Ett nytt, lite större projekt!

#1 - 9 augusti 2012 17:15
Äntligen ett nytt, lite större projekt :)
Jag har sen innan två mindre sötvattenskar. Ett 60liters med SA tema och ett 40liters med endlers och kampfisk.

Jag ska ta över ett 240liters bowfront akvarium som inte fått den kärlek ett kar behöver. Karet har blivit lite misskött under en tid av förra ägaren och nu kunde jag få ta över karet.

I karet går vad jag vet,
någon mellanstor scalar
ett gäng, ca 15st, guldbarber
två botior, tror det är histronica
en silverdollar tetra
några ancistrusar
några få tetror

Inredningsmässigt är det inte snyggt. Några få rötter, någon sten, en massa plastväxter, sjösten.
Min tanke är att riva ut allt som finns däri nu. Sen ska det i sand på botten, fler rötter, mycket (!) löv och pinnar. Tror det kan bli snyggt :)
Med tanke på silverdollarn så är växter inget alternativ, den kommer äta upp dom direkt. Därför blir det bara död inredning.

Fiskarna som går i karet nu ska vara kvar, dom flesta iallafall. Jag hade tänkt köpa ett gäng scalarer till dock. Och kanske någon mer halvstor ciklid.
Ni undrar kanske varför jag inte kommer göra mig av med silverdollarn? Jo, jag tycker faktiskt att den är väldigt häftig :) Och, den är gammal så jag vill inte sälja den.

Förhoppningsvis ska jag hämta karet i början på nästa vecka :)
#2 - 9 augusti 2012 17:26
Det kan vara trevligt med ett kar med fisksoppa, och ett kar med bara rötter och löv är inte fel. Hoppas du slänger in lite bilder framöver:)...
#3 - 9 augusti 2012 17:44
Blandningen av fisk i detta karet gör inte så mycket, alla arterna tycker jag är fina :)
Tror det kan bli bra med guldbarber i tefärgat vatten.
#4 - 10 augusti 2012 13:49
Hur många liter är det i en 25kg sandsäck från jula? Alt, hur många kg sand behövs för att täcka 120x30 cm bottenyta med ca 2cm?
#5 - 10 augusti 2012 14:00
Räkna baklänges.

till 100 liters normalkar går det åt ~20 kilo substrat för att få ett genomsnitt på
cirka 5-7 cm.

.
#6 - 10 augusti 2012 14:35
Här har du en beräkning med hjälp av lite grundfysik!

P = m/V (Densiteten = massan genom volymen)

m = P * V (Vi bryter ut massan ur formeln)

P = 2000 kg/m^3 (Har googlat och kollat i formelsamling, men inte hittat något som antytt densiteten eller bergart i blästersand. Uppskattar därför sandens densitet till ett medelvärde. Om någon har lite blästersand får ni gärna väga upp en liter så kan vi fastställa densiteten!)

V = 1,2 * 0,3 * 0,02 = 0,0072 m^3 (Volym = bredd * djup * önskad höjd, mätt i meter)

(2000) * (0,0072) = 14,4 kg
#7 - 10 augusti 2012 14:49
Karl Holm skrev:
Här har du en beräkning med hjälp av lite grundfysik!

P = m/V (Densiteten = massan genom volymen)

m = P * V (Vi bryter ut massan ur formeln)

P = 2000 kg/m^3 (Har googlat och kollat i formelsamling, men inte hittat något som antytt densiteten eller bergart i blästersand. Uppskattar därför sandens densitet till ett medelvärde. Om någon har lite blästersand får ni gärna väga upp en liter så kan vi fastställa densiteten!)

V = 1,2 * 0,3 * 0,02 = 0,0072 m^3 (Volym = bredd * djup * önskad höjd, mätt i meter)

(2000) * (0,0072) = 14,4 kg

Tack! Så då borde en 25kg säck räcka. jag kommer inte ha växter i nuläget så det är mer för det estetiska jag vill ha lite sand på botten :)

Räkna baklänges.

till 100 liters normalkar går det åt ~20 kilo substrat för att få ett genomsnitt på

cirka 5-7 cm.

.

Har aldrig haft ett såhär stort kar så jag hade inget att gå efter :)

OT, har du bytt nickname?
#8 - 10 augusti 2012 15:17
[ATTACH=CONFIG]54989[/ATTACH]

Var i skogen idag och plockade med lite matrial till det nya karet. Hoppas att en ICA påse med löv räcker...
#9 - 10 augusti 2012 17:07
På den lokala zoobutiken som egentligen inte har så imponerande fisk så har dom några riktigt biffiga scalarer. Typ 15cm långa inkl stjärtfena (som är ganska stor. Sjärlva kroppen är ca 10cm skulle jag tro). Två av dom visar tendenser till lek och det hade varit väldigt kul med ett så stort lekpar. Frågan är bara, kommer dom totalt mobba ihjäl den lille ensamme?

Är dom kvar när karet mognat kommer jag verkligen fundera över om jag ska köpa dom :)
#10 - 10 augusti 2012 17:23
Är det ett lekpar är risken överhängande att de kommer stöta ut din ensamma skalar. Då är det bättre att köpa några mindre ex så de får para ut sig själva.
#11 - 10 augusti 2012 18:05
Var det jag var rädd för.

Förhoppningsvis kommer jag börja inreda på måndag. Tror vi ska hämta karet då :)
#12 - 11 augusti 2012 17:41
Har köpt lite saker till karet. Bla ett nytt filter då dom som sitter i nu är bara två små innerfilter. Jag köpte ett juwel bioflow 6.0. Eftersom karet bara är 50cm högt och bioflowen 53cm så fick jag kapa av botten, sen kapa lådan till önskad längd och sen limma fast botten igen. Om man inte ser efter noga så syns inte ingreppet :)
Det enda detta resulterade negativt i är att jag får ta bort en filterkudde = lite mindre yta för bakterier. Det finns ändå ca 5L kvar av lådans egentliga 6L.
Jag fick filtret till ett bra pris och eftersom det ändå blir lite budget bygge så är jag nöjd :)

Var och kollade på rot till karet idag och hittade en snygg redmoore. Den var dock lite stor (och dyr) men väldigt snygg. Ska till ett annat ställe imorgon och se ifall dom har någon som passar bättre.
Jag kom dock inte tomhänt från affären. Köpte två vackra crowntail kampfiskhonor och två endlers. Den ena kampfisken är metallic mörkblå och den andra likvit med "insprängt" rött i fenorna. Ljusa kampfiskar brukar ha en ganska rosa ton men denna är väldigt vit :)
#13 - 12 augusti 2012 16:53
Imorgon drar vi igång!
Har satt upp ett 54liters kar + 30liters balja + 20liters hink som fiskarna får bo i dessa dagarna jag gör rent och inreder karet :)

Jag ska lägga alla löven i en hink med vatten så dom sjunker, dom brukar sjunka på 2-3 dagar så då blir dom lagom färdiga till onsdag/torsdag då jag beräknar att vattnet ska i.

Såhär ser planen ut;

Måndag; Hämta karet och sätta fiskarna i dom temporära hemmen. All nuvarande inredning ska ut.

Tisdag; Göra rent hela karet från alger och kalkavlagringar. Även ge locket en tvätt. Sätta fast filtert med sillicon som torkar på 24h. Om jag hinner så ska sanden i också.

Onsdag; Börja inreda (det vet man ju aldrig hur lång tid det tar). Om jag hinner (måste göra lite annat den dagen också) fylla karet.

Torsdag; Om jag inte fyllt det på onsdagen så fyller jag det på morgonen och släpper i fisken på eftermiddagen. Annars ser jag bara så allt fungerar och ser bra ut, sen kan fiskarna få flytta in.

:)
Christer5
#14 - 12 augusti 2012 16:57
Sätt nu inte fast filtret med för mycket silikon ifall du senare ångrar dig och vill ha ett ytterfilter,det skall då vara lätt att ta bort:)
#15 - 12 augusti 2012 17:00
Precis :)
Det blir bara två klickar i ytterkant på filtert så man lätt kan komma in med en kniv och skära loss det. Jag har för mig att sillicon har en "styrka" på ca 26kg per cm3 så det borde räcka.
#16 - 12 augusti 2012 17:16
Det räcker säkert, och filterboxen är inte gjord i frigolit precis:p...
#17 - 12 augusti 2012 17:23
När den är vattenfylld har den nog inte så mycket lyftkarft :)

Dessa filtermatrialen följde med:

2 finporiga filterkuddar
1 grovporig filterkudde
1 "låda" med små vita stenar (kan tänka att dom kommer fylla samma funktion som levande sten i saltvatten. Ett poröst matrial för bakterier att växa i)

1 svart filterkudde med kol
1 grön kudde. "Nitrit reducerande". Hur fungerar en sån?
1 vit filtervaddskudde

Något av detta som känns väldigt onödigt? Kolkudden lär jag väl kasta ut efter en månad ungefär, när effekten avtar. Filtervadden får man nog också göra rent ganska ofta.
Vad skilljer den gröna kudden från en vanlig blå?

Edit; den gröna var nitrat reducerande.
#18 - 12 augusti 2012 17:26
Kolkudden kan du skippa direkt, men ha till hands om du ska ha bort tex medicin någon gång. Nitritkudden och "stenarna" hade jag hoppat över med, och istället klämt in fler grovporiga kuddar om det går.
Filtervaddet hade jag längst upp, så det var lätt att ta ur och skölja vid behov:).
#19 - 12 augusti 2012 17:32
Ok. Men du tror inte stenarna blir ett bra underlag för bakterier att växa på då?

Nitratkudden funderar jag på att ta bort (måste ta bort en kudde eftersom jag sågat av lådan), men fattar inte grejen med den. Är det inte bara en vanlig filterkudde? Eller finns det något ämne i den som reducerar nitrat?

Tänkte ju inte på en sak, kol tar bort färgningar = inget tefärgat vatten, den åker också :)
#20 - 12 augusti 2012 18:12
Jodå, det funkar säkert med dessa "stenar" med, något som jag inte hört om tidigare. Filtermatta är även det en bra grogrund för nytobakterier, så det är nog vilket du tycker funkar bäst:).
#21 - 12 augusti 2012 18:22
stenarna ni pratar om är väll ett eheim substrat om ja inte minns fel.
har en påse liggandes här hemma.
#22 - 12 augusti 2012 18:23
#24 - 12 augusti 2012 18:51
funkar på samma sätt som makaroner. ska vara jäkligt bra dom där, men kan tyvärr inte säga av erfarenhet om dom är det då ja aldrig provat dom.
#25 - 12 augusti 2012 19:00
Makaroner har jag också någonstans, kan lägga i dom också :)
Känns som det kommer bli ett dunderfilter till karet! Det ska ju klara ett 350liters egentligen.
#26 - 12 augusti 2012 19:32
Har fått reda på att den gröna filtersvampen innehåller en kapsel med bakterier, ungefär som att tillsätta bakterier på flaska skulle jag tro. Kommer nog ha den i filtret den första månaden och sen byta ut den mot makaroner eller en grov blå.
#27 - 13 augusti 2012 12:31
Har hämtat karet och tömt det på allt. Fiskarna får bo i mindre behållare sålänge. Tyvärr tänkte jag inte på att guldbarbera skulle kunna hoppa ut och jag hade bara en bit kartong över deras behållare. Ändå hoppade två ut. När jag upptäckte det var den eka torr och död och den andra var också torr men rörde sig lite lite. Den överlevde. Jag fick flytta guldbarbera till 54 karet med lock.
#28 - 13 augusti 2012 15:23
Jag fick gjort mer än jag trodde idag :)
All gammal inredng är borta (förutom rötterna) och jag hann även göra rent hela karet idag :)
Sen kunde jag inte hålla mig så jag tjuvbörjade lite på inredningen. Satte i några grenar och en rot. Filtret satte jag också i (ej limmat ännu) för att se så det passade.

Lite bilder:

Från höger; Ancistrus hane, guldbarb, botia histronica och silverdollarn.
Silverdollarn får frispel var gång man gör något som låter lite i dens närhet i det lilla 54 liters karet. Ska försöka bli färdig på onsdag för fiskarna är väldigt stressade. Två guldbarber hoppade ju ut :(
[ATTACH=CONFIG]55011[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]55012[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]55013[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]55014[/ATTACH]

Här bor dom just nu. Guldbarberna var i den svarta 20liters hinken men efter att dom två hoppat ut så flyttade jag dom till dom andra karen. 5 går i blastbaljan och 8 i 54liters karet.
[ATTACH=CONFIG]55015[/ATTACH]

Såhär blev det med tjuvstarten :D
[ATTACH=CONFIG]55010[/ATTACH]
#29 - 13 augusti 2012 16:23
Ser ju ut som en bra start :)
Gillar de där röriga naturliga känslan med pinnarna :D
Egenplockat antar jag?
#30 - 13 augusti 2012 18:23
Japp, plockade dom i helgen vid väran sommarstuga. Det är ek och dom små täta är björk.

Är inte hornbach super ibland? Köpte tre rötter till ikväll till ca halva det normala kilopriset. Hade tänkt åka dit imorgon eftermiddag men eftersom fiskarna är så stressade som dom är åkte jag ikväll för att bli klar så fort som möjligt, dom har ju öppet enda till 20:00!

Jag har bara lagt i rötterna. (det uppskattas tydligen inte att det ligger 5kg rötter på vardagsrumsgolvet. Varför förstår jag inte riktigt....;))
#31 - 13 augusti 2012 18:27
dedär kommer bli grymt...;)
räkna med att jag kommer hänga denna tråden och hålla koll:D
#32 - 13 augusti 2012 18:28
Glömmde bilden.

[ATTACH=CONFIG]55017[/ATTACH]
#33 - 13 augusti 2012 18:30
va tusan bilden låg ju inne nyss över det jag skrivit ?????
#34 - 13 augusti 2012 18:31
gonzo44 skrev:
dedär kommer bli grymt...;)

Det får vi hoppas! :) Jag har fått mycket insperation av Mats och hans stugtråd och jag känner mig lite som en härmapa ;)

Jag inreder med scalarer och bottenlevande ciklider i tanke. I framtiden tänker jag köpa en liten grupp nyckelhålsciklider till karet, dom är så söta! :D
#35 - 13 augusti 2012 18:32
gonzo44 skrev:
va tusan bilden låg ju inne nyss över det jag skrivit ?????

Det var "fel" bild. Den första var oredigerad, jag ville ha bort det gula/oranga ljuset från lampan som står bredvid :)
#36 - 13 augusti 2012 18:43
aha fuskar du med dina bilder?????? hehe:p
#37 - 13 augusti 2012 18:47
"Tjuvstarten" ser grym ut! Det kommer bara att bli bättre och bättre hela tiden ju längre du kommer!
Här kommer man att hänga framöver - alltid lika kul med projekt.
Ös nu på bara!
#38 - 13 augusti 2012 18:56
Haha, ja lite fusk finns på några av mina bilder.

Tackar Mats! Du har ju några såna här kar bakom dig nu så du bör väl veta om det ser lovande ut ;):)
Det känns riktigt bra änsålänge och jag tror att scalaren som finns nu och kommande scalarer kommer trivas jättebra.
Min stora förhoppning är också att guldbarberna kommer bli riktigt snygga i tefärgat vatten och lite dunkel belysning. Jag kommer köra med ett lysrör, inte med två som det finns plats för.
#39 - 14 augusti 2012 15:33
Vad tycks? :)

[ATTACH=CONFIG]55030[/ATTACH]

Det ska i löv och annat "bottenkrafs" imorgon precis innan fyllning. Jag har det i en 10litershink med vatten nu så att det ska sjunka. Några fler björkkvistar ska också i. Dom ska få flyta på ytan och trilla ner var dom vill.
Jag kan inte fylla från imorgon vid 11 tiden eftersom silliconet (eller vad det nu är i juwels tub) ska torka först. Det står visserligen ingen torktid på tuben men jag väntar minst 20-22h innan jag fyller :)
#40 - 14 augusti 2012 16:24
Den tirktiden borde räcka och JA det är snyggt och kommer bli även snyggare när det kommer vatten och lite liv i karet. vad har du för tankar vad gäller växter??
#41 - 14 augusti 2012 16:27
Det blir inga växter, iallafall inte just nu. Silverdollar-tetran kommer äta upp dom samma sekund jag sätter dom i karet. Dom är riktiga gräsklippare har jag hört!
Får se ifall den låter flytväxter vara ifred, och kanske anubias. Har några i dom andra karen jag kan ta lite från och testa.

Jag ska även köpa en helt svart bakgrund att ha på utsidan av karet.
#42 - 14 augusti 2012 16:43
freddi36 skrev:

Jag ska även köpa en helt svart bakgrund att ha på utsidan av karet.

Svart bakgrund - går lika bra med svart sopsäck. Dessutom billigare än billigt.. ;)
#43 - 14 augusti 2012 17:08
Jag hade svart grovt ritpapper som bakgrund till ett av mina kar. Finns rätt stora blad och då är den ju matt och inget ljus kom igenom :)
#44 - 14 augusti 2012 20:10
solfilm! blir klart snyggast å ganska lätt å sätta dit.
#45 - 15 augusti 2012 05:25
Gillar din projekttråd freddi, synd bara att tetran käkar växter - lite cryptisar instoppade bland rötterna skulle vara snyggt;):).

//Inger
#46 - 15 augusti 2012 11:05
[ATTACH=CONFIG]55047[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]55046[/ATTACH]

Fyllde karet idag :)
Det blev ganska bra tyckte jag, lite mycket löv och en svart bakgrund gör nog sitt också. Löven ska sjunka helt till botten också, nu "hänger" dom precis åvanför botten.

Hittade en film på youtube med scalarer. Inte en enda växt men mycket slam och en del grenar.

[video=
" target="_blank">
[/video]
#47 - 15 augusti 2012 11:57
freddi36 skrev:
[ATTACH=CONFIG]55047[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]55046[/ATTACH]

Fyllde karet idag :)

Det blev ganska bra tyckte jag, lite mycket löv och en svart bakgrund gör nog sitt också. Löven ska sjunka helt till botten också, nu "hänger" dom precis åvanför botten.

Hittade en film på youtube med scalarer. Inte en enda växt men mycket slam och en del grenar.

[video=
" target="_blank">
[/video]

tror jag her sett 7-8 filmsnuttar från amazonas om just scalarer.

märkligt nog är det nästan alltid helt befriat från blommor.......

.
#48 - 15 augusti 2012 15:42
Såg en bild i en akvariebok med scalarer i naturen. Ett jädra stort vimmel av pinnar var det, och däri fanns scalarerna. JAg antar att deras ränder är till för att kamuflera fisken i just en sådan miljö. Scalarer kommer bli huvudfiskarna i detta karet, och även nyckelhålsciklider, därför inredde jag som jag gjorde. ömmställen till nycklhålen på botten och pinnar till scalarerna.
Det blev inga växter pga av växätande fisk och det blev ju ganska snyggt och enligt bilder och filmer "scalarbiotop".
#49 - 15 augusti 2012 15:46
Stötte på första problemet i eftermiddags när jag skulle börja koppa in fiskarna. Eftersom vattennivån sjönk så kom det in luft i pumpens "impellerhus". Detta gjorde pumpen extremt svårstartad. Den startade och stannade igen efter ca 10 sek. Jag förstod vad problemet var efter ca 1h...... drygt.
Innan man kan strata pumpen måste man få ut all luft, då går det bra :)

Första fisken är i nu också. Silverdollarn var så stressad nu att den fick komma i karet lite innan inkoppningen var klar. Jag tror det var mindre stressigt än att vara kvar i den lilla behållaren. (54liters kar).
Dom andra fiskarna ska släppas i om ca 10 min hade jag tänkt :)
#50 - 15 augusti 2012 16:12
10 min har gått!!!!!!!!!!!! bilder.....
#51 - 15 augusti 2012 16:24
Sista fisken kom i karet precis :)
Botiorna var riktigt svåra att fånga, men det är dom väl mer eller mindre kännda för ;)

Bild kommer. Man ser nog inte mycket fisk dock ;)
#52 - 15 augusti 2012 16:39
Några kassa bilder :)

[ATTACH=CONFIG]55052[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]55053[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]55054[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]55055[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]55056[/ATTACH]

Om ni inte tror mig, att silverdollarn äter växter alltså, så lyssna på det här. Den har tillochmed ätit plastväxter! Antar att den försökt äta algerna på plastväxten men även ätit plasten!
Just nu äter den björkkvist!:D

Silverdollarn fick lite skador på kroppen under tiden var i det lilla karet. Vita runda märken är det :(
Hoppas att det läker och inte blir infekterat!
#53 - 15 augusti 2012 16:41
Ni får ursäkta reflexerna i glaset, jag har inget att sätta för fönstren så jag får ta lite bilder när det blir mörkt.
#54 - 15 augusti 2012 17:01
freddi36 skrev:
Ni får ursäkta reflexerna i glaset, jag har inget att sätta för fönstren så jag får ta lite bilder när det blir mörkt.

Bilderna duger bra freddi - det kommer att bli hur bra som helst:).

//Inger
#55 - 15 augusti 2012 17:19
det kommer bli bra det där...
#56 - 15 augusti 2012 17:44
Måste säga att du fått till det riktigt snyggt!:)
Kommer absolut att följa detta och det blir kul att se hur det utvecklar sig!
#57 - 15 augusti 2012 20:04
Tack.
Fiskarna ser glada ut och dom fick lite mat som dom åt. Färgerna börjar komma tillbaka också.

Pumpen stannar var 10minut ungefär. Tror det av någon anledning är för mycket friktion mellan impellern och pumpen. Därför satte jag en plastring (gjord för det ändamålet) mellan och nu har den gått i ca 1h. Får hoppas att det löste problemet.
Finns det någon "smörjolja" för pumpar? På vissa finns ju lite kladd på impellern.
#58 - 15 augusti 2012 20:24
Vaselin kan ju användas för viss smörjning, borde inte vara giftigt heller om det kommer ut lite med vattent.

Ser riktigt bra ut.
#59 - 15 augusti 2012 20:28
jo men det här med varselin är inte så dumt jag har själv prövat det och det funkar
#60 - 15 augusti 2012 22:20
Sv: Ett nytt, lite större projekt!

Riktigt sunkiga skalarer... Jag kan offra mig och ta hand on dom dock. ;-)

Skitfina och passar kanonbra bland alla grenar!
#61 - 16 augusti 2012 03:09
Ett litet tips kan vara att ha utblåser riktat lite snett uppåt, och är vattennivån ovan detta utblås kommer vattnet att rinna ner i pumphuset när pumpen är avstängd:).
#62 - 16 augusti 2012 14:34
Pumpen har gått hela dagen och har inte stannat. I natt stannade den dock. Imorse tog jag upp den och vände på plastringen, och sen dess har den gått bra :)
Ska köpa vasselin också för att smörja den ytterligare.

En annan sak; det har blivit som en svag vit dimma i karet. Man ser det om man kollar från sidan. Vad kan det vara? Bör jag sätta i aktivt kol?
#63 - 16 augusti 2012 16:58
Satte i en kolkudde för att se ifall dimman lättar.

Fiskarna som går i karet nu är:

1 scalar
1 silverdollar-tetra
3 ancistrus
13 guldbarber
2 botia histronica

Jag hade tänkt skaffa följande:

3 scalarer till
4 unga nyckelhålsciklider
1 rolig pleco eller L-mal, får se vad som dyker upp

Låter det rimmligt? Har aldrig haft ett såhär "stort" kar så jag är inte så bra på att "se" när ett kar av denna storlek är fullt :)
#64 - 17 augusti 2012 15:32
Här är några bilder på den vackraste guldbarbshanen. Många av dom har fått denna röda färgen på magen men denna är absolut finast :)
Svår att få på bild. Färgen syns visserligen bra :)

[ATTACH=CONFIG]55087[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]55088[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]55086[/ATTACH]
#65 - 17 augusti 2012 15:48
Halloj Freddi!:)
Guldbarber är faktiskt en underskattad fisk - de du har ser väldigt fina ut! Karet också!
Jag hade Guldbarber i något kar när jag var yngre, och minns att jag diggade dessa som bara den. Härligt att se dom i så fin form!
#66 - 17 augusti 2012 15:58
Ja, dom är väldigt fina, och jag hoppas att dom blir ännu finare i tefärgat vatten :)

Vet du vad det är för barber "egentligen"? Guldbarben är ju en framodliad variant av något, dom finns ju inte i naturen.
#67 - 17 augusti 2012 16:07
freddi36 skrev:
Ja, dom är väldigt fina, och jag hoppas att dom blir ännu finare i tefärgat vatten :)

Vet du vad det är för barber "egentligen"? Guldbarben är ju en framodliad variant av något, dom finns ju inte i naturen.

Nu är jag långt ifrån säker - men jag tror att det i botten är en karpliknande fisk... cyprinidae. Jag gjorde en googlesökning och hittade detta på wiki; http://en.wikipedia.org/wiki/Cyprinidae
Guldbarben finns med där som undergrupp.
#68 - 17 augusti 2012 16:17
I den här länken ser man en typ av vildvariant - samt lite info.
http://www.seriouslyfish.com/species/puntius-semifasciolatus/
#69 - 17 augusti 2012 16:19
Kan det var en odlingsform eller färgform av Puntius semifasciolatus?
Guldbarb heter vad jag vet P schuberti på latin så det har kanske "blivit" en egen art?
#70 - 17 augusti 2012 16:23
Läste i akvarietslexikon att av Mässingsbarben, Puntius semifasciolatus, finns en gul variant som brukar kallas guldbarb eller Puntius schuberti.
Om det skulle vara en odlingsform, varför ge den ett latinskt namn?
#71 - 17 augusti 2012 16:30
Här är lite nytt om barber, och vad det till slut utmynnar i...
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=153253
#72 - 19 augusti 2012 12:12
En jädra jungel är vad det är, det här med barber, tydligen!

Den vita dimman hade lättat idag och vattnet var kristallklart och har fåt en lätt brun ton :D Vackert!

Det är ju snart mässa i Danmark. Brukar det vara mycket försäljning av fisk på dessa mässor? Mässan är lagom bort i tiden för den första intruduktionen av ny fisk till karet tycker jag. Filtert är ju nästan helt nytt (la i all gammal filtermatrial) så då borde det byggts upp lite bakterier.
Fiskarna jag är ute efter är framför allt fina "natur" scalarer. Vanliga scalarer med fina svarta ränder.
#73 - 27 augusti 2012 15:17
Karet har "satt" sig något nu :) Alla löv har sjunkit fint och vattnet har fått en riktigt härlig brun färg :D Lovely!
Pumpen har bara stannat en gång och då smörjde jag den med vasselin och sen dess har den gått bra. Antar att den behövde bli "inkörd".

hade tänkt göra första vattenbytet på lördag, ca 20%, samt göra rent filtervadden i filtert, det behövs.

Är taggad inför danmarks resan nu, hoppas att det finns fina fiskar som väntar på mig! :D
Mats fina tiger endlers blev jag riktigt avundsjuk på så jag hoppas jag hittar något liknande till mitt tomma 40 liters. (eller rättare sagt, det kommer vara fisklöst då)
#74 - 1 september 2012 19:34
Imorgon blir första vattenbytet :)
#75 - 1 september 2012 19:49
Min erfarenhet av olika elektriska pumpar (ej akvariepumpar) är om någon krånglar och stannar etc, har man väl fått igång den några dagar så går den i evigheter utan problem om den får vara igång.

Det är om du stänger av den i några timmar, dagar eller veckor det sedan kan krångla. Men saker brukar inte ärga, eller byggas fast när den väl snurrar :)
#76 - 15 september 2012 18:14
Inget händer här heller. Väntar på Köge-mässan så jag kan shoppa lite fisk till karet så just nu är det bara vattenbyten och matning som sker i detta karet. (och såklart en hel del njutande)

Inköpslistan ser ut som såhär:
4-5 "natur" scalarer
En liten grupp dvärgciklider (typ bågfenor eller kurvciklid)
Och någon rolig mal ifall en korsar min väg.
#77 - 21 september 2012 15:09
Silverdollarn lägger nog av i helgen, den har blivit hängig och simmar lite dåligt. den är ju ganska gammal, 6-7år, så det är nog inte så konstigt. Den äter bra och har inga tecken på sjukdom.

"Fördelen" med det är ju att jag kan sätta in lite växter. Tanken med karet var ju först att det skulle vara helt växtlöst men om jag får chansen att kunna sätta in någon anubias, crypto och valle så blir det nog så :)
#78 - 23 september 2012 09:54
Idag simmade silverdollarn vidare :( Den var uppemot 10år gammal så det är väl förståeligt.
#79 - 23 september 2012 17:52
Då blir det växter nu då???
#80 - 23 september 2012 18:47
Japp, ett par cryptos, valles, och anubias ska i.
Ränset från dom små karen åkte i idag. Lite hornsärv och någon liten crypto :)
#81 - 23 september 2012 18:57
Gott det vill vi se sedan.. det kommer lyfta karet lite...
#82 - 23 september 2012 19:25
Ja, bilder kommer nog i veckan. En före och en efter Köge ;)
Finns en liten lista på fisk och växter till detta karet, och vissa inköp har jag redan spanat in i lagerlistorna (om dom nu stämmer)
#83 - 30 september 2012 15:43
Lite bilder nu efter mässan, blev en del växter till detta karet, men inget mer. Jag hittade inte fiskarna jag letade efter, men det löser sig nog :)

[ATTACH=CONFIG]56346[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]56347[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]56348[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]56349[/ATTACH]

(ja, det ska på en svart bakgrund, är bara för lat för att sätta upp den :p)
#84 - 30 september 2012 15:52
Inga fiskar för mig heller, men väl så trevligt ändå:)!
#85 - 30 september 2012 16:50
Men fisk blev det, köpte 2+3 blåa tiger-endlers :)
Dock inte till detta karet.
#86 - 2 oktober 2012 16:47
[ATTACH=CONFIG]56394[/ATTACH]

V[ATTACH=CONFIG]56394[/ATTACH]

Vattenbyte idag, behövligt efter två veckor.
#87 - 2 oktober 2012 16:50
[ATTACH=CONFIG]56395[/ATTACH]

Hmmm, varför blev dom sneda?
Testar igen.
#88 - 3 oktober 2012 15:58
Idag fick två stycken (de två sista) av någon av dessa följa med hem :D

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=790&SOK=1

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1178&SOK=1

Lite svårt att se pga att dom är lite bleka nu och det stod inget latinskt namn i affären.
#89 - 3 oktober 2012 16:21
[ATTACH=CONFIG]56407[/ATTACH]
#90 - 3 oktober 2012 16:39
Fräna!:)
De kommer passa bra i detta kar.
#91 - 3 oktober 2012 17:02
Ja vi får hoppas att dom kommer trivas! :)

Hade dom haft fler än bara två hade jag köpt dom för jag hade velat ha en liten grupp. Får se ifall jag kan hitta fler. Ska ta några bilder sen ifall någon kan identifiera dom så jag köper fler av samma art sen :)
#92 - 4 oktober 2012 17:46
De nya malarna ser ut till att trivas alldeles utmärkt!
Den ena var nog hungrig, den åt ett helt löv igår, hehe, bara den inte äter alla :)
#93 - 4 oktober 2012 18:55
freddi36 skrev:
De nya malarna ser ut till att trivas alldeles utmärkt!

Den ena var nog hungrig, den åt ett helt löv igår, hehe, bara den inte äter alla :)

Liknar dem jag har här hemma. Trevliga krabater :)
#94 - 5 oktober 2012 15:59
[ATTACH=CONFIG]56426[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]56427[/ATTACH]

Kan ni se dom? ;)
#95 - 5 oktober 2012 16:15
freddi36 skrev:
Kan ni se dom? ;)

Japp! Vrålfina! Ett gäng sådana får det nog bli senare i mitt kar också! Det ser hur gôtt ut som helst i ditt kar - kvistigt och perfekt för de nya malarna!
#96 - 5 oktober 2012 16:17
Tack!
Tyvärr hade dom ju bara två kvar, hade gärna velat ha en grupp på 4-5 st, får se ifall jag kan hitta några till :)
Av dessa bilderna att döma ser det ut att vara dessa: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=790&SOK=1
Håller ni med?
#97 - 5 oktober 2012 16:21
De smälter in bra. :)
Hur stora är de?
#98 - 5 oktober 2012 17:37
Den stora är ca 15-16cm inkl piskan. Utan piskan ca 12-13cm.
Den lilla är ca 12-13cm inkl piska. Utan piska ca 10cm. Piskan är riktigt lång på båda tycker jag. Vad har dom den till egentligen?
#99 - 6 oktober 2012 10:57
[ATTACH=CONFIG]56435[/ATTACH]

Skull köpa scalarer idag, trodde jag. Istället blev det 4 nyckelhålsciklider, förhoppningsvis 2+2. Jag tog de två största och två små med runda fenor.
#100 - 6 oktober 2012 13:30
Nu simmar dom i karet :)
Eller ja, en simmar, de andra tre ligger och trycker under en rot. Dessa måste vara de mest lätt-stressade fiskar jag någonsin haft. Riktiga mesar, men dom är helt klart några av mina favoriter :D
#101 - 6 oktober 2012 14:28
Värt att följa, så nu är jag med:)
#102 - 6 oktober 2012 18:30
Tyvärr hade dom ju bara två kvar, hade gärna velat ha en grupp på 4-5 st, får se ifall jag kan hitta några till [:)]

Av dessa bilderna att döma ser det ut att vara dessa: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=790&SOK=1

Håller ni med?

Har noll koll men jämför med grossistlistorna.
Borde ju vara ganska stor chans att de är plockade därifrån.
Imazo hade hemiloricaria eigenmanni. Skulle kunna vara den. Ganska dyr dock. ca 350kr.
http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=1064

Gjorde denna sökning. Va inte så många som hade den storleken du nämnde.
http://fisklista.akvarielagret.se/?query=lorica&fish_list
#103 - 6 oktober 2012 18:42
Killen som håvade dom åt mig sa att han aldrig sålt grenmalar förut, så dom kan nog ha varit ett tag i butiken :)
Den från planetcatfish var väldigt lik!
#104 - 6 oktober 2012 19:04
Finns tokmånga arter i de där släktena. Alla liknar varandra.
Nog rätt många som säljs under fel namn också.
Kan ju alltid posta foton och fråga på planetcatfish.
#105 - 7 oktober 2012 09:47
En av de större nyckelhålscikliderna verkar hävda sin dominans mot de andra. Den har varit på dom andra och "puffat" till dom med nosen tills dom simmat iväg. Nu rör den inte de två små längre men den andra stora blir, jagad är väl fel ord, "förföljd" kan man säga. Den blir "puffad" av den andra stora och verkar vara väldigt blyg. Den gömmer sig mest men äter och är frisk.
Är det något jag behöver bry mig om?
#106 - 7 oktober 2012 10:26
Hittade scalarer idag :D Visserligen lite mindre än den jag redan har men dom ser exakt lika dana ut i färg. Antar att det är någon odlingsvariant men så jädra snygga tycker jag. "Natur-randiga" med en rosa-röd strimma längs ryggfenan. Dom har väldigt långa fenspetsar också så jag kunde inte säga nej till dom. Köpte tre styck för att testa, fungerar det köper jag några till, fungerar det inte lämnar jag tillbaka dom.

Bilder kommer efter inkoppningen :)
#107 - 7 oktober 2012 11:47
[ATTACH=CONFIG]56453[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]56454[/ATTACH]

Ser ni den rosa strimman? Tycker dom är väldigt snygga!
#108 - 7 oktober 2012 12:06
Nu simmar dom i karet :D
Alla fick sig en känga av den lite större, men inte mer än vad som är "rimligt".
#109 - 7 oktober 2012 14:10
Snygga!
#110 - 7 oktober 2012 19:02
Tack!
[ATTACH=CONFIG]56476[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]56477[/ATTACH]

Några till
#111 - 13 oktober 2012 17:47
Hur går det här då? Jo, det går bra :)
En scalar har dött, vet inte varför då den var helt frisk dagen innan...
Den undertryckta nyckelhålscikliden har "tryckt tillbaka" och är nu mer med i gruppen. Den är inte lika biffig så jag försöker stödmata den lite mer än dom andra, se till att den får en extra bit vid var matning liksom :)

Ni som var på mässan i Köge vet att jag köpte en grupp med urläckra "tiger" endlers med blåa inslag. En av de jättestora honorna släppte idag en riktig dunderladdning yngel :D Härligt! Får se hur många som överlever, blir det för många får vissa bli scalar-mat. Dessa guppys går inte i detta karet utan i ett 40 liters.

Har även satt ner en anubias till i stora karet, och en klick "christ-mass moss". Vissa cryptos har slemmat sina blad men jag ser att nya är på väg så får hoppas att dom tar sig igen och bildar härliga snår åt nyckelhålen :)
#112 - 24 oktober 2012 16:17
[ATTACH=CONFIG]56793[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]56794[/ATTACH]

Behöver lite hjälp. Den stora nyckelhålscikliden jagar bort alla andra runt ett visst område, och "nyckelhålet" syns tydligt. Vad håller den på med? Tror det är en hane, men det finns ingen lika stor vare sig hane eller hona i karet. Har den blivit könsmogen och motar revir eller visar dominans ?
#113 - 2 december 2012 17:47
Såhär ser detta karet ut nu :)
1+2 kampfisk har fått flytta hit, hanen har byggt bo så dom verkar trivas bland alla flytväxter.

[ATTACH=CONFIG]58086[/ATTACH]

Detta tillhör inte detta karet men ändå: mina tiger endlers har fått en ny kull och tillsammans med den gamla kullen så blir det en hel del yngel. Tror det kommer finnas tiger endlers till salu på MAFs auktion till våren ;) :)
#114 - 23 februari 2013 15:52
Ett tag sen något skrevs här..
Går i funderingarna att sälja av alla fiskar förutom de bottenlevande, och sen testa discus...? Isåfall tänkte jag behålla malarna, nyckelhålen och paletterna som hänger runt botten, sälja resten och köpa en grupp på kanske 4-5 mindre discus. Har alltid velat testa discus och såg at dom hade fina stendker discus på ungefär 8cm i en butik i närheten. Isåfall förstår jag att jag får sälja av de discus som inte bildar par, för jag kan knappast ha mer än ett vuxet par i detta karet.
Läser man lite på google rekommenderas att man har ett kar på minst 200L, antar att det är för ett par? Detta är på 240-250L.

Lite input om detta :) Velar fram och tillbaks..
#115 - 23 februari 2013 21:56
Min åsikt är att man bör ha minst 400 liter för att hålla fullvuxna Discus. Men 8 cm som inte växer ut går att ha i mindre kar.

Titta gärna på mina filmer som finns under länken nedan på mina Discus, så får du en uppfattning om varför jag tycker som jag gör.
#116 - 24 februari 2013 04:46
c90368 skrev:
Min åsikt är att man bör ha minst 400 liter för att hålla fullvuxna Discus. Men 8 cm som inte växer ut går att ha i mindre kar.

Titta gärna på mina filmer som finns under länken nedan på mina Discus, så får du en uppfattning om varför jag tycker som jag gör.

Just den filmen Maths är en av de bättre filmerna på ett Diskuskar. Hade själv den filmen högupplöst igång på repeat på en stor platt-TV. Blev lite som att ha ett Diskusakvarie hemma.

Men om du Freddie köper 8 cm Diskus så bli det väl så att de just inte växer ut utan så småningom stannar i växten. Då beror det väl på om du själv tycker det är ok. Det är ju många här i forumet som har kar som ligger lite i underkant storleksmässigt. Vill inte lägga så mycket värderingar i detta än att det är bra om man är medveten om sitt val bara. Men här finns det ju gott om erfaret folk som vet mycket.

Sedan undrar jag om det är en lyckad kombo med Diskus och Paletter som leker. Däremot har jag i flera filmer sett Nyckelhål med Diskus. Men nu tror jag du kommer att få det lite jobbigt framöver faktiskt. Tycker att Diskus har en tendens att flytta in i hjärnan och bosätta sig där när man väl tänkt tanken fullt ut: -jag kanske ska ha Diskus? Har den tanken blivit mer än hypotetisk gissar jag att du inte blir av med den ;)
Då är väl frågan om det räcker med att ha dem i skallen eller om man även ska ha dem i ett kar?
Märker ju på de som haft Diskus förut här i forumet, de sk. Diskuspensionärerna ;) att de blir ju inte heller av med dem efter att de sålt sina Diskus. Utan de har dem i huvudet likafullt. Så varning för detta Freddie: Diskustankar smittar!
#117 - 24 februari 2013 08:46
Tack för filmen Maths, ska titta på den i högupplösning när jag har internet för det hemma :)

Bluewing; Jo, den tanken har börjat sätta sig och det är faktiskt lite irriterande :P Väldigt fina fiskar men sägs vara svåra och hyffsat dyra. Jag har aldrig haft discus eller ens tänkt på det innan, därför har jag börjat hitta info om det ens går i min nuvarande tank. På t.ex stendkers hemsida står det minst 180L för en grupp (!) vuxna discus, vilket i mina öron låter galet! Så man blir ju inte annat än förvirrad..
Angående paletterna så har dom inte varit så aggressiva vid lek, har många gömställen åt dom. Men antar att ifall det blir discus så är det dom som får bestämma vad som annars ska gå i karet..

Annons