Ett mattips till.

#1 - 23 februari 2007 12:50
Räkrom är ju, som sagt, härligt att ge våra små gynnare någon gång ibland. En annan form av rom är Torskrom, som har lite mindre korn och kan vara lättare att äta för fiskar med mindre mun - typ tetror och mindre ciklider. Discusarna älskar dock detta också och äter det mycket glupskt. Torskrommen luktar väldigt "fiskigt" och jag tror att fiskarna känner en instinktiv jaktkänsla när de får detta foder. Mina katter ylar som vargar när jag preparerar rommen - och dom får givetvis smaka. Man kan med fördel käka detta själv också - det är ju trots allt människoföda det säljs som.
Jag brukar köpa en burk torskrom, typ Abba eller nåt annat märke, hälla ur den kompakta cylindern på en skärbräda och skära tunna skivor som jag lägger i fryspåsar och fryser in. En burk varar i evighet, så detta är ett fint tillskott och alternativ till den vanliga fiskfödan. Det är bara att bryta av lagom bitar och slänga i. Mina fiskar älskar det!

/Max
#2 - 23 februari 2007 13:45
Mina med! fast har bara testat med räkromm they love it!"
#3 - 23 februari 2007 20:15
Jag har fanimej ytterligare ett toppentips; Riktigt fin Ancistrusföda. Om du vill att dina Ancistrus skall få sig ett jädra gott snack, skaffa ett lekpar Discus... Satt och kollade lite på "Så skall det låta"... Ja, jag vet det är töntigt som skam, men ändå - det är ju fredag, eller hur? Ett av Diskusparen hade under dagen fått kläckt sin rom och en fin liten darrande hög med yngel låg i en skreva på en av rötterna - så kommer väl den största, stabbigaste och mest skäggiga Ancistrusdamen i karet och är totalt instäld på att äta Discusyngel. De tappra föräldrarna försökte gång efter gång att jaga iväg henne, men det gick inte denna gången. Oftast går det bra, men inte ikväll... Det känns alltid lika trist att se när det händer - men det går snabbt över för Discusarna, om några dagar är dom igång igen. Hmmm, sad but true...

/Max
#4 - 23 februari 2007 20:46
Åt hon upp alla ungarna?!:O
#5 - 23 februari 2007 20:55
Det låter mumma för firrarna med torskrom!
#6 - 23 februari 2007 21:21
Kenny! Japp-idoodely-dej, hon sög i sig allihop, inte riktigt på samma gång, men i två attacker med ett par minuters mellanrum. Faktiskt riktigt hårigt att sitta och kolla på!

Morrhoppa! Torskrommen är mumma för de små liven!

/Max
#7 - 23 februari 2007 21:24
satans s¨tråkigt!
#8 - 23 februari 2007 21:33
Visst, det är försatans trist. Det är just i såna här stunder man funderar på att skaffa ett par mindre burkar och sätta in Discusarna där och låta dom få sina ungar i ensamt behagligt mak... så kan dom jädra tetrorna och Ancistrusarna ha party för sig själva i 600 liter specialmåttbeställt Discusakvarium... ;-)

/Max
#9 - 23 februari 2007 21:47
Rommen var ett bra tips Max, det ska jag prova.
#10 - 23 februari 2007 23:41
Det här fodertricket är också gammalt och beprövat; Ancistrus och alla andra besläktade malar och bottenlevande polare behöver ju lite grönsaker då och då (som omväxling till Discusyngeldieten). Brysselkål är en höjdare! Likadant här som med Torskrommen, en förpackning varar i evigheter. Köp en förpackning brysselkål, finns i frysdisken. Ta ur en fryst Brysselkålknöl och riv den till ett fint mos. När detta är gjort så gör du fina små snusprillor av detta och fryser in i fryspåsar. Det blir små pellets som man kan släppa ner på akvariets botten. Malar av alla de sorter simmar strax fram och äter glatt. Om dom inte vill direkt och brysselprillan liksom bara löser upp sig kan man pröva att blanda en liten del gelatin i smeten så håller det ihop och söndrar inte. Naturligtvis kan man blanda in andra nyttigheter i prillorna också.

/Max
#11 - 24 februari 2007 00:16
Det var inte så dumt faktiskt men sjunker prillan ?
#12 - 24 februari 2007 00:25
Jaaaa, du vet... vad flyter? Om man pressar prillorna hårt så försvinner merparten av luften, och det är klart, de kanske inte sjunker som blyhagel men... ändå sakta singlande. To cut a long story short; visst sjunker dom.
Till och med enstaka brysselkålblad sjunker, det brukar man ju ge såna där stora rackare, vad heter dom? Plecostomus, som är 35 cm långa. Fan, dom brukar ju ligga och suga på hela brysselkålhuvuden.

/Max
#13 - 24 februari 2007 00:33
Tack, jag ska prova det.
#14 - 24 februari 2007 00:38
Om dom inte går på det med en gång så prova med jämna mellanrum, det är inte alltid det fäster. Dom behöver bekanta sig lite, sniffa och liksom acceptera stuffet. För min del tog det någon dag eller två innan det drog igång hos malarna, men nu... äter dom Discusyngel till efterätt.

/Max

Annons