ett sjukakvarium

#1 - 30 april 2010 07:37
Har tänkt starta upp ett nytt akvarium, ett akvarium på runt 40-60l.
ett sjukakvarium. har ju 3 akvarium redan, ibland händer det ju att man måste isolera vissa fiskar, som jag har fått göra med min gurami, så just nu lever hon i en liten bunke bara, står på ett dumt ställe och tar bara massa plats, då hade det varit bättre att ha ett akvarium stående som man kan sätta sjuka fiskar i som måste isoleras, eller då man inte har det som sjukakvarium så kan man ju ha det som yngel kar.

eller vad säger ni?
det blir ju så att jag åker idag och köper det, för det ska jag iaf göra, även om det inte ska bli till det ändamålet jag har tänkt.

en sjukdom som smittar och som man ändå måste behandla hela akvariet för behöver man ju inte använda sjukakvariet till, så att det ska bli någon "konstant" smitta i det karet har jag inte tänk att det ska bli.

hur ska man inreda ett sådant akvarium?
har ni något liknande?
dela med er av allt ni kan om det här :)
kan man ha nått i akvariet, så det inte blir helt dött? snäckor eller liknande.
Om ni har liknande akvarium så kan ni gärna slänga in bilder också :)

vad tror ni om ett 6-kantigt? är det något att satsa på?

Om jag får snabbt svar så vill jag gärna ha tips och råd om vad jag ska kolla på det nya akvariet jag ska köpa, eller ja, det blir ju ett begagnat akvarium såklart...
hur länge kan det stå utan vatten innan silikonet börjar torka? osv..
#2 - 30 april 2010 07:46
låter som en utmärklt ide. har tankar på att göra samma sak nämligen.

inredningsmässigt kan du väl inreda som ett vanligt kar, fast jag hade nog bara haft i nått gömställe o nån växt. o lite grus.

ett akvarium kan stå jättelänge innan silikonen släpper. mitt 170 stog 10 år i garage o det vqar inga problem när jag starta upp igen.

köp aldrig ett akvarium som är tomt. du vill se det fullt så du är säker på att det inte läcker!
#3 - 30 april 2010 07:52
detta är ju tomt, stått utan vatten i 6 veckor..kostar 500kr.
själva akvariet är 2-3år.

iaf det vi ringer på nu.. ska kolla vidare också. men denna såg så bra ut, med bord och allt :p
#4 - 30 april 2010 08:03
om ni åker o kolla så be dom fylla det. kan ju itne så lång tid.
#5 - 30 april 2010 08:27
jo, det borde inte ta lång tid, det rör sig ju inte om 500L :p
ska hämta det på söndag. så då kan man ju förvarna henne så hon inte packar ner allt :p
#6 - 30 april 2010 09:20
Jag har ett 24-liters som jag inte har något bottensubstrat i, när jag använder det har jag en plastväxt, några stenar och en halv kruka i. Detta för att man ändå måste skölja av allt efter avslutad behandling.

Annons