser fett och det är det men måste få bort innan man siliconar för att det ska få bra hållfasthet!
#7 - 1 mars 2008 09:36
Gaffel skrev:
Frågan vad som ska användas vid rengöring av kalkfläckar på täckglas kommer upp titt som tätt och väldigt ofta rekommenderas ättika, vid genomgång av produktbladet för det ättikbaserade glassilikonet Sikasil-E framgår att produkten inte är beständig mot bla ättiksyra.

Så ättika på täckglas men ej till silikonlimmat akvarium!

Nej, det känns så j**kla självklart att man missar att påpeka det så kommer det någon stackare och häller på ättika och får läcka, lr nått sånt.. [:o] Bra att påpeka..
#8 - 1 mars 2008 14:41
Hejsan, om jag inte är helt ute och cyklar så är det enorm skillnad på ättiksyra o ättiksprit,rätta mig om jag har fel,,,,
#9 - 1 mars 2008 15:44
Ättiksprit har en koncentration på 6% och den ättiksyra du kan köpa i affären, Perstorps t.ex. är av säkerhetsskäl sänkt från 40% till 24%, men det som luktar och smakar är det samma. Har för mig att själva framställningen skiljer också, men det är av mer akademiskt intresse.

Annons