Ett till akvarie =) Hjälp mig så de blir rätt =)

#1 - 30 juni 2006 15:45
Åhhhh... jag har köpt mig ett akvarium (nr 3) och jag vill ha altum scalarer i det. Har ingen som hellst erfarenhet av dessa fiskar, hur dom ska ha det och hur dom vill bo, allt från vatten till växter och sand :D SÅ hur gör jag?
#2 - 30 juni 2006 18:14
Först av allt, hur stort är akvariet? (höjden)
#3 - 30 juni 2006 18:28
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=197

Lite mer info. :)

//Camilla
#4 - 30 juni 2006 20:04
storleken är 215cm långt, 75cm brett och 80cm högt =)
#5 - 30 juni 2006 20:51
Hej
Jag kör med "fusk altum" scalarer utan att hålla på och grejja med vattenvärden och annat.Dom trivs och leker med jämna mellanrum.Inred som du vill med rötter och växter.Om jag inte mins fel så finns det inte speciellt mycket växter i deras naturliga vattendrag.Lämpligt sällskap till dom är lite större tetror och ex fjärilsciklid.Jag hade några neoner tillsammans med mina och nu är det bara 6 neoner kvar.Har hittat rester av dom andra...
Fredrik
#6 - 30 juni 2006 21:19
80 högt de kan nog några altum trivas rätt ok i.

kan tänka mej vallisneria kan bli snyggt med den höjden.
#7 - 1 juli 2006 02:59
jag har columbiatetror tillsammans med mina scalarer (iofs inte altum men ändå) och de sätter lite fart på segröfarna :D snygg kombo med enligt min emning. som nedan skriver så blir neontetror och kardinaler lätt snacks åt scalarer. columbiatetran har samma färger men är ändå ganska olik och robustare. var god se http://www.zoonen.com/res/user/537371/galleri/827509/060604006_orig_SE.jpg
#8 - 1 juli 2006 07:37
jag har neontetror i mitt andra akvarium, men columbiatetror såg fina ut, får nog bli ett stim med sådana i om dom finns här i stan. Vi ska hämta akvariet på lördag, sen blir de till att göra rent det, bygga bänk och ny list runtom och fixa belysning, kan man ha ett öppet akvarium? Utan att firrarna vill simma överallt i vardagsrummet. Vi va på väg och bygga ett akvarium från grunden men så av ren tur fick vi tag på detta jätte akvarium AS billigt =)

Gör det något om rötterna färgar ur sig lite i vattnet? Tänkte åka till en butik i sthlm som har mycket rötter och sten.
#9 - 1 juli 2006 07:55
Har du otur så kan fiskarna ligga torkade på golvet. Tyvärr tyckte mina neoner/kardinaler om att hoppa ur minsta lilla springa och ligga torkad på golvet. :(

Har du otur kan rötterna färga ett bra tag. Jag hade en rot som färgade i över ett år. Inte snyggt med thevatten.. pH´t sjunker med, så det är bra att ha lite koll på det. Om du har ett badkar, stor hink eller kan koka roten/rötterna är det en fördel. Just för att vissa kan vara envisa med att sjunka och andra färgar bra länge.

//Camilla
#10 - 1 juli 2006 08:05
Då får det bli ett stängt akvarie, vill ju hellst behålla fiskarna i akvariet å dom ser så tråkiga ut när dom torkat ihop på golvet :D

Jag har en jätte hink, där kan jag lägga i rätt stora rötter, hälla på kokande vatten och upprepa det ett antal gånger, borde (hoppas jag) få bort det mesta som färgar, då har jag ju sysselsättning ett tag isf:) för det lär ju inte räcka med 3 ggr :(

Det ska bli sååååå kul, och nu har jag 3 akvarium jag som skulle ha ett:D
#11 - 1 juli 2006 08:12
Jag köpte 2 rötter till mitt 540L som inte färgar alls. Jag la ner rötterna i badkaret och skrubbade i kanske 1 timme på båda rötterna om inte mer och sen spolade jag varmvatten på dom ett tag också. Jag skulle nog inte ha gjort allt de där för jag ville ju ha thevattenfärgat vatten. [B)]
#12 - 1 juli 2006 08:16
oj, då fick du inge te vatten =( vilken otur, men hur är scalarers vatten, dom kanske gillar svartvatten och trivs bäst i det? i så fall så ska dom ju få de, även om jag gillar klart vatten själv, men jag ska ju inte simma där i =)
#13 - 1 juli 2006 08:45
http://www.finarama.com/gallery/amano.htm Om det är bilder i naturen så har dom iaf tevatten där.
#14 - 1 juli 2006 18:29
Scalarer lever normalt i brunt/svart vatten.Provade med al kottar en gång och dom färgade ut nått helt enormt.Så lyckas du få "gratis" te färg så är det bara att gratulera.
Fredrik
#15 - 2 juli 2006 08:53
al kottar... ja då e de ju bara ut i skogen och traska =)

Har för mig att det finns något man kan hänga i vattnet som färgar... har ja rätt??? För ska dom ha sånt vatten blir de så =)
#16 - 2 juli 2006 16:22
[quote=anna7607]Har för mig att det finns något man kan hänga i vattnet som färgar... [/quote]

damstrumpa med torv i.

tänk på att alkottar sänker ph
#17 - 2 juli 2006 21:18
jaha ja, så då får jag alltså gå med en strumpa :D

Det är nog bättre än alkottar isf så inte värdet blir alltför lågt.
Bilagor:
#18 - 2 juli 2006 21:26
kan va snyggt med bara en strumpa också ;) om man ska spela clown :rolleyes:

tänk på att även torv sänker ph.

ska finnas en tråd härinne med lite tester om hur mycket alkottar färgar samt ändrar ph.
borde inte va så svår att hitta.

EDIT:
hade rätt va inte så svårt.
http://www.pmdd.se/zoopet/alkottar/
#19 - 2 juli 2006 21:28
åh va bra, tack :D , en strumpa kan bli kallt om ena tossingen....

Vi va på väg att bygga akvarium men så sprang vi på detta jätte fiskhus :) AS billigt =) så då va man ju bara tvungen
#20 - 2 juli 2006 21:30
åh va bra, tack hur höjer man ph då ????
#21 - 2 juli 2006 21:36
höjer ph gör man enkast med bikarbonat.
finns i matbutiken och höjer till max 8-8.3

men även kalkstenar kalksand och kalkkross funkar.
kalkkross kan man lägga i ytterfilter om man vill.
#22 - 2 juli 2006 22:08
ja, jag funderade på ett eihem eller hur de nu stavas, för de fanns för upp till tusen liter, hoppas det får plats i =)

Annons