Ett skämt eller?

#1 - 22 december 2008 01:03
Om man kollar på denna bulgariska akvariehemsida och deras beskrivning på röd rubin:

http://www.akvariumi.com/?page=fish2&id=381

http://www.ciklidbladet.se/artregister/artreg_visa.asp?ID=1120

Sedan jämför man bilderna (texten om man är vass på språk) samma bilder? sen har dem t.o.m namnet: Име: Aulonocara Sp. "röd rubin" sen har dem kopierat bilden från Aulonocara "fire fish" också.

vaddå coppat rakt av haha, de bulgariska namnet för fisken är "röd rubin"
Men de kanske har tillåtelse och sånt men tyckte bara om tabben att kopiera namnet rakt av:P

Име: Aulonocara Sp. "röd rubin"

peace out
#2 - 22 december 2008 07:17
Du hittar inte några av mina diskus eller malbilder på den där sidan ?

Upphovsrättslagen gäller väl i hela världen eller ?
Man har väl inte rätt att sno bilder utanför sverige heller.....?
#3 - 22 december 2008 08:37
Ja upphovsrätten gäller hela världen samt att alla bilder som läggs upp är skyddade av upphovsrätten även om de inte står Copyright.

Haha inte helt lätt att hitta på sidan, kan vara språkbarriären som sätter käppar i hjulet men tror inte dem hade discus, dock när jag kolla runt på deras bilder och tog de latinska namnet på fisken och sökte på google så hittade ja i de flesta fallen de bilderna som den sidan använt bland de första bilder på google. Skillat haha, bara coppa bilder från google
#4 - 22 december 2008 08:53
Här kan ni lätt se om sidan har några av era bilder. Jag har mailat dom och bett dom ta bort en av mina bilder. Vi får se om det hjälper... De verkar ha stulit i princip alla bilder de har på sidan.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 22 december 2008 09:13
petnym skrev:
Här kan ni lätt se om sidan har några av era bilder. Jag har mailat dom och bett dom ta bort en av mina bilder. Vi får se om det hjälper... De verkar ha stulit i princip alla bilder de har på sidan.

Hittade bara ett "Zoopetfoto" (på Apistogramma cacatuoides) men det var också tagit av Micke (han har också tagit Röd Rubin-fotot enligt ovan) så jag vet inte om det är stulet härifrån eller någon annanstans ifrån
#6 - 22 december 2008 09:21
Christians C. moorii finns också på sidan. Det är ganska typiskt för öststatssidor på nätet tyvärr.
#7 - 22 december 2008 16:41
Micke skrev:
Christians C. moorii finns också på sidan. Det är ganska typiskt för öststatssidor på nätet tyvärr.

Japp, Jag har lagt ut lite backhoppningsfilmer på youtube och dem har hamnat lite överallt på ryska, ukrainska, POLSKA och amerikansk/engelska sidor nu. [V]
Guest
#8 - 22 december 2008 18:21
Många av ciklidbilderna är tagna ur NCS artregister.
#9 - 22 december 2008 23:48
Blev bara lite chockad när jag såg att de tagit de flesta bilderna från googles bildsökning i princip. Men vad ska man göra?
Tror inte dem bryr sig om mailen..

Ville bara informera om de eftersom jag misstänkte att de snott mångas bilder men ja. Finns säkert många sidor som kopierat.
#10 - 23 december 2008 06:28
3 guppy skrev:
Japp, Jag har lagt ut lite backhoppningsfilmer på youtube och dem har hamnat lite överallt på ryska, ukrainska, POLSKA och amerikansk/engelska sidor nu. [V]

E de så ???

Stäm dom :mad:
#11 - 23 december 2008 11:08
drd skrev:
E de så ???

Stäm dom :mad:

Äh orkar inte, Jag skickade dock ett meddelande till en polsk sajt och sa att dem får sluta att sno in mina filmer nu och det hjälpte ju. :)
#12 - 23 december 2008 12:29
Hur långt flyger du nu i backen btw....?
#13 - 23 december 2008 16:47
drd skrev:
Hur långt flyger du nu i backen btw....?

Det har inte gått och hoppa så bra dem senaste veckorna, delvis beroende på mig för att jag för feg och senast så var underlaget hårt, halt och guppigt så det var nästan omöjligt. :(
#14 - 11 januari 2009 19:45
drd skrev:
Du hittar inte några av mina diskus eller malbilder på den där sidan ?

Upphovsrättslagen gäller väl i hela världen eller ?

Man har väl inte rätt att sno bilder utanför sverige heller.....?

Har för mig att det är lite lurt med det där efter som man följer lagarna från landet man befinner sig i och säger den upphovsrättslagen nått annat än lagen i landet där servern som håller bilderna/filerna står så finns det ingen jurisdiktion och därav kan man inte göra så mycket :-/
#15 - 12 januari 2009 03:45
Tja bulgarien och rumänien är ju eu's senaste medlemmar så nog gäller rådande direktiv även där.
#16 - 12 januari 2009 08:14
3 guppy skrev:
Äh orkar inte, Jag skickade dock ett meddelande till en polsk sajt och sa att dem får sluta att sno in mina filmer nu och det hjälpte ju. :)

Jag mailade akvariumi.com när denna tråd dök upp, men har inte fått något svar eller reaktion. Jag mailade nyss bolaget som de köper serverutrymme av. Vi får se hur seriösa de är...
#17 - 20 januari 2009 16:04
något nytt ? =)
#18 - 20 januari 2009 16:21
petnym skrev:

Tack för den infon......aldrig vetat man kunde söka på det sättet på google.

Man lär sig nytt varje dag...

Henrik.T

Annons