Hej!
Har precis köpt mitt första akvarium, 54l med välvd ruta, väldans fint :) Ska inte starta upp det förrän efter jul så jag har tid på mig att planera det hela noga... därför tänkte jag be om lite tips om eh.. typ allt :D
Några konkreta frågor har jag ju iofs.. Pumpen jag fick med är en aqua-el 300l/h, detta är vad jag förstår tillräckligt, men filtret är ganska litet..funderar på om jag kan köpa något annat filtermaterial och lägga i för att göra det "större" utan att det tar mer plats så att säga. Funderar på filtermatta och nån form av keramiska-grejjer som jag läste om på hjortgtans... men det kanske inte gör så stor skillnad?
Jag vill ha ett fint och grönt akvarium med ganska mycket växter, hur mycket växter får plats egentligen? Hur sköter man dessa på bästa sätt, vad för näring behövs och är det absolut nödvändigt att de får CO2?
Vilka vattentester och preparat kan vara bra att ha från början?
Tar gärna även emot tips på lite lättare nybörjarfiskar som jag kanske skulle kunna ha! (Vattenvärdena här skall enligt miljönämnden vara runt pH 8, men jag mätte själv med pH-pappaer som ju inte är så exakt, då blev det närmare 6...)
Gärna även tips på bra foder o dyl. och allmänna tips så jag kan undvika nybörjarfel :) (jag vet dock att jag inte ska stoppa i alal firrarna på en gång :P)
Tack på förhand!