Ett "nytt" räkakvarium

#1 - 4 september 2009 08:41
Det jag har är inte mitt så jag tänkte lämna tillbaka det. Dessutom brummar pumpen och det blir för varmt i karet. Mycker rimliga orsaker till att byta till ett nytt!

Har beställt ett på 20 liter och håller på och försöker bestämma mig för vad det ska bara för bottenmaterial. Nåt tips? Det är crystal red som går i det jag har nu.

Spännande!!!
#2 - 4 september 2009 08:45
Svart är alltid fint. Pröva med http://www.pwss.se/product.php?productid=7419&cat=3&page=1 . Passar enormt bra med CR.
#3 - 4 september 2009 15:26
Den svarta sanden som Grani länkade till fungerar mycket bra, räkornas färg framhävs väldigt snyggt;)
Har det själv i mitt 54Liters Räkkar där det endast går CR-räkor...
#4 - 4 september 2009 16:17
grani skrev:
Svart är alltid fint. Pröva med http://www.pwss.se/product.php?productid=7419&cat=3&page=1 . Passar enormt bra med CR.

jo den ska nog fungera ganska bra!
#5 - 5 september 2009 07:52
Ja aragonite har jag hört att det ska vara bra till räkor ju! Tack!!!

Edit: Kollade på tillverkarens hemsida och där står det att man ska "add saltvater" - men det funkar lika bra i sötvattensakvarier eller?
#6 - 5 september 2009 14:57
Sophia_ skrev:
Ja aragonite har jag hört att det ska vara bra till räkor ju! Tack!!!

Edit: Kollade på tillverkarens hemsida och där står det att man ska "add saltvater" - men det funkar lika bra i sötvattensakvarier eller?

Det ska inte vara några problem att använda i ett kar med sötvatten :-). Men som vanligt när du köper grus/sand osv tvätta ordentligt med ajax :p
#7 - 6 september 2009 20:34
grani skrev:
Det ska inte vara några problem att använda i ett kar med sötvatten :-). Men som vanligt när du köper grus/sand osv tvätta ordentligt med ajax :p

Ska man inte ha en skvätt klorin med? Och sköljmedel efteråt? ;)
#8 - 6 september 2009 21:26
Sophia_ skrev:
Ska man inte ha en skvätt klorin med? Och sköljmedel efteråt? ;)

Om du är väldigt noggrann så kan du komplettera med det. Släng upp lite bilder på karet när det har kommit igång!
#9 - 6 september 2009 21:41
Blir inte sanden väldigt grå-daskig med klorin, vanlig grönsåpa ska funka bättre ;)
#10 - 10 september 2009 07:17
Först vill Ellda demonstrera vad akvarierna EGENTLIGEN är till för här hemma. Särskilt räkakvariet som står på mitt skrivbord har en och endast en uppgift. Och detta är anledningen till att enbart akvarier med heltäckande kåpa kommer innanför vår dörr! :D

Sen har jag silikonat fast bakgrunden och det ska få härda några timmar innan jag börjar hälla i räkorna. Hade gärna låtit det stå ett dygn men vill passa på när maken inte är hemma han är lite allergisk mot akvarierna ibland ;)
#11 - 10 september 2009 18:28
Nu har det kommit igång! Första bilden är direkt jag satt i pumpen och hävt i invånarna och sedan kramat ur gamla filtret. Gojjigt värre! Nu i kväll är det lite klarare och räkorna börjar titta fram!
#12 - 10 september 2009 18:48
Sophia_ skrev:
Först vill Ellda demonstrera vad akvarierna EGENTLIGEN är till för här hemma. Särskilt räkakvariet som står på mitt skrivbord har en och endast en uppgift. Och detta är anledningen till att enbart akvarier med heltäckande kåpa kommer innanför vår dörr! :D

Sen har jag silikonat fast bakgrunden och det ska få härda några timmar innan jag börjar hälla i räkorna. Hade gärna låtit det stå ett dygn men vill passa på när maken inte är hemma han är lite allergisk mot akvarierna ibland ;)

Hihi....vilken sötnos ><
#13 - 11 september 2009 09:12
Visst är hon söt! [:o] Den rödsvarta är hennes mormor.

Var lite orolig för det var sånt jäkla blås på nya pumpen tyckte jag, men räkorna verkar gilla den skarpt! Nu då de hämtat sig efter flytten simmar de runt och lever och har sig, så har de aldrig hållt på förut! :p
#14 - 11 september 2009 10:04
Kommer nog bli snyggt.
Funderat på någon annan räksort att ha med dina CR?

Fina katter, Jag tror du har pratat med min mamma på kattforumet faktist:)
Hon är Cornish rex uppfödare.
#15 - 11 september 2009 15:34
wallström skrev:
Kommer nog bli snyggt.

Funderat på någon annan räksort att ha med dina CR?

Fina katter, Jag tror du har pratat med min mamma på kattforumet faktist:)

Hon är Cornish rex uppfödare.

Nä va häftigt! vilket stamnamn föder hon under?

Jag har funderat på gula räkor med. Vet faktiskt inte vad sorten heter... Men de skulle inte korsa sig med mina CR i alla fall! Sen är jag jättesugen på blå tiger med men dels korsar de sig ju med CR och dessutom verkar de jättesvåra att få tag på. Så det får väl vänta...
#16 - 11 september 2009 15:48
Jag drömde inatt jag hade ditt räkkar *s*
Funderar på ett sen... Om Altas kull går bra... Just nu går ju pengarna in på kattkontot.
Men är de svåra se? Är ju rätt små.
(skulle lagt ut en bild på Poppy, Elldas mamma, när hon ligger på mitt akvarium, men insåg jag inte tagit någon)
#17 - 11 september 2009 18:35
Jina skrev:
Jag drömde inatt jag hade ditt räkkar *s*

Funderar på ett sen... Om Altas kull går bra... Just nu går ju pengarna in på kattkontot.

Men är de svåra se? Är ju rätt små.

(skulle lagt ut en bild på Poppy, Elldas mamma, när hon ligger på mitt akvarium, men insåg jag inte tagit någon)

Nä det är mitt juh! *S* Ja de är ju inte så jättestora, runt 2-3cm ungefär då de är stora. Men jättesvårt att se dem är det inte. Det beror lite på hur många man har med för har man bara några få (som jag hade förut) så gömmer sig alla samtidigt så klart. Men de här missar man inte särskilt inte då de bokstavligen klättrar på väggarna. :p
#18 - 11 september 2009 21:16
Sophia_ skrev:
Nä va häftigt! vilket stamnamn föder hon under?

Jag har funderat på gula räkor med. Vet faktiskt inte vad sorten heter... Men de skulle inte korsa sig med mina CR i alla fall! Sen är jag jättesugen på blå tiger med men dels korsar de sig ju med CR och dessutom verkar de jättesvåra att få tag på. Så det får väl vänta...

S*Härskarringens.
Hon har dock slutat föda upp för tillfället, så hennes hemsida är borta.
#19 - 13 september 2009 13:51
Här är en till invånare i räkkaret! Hade tre kampfiskar som gick där ett tag men de skrämde livet ur räkorna så de fick flytta till det stora akvariet. Jag såg lek, men aldrig något skumbo. Här är dock ett bevis på att någon slags litet skumbo bör ha existerat! :D Har som mest sett tre yngel samtidigt men nu verkar det bara vara ett kvar hoppas det överlever. Bilden är lite uppljusad för det blev så väldigt mörkt.
#20 - 15 september 2009 22:51
Vad skoj med en liten överlevare :) han kanske hittar några mindre räkor att äta :)
Super söta katter!
Bilagor:
#21 - 16 september 2009 06:32
Hittade de andra två med! Så det ÄR fortfarande tre små kampisar i räkkaret! Blott centimeterstora om ens det men ändå. De får flytta till guppysarna då de blir lite större och sen får jag försöka göra ig av med dem på nåt vis. Här ska INTE käkas några räkbebisar till frukost!

Tack för kommentaren om katterna! Min älskade älskade älsklingar, de är som mina barn de med. Den helröda är barnbarn till den mörka och jag har fött upp både den röda och hennes mamma själv. Första akvariet var faktiskt till för katterna men det blev matte som blev mest intresserad... *rodna*

Annons