Ett stort problem vad jag förstått.

#1 - 29 mars 2008 20:36
Mitt ena lysrör (det bakre) funkade inte då jag köpte mitt kar (köpte det beggat) Jag lät problemet vara utan att undersöka orsaken. Förr igår ville jag däremot försöka fixa problemet, trodde att det hade ärjat lite och att det skulle vara lätt att fixa till. När jag plockade ner allt och tog en titt så såg jag att den ena lysrörshållarn hade bränmärken, öppnade locket och såg att det antagligen pga glapp börjat smälta på och i kåpan för lysrörshållarn. (kåpan = alltså locket där de 2 hålen för lysrörsanslutningarna finns)

Själva hållarn i helhet är fullt funktionell och oskadad. Det är dock kåpan som måste bytas ut samt att anslutningarna till lysröret i hållarn (antagligen någon typ av fjädrande koppar lr liknande) brunnit sönder och gått av, detta behöver alltså också bytas ut.

Bytas = kåpa samt anslutningar i hållarn.

Lättast vore ju om det är möjligt att köpa en helt ny lysrörshållare. Detta var dock inget mina butiker kunde ordna då dessa prylar är klassade som elektroniktillbehör som på något sätt förbjuder butiker att köpa in det. Finns det alternativ? Något ställe jag kan köpa hem detta på över nätet? Vad jag förstått är att det måste vara en identisk hållare till orginalet, sant?

Behöver verkligen få detta fixat, så jag vill ha tips allt ifrån hur jag kan göra någon hemmagjord lösning och hur jag på något sätt kan fixa ett nytt.

Bilder kommer upp aldeles strax
#2 - 29 mars 2008 20:39
bilder

här ser ni problemet
#3 - 29 mars 2008 20:46
Om det är så att den nya hållarn måste vara identisk så kan ni på http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=42435&page=151 länken se vilket typ av kar jag har. Aquarell ? Vet själv inte vilket märke det är.

Info: 450L med välvd ruta, topplock av plast med 2 lysrör. Finns 2st matningslock.
#4 - 29 mars 2008 21:22
Du behöver inga identiska hållare, på www.kjell.com säljer de lysrörshållare, nakna utan någon form av IP klass http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=63681&path=
Silicon kan du använda för att täta upp dem så gott det går, använder dessa till en egenhändigt ihopknåpad möbel, fungerar utan problem, satt upp ett litet stänkskydd utav plexiglas.

Annars fick jag för ett tag sedan tips om dessa:
http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/740dcf635fc70337db1b4704184b9c20/cl/details/cnid/15243fb58f9dcc0e2.75472148/anid/s-123200/Socket%20for%20tubes/
Enklaste lösningen, men måste beställas och är väl en slant dyrare också.
#5 - 29 mars 2008 21:46
Sultanen gryyymt sjysst att du kunde hjälpa till med detta. Är överlycklig just nu :) tack så mycket.

Så den där länken från kjell.com som visar en G3 hållare funkar på alla typer av ljusrör om jag förstått det rätt? det jag använder är 120cm's rör, minns inte hur många W det är på dem, 35w ? Funkar?

Ska jag endast byta ut den som är bränd eller byta ut den andra också för optimal funktion? Hur beställer jag hem det, aldrig handlat över nätet.

ps, att du använder stänkskydd, gör du detta för lysrörshållarna? om så varför? tål inte denna fuktighet likt originalet eller?
#6 - 29 mars 2008 21:52
att använda en lysrörhållare utan ip-klass i en ramp där det bildas kondens är inte smart! kolla på länken tycker jag och sätt i dessa i rampen och skrota den befintliga armaturen! http://www.pwss.se/home.php?cat=879
#7 - 29 mars 2008 22:28
Amaro skrev:

Ska jag endast byta ut den som är bränd eller byta ut den andra också för optimal funktion? Hur beställer jag hem det, aldrig handlat över nätet.

finns väl en hel bunt butiker i dina trakter så inte behöver du köpa via nätet om du inte gärna vill ;)

tror dom flesta gammla ramper har hållare liknande den som vart utbränd för dig, har själv likadana och aldrig haft några problem (ramp utan täckglas under), troligaste skälet att den vart utbränd skulle jag inte tro har med kondens att göra utan att fjädern vart dålig och helt enkelt låg an mot rörets stift lite dåligt och då bildas en del värme.
#8 - 30 mars 2008 18:54
Tack för all hjälp.

Löste problemet med en mer hemma gjord metod. Tog dän en lysrörshållare på mitt nerlagda 200Liter kars armatur. Allt gick relativt smidigt med nertagning och ditsättning på det större karets armatur. När stunden var inne och jag tände belysningen så funkade allt perfekt :D

Karet blev betydligt snyggare nu då man ser allt tydligare, samt att växterna garanterat kommer att må bättre.

Ciao
#9 - 30 mars 2008 23:07
Skönt att det löste sig:) med den enklaste lösningen!

Annons