Ett par frågor om äppelsnäckor

#1 - 6 oktober 2010 21:54
I morgon ska jag förmodligen få hem fyra små äpplen, så jag tänkte försöka ta reda på det sista om dem jag inte hittat någon annanstans...

Hur ska man introducera snäckor i karet? Är det koppning på samma sätt som för fiskar, eller finns det något annat sätt som fungerar bättre?

Kom precis på att jag inte vet hur det är med PMDD och snäckorna... Har ett litet gäng grodor som inte verkar må dåligt av det, så jag hoppas snäckorna ska klara det med. Någon som vet om de har svårt för det? Har läst att räkor inte ska gilla det...
#2 - 7 oktober 2010 08:11
jag har fått lära mig att de ska koppas in som med fiskar ja. har jag alltid gjort och gått utmärkt, tänk bara på att de kan gå som i dvala några dagar innan de rör sig så du inte tror de är döda, jag har haft de som rört sig med en gång sen de som tagit flra dagar på sig. Hur det är med PMDD vet jag inget alls om då jag inte använder det
#3 - 7 oktober 2010 08:24
jag kör PMDD med snäckor o de har inte påverkats nått. de växer som tusan.
#4 - 7 oktober 2010 09:37
Härligt! :) Då är det bara att hoppas att de ska trivas... Har börjat få en del alger som poppat upp i nya karet nu, så de kommer nog ha att göra.
#5 - 7 oktober 2010 11:32
Viktigt att tänka på är att man skall ha gott om kalk i karet, och att de är jädrans känsliga för koppar. Finns chansen att du har kopparrör någonstans i ledningen - kör med vattenberedningsmedel.
#6 - 7 oktober 2010 12:02
Fyll en mindre skål med vatten från ditt akvarium och lägg ner snäckorna där i.
När du ser att dem har krypit ut och börjat röra på sig kan du lägga ner dem i ditt eget akvarium.
#8 - 7 oktober 2010 19:01
KORSARKOFF skrev:

Det är faktiskt från tjejen som har den första sidan där jag köpt dem, och hon skickade med info om hur jag skulle göra när jag fick dem, så allt löste sig!

Vattenberedningsmedel kör jag redan med, så det borde gå bra, och kalkfoder är införskaffat, plus att de ska få äggskal i karet sen också. Handlade också hem nudlar och gurka, så i morgon ska de få festmat.

Annons