Ett litet projekt

#1 - 9 december 2008 20:10
Hejsan alla!

även om mina projekt inte kommer komma i närheten av de flesta av era projekt så har jag iallfall beslutat för att dela med mig lite av mina.

Jag har alldeles för många projekt för att själv komma ihåg alla, för att inte tala om de som aldrig når mål-linjen.(Inte bara akvarie-projekt dock)

I denna projekt/experiment-tråd tänkte jag visa upp mina 3 akvarier, varav 2 som jag har planer på att möblera om lite i och även en ljusramp ska byggas till ett av dom.(Och eventuellt nya akvarium jag skaffar, i mån av att jag lyckas övertala sambon)

60L Aqua-El:
Detta akvarium är jag själv stolt över hur fint det är. Och kommer inte göra så mycket åt det.(Men jag tänkte ändå visa er). Just nu går det några guppys och en gibbiceps där i.
http://www.ladda-upp.com/bilder/13045/60l-aqua-el

100L (Dala/Zooline?):

Här har vi mitt 'nystartade' mal-uppfödnings-kar.
Som det även ska byggas en ny ljusramp till. Och växterna ska möbleras om lite.
Det var tänkt att jag skulle börja med L-015(Peckoltia Vittata), men bestämde mig för något 'lättare' och iallfall vanligare.
Ansitrus sp. "Albino"

Här går nu 1 hane och 2 honor som jag ivrigt tänker följa
i deras utveckling! (och hoppas på lek!!)
http://www.ladda-upp.com/bilder/13047/100l-malar

180L Juwel Rio:
Detta är en enda röra. I detta kar ska jag fixa en hel del med inredningen och även uppgradera Juwels egna innefilter med ett nyt pumphuvud på 1000l.
Har även planer på att byta ut den lilla pumpen på vänster sida mot ett pumphuvud på 1400l(som jag måste bygga en liten filter-låda till, om jag använder mig av den.) har även tänkt introducera lite nya fiskar i detta kar.

http://www.ladda-upp.com/bilder/13048/180l-juwel-rio

p.s ni får nöja er med länkar tills jag får fakturan där jag ska betala mitt gold-medlemskap.;)

Mvh

Markus
#2 - 9 december 2008 20:29
Vad spännande! Detta kommer jag att följa.
Den du själv var stolt över är riktigt nice![:-106]
#3 - 9 december 2008 20:37
Ska försöka ta lite bättre bilder sen när jag blir guld-medlem.(Att ta kort är inte min starkaste sida)

Angående 60L akvariet så har den 0.5% salthalt, och jag rengjorde allting mycket nogrant innan jag startade upp det igen.
Jag tror att salthalten och att jag var så noga med allt har spelat stor roll i att det är kristallklart utan tillsatser. Inte ens en tillstymmelse till alger nu på c:a 2 månader.
#4 - 9 december 2008 22:24
Passar på att lägga in en bild på en av mina RCC som jag har i 180L akvariet.(det är sammanlagt 5 RCC)

http://www.ladda-upp.com/bilder/13054/rcc-i-180l
#5 - 9 december 2008 23:25
Och ytterligare några bilder på malarna.

Hanen:
http://www.ladda-upp.com/bilder/13057/ancistrus

och ena honan:
http://www.ladda-upp.com/bilder/13058/ancistrus
#6 - 10 december 2008 13:43
Nu har jag betalat mit gold-medlemskap också. Då lägger jag in bilderna direkt så man slipper följa massa dryga länkar.

Jag tänkte köpa nytt lysrör till mitt 100L kar idag, vi får se vad det blir för något. Och återkommer med bilder...
#7 - 10 december 2008 19:00
Nytt lysrör inhandlat på Coop. Ett helt vanligt 18w Varmvit 1350lumen. 59kr.
Det vart iallfall stor skillnad mot de förra jag hade som var c:a15 år gammalt från Asea-skandia som numera heter Elektroskandia..

Jag sitter och funderar på om jag ska göra mitt 180L Rio till bräckvatten.

Men det finns inte jätte många fiskar som jag gillar (som jag känner till) som skulle passa i det.

Om det blir bräckvatten får vi se.

Fiskarna som jag hittils har tänkt ha där i blir då följande:

Kardinaltetra
"Humlor"
2 arter Corydoras
Samt en grå mal-liknande fisk med skäggtummar som ser lite ut som en haj.(glömt bort namnet)
och eventuellt nån gobi.

Men då måste jag ju starta upp ett till akvarium för att hålla fiskarna jag har i 180L nu....hmmm får se om det finns några billiga på blocket eller i mellandags-rean..

Dom få som hittat hit till denna tråd får gärna ge synpunkter speciellt på100L akvariet där jag är lite osäker på inredningen.

Ska göra lite VB och plantera om lite nu... återkommer senare..
#8 - 10 december 2008 21:14
jag är lite intressrad över vad som kommer att hända i ditt 100 liter med ancistrusarna. se bara att ha mycket håligheter i form av rötter eller kanske en kruka. mitt ancitrus par leker under en stor lavasten som har typ en liten urgropning som min hane grävt ut och så ligger han där och försöker locka till sig honan :P. ser roligt ut^^
#9 - 10 december 2008 23:56
Hade jag varit dig så hade jag i 180 litersburken tagit bort termometern och satt den i någon hörna istället och riktat utblåset uppåt.
#10 - 11 december 2008 00:41
Är inte corydoras känsliga för salt?
#11 - 11 december 2008 13:28
ATIX skrev:
Är inte corydoras känsliga för salt?

De ska ju enligt de flesta föreskrifter vara det, men det är nog många med mig som kan bestrida påståendet. :)
#12 - 11 december 2008 14:18
NIC skrev:
Hade jag varit dig så hade jag i 180 litersburken tagit bort termometern och satt den i någon hörna istället och riktat utblåset uppåt.

Varför ha utblåset uppåt?

Angående fiskar som tål salt...

En kompis har ett 450l bräckvattens kar.

För c:a 2 månader sen tog jag med mig, neon tetra och rosentetra dit. För nån dag sen fick jag hem dom igen. Stora och tjocka :)

Vissa corydoras går ju i bräckvatten och de som "inte" gör det har nog ltie salt i sitt vatten ändå stundtals.

Massor med fisk som klarar 1.012 i salthalt.
#13 - 11 december 2008 14:21
macke_fisk skrev:
jag är lite intressrad över vad som kommer att hända i ditt 100 liter med ancistrusarna. se bara att ha mycket håligheter i form av rötter eller kanske en kruka. mitt ancitrus par leker under en stor lavasten som har typ en liten urgropning som min hane grävt ut och så ligger han där och försöker locka till sig honan :P. ser roligt ut^^

Jag har som synes väldigt mycket grottor.

Men jag valde att ha allting i naturmaterial.. så som rötter och stenar..

angående deras beteende så tycker jag att malarna är den mest intressant fisken :)
#14 - 11 december 2008 14:24
Markus1984 skrev:
Varför ha utblåset uppåt?

Angående fiskar som tål salt...

En kompis har ett 450l bräckvattens kar.

För c:a 2 månader sen tog jag med mig, neon tetra och rosentetra dit. För nån dag sen fick jag hem dom igen. Stora och tjocka :)

Vissa corydoras går ju i bräckvatten och de som "inte" gör det har nog ltie salt i sitt vatten ändå stundtals.

Massor med fisk som klarar 1.012 i salthalt.

Har du utblåset uppåt så det rör om vattenytan så syresätts vattnet mycket bättre än om vattenytan står stilla.
#15 - 11 december 2008 14:26
Jag har lyckats få tre kullar med ancistrusar i mitt 110L akvarie. Kungen har sitt favorittorn. Dock så har ingen överlevt eftersom det är andra fiskar som varit hungriga.

Fina projekt!
Bilagor:
#16 - 11 december 2008 14:29
NIC skrev:
Har du utblåset uppåt så det rör om vattenytan så syresätts vattnet mycket bättre än om vattenytan står stilla.

Det är ju det pumpen på vänster sida sköter om ;)

Malar och botior tycker om när det är strömt på botten har jag märkt...
#17 - 11 december 2008 14:30
Raggsockan skrev:
Jag har lyckats få tre kullar med ancistrusar i mitt 110L akvarie. Kungen har sitt favorittorn. Dock så har ingen överlevt eftersom det är andra fiskar som varit hungriga.

Fina projekt!

Kul att dom leker i ett akvarium med andra fiskar i.

Mina 3 ancsitrus går själva i 100L karet.
#18 - 11 december 2008 14:31
Markus1984 skrev:
Det är ju det pumpen på vänster sida sköter om ;)

Malar och botior tycker om när det är strömt på botten har jag märkt...

Såg inte den till vänster.
Gör som du vill.
#19 - 11 december 2008 14:32
Markus1984 skrev:
Kul att dom leker i ett akvarium med andra fiskar i.

Mina 3 ancsitrus går själva i 100L karet.

Ja det går faktiskt riktigt bra. Dom verkar trivas iaf.
#20 - 11 december 2008 14:40
Jag har bara honor i mitt 180L akvarium. 2 ancistrus, 1 gibbiceps och en pleco som jag har glömt namnet på. Svårt att få dom att föröka sig då. ;)
#21 - 11 december 2008 14:45
Markus1984 skrev:
Jag har bara honor i mitt 180L akvarium. 2 ancistrus, 1 gibbiceps och en pleco som jag har glömt namnet på. Svårt att få dom att föröka sig då. ;)

Du har koll på storleken som malarna kan komma upp i hoppas jag. ;)
#22 - 11 december 2008 14:56
Yes! Självklart..jag håller på att bearbeta sambon så jag får skaffa ett större akvarium dock.

När dom börjar närma sig att bli fö stora för akvariet har jag förhoppningsvis ett riktigt stort akvarium eller någon snäll kompis som kan ta över dom.

Anledningen att jag ville skaffa Peckoltia Vittata var just av denna anledning.. då det blir c:a 13 cm i maxstorlek.

Jag har riktigt svårt att bestämma mig för hur jag ska möblera om i 180L just nu.. och även vad jag ska göra med växterna i 100L...just nu ser det så fult ut med växterna...

Men jag inbillar mig att mina malar tycker om det...

Finns så mycket fiskar som är fina...

Men det blir nog inga lyx-firrar till att börja med iallfall..det blir för dyrt...

Malar och mal-liknande fiskar är nog min största passion..

Men på senare har jag också intersserat mig lite för ciklider.. men har aldrig hållt några såna själv..

kom gärna med tips på vad ni tror skulle passa i mitt 180L..
(inga 500kr styck fiskar dock)
#23 - 11 december 2008 14:59
Det tar ju ett tag innan de når den storleken.

Nyckelhålsciklider, fjärilar, apistogramma-sorter.
Finns massvis.. ;:)
#24 - 11 december 2008 15:26
Apistogramma har jag fattat tycke för efter att ha läst alla olika projekt-trådar!

jag tror inte att jag kommer att hålla fisk från bara nån speciell plats så som SA,tang. osv..

utan välja några få arter som kan tänkas passa ihop.

Förhoppningsvis blir det en hel del mindre malar med en storlek på max 15cm..

Pumpbygge:

Jag sitter här med en pump som min kompis köpte i Kina för nån vecka sen.. det är en 1400l/h(som blåser betydligt starkare) och funderar på hur jag ska bygga om det som ett 'powerhead' med ett litet filter till för att få mer blås i 180L akvariet.

Eftersom jag vill att den ska ha ett litet filter mest för att se till så att inga fiskar råkar illa ut och så att inte nå stora grejjer åker in i huvet och pajar nåt så är jag lite osäker på vad för 'flaska,burk,låda' jag ska använda...

Ska ta ett kort på den så snart Kjell ser att jag betalt Guldmedlemsskapet..
#25 - 11 december 2008 17:05
Nytt projekt till tråden:

Jag har ett hemmabyggt c:a 30L akvarium som ska silikonas om och där ska det bo 5st killis..

vet ej vilken art än..kom gärna med tips.
#26 - 12 december 2008 12:05
Uppdatering på 100L:

Igår kväll fick dom broccoli och vips så var alla 3 framme och smaskade. Jag satte en ganska stor bit broccoli på en gaffel och la ner.
Idag när jag tog upp den syns det knappt att dom tuggat på den..men dom är ju fortfarande så små :)

Jag har ju byggt 4 grottor till dom på ställen där jag lätt kan se in i grottorna..men självklart har då deras favorit grottor bildats på baksidan..typiskt.
Nå väl får se när det blir dags för dom att leka om dom väljer mina grottor...

Jag hade hoppats att mitt konto hade blivit uppdaterat till Gold idag så jag kunde lägga in lite mer bilder utan krångel..men så verkar det inte ha blivit.
(Det gick fort att få fakturan iallfall ;) :P )

Får se om jag orkar länka till några lite senare.

30L: Hoppas jag att jag hinner silikona i helgen.
Killisen jag bestämt mig för är "Clownkillis" 2.3

Återkommer lite senare :)

Rock n Roll
#27 - 12 december 2008 13:51
Bilder på kina-pumpen som jag försöker hitta på nåt skoj med.
http://www.ladda-upp.com/bilder/13166/kinapump
http://www.ladda-upp.com/bilder/13167/kinapump2

Det är lite lustigt att den är på 25w, de flesta pumphuvuden jag tittat på här i sverige har varit bytydligt lägre watt...

Den fräser på lite väl mycket för att vara 1400l/h....skulle vara intressant att mäta det på nåt sätt..även på andra pumpar man har..
#28 - 12 december 2008 17:24
Har suttit och studerat mina Guldancistrus nu på eftermiddagen det verkar som att hanen har hittat sin grotta men honorna är för små för att fatta vinken...

Har beslutat att ta ut växterna jag har i akvariet och köpa några ormbunkar att sätta i istället.

Blir så trassligt med vattenpest och den andra spretiga växten när jag ska ta ur ynglena(om det nu blir några)
#29 - 13 december 2008 12:58
Nu har jag äntligen blivit guldmedlem så jag testar att lägga upp en bild på en av invånarna i 180L:
#30 - 13 december 2008 13:02
Markus1984 skrev:
Nu har jag äntligen blivit guldmedlem så jag testar att lägga upp en bild på en av invånarna i 180L:

Tjusigt! :)
#31 - 13 december 2008 13:10
Tack, trist att man måste dra ner så mkt på kvalitén när man lägger in bilderna bara :)
#32 - 13 december 2008 15:27
Lägger in 2 bilder till medans jag väntar på skjutsen till firma'festen + julbord.

Ancistrushanen som står och fläktar och min fina skruv-valisneria som tagit sig rejält på bara c:a 3 veckor.
#33 - 14 december 2008 17:19
Nu får ni följa med på mitt akvarie-limnings äventyr. Första gången jag limmar ett akvarium själv. Men det är bara på c:a 30L så det ska nog gå bra.

Har köpt Cascos Glas-silikon som enligt bruksanvisningen ska fungera bra till akvarie-limning, 1l lacknaft,1 paket med rakblad.

(har även fixat ett par handskar som man använder vid operationer för att inte kladda ner mig med silikon och akvariet med flottiga fingeravtryck.)

Lägger väl upp nån bild på äventyret lite senare.
#34 - 15 december 2008 11:01
Det var mer jobb än jag trodde att få bort allt gammalt silikon.

har en skiva kvar att göra rent..
#35 - 15 december 2008 13:21
Så nu har jag skurit bort all silikon med hjälp av ett par rakblad och lacknafta.

Därefter tog jag en svamp med en grövre sida, såg till så att jag tog en som ej repar glas!(inte för att det hade blivit värre än vad det var innan)
Och tvättade skivorna i vatten och lacknafta..gnodde på alla kanter och torkade sedan skivorna...

Nu ska jag vänta tills sambon kommer hem med att limma ihop det.. kan vara bra att ha en extra hand..

:):p:D
#36 - 15 december 2008 13:25
100L:
Hann med ett stort VB idag också i mal-tanken...hade missat en bit broccoli som nån av dom hade släpat in i en grotta. :/

Det verkar som att jag fick 2 honor och 1 hane..hittils iallfall..!

Den ena honan har börjat växa till sig och hon går hela tiden bredvid hanen..dom är nog fortfarande för små för lek dock..
Hoppas att dom trivs och vill växa i karet :)
#37 - 15 december 2008 19:26
Då båda mina stora verktygslådor är hos mina föräldrar i garaget så kommer jag fusk-limma detta 30l akvarium. Dvs limma dit en bit i taget... :)

Fäst en bit hittils som håller på att torka nu..uppdaterar senare eller imorgon.
#38 - 16 december 2008 16:08
Akvarie-limning: Mätte långsidorna på skoj idag..dom skiljer c:a 3mm på längd och 2 mm på höjd. Borde bli snyggare än vad det var innan..men det blir inget toppen akvarie! ;p

100L: Växer så det knakar. Hanen fläktar fortfarande framför sin grottöppning..

60L: Har fått en hel del yngel i detta nu trots att jag bara har 1 liten endlers hane till alla Vanliga guppy mammor. Växterna växer som ogräs.

180L: klippte ner massor med växter förra veckan tillsammans med vattenbytet..men det ser fortfarande lika tråkigt ut...Alla fiskar och krabbor trivs jätte bra dock.

Lysrampen till 100L: Planerade lite vilka mått och så det blir, har även löst "punkt-belysningen" som kommer bestå av 3 st spotlights. Letar nu efter lysrörs-hållare som kan passa till detta projekt...blir nog inte mycket gjort på detta förrens i mellandagarna dock.
#39 - 17 december 2008 17:06
100L: Idag upptäckte jag att den minsta honan var lite röd-rosig på en liten bit av fenan och på huvudet. Gjorde ett par test men hittade inget konstigt med vattnet..
6.5ph
ingen nitrit
en del nitrat

Nå väl vi får vänta och se..nån som har nån idé på vad det kan vara?

180L: Lika tråkigt som vanligt, i mellandagarna blir det makeover.

60L: Här är det lika fint som vanligt..växterna växer och guppysarna gör det dom brukar göra.
Min lilla segelfenspleco verkar också trivas, hon har väldigt fina färger och tydliga mönster.

30L Killis-burk: Har en sista bit att limma dit sen är det så gott som klart. Vart inte speciellt snyggt...nästa gång går det nog bättre.
Märks tydligt att det har varit ett gammalt hemmabygge..

Men gratis är gott! :)
#40 - 18 december 2008 21:07
En liten uppdatering.

60L Växt/guppy: Köpte 2 st nya plantor till detta(som sedan ska få flytta till 180L)
Alternanthera cardinalis
(se bild längre ner)
Lägger även in ett försök att fota mina Guppy-yngel.

100L: Flyttade idag över mina sjuka hona till en glasskål med salt i, svullnaden har laggt sig något men inte "skrubbsåren"

Koppade även in en till ancistrus hona som även den är odlad i eskilstuna.

180L Juwel Rio: Tittat på rötter som ska inhandlas i mellandagarna till detta kar.. även bestämt mig för att behålla sötvattnet. Får se vilka fiskar det blir där i.
#41 - 19 december 2008 16:20
Hej! :)

Då var 31L akvariet klart. Nu ska det bara torka och sen ska jag se över fogarna och eventuellt lägga på lite mer silikon.

Inget proffsjobb precis men jag tror det kommer hålla tätt i många år :)

Imorgon åker jag till stockholm för att fira jul med tjejens familj, så jag kommer med lite bild-uppdateringar på söndag angående detta projekt.

Ska se om vi får tid att besöka besöka någon akvarieaffär när vi ändå är där.

Någon som vet något om zoo-butiken i sumpan?
#42 - 21 december 2008 13:29
Ohoj!

31L: Färdig limmat och snett! Måste bygga nån form av "fot" till detta akvarium om jag ska ha igång det.. tack vare att glas-skivorna var olika stora var det svårt att få ihop det exakt.(detta blir eventuellt yngelkar eller kanske nån liten ödla?)

Men jag har fått syn på 2st begagnade akvarium med eheim pump och lysramp för 250kr styck...dessa var på c:a 75l sa hon.

Så jag kommer inhandla dessa förhoppningsvis imorgon för att fortsätta med Killis projektet.

Så då blir det ett nytt prjekt bland alla projekt...!

60L: Växer och knakar, så fort Guppy-ynglen börjar växa till sig ska jag ge bort ett gäng till en kompis.

100L: Den 'sjuka' albino honan fick flytta till 180L akvariet efter saltbadet, hon verkar vara på bättringsvägen.

Funderar på att ta en av mina ancistrus honor från 180L och sätta ner här i...hon är könsmogen redan..

180L: Krabborna och malarna i detta akvarium är sjukt intressanta. Lägger upp lite bilder.
(Malar och krabbor kommer få stanna vid makeovern i mellandagarna)

Slänger upp lite nytagna bilder på bl.a en av krabborna som alltid snor maltabletterna!!!
#43 - 21 december 2008 19:38
Jag fortsätter väl att prata med mig själv. :)

Nyss gjort VB i alla akvarium...ca 20-40%.

31L har fått lite mer silikon i fogarna..(inte speciellt snyggt) den står nu i badkaret och torkar.

Sjuka albinohonan ser fortfarande blek och rödrosig ut men den är inte lika svullen så den kanske inte har förstoppning längre.. vänta och se..

Angående dessa 2 akvarier jag ska köpa imorgon(om de finns kvar) har jag tänkt att ställa precis intil varandra , tror det kan bli en tuff effekt...antar att jag måste snickra ihop nåt bord också...

det är mycket på gång nu..
#44 - 21 december 2008 19:43
Coolt markus!

Fina krabbor, det skall finnas i mitt kar inom en snar framtid.

Har du något mer att berätta om dom?

Har krabborna möjlighet möjlighet att klättra upp ur vattnet? Använder dom den i så fall?

Gillar dina akvarium, Många akvarum jag tittat på annars det senaste får en att kanske inte vilja ha ett eget endå, då dom är "gråa" och trista.. Men dina är fina allihop!
#45 - 21 december 2008 20:02
Bowman skrev:
Coolt markus!

Fina krabbor, det skall finnas i mitt kar inom en snar framtid.

Har du något mer att berätta om dom?

Har krabborna möjlighet möjlighet att klättra upp ur vattnet? Använder dom den i så fall?

Gillar dina akvarium, Många akvarum jag tittat på annars det senaste får en att kanske inte vilja ha ett eget endå, då dom är "gråa" och trista.. Men dina är fina allihop!

Va kul att du tycker mina akvarium är fina..:) inte så många som läser eller skriver den här tråden så då blir man extra glad när man får lite positiv respons!

Angående krabborna Red Claw Crab (Sesarma bidens):

Dom klättrar i fogarna på akvariet och även upp på mina innefilter.. ibland hittar man dom i original innerfiltret (sån där svart Juwel Box)

Dom äter gärna upp dina döda fiskar och all mat som hamnar inom räckhåll...maltabletter gillar dom som tusan! Och försvarar maten mot alla andra invånare.

Dom klarar att leva i vatten hela tiden, men har inget emot att vara på land..

Dom nyps inte hårt så man kan flytta dom med händerna utan vare sig sår eller att man skadar dom.

Har en film på G med lite krabb-trix också...men den är 100mb stor så jag får se om jag får lägga upp den nånstans.

/Markus
#46 - 21 december 2008 20:08
Markus1984 skrev:
Va kul att du tycker mina akvarium är fina..:) inte så många som läser eller skriver den här tråden så då blir man extra glad när man får lite positiv respons!

Angående krabborna Red Claw Crab (Sesarma bidens):

Dom klättrar i fogarna på akvariet och även upp på mina innefilter.. ibland hittar man dom i original innerfiltret (sån där svart Juwel Box)

Dom äter gärna upp dina döda fiskar och all mat som hamnar inom räckhåll...maltabletter gillar dom som tusan!

Dom klarar att leva i vatten hela tiden, men har inget emot att vara på land..

Dom nyps inte hårt så man kan flytta dom med händerna utan vare sig sår eller att man skadar dom.

Har en film på G med lite krabb-trix också...men den är 100mb stor så jag får se om jag får lägga upp den nånstans.

/Markus

Tror nog fler kommer skriva i tråden, bara du fortsätter med bilder och uppdatering!
Jag är själv på G att starta upp mitt första kar i vuxen ålder.
Jag har siktat in mig på ett Juwel Vision 180 (det är väl det med välvd framruta?)
Eller kanske ännu större. Men jag tror 180L räcker till en början. Jag vill ha stort nog så man inte behöver byta upp sig med en gång typ+ mindre problem med vattenkvalitet.

Men åter till dig.
Hur lång är den, den kanske inte behöver vara så "stor" Den kanske bara inte är komprimerad på rätt sätt?
Kolla in Youtube för att lägga upp filmen, går det inte med hela så dela upp den.
#47 - 21 december 2008 20:28
Japp får se hur jag gör med filmen, hade tänkt behandla den lite i windows movie maker först..

Angående akvarium så tycker jag du gör rätt i att skaffa ett Juwel, dom är snygga och väldigt proffsiga. Ja Vision är det med välvd ruta.

Jag har ju själv ett Juwel Rio 180L, men jag hade nog valt 240L såhär i efterhand...(detta var också mitt första egna i vuxen ålder)

Bild 1: Krabba ovanifrån

Bild2: I denna hörna brukar dom äta..speciellt i krukorna där dom kan skydda sin mat..

(Inte för att det är svårt att få en krabba att trivas)
#48 - 22 december 2008 18:51
En liten snabb uppdatering.

Idag fick jag hem 2st 70L akvarium i 8mm glas. Inklusive pumpar(gamla eheim),doppvärmare,lysramper.

125kr styck.

Dessa har jag tänkt förvandla till något snyggt. Ett av dom kommer det att gå killis i.

Uppdaterar senare med lite bilder från igår natt också när jag fotade lite krabbor m.m
#49 - 22 december 2008 23:42
Bilduppdatering

Hej igen tänkte uppdatera lite mer med bilder på det färdig-limmade 31L karet. (Nu ska det bara inredas!!)

Nytt ljus och lite annan möblering till 100L lek-kar för malarna.(Riktigt nöjd)

Plus visa några bilder hur det ser ut på natten i några av mina akvarium.

(Imorgon får ni ser mina 2 nya 73.1L akvarium med tillbeh.)

Låter bilderna tala för sig själv:
#50 - 23 december 2008 01:49
Gillar dom grönsaker alltså?

Fina bilder!
#51 - 23 december 2008 08:38
Bowman skrev:
Gillar dom grönsaker alltså?

Fina bilder!

Tja Bowman! Tackar =) Krabborna älskar verkligen grönsaker. Det är dom som äter mest av grönsakerna när man lägger ner det i karet..malarna bara suger lite på köttet.

La även ner en hel räka igår på en liten gaffel. En av krabborna sprang iväg med den direkt in i nån gömma. Viftande 'hej-vilt' med sina egna gafflar för att jaga bort fiskarna.
#52 - 23 december 2008 10:55
Hahaha, coolt!
I affären idag sa en expedit att man absolut inte kan ha krabbor där man har växter, vad skall man tro? Kan man ha tur att dom inte käkar växterna eller?

Impulsköpte mig ett kar idag.
Mer om det i en annan tråd :)
#53 - 23 december 2008 18:05
Tjena Bowman.

Att man inte kan ha växter med krabbor är skit snack. Viss kan dom tugga lite på växterna då och då...men dom gillar gurka bättre :) (enda växetn jag märkt att dom tuggat på är nått som flutit runt och min crinum lök)

Dagens impuls-köp:

Istället för att ens beställa Killis så handlade jag ett mkt fint A . panduro par och en liten mal som ska gå i deras akvarium.
(Just nu fick panduros:arna gå i mal-tanken)

Ska starta igång detta kar ikväll givetvis med inkörd pump och vatten från min stora akvarium.

Jag köpte även en hel del växter, en jätte-bamse-rot till 180L karet som jag tänkt använda mig av vid make-overn nu mellandagarna.

Fyllde på förrådet med nån ancistrus också.

Sen vart det massor med mat,stenar,växter och små prylar till min akvarie-pryls-arsenal..

Återkommer senare ikväll med bilder och så...just nu väntar besök och lite julpyssel..

P.S killis får vänta tills efter helgen. Måste silikona om 70L tanken och på 30L tanken måste jag sätta dig dom små glasbitarna som håller uppe täck-glaset.

Som sagt hörs senare :)
#54 - 23 december 2008 18:10
Låter trevligt! Skall läsa på lite mer om killis, har ingen aning om vad det är för filurer...

Jag börjar redan fundera på fler akvarium, en räkodling kanske, och ett yngelakvarium.. Tjejen kommer strypa mig :)

Roligt med prylar.

Undrar lite varför jag inte börjat med detta tidigare iom med min dykning och mitt fiske.

Man gillar firrar helt enkelt!
#55 - 23 december 2008 18:17
Ja , man har haft så mkt intressen under åren men det har alltid stått något akvarium hemma hos mig med nån ödla eller nåt i :)

Fiska ser jag till att göra ofta och länge på sommar/höst.

Dyk-cert. är något jag gärna skulle vilja ta, men man kan inte ha råd med allt.

Men det är aldrig försent att börja med någonting....!

Roligt med prylar ja..gick nog åt 2000kr på akvarie-prylar idag..och även jag har spanat in ett till akvarium som skulle kunna vara bra att ha!! ;)

(Sambon är inte alltid nöjd, men hon har sin hamster-hobby, så jag har henne på halster :P )

I denna tråd ( http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=125955 ) kan du få svar på vad killis är för något.

Nu ska jag slita mig här ifrån en stund... vi ses i trådarna senare!
#56 - 23 december 2008 18:26
Markus1984 skrev:
Ja , man har haft så mkt intressen under åren men det har alltid stått något akvarium hemma hos mig med nån ödla eller nåt i :)

Fiska ser jag till att göra ofta och länge på sommar/höst.

Dyk-cert. är något jag gärna skulle vilja ta, men man kan inte ha råd med allt.

Men det är aldrig försent att börja med någonting....!

Roligt med prylar ja..gick nog åt 2000kr på akvarie-prylar idag..och även jag har spanat in ett till akvarium som skulle kunna vara bra att ha!! ;)

(Sambon är inte alltid nöjd, men hon har sin hamster-hobby, så jag har henne på halster :P )

I denna tråd ( http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=125955 ) kan du få svar på vad killis är för något.

Nu ska jag slita mig här ifrån en stund... vi ses i trådarna senare!

Tanten har två (!?) hästar, så jag har en del att ta igen :) Coolt att du fiskar med!
Dykning är balsam för själen. Får du möjlighet så prova på det.

Nu skall jag läsa lite om killisarna.

Japp, syns bland texten.. :)
#57 - 23 december 2008 20:54
de 2 70L akvarium jag köpte igår, har blå målarfärg på bakrutan... och jag har inte tänkt så mycket på det förrens nu när jag funderar på om det överhuvudtaget blir ens lite snyggt...

Hur ska jag få bort det på smidigast sätt?

Kan det bli snyggt med ljusblått?

(Ska ha svart grus)

Sen funderar jag på hur många pumpar jag ska slänga ner till mina panduros? Hur mycket fart vill dom ha i vattnet? Tanken är ju att jag ska få rom..

*fipplar vidare medans jag väntar på svar*
#58 - 23 december 2008 21:04
Föresten ,bör jag tänka på något speciellt med just mitt par av Panduro?

Med inredning, val av pump/filtrering foder m.m

Jag har givetvis läst art-beskrivningen och så men har aldrig hållt några ciklider.

Ansjo? MaxB?....? :D
#59 - 23 december 2008 21:10
Hmmmmmpfff . Angående färgen på baksidan av akvariet så får det bli Rakblad och lite slit. Verkar vara den minst kladdiga historian jag kan komma på nu. (Jag är ivrig!!:D )
#60 - 23 december 2008 22:38
God Jul!

För ivrig kanske, ska peta på bakrunden lite senare i veckan.

Slänger upp lite bilder på mina inköp...kommentera gärna.

Låter även bilderna tala för sig själva i detta läge..

Håll till godo! och ha en trevlig julafton imorgon!!!

/markus m. djur
#61 - 23 december 2008 23:27
Markus1984 skrev:
de 2 70L akvarium jag köpte igår, har blå målarfärg på bakrutan... och jag har inte tänkt så mycket på det förrens nu när jag funderar på om det överhuvudtaget blir ens lite snyggt...
Det är faktiskt ganska behaglig färg att ha på bakrutan, fast jag personligen gillar liiite mörkare än vad du har;).

Hur ska jag få bort det på smidigast sätt?
Skrapa är nog inte fel, eller värma försiktigt med värmepistol.

Kan det bli snyggt med ljusblått?
Prova så får du se;).

Sen funderar jag på hur många pumpar jag ska slänga ner till mina panduros? Hur mycket fart vill dom ha i vattnet? Tanken är ju att jag ska få rom..
Du kan ha bra filtrering men de vill ha det lugnt, och särskilt honorna med yngel. De simmar oftast med bara sidofenorna och då får de jobba på bra om det är för hög fart i vattnet, och eftersom de äter dåligt under tiden de vaktar sina yngel så kan de svälta ihjäl.

Markus1984 skrev:
Föresten ,bör jag tänka på något speciellt med just mitt par av Panduro?
Nej, men de kan bli ganska aggro vid stigande ålder.
Med inredning, val av pump/filtrering foder m.m
Omväxlande foder, de är ganska mesiga när det gäller matning och brukar vara sena dit den serveras. Som sagt, bra filtrering men ingen fart på vattnet, helst finkornig sand som de kan gräva i.

Jag har givetvis läst art-beskrivningen och så men har aldrig hållt några ciklider.
Då var det på tiden:D!
#62 - 24 december 2008 01:22
Tack Anders för för dina synpunkter/svar...helst skulle jag vilja ha svart bakrund.

Det var förbannat jobbigt att pilla bort färgen, och eftersom jag har akvariet på mitt "kontor" i lägenheten så vill jag kladda så lite som möjligt.

- Har som sagt skjutit lite på det hela med bakrunden..jag tror inte fisken bryr sig så mycket.

Filter: Jag funderar på att köpa ett sprillans Eheim Aquaball strlk 40-60L (450l/h) , tror ni det blir bra?

Även fast jag inte varit intresserad av ytterfilter tidigare, känner jag att det skulle vara trevligt i en sån här tank..så man kan mata på ordentligt osv..

Finns det något som skulle kunna tänkas passa ett 73L akvarium 60x35x35cm ?

Fisken: Fiskarna jag köpte hade redan bildat par i affären och dom ser verkligen ut att gilla varandra. Och dom stormtrivs i min 100L mal-tank....hoppas det blir okej för dom att flytta om ett par dagar till deras egna kärleksnäste..

Som du såg på bilden har jag inrett med 2 st läckra vita 'håliga' stenar till svart 1-2mm grus på botten..Kommer att bli 2st "blomstrande-rötter" (med växter på å så) i tanken också...sen söker jag febrilt efter ett kokosnöts-skal att tippa ner..

Hoppas att dom kan tänka sig trivas i det..

(Kom gärna med tips och ideér.)

Förresten du såg bilderna på dom, var dom fina? Jag har ju inte sett så många men hört att det finns lite olika färgvarianter på dom..

Mycket funderingar och nya ideér kläcks konstant i mitt förvirrande "fisk-tillstånd" :P

Ahh! En sak till, köpte ju en ancistrus hane c:a 9cm som jag hade tänkt ha i Panduro baljan för att städa upp lite överflöd...funkar det bra?

Några rader om mitt Killis-projekt:

Nu har jag 2st akvarier som jag tänkte förvandla till nåt fibertorvs-samhälle till dessa fascinerande fiskar. c:a 31 L och c:a 70L.

Jag vill gärna köra med nån 'slow-poke pump' trots att dom inte gillar strömt alls.

Om någon av dessa Killis fantaster kan ge mig lite mer ingående tips om desssa 2 projekt skulle det uppskattas rejält...

Ett av mina stora problem är att jag vill ha allt! på en gång..och det kan ju givetvis vara på både gott och ont..

Nu börjar jag svamla, men jag är er evigt tacksamma som sagt för lite ideér mm...:)

Skulle vara intressant att få igång en liten odling på dessa otroligt fina "mini-laxar! :D

Nu börjar jag svamla,.. ska försöka krypa till kojs strax...!!

Har fått mycket hjälp i Killis-tråden och hoppas att jag ska lyckas med alla mina projekt som nu egentligen är 6st i samma tråd.
#63 - 24 december 2008 23:27
Puh, tungt att lämna några synpunkter sån här i början på juldagen:p

Jag ska nog inte kasta sten i glashus, med tanke på min egna projekttråd[:o]

Men borde inte vara läge att presentera varje kar med egna bilder i varsitt inlägg?

Gärna med en kommentar om vad som är tanken med karet och vad du vill uppnå.

Ska nog ta göra samma sak i min tråd:)
#64 - 24 december 2008 23:41
Markus1984 skrev:

Tack Anders för för dina synpunkter/svar...helst skulle jag vilja ha svart bakrund.

Det var förbannat jobbigt att pilla bort färgen, och eftersom jag har akvariet på mitt "kontor" i lägenheten så vill jag kladda så lite som möjligt.

- Har som sagt skjutit lite på det hela med bakrunden..jag tror inte fisken bryr sig så mycket.

Kanske en BTN slimline skulle passa i de karen:).
Filter: Jag funderar på att köpa ett sprillans Eheim Aquaball strlk 40-60L (450l/h) , tror ni det blir bra?
Jag har aldrig haft sådant filter, så det vågar jag inte svara på. Själv skulle jag nog stoppat i ett bottenfilter i ett sådant kar, om fiskvalet går ihop med detta.

Finns det något som skulle kunna tänkas passa ett 73L akvarium 60x35x35cm ?

Jodå, det är bara frågan vad du ska ha för invånare i karet...

Fisken: Fiskarna jag köpte hade redan bildat par i affären och dom ser verkligen ut att gilla varandra. Och dom stormtrivs i min 100L mal-tank....hoppas det blir okej för dom att flytta om ett par dagar till deras egna kärleksnäste..
Det är säkert inga problem:).

Förresten du såg bilderna på dom, var dom fina? Jag har ju inte sett så många men hört att det finns lite olika färgvarianter på dom..
De ser inte ut att vara så stora, hannen var ärligt talat lite blek i färgerna men det kommer säkerligen att ändras med tiden och tillväxten.

Ahh! En sak till, köpte ju en ancistrus hane c:a 9cm som jag hade tänkt ha i Panduro baljan för att städa upp lite överflöd...funkar det bra?
Det funkar säkert alldeles utmärkt, kanske du även stoppar ner en hona till honom senare?

Killis är en snygg och kul fisk, men jag har själv aldrig testat dessa juveler, men det finns flera duktiga killiägare på zoopet, bla Guy Palm och Eriktur kan detta:).
#65 - 25 december 2008 00:11
c90368 skrev:
Puh, tungt att lämna några synpunkter sån här i början på juldagen:p

Jag ska nog inte kasta sten i glashus, med tanke på min egna projekttråd[:o]

Men borde inte vara läge att presentera varje kar med egna bilder i varsitt inlägg?

Gärna med en kommentar om vad som är tanken med karet och vad du vill uppnå.

Ska nog ta göra samma sak i min tråd:)

Tjena =) Jag hade tänkt presentera ett kar i taget, kanske skulle gjort flera trådar istället....men det är på nåt sätt skönt att ha det samlat.

Men jag ska göra det...! Tack för tips...
#66 - 25 december 2008 00:18
ansjo skrev:
Kanske en BTN slimline skulle passa i de karen:).

Jag har aldrig haft sådant filter, så det vågar jag inte svara på. Själv skulle jag nog stoppat i ett bottenfilter i ett sådant kar, om fiskvalet går ihop med detta.

Jodå, det är bara frågan vad du ska ha för invånare i karet...

Det är säkert inga problem:).

De ser inte ut att vara så stora, hannen var ärligt talat lite blek i färgerna men det kommer säkerligen att ändras med tiden och tillväxten.

Det funkar säkert alldeles utmärkt, kanske du även stoppar ner en hona till honom senare?

Killis är en snygg och kul fisk, men jag har själv aldrig testat dessa juveler, men det finns flera duktiga killiägare på zoopet, bla Guy Palm och Eriktur kan detta:).

Filtret Eheim Aquaball med 450l/h har jag tänkt ha till 73L karet med Panduro...

Killis vill helst inte ha nå strömt alls, så den lilla 31L jag kommer börja med 5st i kommer inte ha någon pump.
(Fått många bra tips av Erik,Guy med flera i Killis tråden.)

Kanske ska köpa det där hel svarta "BTN" bakrunden...kan vara en ide...(tror det är Juwel eller nåt som gör dom, dom e bara svarta med lite 3D struktur)

Ska ta och beskriva ett kar i taget nu närmsta dagarna och berätta lite mer vad jag har tänkt och planerat(dock så ändrar man sig hela tiden)

Tråden har blivit lite rörig ibland...jag är lite ivrig... :)

Ser fram emot fler tips och råd...

Vi hörs bland trådarna!

Hoppas ni har haft en trevlig julafton.
#67 - 25 december 2008 01:00
Bra julafton, när man sitter på jobbet? Tror knappast det:p!

Ok, ska du ha ett sådant filter till dina Ap. så se till att de inte har så lite rörelse i vattnet vid bottenregionen som möjligt, då de inte är så förtjusta i strömmande vatten.
Juwels svarta bakgrund är i mina ögon kanske inte den snyggaste som finns på marknaden, och köper du riktig BTN Slimline så tror jag inter det blir många tior dyrare, men flera hundra procent snyggare;)...

Om jag vore i dina kläder skulle jag fortsätta skriva i den här tråden om dina "vanliga" kar, medans en egen tråd om dina Killi-kar skulle vara väldigt kul att följa då dessa trådar inte regnar som manna från himlen precis:p!
#68 - 25 december 2008 11:00
ansjo skrev:
Bra julafton, när man sitter på jobbet? Tror knappast det:p!

Ok, ska du ha ett sådant filter till dina Ap. så se till att de inte har så lite rörelse i vattnet vid bottenregionen som möjligt, då de inte är så förtjusta i strömmande vatten.

Juwels svarta bakgrund är i mina ögon kanske inte den snyggaste som finns på marknaden, och köper du riktig BTN Slimline så tror jag inter det blir många tior dyrare, men flera hundra procent snyggare;)...

Om jag vore i dina kläder skulle jag fortsätta skriva i den här tråden om dina "vanliga" kar, medans en egen tråd om dina Killi-kar skulle vara väldigt kul att följa då dessa trådar inte regnar som manna från himlen precis:p!

Jag har kollat på lite olika bakrunder nu, Juwels är inte den snyggaste men det fanns andra billigare som var snyggare...en svart plexi skiva hade ju funkat bra för mig..
Får se vilken jag bestämmer mig för..

Jag tar och gör en egen tråd för Killisarna ...det var ett bra tips.

Skulle vilja prova ett "litet" ytterfilter som sagt till denna 73L burk..men har inte hittat nåt som är litet nog.(än)

Får hitta på nån lösning på att få lite flås på botten hur jag än gör..

Men det blir nån billigare variant än BTN's slimline och lite annat som ska inhandlas....

Uppdaterar info om något av karen ikväll.. :)

P.S Panduro paret myser..
#69 - 25 december 2008 11:02
Kan ha missuppfattat dig citerar Ansjo "så se till att de inte har så lite rörelse i vattnet vid bottenregionen som möjligt"

Kom på sen att du måste ha menat att det inte vill ha strömt vid botten! (tröttmössa idag)
#70 - 25 december 2008 11:06
Att hitta ett ytterfilter som passar till ditt kar är inte så svårt, du kan ha ganska högt flöde på pumpen men få det lugnt i vattnet ändå med hjälp av strilrör som man kan sätta på lite olika sätt.
Apistogrammornas honor äter inte speciellt mycket under rom och yngeltiden och sedan har de ett simsätt då de nästam bara använder bröstfenorna.
Lägger du ihop dessa parametrar så ser du att de får jobba på bra under den här tiden ,och har du då strömt vatten där de befinner sig så kommer hon att bli utsliten i förtid och förkortar livslängden drastiskt.
#71 - 25 december 2008 11:07
Markus1984 skrev:
Kan ha missuppfattat dig citerar Ansjo "så se till att de inte har så lite rörelse i vattnet vid bottenregionen som möjligt"

Kom på sen att du måste ha menat att det inte vill ha strömt vid botten! (tröttmössa idag)

Ja, den meningen var inte så svår att missuppfatta:p! Ta bort "inte" så blir det bra;).
#72 - 25 december 2008 12:59
ansjo skrev:
Ja, den meningen var inte så svår att missuppfatta:p! Ta bort "inte" så blir det bra;).

Det beror på vad man gjorde igår, och om man är nyvaken ;)

Njae, kanske inte är så svårt med pumpval, men det finns så mycket att välja på . *suck*
Sen vill man ju komma så billigt undan som möjligt, för att kunna handla flera akvarie-prylar :)

Tror det blir ett Eheim 2208 480l/h (180kr +frakt), eller Cristalprofi i60(JBLi60) 300-800l/h (399kr +frakt)

Hade gärna testat ett ytterfilter för att inte ha nån synlig teknik i akvariet. Men jag har letat på alla internetsidor som jag vet om utan att hitta ett 'billigt' litet ytterfilter..

Sen har jag hittat 2-3 bakrunder som jag skulle kunna tänka mig...tror det blir en från zoosajten.se som ser ut som mörkt trä bara, inget speciellt. 60x45 för 189kr (+frakt)...(och detta är för att det var fruktansvärt drygt att skrapa bort färgen på baksidan, annars hade jag valt en helt svart plansch till baksidan)

(Nu pratar jag endast om 73L med A. Panduro, för er som läser/undrar)
-----------------------------------------------------------

Strax ska jag hem till mor & fars garage för att snickra ihop en bänk åt mitt andra 73L akvarium.
Och även börja såga till lite bitar till de lysramper jag tänkt bygga, tar väl nån bild om jag får nåt gjort .. :)
#73 - 26 december 2008 13:20
Vart en hel del bänkbygge. 70x65cm blir bänken och 70cm hög. Då kommer jag kunna ha en fin kub där i framtiden men just nu blir den hem åt de 2 killis kar som jag tänkt ägna mer tid åt om en vecka eller så.

Ska snabba mig iväg till Zoo butiken och Silvan för att köpa lite skruv och en garderob... :D

Ordnar en najsig uppdatering senare....(när bakfyllan släppt)
#74 - 26 december 2008 20:19
Huva.. har handlat akvarieprylar så som växter,pumpar,stenar,foder m.m för runt 3000kr denna vecka.

Har hänt en hel del i akvariumen..och jag har tagit bilder..

Men har besök nu så det får vänta lite med uppdateringarna.

Imorrn ska jag hämta nya vitvaror till hela lägenheten...det kommer nog ta 1-2 dagar att få allt inkopplat och slänga iväg allt det gamla...

Min akvariemöbel börjar ta form bilder kommer sedan..

P.S lek-tendenser på panduro som går i mal-tanken...

See you later!
#75 - 26 december 2008 20:58
Coolt markus! med Fina krabbor, Tycket mycket om [COLOR=black]dina akvarium[/COLOR] :)
#76 - 26 december 2008 23:43
Markus1984 skrev:
Huva.. har handlat akvarieprylar så som växter,pumpar,stenar,foder m.m för runt 3000kr denna vecka.

Har hänt en hel del i akvariumen..och jag har tagit bilder..

Men har besök nu så det får vänta lite med uppdateringarna.

Imorrn ska jag hämta nya vitvaror till hela lägenheten...det kommer nog ta 1-2 dagar att få allt inkopplat och slänga iväg allt det gamla...

Min akvariemöbel börjar ta form bilder kommer sedan..

P.S lek-tendenser på panduro som går i mal-tanken...

See you later!

Seriöst:D Både med hem för de dina och firrarna!
#77 - 28 december 2008 12:27
Robin_H skrev:
Coolt markus! med Fina krabbor, Tycket mycket om [COLOR=black]dina akvarium[/COLOR] :)

Tack Robin det känns väldigt roligt att höra..denna tråd har inte fått speciellt mycket uppmärksamhet hittils ;P

Har hafft fullt upp med Vitvarorna nu, men jag tänkte uppdatera ikväll med bilder och lite mer vad som har hänt med inredning m.m (I promise)

P.S vad var det för länk du fick in så snittsigt? en google sökning? ;D
#78 - 28 december 2008 12:30
c90368 skrev:
Seriöst:D Både med hem för de dina och firrarna!

Tjejen har fler behov än jag! Fy sjufotingen vilken värk i kroppen efter allt konkande..

Vi bor på 3:e våningen utan hiss...4 trappor att knata upp för...

Uppdatering senare som sagt...ska svänga min morfar som hjälpt mig att såga till några bitar till min möbel senare...

Det börjar ta form, men det har varit mycket att stå i senaste dagarna...

p.s det vart en eheim aquaball 2208 till Panduro karet..(dock har dom inte flyttat in än, bara en skäggig mal bor där nu :P )

/Markus
#79 - 28 december 2008 17:17
Nu är jag hemma och allt har lugnat ner sig...ska springa över till en kompis vars fiskar jag sköter om medans han e borta under jul-helgen...ska se om jag kan få med nå kort på hans häxmalar och slamkrypare..

jag lovade någon ett kort på hans bräckvattenskar på 450L också?

Sen uppdateras det...!!
#80 - 28 december 2008 17:18
Markus1984 skrev:
Nu är jag hemma och allt har lugnat ner sig...ska springa över till en kompis vars fiskar jag sköter om medans han e borta under jul-helgen...ska se om jag kan få med nå kort på hans häxmalar och slamkrypare..

jag lovade någon ett kort på hans bräckvattenskar på 450L också?

Sen uppdateras det...!!

Sitter som på nålar! :)
#81 - 28 december 2008 18:26
Uppdatering av 73L

[FONT=Book Antiqua]Yes! Då kör jag igång med en liten uppdatering på min 73L burk där 1 ancistrus hane och 1 par A.Panduro kommer att gå.[/FONT]
[FONT=Book Antiqua][/FONT]
[FONT=Book Antiqua](Just nu går bara ancistrusen där.)[/FONT]
[FONT=Book Antiqua]Lite kort om akvariet i sig:[/FONT]
[FONT=Book Antiqua]Inköpspris: 125kr med Pump,Lysramp,doppvärmare och täckglas.[/FONT]
[FONT=Book Antiqua](Köpte 2st ;) )[/FONT]
[FONT=Book Antiqua]Akvariet är av 8mm glas med måtten 60x35x35.(Säkert 10 år gammalt, men mycket stabilt..köpte det från en djuraffär som nyligen la ner)[/FONT]
[FONT=Book Antiqua]Inredning(som ni även får se på bilderna nedan):[/FONT]
[FONT=Book Antiqua]1 rot med Windelöv,javamossa, och javaormbunke[/FONT]
[FONT=Book Antiqua]1 vanlig bit rot.[/FONT]
[FONT=Book Antiqua]9kg svart 1-2mm grus (Akvastabil)[/FONT]
[FONT=Book Antiqua]2st håliga stenar som liknar kalksten[/FONT]
[FONT=Book Antiqua]ett par små stenar (engelsk-sjösten)[/FONT]
Pump: Eheim AquaBall 2208 480l/h

Först några bilder på hur akvariet har tagit sig från tomt till näst intill klart, sen följer några bilder på Panduro paret som för närvarande går i en annan tank.

(p.s glömde att ta med kameran till polarn,fixar det sen ;P )
#82 - 28 december 2008 21:28
Markus1984 skrev:
[FONT=Book Antiqua]Yes! Då kör jag igång med en liten uppdatering på min 73L burk där 1 ancistrus hane och 1 par A.Panduro kommer att gå.[/FONT]

[FONT=Book Antiqua](Just nu går bara ancistrusen där.)[/FONT]

[FONT=Book Antiqua]Lite kort om akvariet i sig:[/FONT]

[FONT=Book Antiqua]Inköpspris: 125kr med Pump,Lysramp,doppvärmare och täckglas.[/FONT]

[FONT=Book Antiqua](Köpte 2st ;) )[/FONT]

[FONT=Book Antiqua]Akvariet är av 8mm glas med måtten 60x35x35.(Säkert 10 år gammalt, men mycket stabilt..köpte det från en djuraffär som nyligen la ner)[/FONT]

[FONT=Book Antiqua]Inredning(som ni även får se på bilderna nedan):[/FONT]

[FONT=Book Antiqua]1 rot med Windelöv,javamossa, och javaormbunke[/FONT]

[FONT=Book Antiqua]1 vanlig bit rot.[/FONT]

[FONT=Book Antiqua]9kg svart 1-2mm grus (Akvastabil)[/FONT]

[FONT=Book Antiqua]2st håliga stenar som liknar kalksten[/FONT]

[FONT=Book Antiqua]ett par små stenar (engelsk-sjösten)[/FONT]

Pump: Eheim AquaBall 2208 480l/h

Först några bilder på hur akvariet har tagit sig från tomt till näst intill klart, sen följer några bilder på Panduro paret som för närvarande går i en annan tank.

(p.s glömde att ta med kameran till polarn,fixar det sen ;P )

Jag vet inte om du har följt mig i mina inlägg i olika trådar?

Om du har gjort det så lär du ha lagt märke till att jag inte bara ger ros utan också tistlar. Visst kan jag räknas som en surgubbe, men jag anser att om man ger + till det man gillar så ska man även ge - till det man tycker mindre om.

Så ditt kar med svart bottensand och någon sorts vit hålsten, för att ha SA fiskar som Ansictrus och Apistogramma, måste jag tyvärr såga med fotknölarna:(

Men smaken är delad, så om du gillar det så ska du [COLOR=black][FONT=Verdana]naturligtvis [/FONT][/COLOR]ha det:d
#83 - 28 december 2008 21:38
Ris och ros, det är alltid kul med kommentarer så länge de är välmenat.

Jag har inte brytt mig om att dessa är SA fiskar. Utan bara kört på nått jag tyckt var snyggt(plus att det faktiskt vart blå bakrund pga att jag inte orkade jobba 10h med att få bort det)

Ska följa upp detta projekt tills jag koppat in pandurosarna.
Sen går jag nog över till 180L projektet som jag jobbat med under helgdagarna...riktigt nöjd hittils! Nåt som MaxB kommer gilla iaf tror jag ;D)

Förövrigt så har jag hört av erfarna akvarister att just panduro trivs med mörkt bottensubstrat. Tror det står i artbeksrivningen här på zoopet också :)

Sen tror jag inte fisken bryr sig så mkt om färger....

Jag gillar många av dina projekt trådar och tar till mig en hel del tips och råd från dig och några andra här på zoopet.

Så tack!

Jag har givetvis följt dina projekt sett och lärt, men som sagt smaken är som baken. ;)
#84 - 29 december 2008 07:48
Tycker du fixar svart bakgrund, tar bort den vita hålstenen, planterar lite javaormbunkar/svärdsplantor, och kör hårt. ;)

Men tror du är på rätt väg med den mörka sanden.

Jag vill inte vara negativ eller "nerslående", bara tips. Är snyggt redan som det är. ;)
Bilagor:
#85 - 29 december 2008 13:16
Vi får se vad som blir av det, jag tycker det vart helt ok. Ser fräscht ut.

Har 1 till likadan burk som jag ska göra iordning, om inte fisken trivs i mitt blåa akvarium får dom flytta dit.. :)

Har 2 till akvarium på ingång som vi får se vad det blir av också.

Men som jag skrev när jag presenterade 73L panduro burken så får det handla om den tills dom är inkoppade.

Tar gärna emot mer ris/ros, gärna konstruktiv kritik. :)
#86 - 29 december 2008 19:19
Sitter och funderar framför detta projekt och är lite osäker på om det är tillräckligt med grottor för mina panduro.

Jag ser ju hur dom leker runt i mal-akvariet som är fullt med rötter..får kanske bygga om lite i det.

Hade gärna haft några kokosnötter i men det finns inte att köpa nånstans i västerås vad jag vet..

Undrar om det går att kombinera ancistrus och panduro odling...så att de får gå kvar med malarna...men det är ju yngel jag är ute efter...

Tips?
#87 - 29 december 2008 19:22
Markus1984 skrev:
Sitter och funderar framför detta projekt och är lite osäker på om det är tillräckligt med grottor för mina panduro.

Jag ser ju hur dom leker runt i mal-akvariet som är fullt med rötter..får kanske bygga om lite i det.

Hade gärna haft några kokosnötter i men det finns inte att köpa nånstans i västerås vad jag vet..

Undrar om det går att kombinera ancistrus och panduro odling...så att de får gå kvar med malarna...men det är ju yngel jag är ute efter...

Tips?

Jag tror du hittar kokosnötter i vilken mataffär som helst, kolla bland frukten på din närmaste ICA, jag köpte en idag 8:95:- :)

Ett helvete att öppna fint dock, skall kolla om farsan har en bandsåg på jobbet.
Lilla öppningen blir nog svår endå, kanske ett håltagningsborr eller motsvarnde för detta.
#88 - 29 december 2008 20:05
Har letat som tusan i alla affärer vid frukt och grönt, och frågat i vissa...det brukar väl komma in kokosnötter vid juletid?

Får kika runt lite mer..
#89 - 29 december 2008 20:33
[COLOR=darkred]Tycker NI att jag ska dela upp mina projekt så att det blir lättare att uppdatera och följa ett akvarium i taget?[/COLOR]
#90 - 29 december 2008 21:37
Nej, det tycker inte jag iaf. Du har liksom hela paketet med dina kar i den här tråden och du kör inte dessa som något riktigt projekt utan mer som en tråd om dina kar och ställer frågor och får svar om dessa.

Det enda jag kan se är om du drar igång dina planer på Killis, de bör nog få en egen tråd.
#91 - 29 december 2008 23:31
Tack anders, jag kör på det...har 2 till kar på ingång nu..så jag kanske kan ha nått annat kul också :D
#92 - 29 december 2008 23:39
180L ny-inrett

Visar upp lite bilder på hur det ser ut just nu i 180l, har hänt en hel del , jämför med första bilderna på det.
Nu ska det bara bytas ut lite fisk ..:):p
#93 - 30 december 2008 16:30
Ohoy!

Nu håller jag på att fånga in mina Brachydanio rerio (Zebrafisk), dom ska få flytta ut ur 180L och hållas i 73L karet (med blå bakrund) tills en kompis som precis köpt sitt första kar kommer och hämtar dom.

Dom är snabba som tusan, så fick lov att göra "mat-i-håv-fällan"..funkar ganska bra.

Har nyligen testat vattnet i mina 5 kar och de ser helt ok ut :)

I guppy/växtkaret är det dock ca 15 d GH, total hårdhet.

Detta är väl inte så rolig information för min lilla skara med läsare, men men...har blivit som en liten Projekt-tråds-dagbok. :O
#94 - 30 december 2008 18:00
Hur mycket fisk har du totalt i 180karet?
Samt är det prakt botia med eller? Det funkar i det karet?
#95 - 30 december 2008 18:04
Markus1984 skrev:
Visar upp lite bilder på hur det ser ut just nu i 180l, har hänt en hel del , jämför med första bilderna på det.

Nu ska det bara bytas ut lite fisk ..:):p

Se där ja:d

Helt i min smak[:-106]

Angående uppdelning av tråd, jag mummlade väl något otydigt om det för ett tag sedan. Det jag syftade på då var att du skrev om olika kar i samma inlägg. Jag menade inte att dela upp så att varje kar blev en egen tråd.

Som sagt du verkar ha fått upp farten nu, massor av spännade grejer på G :p
#96 - 30 december 2008 18:30
Bowman skrev:
Hur mycket fisk har du totalt i 180karet?

Samt är det prakt botia med eller? Det funkar i det karet?

Det funkar utmärkt. Dom lever tillsammans med min pakistanbotia. Jag tror det handlar rätt mycket om gömställen och så.

Sen angående storleken de kommer upp i kan man ordna sen...har haft mina i kanske 6 månader och de har inte växt märkbart...kanske 0.5-1cm . väldigt intressant fisk!!

Hur många fiskar i 180L....runt 40 fiskar, 3 krabbor och 4 malar.

(håller på att plocka ur zebrafisken, dom är 20st ungefär)
#97 - 30 december 2008 18:32
c90368 skrev:
Se där ja:d

Helt i min smak[:-106]

Angående uppdelning av tråd, jag mummlade väl något otydigt om det för ett tag sedan. Det jag syftade på då var att du skrev om olika kar i samma inlägg. Jag menade inte att dela upp så att varje kar blev en egen tråd.

Som sagt du verkar ha fått upp farten nu, massor av spännade grejer på G :p

Tack! känns bra när du diggar mina akvarium eftersom jag gillar ditt kaos!

Ja alldeles för många projekt på G..några som jag inte ens nämnt här! :)
#98 - 30 december 2008 18:34
Markus1984 skrev:
Det funkar utmärkt. Dom lever tillsammans med min pakistanbotia. Jag tror det handlar rätt mycket om gömställen och så.

Sen angående storleken de kommer upp i kan man ordna sen...har haft mina i kanske 6 månader och de har inte växt märkbart...kanske 0.5-1cm . väldigt intressant fisk!!

Hur många fiskar i 180L....runt 40 fiskar, 3 krabbor och 4 malar.

(håller på att plocka ur zebrafisken, dom är 20st ungefär)

Ok!
#99 - 30 december 2008 18:38
Bowman skrev:
Ok!

Om du funderade på hur mycket fisk du kan ha i ditt kar så tror jag Kjell har nått intressant svar på detta. Har för mig jag hade den diskutionen med honom.

Det har att göra med fiskens vikt ungefär.

Vilket kan vara svårt att räkna ut....
#100 - 30 december 2008 18:39
Markus1984 skrev:
Om du funderade på hur mycket fisk du kan ha i ditt kar så tror jag Kjell har nått intressant svar på detta. Har för mig jag hade den diskutionen med honom.

Det har att göra med fiskens vikt ungefär.

Vilket kan vara svårt att räkna ut....

Japp precis det jag funderar på.
Finns det nån tråd om detta eller?
#101 - 30 december 2008 18:40
Härliga kar Markus!:)
Det är härligt att se en massa projekt och hur de utvecklas - har nästan lite svårt att hålla ordning på dom!
Jag är ju, precis som Maths, lite av en "kaos"-inredare och mer eller mindre slänger i inredningen så att rötter och grejer (nästan) hamnar lite hur som helst.
Jag tycker att du har en naturligt "rå" och skön känsla i karet på de sensate bilderna. Gôtt med mycket bilder också!:)
#102 - 30 december 2008 18:43
MaxB skrev:
Härliga kar Markus!:)

Det är härligt att se en massa projekt och hur de utvecklas - har nästan lite svårt att hålla ordning på dom!

Jag är ju, precis som Maths, lite av en "kaos"-inredare och mer eller mindre slänger i inredningen så att rötter och grejer (nästan) hamnar lite hur som helst.

Jag tycker att du har en naturligt "rå" och skön känsla i karet på de sensate bilderna. Gôtt med mycket bilder också!:)

woohoo fin-besök i tråden, jag tackar ödmjukast :)

Fortsätter med det jag håller på med, och lär av mina misstag :)

Ska ta och sätta mig med guran, en pilsner framför ett blivande projekt ikväll och fundera...

Och laddar upp några bilder på lite nytt som hänt här hemma också!

/Markus
#103 - 30 december 2008 18:48
Markus1984 skrev:
woohoo fin-besök i tråden, jag tackar ödmjukast :)

Fortsätter med det jag håller på med, och lär av mina misstag :)

Ska ta och sätta mig med guran, en pilsner framför ett blivande projekt ikväll och fundera...

Och laddar upp några bilder på lite nytt som hänt här hemma också!

/Markus

You're the Man! - Projekt, Gura och Pilsner - det är mina takter det!:)

Ös på bara!
#104 - 30 december 2008 19:40
MaxB skrev:
You're the Man! - Projekt, Gura och Pilsner - det är mina takter det!:)

Ös på bara!

Öser, men mest öl nu :)
#105 - 31 december 2008 00:28
Fina bilder och spännande projekt!:)

Keep up the work! Jag hoppas att du slipper de bakslag jag fick när entusiasmen tog över förnuftet hos mig.:D Med detta vill jag höja ett varningens finger med budskapet - skynda långsamt och låt det ta sin tid.;)
#106 - 31 december 2008 00:43
TinaM skrev:
Fina bilder och spännande projekt!:)

Keep up the work! Jag hoppas att du slipper de bakslag jag fick när entusiasmen tog över förnuftet hos mig.:D Med detta vill jag höja ett varningens finger med budskapet - skynda långsamt och låt det ta sin tid.;)

Härligt att höra Tina:D

Hoppas att Markus läser din tråd! Framförallt det där med att hålla fingrarna borta från karen sex av sju dagar!

Inget illa menat Markus, du kanske redan kan läxan;)
#107 - 31 december 2008 12:03
Tack Tina och Maths, jag läser Tinas tråd med jämna mellanrum , och ja ibland blir jag orolig att det ska stiga mig åt huvet...som tur är har jag en sambo som sätter lite käppar i hjulen.

Har nog missat det där med alla hålla fingrarna borta från akvariet 6 dagar av 7..(nog för att jag är medveten om att man inte ska pilla för mkt i karen)

Hur lyder budskapet? :D

P.s Maths, none taken.

Blir nog inga bilder idag, har en del att stöka med...men man vet aldrig!!! :P
#108 - 31 december 2008 13:06
Markus1984 skrev:
Tack Tina och Maths, jag läser Tinas tråd med jämna mellanrum , och ja ibland blir jag orolig att det ska stiga mig åt huvet...som tur är har jag en sambo som sätter lite käppar i hjulen.

Har nog missat det där med alla hålla fingrarna borta från akvariet 6 dagar av 7..(nog för att jag är medveten om att man inte ska pilla för mkt i karen)

Hur lyder budskapet? :D

P.s Maths, none taken.

Blir nog inga bilder idag, har en del att stöka med...men man vet aldrig!!! :P

Det verkar som att Tinas problem med döda fiskar vände i och med att hon började följa dessa enkla råd.

Postat 2008-09-04

Jag vet inte riktigt vad som har gått fel för dig, med tanke på fiskdöden, men jag kan oavsett det vidarebefodra mina privata högst ovetenskapliga tre budord.

1. Häll ALDRIG ner vatten i akvariet från påsar när du köper fisk. Fiskarna ska i med håv.

2. Stoppa ner dina händer i akvariet MAX en gång per vecka, om inget akut inträffat.

3. Möblera inte om i akvariet mer än en gång per år, helst aldrig.

Med dessa enkla regler har jag klarat mig från sjukdomar och plötslig fiskdöd.
#109 - 31 december 2008 13:32
Just ja, det har jag läst förut! :)

Jag paltar nog mer än jag borde i de flesta av mina kar.

men jag brukar tex alltid skölja händerna innan jag stoppar ner vantarna osv.

Jag har fått de där råden under min barndom av min morbror som också hade mkt akvarium på 80-talet och frammåt..

Jag får lära in dom sakta.. :)
#110 - 1 januari 2009 16:29
Nyårsdagen.

Tjena, hoppas ni hade trevligt igår!

Idag ska jag måla min akvariemöbel,försöka hitta ett kub-akvarium eller nånstans där man kan beställa det, och fortsätta fånga in zebrafiskar från 180L.

Tänkte göra en fälla av en pet-flaska och se om jag kan fånga nån zebra. känner dock på mig ett det blir en del krabbor.

Ska även flytta Marmorgurami-hannen till 73L karet, så honan kan få äta upp sig lite.(han är så elak mot henne)

sen blir det till att meka lite med Juwel-pumparna.

Får se om jag kan fånga nått roligt på bild.

/Markus
#111 - 1 januari 2009 21:56
Frusen färg och vajj på pumpen.

Färgen hade frusit. Glömde den i bilen i 2 dagar, sen la jag in den i mor & far's garage.

Får se om den går att använda när den tinat.

Har mekat lite med Juwel's 600l/h pumphuvud som jag har i 180L. Gjorde rent den och så men den är fortfarande lika trött.

Frågade i en tråd för några dagar sen om råd angående dessa pumpar, och fick blandade svar.

Impellern från 400,600 & 1000 ska tydligen passa i alla nämnda modeller. men Watt antalet skiljer fortfarande, tänkte prova att köpa en 1000 impeller och prova iallfall.

Sen på mitt nästan oanvända 400 pumphuvud tänkte jag prova att böja impellerns 'armar' så det blir som skopor.

Men det är för sent för att elda nu känner jag.

Ska också odla en burk med artemia under natten! Mitt första försök till levande levande-foder ;P

Fortsätter med planerna imorgon och så får vi se om jag hittar något akvarium som passar min nybyggda möbel.

Over n Out.
#112 - 2 januari 2009 01:12
Tycker att bästa sättet att hålla fart på juwels pumpar är att minimera motståndet i filtret. Har själv skippat all fin filtermatta och kör bara med grov. För finfiltreringen har jag vadd längst upp. Vadden rengör jag ganska ofta.
#113 - 2 januari 2009 07:22
Peter1904 skrev:
Tycker att bästa sättet att hålla fart på juwels pumpar är att minimera motståndet i filtret. Har själv skippat all fin filtermatta och kör bara med grov. För finfiltreringen har jag vadd längst upp. Vadden rengör jag ganska ofta.

Exakt så körde jag med i mitt Juwelkar, och det funkade utmärkt. Märkte aldrig någon försämring i flödet heller:).
#114 - 2 januari 2009 14:41
Tack peter och ansjo,

ska prova att byta ut några av de lite mer finare filterna.

Hoppas inte vattnet blir så mkt mer grumligt, riktigt nöjd med vattenkvalitén i mitt kar.

Funderade på detta förut då jag tänkte skicka dom här plast-korgarna som håller fast filterna, de kleggar alltid igen under i de små hålen. Kanske bara köpa en lång stor bit och trycka ner.

Får se om jag hinner iväg idag, vaknade lite sent ;p
#115 - 2 januari 2009 15:19
Markus1984 skrev:
Tack peter och ansjo,

ska prova att byta ut några av de lite mer finare filterna.

Hoppas inte vattnet blir så mkt mer grumligt, riktigt nöjd med vattenkvalitén i mitt kar.

Funderade på detta förut då jag tänkte skicka dom här plast-korgarna som håller fast filterna, de kleggar alltid igen under i de små hålen. Kanske bara köpa en lång stor bit och trycka ner.

Får se om jag hinner iväg idag, vaknade lite sent ;p

Inte så himla noga med alla olika typer av filtermaterial som följer med i "paketet" då?
#116 - 2 januari 2009 15:23
Till en början skulle jag nog råda till att använda de som följer med.(pga dess "inbyggda batkeriekultur")

Men sen att man ska byta ut kolfiltret 1 gång i månaden och massa sånt..njaee...

De flesta filterna som jag har i nu är den blåa typen. med lite grövre hål, dock har jag kvar kolfiltret och 1-2 gröna svampar.
#117 - 2 januari 2009 15:25
Markus1984 skrev:
Till en början skulle jag nog råda till att använda de som följer med.(pga dess "inbyggda batkeriekultur")

Men sen att man ska byta ut kolfiltret 1 gång i månaden och massa sånt..njaee...

De flesta filterna som jag har i nu är den blåa typen. med lite grövre hål, dock har jag kvar kolfiltret och 1-2 gröna svampar.

Ja ok. På Herkules zoo där jag köpte grejerna så sa dom släng det svarta kolfiltret innan du startar allt, det behövs inte i sverige..

Jag slängde i det i filtret endå dock.
#118 - 2 januari 2009 15:29
Det gjorde jag också mest pga av jag inte visste 'bättre'.

Det spelar ju ingen roll fick jag höra senare.

Nu sitter det kvar pga att jag inte har ett till vanligt filter att fylla upp platsen med ..

Men om man läser infon som följer med filterboxen så står det ju tydligt att Juwel vill att man ska handla filter för 500kr i månaden :D

Och det är lite galet. (Jag beställde dock det vita tunna filtret från tyskland typ 100st för 70kr, dock var det inte juwels egna märke, det är shysst att byta ut lite oftare eller rengöra.)
#119 - 2 januari 2009 15:32
Nej ok.
Lite jobbigt med "udda-hobbies" ibland, det är alltid nån som skall lura en att slösa massor av pengar i onödan :)
#120 - 2 januari 2009 15:38
Bowman skrev:
Nej ok.

Lite jobbigt med "udda-hobbies" ibland, det är alltid nån som skall lura en att slösa massor av pengar i onödan :)

Mm precis. Iallfall när man är ny eller ny på nytt inom hobbyn.

Man råkar alltid på massa konstigt!

Jag brukar givetvis lyssna på de råd jag får från både internet och hos butikerna, men sen försöka experimentera och lära av egen erfarenhet.

Det som funkar hos "proffsen" funkar inte alltid hos mig.

Sen är det ju så att alla butiker vill ju sälja..oavsett om det är shyssta små fisk-handlare eller stora kedjor.

Men om man tar Ansjo nu bara som exempel, som sitter och svarar på en hel del frågor här så tjänar han inte speciellt mkt på det, förutom möljligen respekt och vänskap. Så dom råden tar jag alltid åt mig mer än dom hos Djurmagazinet.
#121 - 2 januari 2009 15:44
Markus1984 skrev:
Mm precis. Iallfall när man är ny eller ny på nytt inom hobbyn.

Men om man tar Ansjo nu bara som exempel, som sitter och svarar på en hel del frågor här så tjänar han inte speciellt mkt på det, förutom möljligen respekt och vänskap. Så dom råden tar jag alltid åt mig mer än dom hos Djurmagazinet.

Precis, dessa råd är värda mest.
#122 - 2 januari 2009 15:56
En liten bild uppdatering.

Några firrar var vakna i 180L så jag tog några kort.

krabban på första 2 bilderna har fightats med krabban på de 2 bilder som är efter.

Han tappade en klo men den växer snart ut :)
#123 - 2 januari 2009 16:33
Är dom två sista "vanlig" ancistrus?

En av mina nya har tydliga vita kanter på på sin stjärtfena och ryggfena. Hoppas det följer med när den växer upp.
#124 - 2 januari 2009 16:46
Den på bild 1 är en http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318&SOK=1

Glyptoperichthys gibbiceps

Bild 2 är lite osäkert på vad den är.
Men antagligen en Pterygoplichthys pardalis/disjunctivus.

jag köpte den som Hypostomus Plecostomus, men den är olik de flesta som många gissat på.
Och Hypostomus Plecostomus kunde det inte vara var det någon mal-expert som sa.

Med andra ord är det säkert någon korsning.
#125 - 2 januari 2009 17:21
Markus1984 skrev:
Den på bild 1 är en http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318&SOK=1

Glyptoperichthys gibbiceps

Bild 2 är lite osäkert på vad den är.

Men antagligen en Pterygoplichthys pardalis/disjunctivus.

jag köpte den som Hypostomus Plecostomus, men den är olik de flesta som många gissat på.

Och Hypostomus Plecostomus kunde det inte vara var det någon mal-expert som sa.

Med andra ord är det säkert någon korsning.

Aj fan en sån som kan bli så himla stor.
Såg några sånna i affärena jag var i idag, stora alltså, kanske inte samma sort :)

Nästan läbbigt att ha en halvmetersmal i karet hemma :)

Antar att det kan vara massa olika korsningar osv. men undra om min är helt vanlig iom dom vita fenkanterna då?
#126 - 2 januari 2009 17:22
Bowman skrev:
Är dom två sista "vanlig" ancistrus?

En av mina nya har tydliga vita kanter på på sin stjärtfena och ryggfena. Hoppas det följer med när den växer upp.

Ungmalar av ancistrus har vita kanter och ljusa prickar. Tyvärr så försvinner både kanterna och prickarna när de blir vuxna.
#127 - 2 januari 2009 17:23
c90368 skrev:
Ungmalar av ancistrus har vita kanter och ljusa prickar. Tyvärr så försvinner både kanterna och prickarna när de blir vuxna.

Ah, ok, tack för svaret. väldigt fina som små då i alla fall.
#128 - 2 januari 2009 17:34
Markus1984 skrev:

Kolfiltret kan du ta ut om du vill, för det gör bara nytta i ett par veckor, sedan är det inte "aktivt" längre. Det kan vara bra om man vill ha bort vissa ämnen i karet, tex efter en medicinering.

Bowman skrev:
Ja ok. På Herkules zoo där jag köpte grejerna så sa dom släng det svarta kolfiltret innan du startar allt, det behövs inte i sverige..

Jag slängde i det i filtret endå dock.
Som sagt, det behövs inte:).
#129 - 2 januari 2009 17:36
ansjo skrev:
Kolfiltret kan du ta ut om du vill, för det gör bara nytta i ett par veckor, sedan är det inte "aktivt" längre. Det kan vara bra om man vill ha bort vissa ämnen i karet, tex efter en medicinering.

Som sagt, det behövs inte:).

Det får la åka ut vid första rengöringen då.

Jag får läsa på lite om filter sen antar jag, för det verkar som man inte behöver "14" olika filtermaterial i speciella ordningar kanske..
#130 - 2 januari 2009 17:38
Nu fick vi det hela bekräftat också, av proffsen :)

Vanliga ancistrus kan se väldigt olika ut..så ja det måste ju vara lite korsningar m.m

har en som är prickig och en som har väldigt konstiga mönster..

Se se om jag kan få med dom på bild nån dag. Har ju blivit en del malar nu..
#131 - 2 januari 2009 17:52
Bowman skrev:
Det får la åka ut vid första rengöringen då.

Jag får läsa på lite om filter sen antar jag, för det verkar som man inte behöver "14" olika filtermaterial i speciella ordningar kanske..

Ska prova lite annat i mitt också som sagt. Men att ha filter med olika storlekar på hålen är nog shysst... med det största längst kanske.

Sen att det är speciella filter från juwel med nån bra bakterie grej i gäller ju bara vid uppstart.

Kol finns ju i fler olika sorters reningsverk, bl.a till dricksvatten..men i dricksvattens-tankarna har vi väl inga växter osv..

Men som ansjo nämnde tidigare kan det vara bra att ha ett hemma kanske för att använda vid svår alg-blomning och efter man medicinerat karet och liknande.

berätta gärna vad du kör med för uppsättning med filter sen Bowman!
#132 - 2 januari 2009 17:57
Markus1984 skrev:
Ska prova lite annat i mitt också som sagt. Men att ha filter med olika storlekar på hålen är nog shysst... med det största längst kanske.

Sen att det är speciella filter från juwel med nån bra bakterie grej i gäller ju bara vid uppstart.

Kol finns ju i fler olika sorters reningsverk, bl.a till dricksvatten..men i dricksvattens-tankarna har vi väl inga växter osv..

Men som ansjo nämnde tidigare kan det vara bra att ha ett hemma kanske för att använda vid svår alg-blomning och efter man medicinerat karet och liknande.

berätta gärna vad du kör med för uppsättning med filter sen Bowman!

Japp det skall jag göra.
Vet inte riktigt vilken tidsrymd det handlar om än innan man bör se över filtrets smusighet. Men inte än på någon månad väl? Allt var ju nytt för två veckor sen.
#133 - 2 januari 2009 18:00
det enda som man kan göra i början är att byta det översta tunna vita filtret.. men du kan nog ha det i en månad också.
2-3 månader kanske det är dags att se över resten av filtret.

Iaf enligt mig.
#134 - 2 januari 2009 18:02
Markus1984 skrev:
det enda som man kan göra i början är att byta det översta tunna vita filtret.. men du kan nog ha det i en månad också.

2-3 månader kanske det är dags att se över resten av filtret.

Iaf enligt mig.

Ja ok, det tunna vita, går det inte att bara tvätta det i rent vatten? Eller skall man byta ut det?
#135 - 2 januari 2009 18:05
Går givetvis att tvätta det, iallfall ett par gånger..men det är ju inte lika tåligt som de mer "plastiga" och grövre varianterna.

Jag byter mitt kanske 1-2 gånger i månaden nu, men då rengör jag det inte i veckorna.(Men jag köpte som sagt ett stor-pack av dessa och behöver inte snåla)
#136 - 2 januari 2009 18:17
Markus1984 skrev:
Går givetvis att tvätta det, iallfall ett par gånger..men det är ju inte lika tåligt som de mer "plastiga" och grövre varianterna.

Jag byter mitt kanske 1-2 gånger i månaden nu, men då rengör jag det inte i veckorna.(Men jag köpte som sagt ett stor-pack av dessa och behöver inte snåla)

Ja ok. Kanske lättare och smidigare att byta skiten.
Kan du Pm:a länk eller motsv. till var man kan köpa dom där mattorna, vi ha väl samma pump? Jag har ju ett vision 180.
#137 - 2 januari 2009 18:28
Done.
#138 - 2 januari 2009 18:41
Bowman skrev:
Ja ok, det tunna vita, går det inte att bara tvätta det i rent vatten? Eller skall man byta ut det?

Det går bra att tvätta ur, jag bytte detta bara en gång på 2 år som jag hade mitt Juwelkar:).
#139 - 2 januari 2009 18:49
ansjo skrev:
Det går bra att tvätta ur, jag bytte detta bara en gång på 2 år som jag hade mitt Juwelkar:).

Där ser man! Men vad hade du för filter mer under detta tunna vita? Jag kör ju även en extra pump i mitt kar för bättre cirkulation på vattenytan m.m

Kanske inte behöver byta mitt heller så ofta då. Men jag tycker inte att vattnet rinner lika bra igenom efter 1-2 tvättningar.
#140 - 2 januari 2009 19:04
I kassetten längst ner hade jag en grov och en finare filtermatta, och likadant på den övre med skillnaden att jag hade den tunna vita längst upp.
Jag är äevn lite tveksam att bara ha en stor filterbit som man kör ner i hålet, eftersom det är inlopp på ett par ställen så är det nog viktigt att det blir rätt cirkulation inne i filterbehållaren:).
#141 - 2 januari 2009 20:47
Bowman skrev:
Ah, ok, tack för svaret. väldigt fina som små då i alla fall.

Har du sett den här filmen?

&feature=channel_page" target="_blank">
&feature=channel_page

Glöm inte ljudet:p
#142 - 2 januari 2009 20:52
c90368 skrev:

&feature=channel_page

Hehe, trevlig liten film. Den ser ut precis som en av mina små. Gör dom där små sprattlandena med stjärten också :)
#143 - 2 januari 2009 22:58
Dom är väldigt söta, och de flesta malar är verkligen intressanta att studera. :)

Det blir annat när mina störra malar "viftar på svansen" dock. Dom river upp en hel del grus och grums från botten :)

Imorrn blir det besök på Zoo Hoo..ska nog beställa ett nytt akvarium till mina akvariebänk jag byggde, tänkte ju ha mina 2 73liters bredvid varandra på det, men det blir inge bra.. :/

Så jag tänkte beställa ett kub-liknande akvarium om det inte blir för dyrt.

Sen blir det lite nytt filtermaterial och en Juwel 1000 impeller.

Och säkert 10 andra saker vid närmare eftertanke.. ;D
#144 - 4 januari 2009 13:43
Hittade du någon kokosnöt eller?

Jag knaprar på en nu :)
#145 - 4 januari 2009 14:27
c90368 skrev:

&feature=channel_page

Ursäkta jag bryter in. :)

Men vad heter låten till den videon?
#146 - 4 januari 2009 17:39
Bowman skrev:
Hittade du någon kokosnöt eller?

Jag knaprar på en nu :)

Köpte 4st :)

7.90kr styck..
#147 - 4 januari 2009 18:02
flocki skrev:
Ursäkta jag bryter in. :)

Men vad heter låten till den videon?

Nazareth - A Place In Your Heart
#148 - 4 januari 2009 18:08
c90368 skrev:
Nazareth - A Place In Your Heart

Tack!
#149 - 4 januari 2009 22:37
Projekten har stannat av lite pga att affärerna inte haft öppet/fått leveranser under storhelgen...och brist på stålar ;D

Men blir troligen så att jag beställer en 'kub-variant' från Akvarielagret till nästa löning.

Har även ett nytt litet projekt på gång tillsammans med en polare. Vi ska flytta hans slamkrypare till 2 mindre akvarier istället för ett stort och försöka oss på att skapa "tidvatten" till dessa.

Men jag hoppas att han gör en egen tråd om det.

Tillbaka till mitt 180L:

Köpte ny impeller och 2 grova filterbitar till innefiltret.

impellern passade inte direkt utan jag fick sätta kniven i den och karva bort en del av plasten.

Efter lite pill med det så vart det mycket bättre flås i burken.

Då bytte jag ut 2st fina filterbitar mot de 2 större - då vart det rejält bra drag!! :)

Så nu är jag nöjd.

Vattnet har blivit ännu klarare, så nu ska det skopas upp lite mer fisk som jag ska ge bort och sen inhandla lite nya fiskar.

Jag nämnde tidigare att jag hade 2 akvarier på ingång, men det verkar som dom blivit sålda då säljaren inte svarar längre... men har redan hittat några andra fina glasburkar som jag håller ögonen på tills lönen dykt upp på kontot.

Albino malarna: Har vuxit till sig rejält men det har inte lekt ännu...honan kanske är för liten fortfarande.

Ap. panduro honan visar sig knappt då de hittat en grotta som är dold framifrån akvariet. Vore kul om dom fick lite rom, men det blir antagligen uppätet av malarna..:/

Krabborna: En krabba dog dagen efter slagsmålet jag nämnde tidigare :(

Nu är det bara 2st kvar.

Oh well återkommer med lite bilder imorgon.
#150 - 5 januari 2009 17:15
Trevlig tråd du har, kikat speciellt på krabborna, vem vet vad som händer om man springer på några i någon akvarieaffär;)

Ett litet tips, när du har flera bilder i ett inlägg så blir det lättare att läsa om texten är vid bilden:)

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123119&page=2
#151 - 5 januari 2009 17:37
flygrc skrev:
Trevlig tråd du har, kikat speciellt på krabborna, vem vet vad som händer om man springer på några i någon akvarieaffär;)

Ett litet tips, när du har flera bilder i ett inlägg så blir det lättare att läsa om texten är vid bilden:)

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123119&page=2

Tack och tack :)

Faktiskt funderat på hur man gör för att få bilderna där man vill.

Krabborna är riktigt trevliga, visst kan dom äta nått blad då och då, men mata dom med alg-tabletter/grönsaker så slutar dom snart.
#152 - 5 januari 2009 19:59
Markus1984 skrev:

Krabborna är riktigt trevliga, visst kan dom äta nått blad då och då, men mata dom med alg-tabletter/grönsaker så slutar dom snart.

Då slipper man slänga dom växterna;)
#153 - 5 januari 2009 20:13
Uppdatering

180L:

Jagar fortfarande fisk i detta akvarium men det börjar växa till sig bra efter re-skejpen.

Helhetsbilder:
[ATTACH]16477[/ATTACH][ATTACH]16478[/ATTACH]

Här har jag ställt utblåset så att halva blåser mot roten och vidare ner i akvariet och resten uppåt.
[ATTACH]16479[/ATTACH]

Min ena krabba som bor på min lilla extra pump, mysigt att baja och sova där mmmm.
[ATTACH]16480[/ATTACH]

Växthörnan som bildats med hjälp av Crinum-löken och flytväxter.
[ATTACH]16481[/ATTACH]

Några flytväxter:
[ATTACH]16483[/ATTACH]

2 Praktbotior och 1 Pakistanbotia i deras lilla näste.
(dålig bild dom gillar inte att bli störda så högt upp i akvariet.)
Ett litet bevis på att att kan trivas ihop :)
[ATTACH]16482[/ATTACH]

Och liten bild på mina stora Kardinaltetror och Rosentetror.
[ATTACH]16484[/ATTACH]

Mot löning blir det nån mer växt och förhoppningsvis några andra fisk-arter i detta akvarium.

Mvh
/Markus
#154 - 6 januari 2009 17:34
Upptäckte nu att den nyaste ancistrus-honan som jag inhandlade också har börjat svullna upp som min förra lilla sjukling. Men de 2 större albino ancistrus visar inga symtom, inte panduron heller..

Vette sjuttsingen vad det är för fel, denna är också väldigt liten precis som den förra som insjuknade.

Funderar på om jag ska försöka plocka ut den och medicinera med Furanol på denna också.
#155 - 6 januari 2009 17:39
Markus1984 skrev:
Upptäckte nu att den nyaste ancistrus-honan som jag inhandlade också har börjat svullna upp som min förra lilla sjukling. Men de 2 större albino ancistrus visar inga symtom, inte panduron heller..

Vette sjuttsingen vad det är för fel, denna är också väldigt liten precis som den förra som insjuknade.

Funderar på om jag ska försöka plocka ut den och medicinera med Furanol på denna också.

Tråkigt med sjukdomar i karet, fan det verkar vanligt med massa sjukdomar när man läser i alla trådar. Brukar det gå att lösa? eller finns det massa sjukdomar som ingen känner till?
#156 - 6 januari 2009 18:19
Finns säkert en hel del som man inte vet vilken sjukdom det är.

Med några av de vanligaste går att bota om man gör det i tid.

Jag antar att det har någonting med kosten att göra, eller så var dessa 2 exemplar känsligare, aldrig haft nån mal förut som verkat hängig förutom dessa 2.

Avvaktar tills imorgon med att ta ut firren. För mycket stress gör nog det hela värre.
#157 - 7 januari 2009 17:30
Jag tror att min Albino ancistrus hona bär på rom. Hon är ju gul och lite transparent och nu är hon svart/mörk på magen typ.

Spännande... nån som vet lite mer exakt hur det funkar med äggen osv? Bär dom alltid runt på ägg när dom blivit könsmogna?

Kameran ligger på laddning just nu men när den är klar tänkte jag uppdatera lite om min mal/panduro tank. skulle behöva lite tips och råd...mer om det senare.
#158 - 9 januari 2009 07:06
Filmuppdatering.

Tjena, i väntan på lite fisk m.m så gjorde jag en liten rockig film som visar upp mitt 180L i alla möjligt vinklar.(Övning ger färdighet.....)

Ingen super video, men en skön gammal låt.. :)

Titta gärna och kommentera nåt./Markus

#159 - 9 januari 2009 15:00
Idag har jag införskaffat ett 311L akvarium, och ett 40L akvarium..båda med aluminium ram och ställning.

Fick även med 2st vattensköldpaddor, som jag trodde var små innan jag kom dit, men dom visade sig vara väldigt stora :(

Har laggt ut några annonser på dessa fina djur hoppas nån som kan nått om dom kan ta hand om dom.

Får se vad jag hittar på med det lilla akvariet medans jag väntar på att någon vill ha paddorna.

Köpte även en ny filterpump till mal/panduro karet..det vart en Eheim Aquaball 2210.
#160 - 9 januari 2009 21:04
Markus1984 skrev:
Tjena, i väntan på lite fisk m.m så gjorde jag en liten rockig film som visar upp mitt 180L i alla möjligt vinklar.(Övning ger färdighet.....)

Ingen super video, men en skön gammal låt.. :)

Titta gärna och kommentera nåt./Markus

Ja, med den musiken var det lätt att titta på hela filmen:)

Gillar verkligen grund layouten med rötter, sten och växter.

Men det behöver växa på sig en del. Jag har ett exakt likadant Juwel kar, så jag vet vad du behöver göra.

Fixa förts juwels reflektorer till ljusrören. Sedan ett tredje rör som du fäster på den bakre luckan. Går alldeles utmärkt att fästa reflektorn i luckan och sedan är det bara att hänga på ett rör till. Då får du bra ljus och det blir fart på växterna.
#161 - 9 januari 2009 22:00
c90368 skrev:
Ja, med den musiken var det lätt att titta på hela filmen:)

Gillar verkligen grund layouten med rötter, sten och växter.

Men det behöver växa på sig en del. Jag har ett exakt likadant Juwel kar, så jag vet vad du behöver göra.

Fixa förts juwels reflektorer till ljusrören. Sedan ett tredje rör som du fäster på den bakre luckan. Går alldeles utmärkt att fästa reflektorn i luckan och sedan är det bara att hänga på ett rör till. Då får du bra ljus och det blir fart på växterna.

Tackar.. det ska få växa på sig ja..! Kör halv dos pmdd nu bara.
Det lät intressant det där med ett extra lysrör..har du möjligvis en bild att bjuda på ?
#162 - 9 januari 2009 22:22
#163 - 9 januari 2009 22:52
c90368 skrev:

Skruvar du reflektorn i rampen och håller sedan röret med klamrar i reflektorn?
#164 - 9 januari 2009 23:10
c90368 skrev:

Intressant! tackar... ska nog fasiken köpa hem en T8, blir lite mindre och lättare för locket...ska man slå på med 1x 40w tycker du?

Juwels reflektorer vet jag om dom har här i Västerås på några butiker..

Ska spawna vidare, är det nått annat man behöver för att bygga dit det där?
#165 - 10 januari 2009 14:08
flygrc skrev:
Skruvar du reflektorn i rampen och håller sedan röret med klamrar i reflektorn?

Ja, men man kan behöva byta ut de svaga plastskruvarna som kommer med reflektorn mot motsvarande i metall. Men det finns att köpa stycke vis hos järnhandlen under tian.
#166 - 10 januari 2009 14:52
Ska snitsla ihop det här vid löningen. Om jag får råd efter allt annat som ska köpas.

Ska som sagt beställa en "kub" 65x60x60..och ny fiskbesättning till 180L Rio bl.a, samt starta upp 2 till akvarier.

Btw...är dom helt vattentäta dom där lysrörshållarna? Ip44 alltså
#167 - 10 januari 2009 15:36
Markus1984 skrev:
Ska snitsla ihop det här vid löningen. Om jag får råd efter allt annat som ska köpas.

Ska som sagt beställa en "kub" 65x60x60..och ny fiskbesättning till 180L Rio bl.a, samt starta upp 2 till akvarier.

Btw...är dom helt vattentäta dom där lysrörshållarna? Ip44 alltså

Ja, det är gummi proppar man trär på, jag har i alla fall inte haft några problem. Sen kan jag inte svar för just Ip44, men antar att det är samma system.
#168 - 10 januari 2009 16:04
Nackdelen är att reflektorhållarna i metall rostar så in i bänken om man inte har täckglas, så de håller tyvärr inte mycket längre än de som är gjorda av skitplasten:p!
#169 - 10 januari 2009 16:07
ansjo skrev:
Nackdelen är att reflektorhållarna i metall rostar så in i bänken om man inte har täckglas, så de håller tyvärr inte mycket längre än de som är gjorda av skitplasten:p!

Nja, där kan jag inte håll med.

Mina i metall har klarat sig alldeles utmärk i flera år. Men jag kan hålla med om att de i plast hårdnar och går sönder. Men det går lika bra med ståltråd:)
#170 - 10 januari 2009 16:09
Dvärgciklider??

c90368 skrev:
Ja, det är gummi proppar man trär på, jag har i alla fall inte haft några problem. Sen kan jag inte svar för just Ip44, men antar att det är samma system.

Okej tackar.. :)

ka meka lite med det där sen..

Nu till några fisk frågor/tips!

180L blir det bara malar kvar i och kardinaltetrorna så länge..

Hade tänkt ha dvärgciklider i det. Funderar på att ha Apistogramma hongsloi 1hane och 3 honor.

Sen hade jag tänkt ha Apistogramma pulchra också, 1 hane till 2 honor..

Skulle detta funka i 180L akvariet som det ser ut idag fast med mer växter och några fler grottor i form av kokonötter?

Tacksam för svar/synpunkter..
#171 - 10 januari 2009 16:18
Markus1984 skrev:
Okej tackar.. :)

ka meka lite med det där sen..

Nu till några fisk frågor/tips!

180L blir det bara malar kvar i och kardinaltetrorna så länge..

Hade tänkt ha dvärgciklider i det. Funderar på att ha Apistogramma hongsloi 1hane och 3 honor.

Sen hade jag tänkt ha Apistogramma pulchra också, 1 hane till 2 honor..

Skulle detta funka i 180L akvariet som det ser ut idag fast med mer växter och några fler grottor i form av kokonötter?

Tacksam för svar/synpunkter..

Det borde fungera, de är så olika de kan bli i kroppsform och färger.

Men hur stor är chansen att du får tag på dessa fiskar? Framförallt flera honor? Hongsloi ok, men pulchra? Om du lyckas så står jag i kö för att ta hand om de fiskar du inte köper:D
#172 - 10 januari 2009 16:25
c90368 skrev:
Nja, där kan jag inte håll med.

Kör du med eller utan tackglas?
I mitt förra Juwel 240 höll de i metall inte ens ett år, innan de var genomrostade. Jag kunde glömma att försöka flytta reflektorn eller byta rör utan att även byta ut clipsen:(...
#173 - 10 januari 2009 16:38
ansjo skrev:
Kör du med eller utan tackglas?

I mitt förra Juwel 240 höll de i metall inte ens ett år, innan de var genomrostade. Jag kunde glömma att försöka flytta reflektorn eller byta rör utan att även byta ut clipsen:(...

Utan täckglas och inga problem.

Uppenbarligen hade du klämmor i plåt, mina är nog av stål.
#174 - 10 januari 2009 17:54
c90368 skrev:
Uppenbarligen hade du klämmor i plåt, mina är nog av stål.

De jag hade var Juwels egna, och det är säkerligen plåt ja. Sedan tror jag det är stor skillnad på hur karet ser ut när det dunstar.
Jag har ett 450 liters MP på jobbet, och där är inte mycket kondens från det karet, medans Juwelkaret hade en hel del.
Det var samma temp i karet och inga andra större skillnader på tekniken, ytan bara hur karen är utformade.
Jag ser även i mitt 900 liters på min Aquastabilramp, där är närmast ingen kondens efter det har varit släckt under natten, trots 29-30 grader i vattnet och utan täckglas.
#175 - 10 januari 2009 18:11
Så med andra ord ska vi inte skrämma de som vill prova att fästa reflektorer i locket för att använda som fäste för ljusrör:)
#176 - 10 januari 2009 21:57
c90368 skrev:
Så med andra ord ska vi inte skrämma de som vill prova att fästa reflektorer i locket för att använda som fäste för ljusrör:)

Det finns rostfritt:D
#177 - 11 januari 2009 12:19
Ohoy, tack för era svar synpunkter..!

Hongsloi kommer in i butiken på tisdag, och så ska jag be han leta lite efter pulchra.

Om man fäster lysrörshållarna ordentligt i luckan borde man väl inte behöva sätta nå klämmor på lysröret...?

Jag vet inte vad Juwel's reflektorer är gjorda av, men det borde ju gå att lacka dom i sånt där starkt men 'ofarligt' epoxy lack.

Annars så köper jag några bitar aluminium och bygger egna reflektorer...går ju att polera aluminium så det blir som speglar.

Vi får se som sagt....in the meanwhile....kom gärna med liknande tips och ideér :)
#178 - 11 januari 2009 18:35
Markus1984 skrev:

Om man fäster lysrörshållarna ordentligt i luckan borde man väl inte behöva sätta nå klämmor på lysröret...?

Nu är jag inte med på hur du tänker? Det är ju själva klämmorna som håller ljusröret i reflektorn!

Markus1984 skrev:

Jag vet inte vad Juwel's reflektorer är gjorda av, men det borde ju gå att lacka dom i sånt där starkt men 'ofarligt' epoxy lack.

Själva reflektorerna är jag till 100% säker på att de är av aluminium.
#179 - 12 januari 2009 01:04
c90368 skrev:
Nu är jag inte med på hur du tänker? Det är ju själva klämmorna som håller ljusröret i reflektorn!

Själva reflektorerna är jag till 100% säker på att de är av aluminium.

Äh vi hoppar över det första;D

Går plastklämmorna pajj får man väl köpa nya.

Om det är aluminium så rostar det ju inte iallfall.

Funderar på om man kanske inte ska ha fulllängd. utan ta kanske 70cm lysrör ..
#180 - 13 januari 2009 19:28
Tjena!

Idag har 180L karet fått utökat fiskbestånd. Fick tag i VF & F1 Fjärilsciklider och agassizii.

Fjäril 1.2 och Agazzizii 1.3

woohooo!

p.s har fått ut alla utom 1 zebrafisk ;D
#181 - 13 januari 2009 19:29
Markus1984 skrev:
Tjena!

Idag har 180L karet fått utökat fiskbestånd. Fick tag i VF & F1 Fjärilsciklider och agassizii.

Fjäril 1.2 och Agazzizii 1.3

woohooo!

p.s har fått ut alla utom 1 zebrafisk ;D

Coolt!
Bilder då? :)
#182 - 13 januari 2009 20:11
Bowman skrev:
Coolt!

Bilder då? :)

tänkte göra en uppdatering senare eller imorgon..har massor att göra ikväll..

Byter just nu vatten i mina 6st akvarium.
#183 - 13 januari 2009 20:15
Hehe, ok.. Fullt upp :)
#184 - 14 januari 2009 00:49
Japp då var man klar för dagen, och då var det sova dags...kommer med lite film/bilduppdatering imorgon.

Agassazii verkar inte vara svårlekta..dom har redan hittat en grotta att boa i.
#185 - 14 januari 2009 23:19
Uppdatering med lite dassiga bilder.

Fick som sagt tag i ett par fina firrar, och min akvariebänk är 98% klar :)

Akvariebänken:
[ATTACH]16680[/ATTACH][ATTACH]16681[/ATTACH]

Några dåliga bilder på fjärilscikliderna(dom ville inte vara med på bild)
[ATTACH]16682[/ATTACH][ATTACH]16683[/ATTACH]
[ATTACH]16684[/ATTACH]

Agassazii hanen:
[ATTACH]16685[/ATTACH]

Ovanstående går nu i mitt 180L Rio.

2 bilder från mal/panduro karet:

panduro honan:[ATTACH]16686[/ATTACH]

Windelöv som börjar ta sig fint:
[ATTACH]16687[/ATTACH]

Till akvariebänken jag byggt ska jag antagligen beställa ett 60x65x60 akvarium.

har varit lite off på senaste tiden men snart blir det lite mer skrivande och berättade om alla projekt.

Håll tillgodo!

Och ha en rock n roll natt!
#186 - 14 januari 2009 23:22
Härligt med massa bilder!
Men du varför har alla som har akvarium katt?!
Börjar se mycket katter på allas akvariebilder.. Skumt..

Fin kokosnöt :)
#187 - 14 januari 2009 23:23
Bowman skrev:
Härligt med massa bilder!

Börjar se mycket katter på allas akvariebilder.. Skumt..

Fin kokosnöt :)

tack kokosnöten var fin ja :D Men det är fiskarna du ska titta på!!!

Kattorna är med ta mig fan överallt...gahh
#188 - 14 januari 2009 23:25
Måste bra tillägga att Bänken ser mkt snyggare ut i verkligheten...fiskarna också..hade nån konstig inställning så ljuset blev lite knepigt..
#189 - 14 januari 2009 23:27
Jävligt vacker den där fjärilscikliden.
På artbeskrivningen står det samma som på dom andra dvärgcikliderna. Men känner du att det är nån skillnad på den jämfört med kakaduan tex.?
#190 - 14 januari 2009 23:34
Dom är väldigt nyfikna...dessa är ju Vildfångade och F1:or(första kullen på ett viltfångat par) så vi får se, kan inte uttala mig riktigt än..inte hunnit studera dom så mkt...

Men det är stor skillnad på panduron och fjärilarna...panduron är mycket mer försiktig och blyg.

Kakadua har jag inte skaffat än så jag vet inte...jag är rätt ny i dvärgciklid-träsket om jag säger så!

Kan filma dom imorrn så kan du få se hur dom beter sig.. :)

Nu ska jag hoppa i säng tror jag...iallfall en stund..

Sömnproblem x 1000 :|
#191 - 14 januari 2009 23:57
Bowman skrev:

Inte jag:p!
#192 - 15 januari 2009 01:52
ansjo skrev:
Inte jag:p!

Har du nåt annat djur än fiskar osv ansjo?

p.s vad gillade du firrarna? (trots kassa bilder?)
#193 - 15 januari 2009 08:06
Jodå, de var riktigt fina:).
Fjärilsciklider skulle jag med vilja ha men har provat dessa några gånger genom åren med samma resultat, att de dör efter några månader. Jag tror att jag har haft för kallt i karet för dem, men kanske man kunde testa några stycken tillsammans med diskusarna i mitt 900 liters...

Jag har annars en jycke som skulle blivit jakthund, men det var nog någon som glömde tala om det för henne vid ung ålder:p!
#194 - 15 januari 2009 08:20
ansjo skrev:

Fjärilsciklider skulle jag med vilja ha men har provat dessa några gånger genom åren med samma resultat, att de dör efter några månader. Jag tror att jag har haft för kallt i karet för dem, men kanske man kunde testa några stycken tillsammans med diskusarna i mitt 900 liters...

Jag har annars en jycke som skulle blivit jakthund, men det var nog någon som glömde tala om det för henne vid ung ålder:p!

Jag har tre katter...
Ansjo, prova att sätta in några Fjärilar hos Discusarna - där har du ju vattnet "igång".
Kommer du ihåg mina tre Fjärilspar, som hela tiden lekte och hade frisimmande yngel, i 600-baljan, tillsammans med de två Discusparen?
Det funkade ju hur bra som helst!
Det gäller bara att hitta de robusta, lite högvuxna Fjärilarna (som alltid gick att få tag på förr - men de finns nu också ibland om man har lite tur).
Ser jag sådana igen klipper jag en grupp!:)

Sorry att jag kapade tråden lite...[:o]
#195 - 15 januari 2009 08:22
MaxB skrev:
Jag har tre katter...

Ansjo, prova att sätta in några Fjärilar hos Discusarna - där har du ju vattnet "igång".

Kommer du ihåg mina tre Fjärilspar, som hela tiden lekte och hade frisimmande yngel, i 600-baljan, tillsammans med de två Discusparen?

Det gäller bara att hitta de robusta, lite högvuxna Fjärilarna (som alltid gick att få tag på förr - men de finns nu också ibland om man har lite tur).

Ser jag sådana igen klipper jag en grupp!

Dessa ska jag kolla efter nästa vecka, skulle vara kul om man hittade några sådana:)...en 8-10 st:p!
#196 - 15 januari 2009 09:31
Markus1984 skrev:
Dom är väldigt nyfikna...dessa är ju Vildfångade och F1:or(första kullen på ett viltfångat par) så vi får se, kan inte uttala mig riktigt än..inte hunnit studera dom så mkt...

Men det är stor skillnad på panduron och fjärilarna...panduron är mycket mer försiktig och blyg.

Kakadua har jag inte skaffat än så jag vet inte...jag är rätt ny i dvärgciklid-träsket om jag säger så!

Kan filma dom imorrn så kan du få se hur dom beter sig.. :)

Nu ska jag hoppa i säng tror jag...iallfall en stund..

Sömnproblem x 1000 :|

Ja ok. Funderar på ett grupp sånna idag, men jag får se, känner jag mig själv rätt så kommer jag istället hem med en vandrande pinne och en leopardgecko :)
#197 - 15 januari 2009 12:25
MaxB skrev:
Jag har tre katter...

Ser jag sådana igen klipper jag en grupp!:)

Sorry att jag kapade tråden lite...[:o]

kapa hur mkt du vill jag tycker det är kul när nån skriver i den!!!

Jag är mycket nöjd med mina fjärilar och agassazii.

Kanske för att det är viltfångade/F1:or som gör dem lite mer intressanta.
#198 - 15 januari 2009 12:26
Bowman skrev:
Ja ok. Funderar på ett grupp sånna idag, men jag får se, känner jag mig själv rätt så kommer jag istället hem med en vandrande pinne och en leopardgecko :)

Aha så du har andra kryp hemma också? Som inte hårar av sig?
#199 - 15 januari 2009 12:27
ansjo skrev:
Dessa ska jag kolla efter nästa vecka, skulle vara kul om man hittade några sådana:)...en 8-10 st:p!

Började med 3, men han sa till mig att jag säkert kommer tillbaka om nån dag och köper resten...! ;P
#200 - 15 januari 2009 12:29
ansjo skrev:

Du ve väl att alla hundar under 15kg ska förbjudas? :D:D:D;)

Ska läsa på lite mer om fjärilarna då jag tycker dom är otroligt vackra..Just nu har dom c:a 27-28 grader.
#201 - 15 januari 2009 13:11
Markus1984 skrev:
Aha så du har andra kryp hemma också? Som inte hårar av sig?

Haha, nej förutom firrarnna (och grodor) så har jag bara tanten. Hon har två hästar dock :)

Det jag menade var att jag alltid ser något roligt som jag inte tänkt köpa, men som köps endå. (tex. klogrodorna) ;)
#202 - 15 januari 2009 14:17
Markus1984 skrev:
Du ve väl att alla hundar under 15kg ska förbjudas? :D:D:D;)

Jepp, och även de som väger över 15 kg:D:p!
#203 - 15 januari 2009 16:33
ansjo skrev:
Jepp, och även de som väger över 15 kg:D:p!

Mm det blir ett tufft problem att lösa ;)
#204 - 17 januari 2009 21:55
Agassazii

Försökte ta några bilder på mitt Agassizii par idag..det gick som väntat mindre bra.

har även kommit på att jag verkligen måste ha nya lysrör till mitt Juwel Rio 180L..alldeles för gult ljus nu.

Till bilderna:

[ATTACH]16783[/ATTACH][ATTACH]16784[/ATTACH]

Honan & en taskig parbild:
[ATTACH]16785[/ATTACH][ATTACH]16786[/ATTACH]

Dom verkar trivas jätte bra och håller all fisk på behörigt avstånd. :)
#205 - 17 januari 2009 22:34
Markus1984 skrev:
Försökte ta några bilder på mitt Agassazii par idag..det gick som väntat mindre bra.

har även kommit på att jag verkligen måste ha nya lysrör till mitt Juwel Rio 180L..alldeles för gult ljus nu.

Till bilderna:

Syn att du bor långt bort, jag har ett blått till övers.
#206 - 17 januari 2009 23:27
Bowman skrev:
Syn att du bor långt bort, jag har ett blått till övers.

Mm :) Men men vid löningen är man ju rik i en dag.
#207 - 18 januari 2009 00:01
Markus1984 skrev:
Försökte ta några bilder på mitt Agassazii par idag..det gick som väntat mindre bra.

Till bilderna:

Tänkte faktiskt köpa ett Agassazii par idag, men det fanns inga till salu:(

De skulle passa perfekt med mitt nijesseni par tror jag.
#208 - 18 januari 2009 02:34
c90368 skrev:
Tänkte faktiskt köpa ett Agassazii par idag, men det fanns inga till salu:(

De skulle passa perfekt med mitt nijesseni par tror jag.

Med just nijesseni har jag ingen erfarhet av, men agassazii är ganska revirhävdande och tuffa mot andra fiskar.

Det är visserligen mina Fjärilsciklider också, men inte i samma grad.

Mina panduro där emot är otroligt harmoniska och trevliga..dom bor ju dock tillsammans med några malar.

Ska försöka få tag i VF hongsloi också, men jag är kinkig när det gäller hur dom ser ut..

Den 13/1 koppade jag in agassazii och fjärilarna i mitt 180L och agassazii leker redan..
#209 - 18 januari 2009 16:38
Segelfenan

[FONT=Palatino Linotype]Aye![/FONT]
[FONT=Palatino Linotype][/FONT]
[FONT=Palatino Linotype]Min stora segelfenspleco ville vara still en stund så jag fick 2 bilder på han ....som jag tänkte dela med mig![/FONT]
[FONT=Palatino Linotype]Han är rätt liten för sin ålder c:a 1år[/FONT]
[ATTACH]16793[/ATTACH][ATTACH]16794[/ATTACH]

Förövrigt pågår alla projekt som vanligt...det dagliga projektet att fånga in 2st Zebrafiskar går sakta frammåt.

Ska kika lite på ett till bygge av en akvariebänk idag till ett på 60L ungefär. Även Lysramp ska tillverkas till den burken.

Hej hopp
#210 - 18 januari 2009 16:55
Markus1984 skrev:
[FONT=Palatino Linotype]Aye![/FONT]

[FONT=Palatino Linotype]Min stora segelfenspleco ville vara still en stund så jag fick 2 bilder på han ....som jag tänkte dela med mig![/FONT]

[FONT=Palatino Linotype]Han är rätt liten för sin ålder c:a 1år[/FONT]

[ATTACH]16793[/ATTACH][ATTACH]16794[/ATTACH]

Förövrigt pågår alla projekt som vanligt...det dagliga projektet att fånga in 2st Zebrafiskar går sakta frammåt.

Ska kika lite på ett till bygge av en akvariebänk idag till ett på 60L ungefär. Även Lysramp ska tillverkas till den burken.

Hej hopp

Himla fina dom där, men jag skulle vilja ha gigantiskt akvarie till en sån för dom blir väl uppåt en halvmeter fullvuxna?
#211 - 18 januari 2009 16:57
Markus1984 skrev:
Mm :) Men men vid löningen är man ju rik i en dag.

Hehe, så är det ju :)
Funderade på att skicka, men det är la ingen hit med en sån "känslig" grej, sen är ju formen lite knas med.

Jaja.
#212 - 18 januari 2009 17:02
Bowman skrev:
Himla fina dom där, men jag skulle vilja ha gigantiskt akvarie till en sån för dom blir väl uppåt en halvmeter fullvuxna?

Jo dom blir c:a 35cm fullvuxna.

Har ett 310L hemma nu, och införskaffar ett 500+ efter sommaren..så 'I got it covered' :D
#213 - 18 januari 2009 17:03
Bowman skrev:
Hehe, så är det ju :)

Funderade på att skicka, men det är la ingen hit med en sån "känslig" grej, sen är ju formen lite knas med.

Jaja.

Ja så får man betala för skrymmande :/

Blir billigare att köpa ett här...men tackar ödmjukast för erbjudandet...en riktigt fin zoopet vän har du blivit på kort tid! :P
#214 - 18 januari 2009 17:03
Markus1984 skrev:
Jo dom blir c:a 35cm fullvuxna.

Har ett 310L hemma nu, och införskaffar ett 500+ efter sommaren..så 'I got it covered' :D

Ja ok. Coola firrar helt klart.

Har lite akvarier på olika ställen på jobbet, i ett av dom ligger en stor pleco av nån sort, tar upp halva karet, lite sorgligt.
#215 - 18 januari 2009 20:20
Bowman skrev:
Ja ok. Coola firrar helt klart.

Har lite akvarier på olika ställen på jobbet, i ett av dom ligger en stor pleco av nån sort, tar upp halva karet, lite sorgligt.

Det låter mindre roligt...synd när dom knappt kan vända sig...ser man alltför ofta i såna där "ythyrnings-akvarier"..

Vart inte mycket byggande ikväll..doktors-besök och jobba imorrn..
Bilagor:
#216 - 18 januari 2009 20:22
Markus1984 skrev:
Det låter mindre roligt...synd när dom knappt kan vända sig...ser man alltför ofta i såna där "ythyrnings-akvarier"..

Vart inte mycket byggande ikväll..doktors-besök och jobba imorrn..

Dessa är dock faktisk personalens egna, dom har vart med i många år karen, så det känns som det är nån entusiats bakom tycker man..

Vad menar du med inget byggande? Menar du att har ett liv vid sidan av? :)
#217 - 19 januari 2009 12:22
Bowman skrev:
Dessa är dock faktisk personalens egna, dom har vart med i många år karen, så det känns som det är nån entusiats bakom tycker man..

Vad menar du med inget byggande? Menar du att har ett liv vid sidan av? :)

Nja inte riktigt, bygger en till akvariebänk och en lysramp :D

Men jo jag sysslar med gamla folkvagnar(Vw Beetle Typ1) och dataspel på "fritiden"...sen spelar jag gitarr i ett "band"..

Nu ska jag snart iväg och jobba runt en 16000volts ledning...spännande!
#218 - 20 januari 2009 19:00
Inhandlat cacatoides "red" m.m

[FONT=Arial Narrow][SIZE=3]Tjena allihopa![/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial Narrow][SIZE=3][/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial Narrow][SIZE=3]Tänkte köra en fullskalig uppdatering med bilder och dokmentering från inkoppning - till första sim-tag! Senast imorgon, men troligtvis innan jag hinner äta upp min middag. (Och kameran laddat klart)[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial Narrow][SIZE=3]Handlade idag ett par kakaduor som är av den "gamla hederliga" sorten "Red" kallas dom.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial Narrow][SIZE=3]Dom har inte lika spretiga fenor och så som den vanligaste man brukar se. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial Narrow][SIZE=3]Detta tyckte jag lät så intressant så jag var tvungen att köpa dom.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial Narrow][SIZE=3]Håller på att dirigera om lite i mina akvarium.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial Narrow][SIZE=3]Köpte även en torv-bit och ett bottenfilter som passar ett akvarium som inte blivit uppstartat än.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial Narrow][SIZE=3](Men det blir en ny projekt-tråd med lite DIY m.m)[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial Narrow][SIZE=3]Återkommer lite senare![/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial Narrow][SIZE=3]Päls![/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial Narrow][SIZE=3]/M[/SIZE][/FONT]
#219 - 20 januari 2009 20:46
Uppdaterar med lite bilder.

Springer fram och tillbaka till datorn nu medans jag gör alla andra hushålls-sysslor. Så jag slänger in bilderna och låter dom tala för sig själva.

Kolla skillnaden på dessa kakadua och dem som finns med i art-beskrivningen...Enligt Zoo-butiken var dessa den "gamla sortens" kakadua.

Massa bilder:
[ATTACH]16836[/ATTACH][ATTACH]16837[/ATTACH]
[ATTACH]16838[/ATTACH][ATTACH]16839[/ATTACH]
[ATTACH]16840[/ATTACH][ATTACH]16841[/ATTACH]
[ATTACH]16842[/ATTACH][ATTACH]16843[/ATTACH]
[ATTACH]16844[/ATTACH][ATTACH]16845[/ATTACH]
[ATTACH]16846[/ATTACH][ATTACH]16847[/ATTACH]
[ATTACH]16848[/ATTACH][ATTACH]16849[/ATTACH]
[ATTACH]16850[/ATTACH][ATTACH]16851[/ATTACH]
[ATTACH]16852[/ATTACH][ATTACH]16853[/ATTACH]
[ATTACH]16854[/ATTACH][ATTACH]16855[/ATTACH]
[ATTACH]16856[/ATTACH]

Hanen har dom stora röda fenorna för dem som inte vet. :)

Kommer med lite text vid tillfälle...

Just nu Checkar dom läget.

rock n roll
#220 - 21 januari 2009 00:02
Trevliga firrar!
Jag tror min är en så kallad double red, eller om den hette XL red. Kommer inte ihåg.

Men det är lite skillnad på dom.

Fina i alla fall!
Störtskön karaktär på hanen!
#221 - 21 januari 2009 03:10
Bowman skrev:
Trevliga firrar!

Jag tror min är en så kallad double red, eller om den hette XL red. Kommer inte ihåg.

Men det är lite skillnad på dom.

Fina i alla fall!

Störtskön karaktär på hanen!

Ja alla är dom fina...min hane ser väldigt speciellt ut och är STOR!

Ska bli väldigt spännande om jag lyckas få yngel på dessa!

Kommer uppdatera lite då jag kommer följa dessa (lika intensivt som alla andra iofs) och även ändra om lite i deras kar.

Fjärilscikliden är fortfarande försvunnen :(
#222 - 22 januari 2009 15:47
Hallå!

Fjärilshonan fortfarande försvunnen. :/

Dags för VB imorgon då hoppas jag att jag hittar henne.

Om c:a 1 timme ska jag iväg och hämta 2st akvarium. ett som är 8-kantigt 50L och ett litet hörn-avkarium. på c:a 40L.
Blir nog nått nytt projekt med någon av dessa.

Hursom så måste jag fylla 25 år nästa fredag så jag har en hel del att göra här hemma i min kombinerade zoo/studio.

Så vi får se hur mycket tid som blir över till fisk och gitarr hobbyerna.(Men som vanligt blir det väl en hel del :p )

Kommer med lite bilder ikväll om jag hinner med nåt.
#223 - 22 januari 2009 16:02
Markus1984 skrev:
Hallå!

Fjärilshonan fortfarande försvunnen. :/

Dags för VB imorgon då hoppas jag att jag hittar henne.

Om c:a 1 timme ska jag iväg och hämta 2st akvarium. ett som är 8-kantigt 50L och ett litet hörn-avkarium. på c:a 40L.

Blir nog nått nytt projekt med någon av dessa.

Hursom så måste jag fylla 25 år nästa fredag så jag har en hel del att göra här hemma i min kombinerade zoo/studio.

Så vi får se hur mycket tid som blir över till fisk och gitarr hobbyerna.(Men som vanligt blir det väl en hel del :p )

Kommer med lite bilder ikväll om jag hinner med nåt.

Hon kanske har gjort ett bo, och håller sig undan där? Så betedde sig min kakaduahona när hon lagt rom. Hon var borta i ett par dagar i princip.

Lycka till med karen, kommer följa uppdateringana som vanligt!
Grattis i förskott pojkvasker ;)
#224 - 22 januari 2009 16:07
Bowman skrev:
Hon kanske har gjort ett bo, och håller sig undan där? Så betedde sig min kakaduahona när hon lagt rom. Hon var borta i ett par dagar i princip.

Lycka till med karen, kommer följa uppdateringana som vanligt!

Grattis i förskott pojkvasker ;)

Tackar..men du menar väl "halvgubbe"? :P

kan vara så att hon gömt sig, men hon hade ju nått konstigt i munnen som jag tog upp under Sjukdomar.(förmodligen en sten)

Men kommer flytta en del fisk idag över till lite andra burkar..så jag kanske hittar henne ...levande eller död.
#225 - 22 januari 2009 16:12
Markus1984 skrev:
Tackar..men du menar väl "halvgubbe"? :P

kan vara så att hon gömt sig, men hon hade ju nått konstigt i munnen som jag tog upp under Sjukdomar.(förmodligen en sten)

Men kommer flytta en del fisk idag över till lite andra burkar..så jag kanske hittar henne ...levande eller död.

Ja jävlar ja, hon hade nåt med munnen ja. Jaja, vi får väl hålla tummarna.
När min hona dog såg jag när det "hände" hon flöt helt sonika upp till ytan.
#226 - 22 januari 2009 16:26
Bowman skrev:
Ja jävlar ja, hon hade nåt med munnen ja. Jaja, vi får väl hålla tummarna.

När min hona dog såg jag när det "hände" hon flöt helt sonika upp till ytan.

Hjärtattack?
#227 - 22 januari 2009 16:28
Markus1984 skrev:
Hjärtattack?

Fan vet, hon hadestått en hel förmiddag och flämtat, sen gav hon bara upp och flöt till ytan. Allt detta var ju efter hon vallat runt yngel en dag eller två.
#228 - 22 januari 2009 16:29
Jaja ok...otrevligt iallfall.

Nu ska jag studsa iväg och hämta akvarier :D

Hörs sen!
#229 - 22 januari 2009 18:41
Så då var man hemma efter ett besök hos zooaffären och inköpandet av 2st små kantiga akvarium.

500kr djuraffär och 200kr för 2 akvarier. :|

Nu ska vi se vilka av mina firrar i 180 som kan tänka sig att bo i ett c:a 50L hörnakvarium.
#230 - 22 januari 2009 21:45
Nystartat akvarium.

Nu har jag startat upp hörn-akvariet som endast ska stå temporärt där det står just nu.

Teknik: Sacem värmare & Magic-Jet 280l/h innefilter.

Vattnet snodde jag från 180L "SA" karet. Så det är fult/gult och grumligt.

Grus 3-4mm råda.

Håller även på att koka 3 st mopani-rötter som ska i imorgon eller så. Och så ska jag plocka lite växter från mina akvarium.(Skruv-valisneria blir det m.m)

Ska flytta in 6-7 Rosentetror imorgon som ska bo där temporärt..oklart vad som ska få gå där sen. Det är litet akvarium på c:a 40L

Några bilder:[ATTACH]16910[/ATTACH]
[ATTACH]16911[/ATTACH][ATTACH]16912[/ATTACH]

P.S Kände att det var meningslöst att göra en ny projekt-tråd om detta..

(Kommer en liten bild-uppdatering med Cacatoides "Red" strax)

/Markus
Bilagor:
#231 - 22 januari 2009 21:48
Läckert litet kar!
Hur skall du ha tekniken sen?
#232 - 22 januari 2009 21:50
Bowman skrev:
Läckert litet kar!

Ja det vart lite mys-stämning där i soffhörnan...

Har ju tänkt beställa ett kub-akvarium till den där möbeln som jag byggde...men det får vänta...60% av mina utgifter just nu består av fisk-prylar.

Blir ett Eheim på-hängs filter om jag ska ha nåt mer seriöst med det där akvariet sen.

Men just nu får det duga sådär.

Edit: Man skulle kanske kunna måla den lilla rutan med tekniken svart...
#233 - 22 januari 2009 21:53
Markus1984 skrev:
Ja det vart lite mys-stämning där i soffhörnan...

Har ju tänkt beställa ett kub-akvarium till den där möbeln som jag byggde...men det får vänta...60% av mina utgifter just nu består av fisk-prylar.

Blir ett Eheim på-hängs filter om jag ska ha nåt mer seriöst med det där akvariet sen.

Men just nu får det duga sådär.

Edit: Man skulle kanske kunna måla den lilla rutan med tekniken svart...

Japp så är det. Alltid är det nåt.
Jag hade inte planerat att få en hobby till just nu direkt, mycket stålar ramlar ner i mitt "hål" med.
Men vad fan, mest prylar när man dör vinner!
#234 - 22 januari 2009 21:55
Bowman skrev:
Japp så är det. Alltid är det nåt.

Jag hade inte planerat att få en hobby till just nu direkt, mycket stålar ramlar ner i mitt "hål" med.

Men vad fan, mest prylar när man dör vinner!

Nej jag hade inte planerat denna hobby skulle ta sån fart igen. Men men..som du säger mest prylar när man dör vinner.
#235 - 22 januari 2009 21:57
Fan vad mysigt det såg ut i din hörna. Har precis tjatat lite på flickan så jag också kan få ett hörnakvarium bredvid soffan ;)

Följer tråden, skriver bara inte så mycket :)
#236 - 22 januari 2009 21:58
Fler bilder.

Skickar in bilderna på Kakaduorna som jag tog igår, nu när jag ändå är i farten.

[ATTACH]16913[/ATTACH][ATTACH]16914[/ATTACH]
[ATTACH]16915[/ATTACH][ATTACH]16916[/ATTACH]
[ATTACH]16917[/ATTACH]

Mycket nöjd över dessa :)
#237 - 22 januari 2009 22:00
Johanski skrev:
Fan vad mysigt det såg ut i din hörna. Har precis tjatat lite på flickan så jag också kan få ett hörnakvarium bredvid soffan ;)

Följer tråden, skriver bara inte så mycket :)

Tjena Johanski :) Man tackar!

Ja det vart lite mys! Sitter just precis nu och funderar på om jag ska fixa ett lite större hörn-akvarium där istället för kuben....Vi får se..
#238 - 22 januari 2009 22:38
Markus1984 skrev:
Skickar in bilderna på Kakaduorna som jag tog igår, nu när jag ändå är i farten.

[ATTACH]16913[/ATTACH][ATTACH]16914[/ATTACH]

[ATTACH]16915[/ATTACH][ATTACH]16916[/ATTACH]

[ATTACH]16917[/ATTACH]

Mycket nöjd över dessa :)

Jag är ju inte chockförtjust i din poolturkosa bakgrund. :)
Men kakaduorna ser fina ut!
#239 - 22 januari 2009 23:19
Jättefina bilder i denna tråd!

Lycka till med dina firrar.

Mina agazzisi ser ut precis som dina, men min korta erfarenhet av dessa firrar är att de inte är så där jättetuffa. Sinsemellan kan de bråka emellanåt, men jämfört med kakaduor tycker jag de är rätt beskedliga. :)
#240 - 22 januari 2009 23:20
Mysigt hörnkar du har där. Nu blev jag sugen på att skaffa en likadan.
#241 - 23 januari 2009 03:02
Bowman skrev:
Jag är ju inte chockförtjust i din poolturkosa bakgrund. :)

Men kakaduorna ser fina ut!

hehe thx!

Jag är inte heller nöjd med bakrunden..men orkade inte skrapa bort färgen..!!! började i ena hörnet efter en timme var jag kvar i samma hörn...då gav jag upp...

Ska försöka göra nått åt det när jag får igång 310L karet..
#242 - 23 januari 2009 03:05
TinaM skrev:
Jättefina bilder i denna tråd!

Lycka till med dina firrar.

Mina agazzisi ser ut precis som dina, men min korta erfarenhet av dessa firrar är att de inte är så där jättetuffa. Sinsemellan kan de bråka emellanåt, men jämfört med kakaduor tycker jag de är rätt beskedliga. :)

De senaste fiskbilderna jag la upp var på kakadua "red" men det var mina agassizii du menade? Tack iallfall:D Jag är nöjd med alla mina apistogramma.

TinaM skrev:
Mysigt hörnkar du har där. Nu blev jag sugen på att skaffa en likadan.

Ja galet mysigt vart det..ställde det där temporärt då jag behövde ta ur lite fisk från 180L...men som jag sa tidigare nu är jag sugen på att skaffa ett lite större hörnakvarium där.. :)

Får se hur det blir med inredningen imorgon..! :D
#243 - 23 januari 2009 03:29
Läckage!

Å så var det slut på det roliga....som tur är har jag sömnproblem och är uppe hela nätterna...så när jag för ett par minuter sen skulle kolla in mitt mysiga hörn-akvarium...stod det och droppade lite ;P

Hade hunnit läcka ut mkt..som tur var...nylaggt golv , nya soffor m.m ;P

Nu är akvariet tomt och ska inspekteras imorgon...på med lite nya fogar och ...ja hela paketet...

TRÅKIGT!
#244 - 23 januari 2009 03:30
Fan vad sånt suger, man tycker ju att säljarna borde veta..

Tur i oturen att du är vaken i alla fall så du såg det!
Inte så himla dumt att vara nattmänniska ibland.
#245 - 23 januari 2009 04:21
Bowman skrev:
Fan vad sånt suger, man tycker ju att säljarna borde veta..

Tur i oturen att du är vaken i alla fall så du såg det!

Inte så himla dumt att vara nattmänniska ibland.

Tja!

nu kunde jag inte somna heller...gör pannkakssmett...

Men vafan nu sätter jag mig vid skribordet och märker att 75L Helglasakvariet läcker också!!!!!???

Vafan är det här..

tjejens hårddisk från gamla datorn låg bredvid och är dyngsur...! laggt den på elementet nu...men den är väl antagligen förstörd med mycket förlorade fina minnes-bilder...

GAH! önskar det fanns nån Akvarie-Jour..

vafan gör man...bara börja tömma..

Som tur är går bara mitt par kakadua och 1 mal och 1 förbannad zebrafisk som jag inte fått ur karet än...

Får flytta dom till 100L panduro/albinomal tillsvidare...!!!
#246 - 23 januari 2009 15:27
Usch vad tråkigt. Världens otur. Skall du hälsa på dom som sålde grejerna eller?
Det hade jag gjort.
#247 - 23 januari 2009 16:05
Bowman skrev:
Usch vad tråkigt. Världens otur. Skall du hälsa på dom som sålde grejerna eller?

Det hade jag gjort.

Njae...det var typ en 15 årig tjej som sålde prylarna..100kr per akvarium med tillbehör...det är väl bara silikona om det..
#248 - 23 januari 2009 22:32
Markus1984 skrev:
Njae...det var typ en 15 årig tjej som sålde prylarna..100kr per akvarium med tillbehör...det är väl bara silikona om det..

Men du har lärt dig något! Testa alltid nya akvarium på säker plats!

Hälsar en som inte är halvgubbe, utan äkta vara:d
#249 - 23 januari 2009 22:33
Markus1984 skrev:

Jaha. Ja då kanske det inte är så farligt förstås.
#250 - 24 januari 2009 17:38
c90368 skrev:
Men du har lärt dig något! Testa alltid nya akvarium på säker plats!

Hälsar en som inte är halvgubbe, utan äkta vara:d

Testade akvariumet i på badrummet först.. iofs så fick det inte stå i flera timmar...utan bara 1 eller 2...
#251 - 24 januari 2009 17:39
Bowman skrev:
Jaha. Ja då kanske det inte är så farligt förstås.

Men fasiken va drygt det är att ta bort de gamla fogarna och gno med rakblad för att på bort silikon"hinnan"...har inte ens börjat med T.röd än....

Järnkepsen på idag...
#252 - 24 januari 2009 20:36
Usch!!

Inge kul att "renovera" fogarna i akvarium...har nog tröttnat 10 ggr idag och ändå inte fått bort all silikon...

Nu ska jag strax iväg och fylla på mer öl, vilket inte kommer göra jobbet roligare imorgon heller.

Inte ens Whitesnake Live at Hammersmith skivan från 78 hjälper...
#253 - 25 januari 2009 16:54
Markus1984 skrev:
Men fasiken va drygt det är att ta bort de gamla fogarna och gno med rakblad för att på bort silikon"hinnan"...har inte ens börjat med T.röd än....

Järnkepsen på idag...

Usch, jaja, hoppas det går bra endå.

Markus1984 skrev:
Usch!!

Inge kul att "renovera" fogarna i akvarium...har nog tröttnat 10 ggr idag och ändå inte fått bort all silikon...

Nu ska jag strax iväg och fylla på mer öl, vilket inte kommer göra jobbet roligare imorgon heller.

Jag trodde nästan det skulle vara kul i alla fall på hyfsat små kar.
Men det kanske bara är segt och tråkigt.
Lycka till med ölen! :)
#254 - 25 januari 2009 17:42
Skulle ha stannat hemma istället för nu är kepsen ännu tyngre. :o

Och inte fått nå mer skrapat på akvariet.

Men men det ordnar sig..
#255 - 26 januari 2009 08:33
Markus1984 skrev:
Usch!!

Har du försökt med lacknafta som gör silikonet mjukt/geléaktigt?
#256 - 26 januari 2009 12:40
flygrc skrev:
Har du försökt med lacknafta som gör silikonet mjukt/geléaktigt?

Lacknafta som inte är oljebaserad då menar du?

Hade lacknafta förra gången, ska testa T-Röd denna gång..

Men jag har inte strykit på nåt sånt än...kanske jag borde göra...gjorde nog det sist om jag inte minns fel.

Får se hur mkt jag hinner idag..

/M
#257 - 26 januari 2009 13:34
Markus1984 skrev:
Lacknafta som inte är oljebaserad då menar du?

Hade lacknafta förra gången, ska testa T-Röd denna gång..

Men jag har inte strykit på nåt sånt än...kanske jag borde göra...gjorde nog det sist om jag inte minns fel.

Får se hur mkt jag hinner idag..

/M

Jag menar den vanliga lacknaftan. det andra heter väl alifatnafta?
Poängen är att det ska lösa upp silikonet och det brukar ju mineraloljor klara av. Sedan måste man vara nogrann med tvätta med något som inte förstör silikonet som tex T-röd
#258 - 27 januari 2009 00:40
flygrc skrev:
Jag menar den vanliga lacknaftan. det andra heter väl alifatnafta?

Poängen är att det ska lösa upp silikonet och det brukar ju mineraloljor klara av. Sedan måste man vara nogrann med tvätta med något som inte förstör silikonet som tex T-röd

Ah , det ska jag testa! :)

Först drypa ner krångliga ställen med lacknafta , sen göra rent med t-röd....

tackar !
#259 - 27 januari 2009 13:55
Markus1984 skrev:
Ah , det ska jag testa! :)

Först drypa ner krångliga ställen med lacknafta , sen göra rent med t-röd....

tackar !

AAhhhhh , nu förutsatte jag en helomlimning! Där all silikon ska bort. Annars ska du inte använda något som fördärvar den gamla silikonen. Tvätten med T-röd är viktig av två anledningar,först att inte sabba för den nya silikonen och sedan för att lacknafta är giftigt för fisk ( och alger)
#260 - 28 januari 2009 03:19
flygrc skrev:
AAhhhhh , nu förutsatte jag en helomlimning! Där all silikon ska bort. Annars ska du inte använda något som fördärvar den gamla silikonen. Tvätten med T-röd är viktig av två anledningar,först att inte sabba för den nya silikonen och sedan för att lacknafta är giftigt för fisk ( och alger)

Alright så skippar vi lacknaftan igen då? :)

har inte fått tag i svart silikon än...har utgått ur clas ohlsons sortiment..

Får bli nästa vecka.
#261 - 29 januari 2009 17:12
Natt-foto-försök!

Försökte ta lite nattbilder i 180L med hjälp av en liten led-spot.

Så här vart det!
[ATTACH]17061[/ATTACH][ATTACH]17063[/ATTACH]
[ATTACH]17064[/ATTACH][ATTACH]17065[/ATTACH]
[ATTACH]17062[/ATTACH]

P.S fyller 25 imorrn så har haft fullt upp hela veckan, och det blir mycket i helgen också.

Fortsätter med projekten nästa vecka när det lugnat ner sig lite.

Mvh

/Markus
#262 - 6 februari 2009 18:54
Jahapp! Dags att fortsätta med allt ..

Fick ett spännande filter i födelsedagspresent ett Fluval U2.

Detta hade jag tänkt använda i Hörn-akvariet som håller på att repareras.

Tack vare lite knepig dygnsrytm ligger jag efter i planeringen som vanligt.

180L:

Endast en krabba kvar efter mina 5 som jag köpte i sommras. Riktigt stor börjar han bli, men lite tråkig nu när han är 'King of the hill', han bor numera på heltid i Juwel's filterlåda.

Fiskarna och växterna mår förunderligt bra, min morbror sa åt mig att inte peta med nånting i akvariet nu för det var "perfekt"!!.(han är en gammal akvarist som höll på mest på 80-talet)

Planerar fortfarande att minska fiskbeståndet i detta lite så fort jag fått hörnakvariet och 73L akvariet lagat.

60L Växt/Guppy:

Detta har gått ner sig lite pga över-population och bristfällig skötsel. ._.

vi får se hur det blir det det i framtiden.

Går även en svart molly hane och en hel-vit molly hona där numera.(för att förhoppningsvis käka en del guppy yngel)

100L Malar/panduro:

Mitt fina panduro-par har blivit sjuka, nån sorts tamrsjukdom gissar jag på då båda är uppsvällda över magen, väldigt tråkigt då dessa har varit mina favoriter sen jag fick dom.

albino paret mår bra och simmar runt som vanligt - ingen lek än så länge. Honan är dock romstinn..

Växtligheten i detta akvarium är inte speciellt rolig, har alldeles för dålig ljusramp för att få växter att fungera bra.

Har dock upptäckt en svart/gul randig snäcka som jag inte köpt, och ett Guppy yngel som jag heller inte planterat ner där i.

Snäckan är väldigt liten och fin sak...vad kan det vara?

50L som står på golvet:

Akvariet som jag hade påbörjat mitt killi-projekt med fick bli hem åt en ancistrus hane och ett par kakadua "red" efter mina 2 akvarium började läcka. Fiskarna mår bra men måste flyttas snarast då akvariet är i vägen.

Sköldpaddorna:

ja sköldpaddorna som jag blev foster-pappa till har jag fortfarande inte hittat ett bra hem åt. Har ringt, annonserat och stått i men ingen verkar vilja ta hand om dessa. Känns lite tråkigt då jag dom tar upp ett 310L akvarium som jag hade planerat att ha som mitt nya växt-akvarium.

Ska ringa några fler ställen men hittar jag ingenting snart går jag nog till veterinären och avlivar dom, tråkigt nog.

Ikväll:

Vattenbyte i samtliga akvarium. Ska även ta lite bilder som jag lägger in senare..

/Markus
#263 - 6 februari 2009 20:48
Några bilder på 180

Dagsfärska bilder på 180L akvariet.

[ATTACH]17317[/ATTACH][ATTACH]17318[/ATTACH]
[ATTACH]17319[/ATTACH][ATTACH]17320[/ATTACH]
[ATTACH]17321[/ATTACH][ATTACH]17322[/ATTACH]
[ATTACH]17323[/ATTACH]

Några mindre justeringar på växtligheten, och byte av min lilla pump som sitter uppe till vänster(syns inte längre) + små ändringar i fiskbeståndet. Sen är jag helt nöjd med detta akvarium. For now..
#264 - 6 februari 2009 22:40
Markus1984 skrev:

Fiskarna och växterna mår förunderligt bra, min morbror sa åt mig att inte peta med nånting i akvariet nu för det var "perfekt"!!.(han är en gammal akvarist som höll på mest på 80-talet)

/Markus

Lyssna på hans goda råd;)

Men håll koll på andmaten...
#265 - 7 februari 2009 00:12
Väldigt fint nu 180karet tycker jag med!
Så ser ett akvarie ut i mitt huvud när jag blundar :)
#266 - 7 februari 2009 00:26
c90368 skrev:
Lyssna på hans goda råd;)

Men håll koll på andmaten...

Givetvis gör jag det.. :)

Andmat är väl trevligt? :D
#267 - 7 februari 2009 00:27
Bowman skrev:
Väldigt fint nu 180karet tycker jag med!

Så ser ett akvarie ut i mitt huvud när jag blundar :)

Tackar! :)
#268 - 7 februari 2009 00:29
Härliga bilder! Men... andmat... finns det nåt jääääävligare än detta?
#269 - 7 februari 2009 00:32
Oj, Max är vaken oxå:d

Men innan du går och kramar kudde så ska du kolla in min tråd, har varit riktigt allert ikväll:d

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123333&page=15
#270 - 7 februari 2009 00:33
Jojo, har vart där redan - allert...?
#271 - 7 februari 2009 00:34
MaxB skrev:
Härliga bilder! Men... andmat... finns det nåt jääääävligare än detta?

Hehe han i affären där jag tog några nävar frågade vad sjuttsingen jag skulle med det till!?

Jag gillar det ! Jag tycker det ser riktigt läckert ut när det flyter runt på vattenytan..

Men vi får se om jag ska börja avverka lite..det snor en hel del ljus...
#272 - 7 februari 2009 00:41
Jag gillar med andmat, men Ansjo skrämde mig angånde växtfart osv, så så det lilla jag fick med mig av honom av misstag bland andra växter, jagar jag frenetiskt så fort jag ser det.. :)
#273 - 7 februari 2009 00:44
Jo det växer på ganska bra , speciellt med PMDD och EC. :)

Nu är det dags att sova..ska försöka hinna med lite imorgon..
#274 - 7 februari 2009 00:57
Andmat...Boys... Varför inte lägga en svart plastpåse som täcker hela ytan...!?!:d
#275 - 7 februari 2009 10:23
MaxB skrev:
Andmat...Boys... Varför inte lägga en svart plastpåse som täcker hela ytan...!?!:d

Hehe så fult är det inte med andmat... :)
#276 - 7 februari 2009 11:32
Markus1984 skrev:
Hehe så fult är det inte med andmat... :)

Du har rätt - jag skall inte kaxa mig! Men i räk-kuben vill jag inte ha detta och det är stört omöjligt att få bort. Missar man ett enda litet blad så är ytan täckt ett par dagar senare. Är det någon som har något bra knep att få bort eländet - förutom att manuellt plocka bort det?
#277 - 7 februari 2009 11:35
MaxB skrev:
Du har rätt - jag skall inte kaxa mig! Men i räk-kuben vill jag inte ha detta och det är stört omöjligt att få bort. Missar man ett enda litet blad så är ytan täckt ett par dagar senare. Är det någon som har något bra knep att få bort eländet - förutom att manuellt plocka bort det?

Jag har inte försökt få bort andmaten, bara snott lite och planterat i min tillfälliga killi-burk, samt 60L växt-burken. :)

Men med en håv och 3-4 pilsner borde det gå hyffsat lätt? Dom flyter ju så att säga...
#278 - 8 februari 2009 17:16
Trött i fingrarna!

Tog tag i arbetet gällande mitt 73L akvarium idag. (de med den gräsliga blåa bakrunden)

Fick bort allt det blåa efter mycket pillande med rakblad och div. andra vassa föremål!

Gjorde rent alla skarver ytterligare en gång.

Tänkte göra rent med T-röd och sen se om jag behöver ta bort mer silikon. Om inte så drar jag nog på silikonen imorgon. Eller kanske senare om jag får tillbaka kraften ;p

Se här ser det ut just nu.
[ATTACH]17372[/ATTACH][ATTACH]17373[/ATTACH]

*pust*
#279 - 8 februari 2009 17:48
MaxB skrev:

Inte ett par dagar heller?
Jag fick med mig en hel del andmat från ansjo, nu är jag rädd att jag fick bort allt av misstag när jag tog bort hela tiden av rädsla för vad jag läst här :)

Hoppas det kommer tillbaka lite, jag tycker med det är fint.
#280 - 8 februari 2009 17:49
Markus1984 skrev:
Tog tag i arbetet gällande mitt 73L akvarium idag. (de med den gräsliga blåa bakrunden)

Fick bort allt det blåa efter mycket pillande med rakblad och div. andra vassa föremål!

Gjorde rent alla skarver ytterligare en gång.

Tänkte göra rent med T-röd och sen se om jag behöver ta bort mer silikon. Om inte så drar jag nog på silikonen imorgon. Eller kanske senare om jag får tillbaka kraften ;p

Se här ser det ut just nu.

[ATTACH]17372[/ATTACH][ATTACH]17373[/ATTACH]

*pust*

Härligt, No more pool style! :)
#281 - 8 februari 2009 18:58
Bowman skrev:
Härligt, No more pool style! :)

Precis, har även blivit tvungen att flytta om lite i mina akvarier.

Hade ju ett akvarium som stod på golvet , temporärt. Flyttade de och invånarna som var ett par cacatuoides 'red' fick plumsa ner i 180L..hoppas dom klarar sig där.

3st Apisto sorter där i nu.

Började rensa ur Rosentetrorna som ska få gå i den burken jag hade på golvet..som numera står på mitt skrivbord bredvid datorn...

Det är ett ständigt bökande när det blir så här.. men lite kul är det...förutom att silikona om akvarium...

Nu blir det dock paus med arbetet för idag..
#282 - 8 februari 2009 19:11
Markus1984 skrev:
Precis, har även blivit tvungen att flytta om lite i mina akvarier.

Hade ju ett akvarium som stod på golvet , temporärt. Flyttade de och invånarna som var ett par cacatuoides 'red' fick plumsa ner i 180L..hoppas dom klarar sig där.

3st Apisto sorter där i nu.

Började rensa ur Rosentetrorna som ska få gå i den burken jag hade på golvet..som numera står på mitt skrivbord bredvid datorn...

Det är ett ständigt bökande när det blir så här.. men lite kul är det...förutom att silikona om akvarium...

Nu blir det dock paus med arbetet för idag..

Hehe, ungefär som när man var liten (mindre i alla fall) och byggde kojor, mest roligt att bygga, inte så roligt att vara där sen :)

Det kliar i mina fingrar med..
Frågan är vad som plockas med hem från affären nästa gång jag hinner dit (imorgon?)
Jag kollar ju blocket varje dag i princip, men alla intressanta "objekt" ryker ju så klart innnan jag hinner hämta dom..

Jaja, den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge.. (vänta nu här, väntar alltid för länge är det ju!)
#283 - 8 februari 2009 19:32
Bowman skrev:
Hehe, ungefär som när man var liten (mindre i alla fall) och byggde kojor, mest roligt att bygga, inte så roligt att vara där sen :)

Det kliar i mina fingrar med..

Frågan är vad som plockas med hem från affären nästa gång jag hinner dit (imorgon?)

Jag kollar ju blocket varje dag i princip, men alla intressanta "objekt" ryker ju så klart innnan jag hinner hämta dom..

Jaja, den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge.. (vänta nu här, väntar alltid för länge är det ju!)

Jo så är det nog :) Även om alla akvarier intresserar mig när det är 'färdiga' (det blir ju egentligen aldrig färdiga) så skulle jag gärna skippa det där med att silikona om akvarier...

Jag har en budget på c:a 2500kr i min akvarie-kassa just nu..men väntar nog tills nästa löning på att köpa ett nytt fräscht akvarie.

Kuben som var på G ville dom ha 2500kr för att göra i västerås...och det är alldeles för dyrt tycker jag. 60x60 var den..
en 50x50 kub kostar c:a 1000kr på en av dom där affärerna i sthlm...glömt namnet...han som limmade Kjells 3000L akvarium jobbar där.

Helst vill man inte åka 10mil fram och tillbaka för att handla ett akvarium..

Så det kan eventuellt bli ett hörn akvarium på till min nybyggda akvariebänk istället.

Angående mina apistos som nu är 3 olika sorter i samma kar...kakaduorna gömmer sig :/ Hoppas dom tar sig och mår bra, även om dom inte vill yngla av sig med så många åskådare..

Kommer minska beståndet i detta akvarium tills allt förutom malarna+apisto'rna+kardinaltetrorna är borta.

Förhoppningsvis blir det lite bättre då.

Men fy för att jaga fisk med hov i mitt "kaos-inredda" akvarium...

Anjso, vad tror du om 2apisto sorter + fjärilsciklid i samma akvarium?? 180L..

Aporna är Agassizii och Cacatuoides "red" (1.1 av varje)
#284 - 8 februari 2009 19:36
Jag har ju 1+2 Kakadua och 1+2 Agassizzi i mitt 180 kar.

Jag tycker det känns lite för litet, rivirmässigt sett, tycker dom kivas konstant.
Och då alla med alla. Dock så kanske det har med att alla är mitt uppe i lekbestyren nu typ.

Men det känns tyvärr i alla fall för litet med min inredning.

Har ju inte många andra firrar heller förutom dessa, 5 ottosar, fyra små ancistrusar samt två smågrodor.
#285 - 9 februari 2009 19:39
Bowman skrev:
Jag har ju 1+2 Kakadua och 1+2 Agassizzi i mitt 180 kar.

Jag tycker det känns lite för litet, rivirmässigt sett, tycker dom kivas konstant.

Och då alla med alla. Dock så kanske det har med att alla är mitt uppe i lekbestyren nu typ.

Men det känns tyvärr i alla fall för litet med min inredning.

Har ju inte många andra firrar heller förutom dessa, 5 ottosar, fyra små ancistrusar samt två smågrodor.

Okej, vi får se hur det går...håller på att leta efter ett till akvarium på c:a 150L..så då kommer problemen lösas hursomhelst.

Hoppas ingen stryker med iallfall...jag är riktigt nöjd över mina exemplar..
#286 - 9 februari 2009 21:33
Kakaduorna gömmer sig fortfarande...har inte lyckats fiska upp nå mer Rosentetror)dom är ganska 'naggiga' av sig. Så vill gärna flytta dom a.s.a.p...

Men fasen va dyrt det blir om man ska köpa ett akvarium som man verkligen VILL ha.

Har kikat på ett 129L hörn-panorama..kommer gå på c:a 2200kr för att få det hyffsat som jag vill ha det...(då är inte pump/filter inräknat inte inredning heller)

hittade även ett 149L 8-kantigt för 1600kr med bara täckglas..till den skulle man vilja ha en MH lampa på 150W.

149L 8-kantigt med plastlock med belysning i kostade 2100kr..15W och svårt att bygga in nåt....då kan jag odla vattenpest liksom..

Svårt val..har mailat några ställen för att få lite fler prisideér på liknande akvarium.

Oh well vi får se hur det blir...
#287 - 9 februari 2009 21:35
Markus1984 skrev:
Okej, vi får se hur det går...håller på att leta efter ett till akvarium på c:a 150L..så då kommer problemen lösas hursomhelst.

Hoppas ingen stryker med iallfall...jag är riktigt nöjd över mina exemplar..

Menar du stryker med av fighterna? Nej det verkar mest bara vara "spel", sällan det blir fysiskt, hos mina i alla fall.
#288 - 10 februari 2009 06:18
Bowman skrev:
Menar du stryker med av fighterna? Nej det verkar mest bara vara "spel", sällan det blir fysiskt, hos mina i alla fall.

Tänkte pga stress osv.. har ju lite fler fiskar i karet än du.

malarna är ju hur snälla som helst, även botiorna simmar för sig själv och bryr sig inte mycket om annat än mat.

Rosentetrorna kan vara lite aggro mot alla fiskar...och så har vi ju mitt fördömda Marmorgurami-par, som jagar iväg fiskar..

Men men, får se om det kan fångas upp lite fler rosentetror idag. Skall även försöka få 73L burken limmad, då ska det få gå en grupp apisto där i.

Det blir nog ordning tillslut.
#289 - 12 februari 2009 13:17
Panduro

Jag tror min otroligt fina panduro hona strykit med pga panduro parets sjukdom...hanen lever vidare och är fortfarande lite tjock...tycker även att hans läppar/mun ser lite trasig/sliten ut...Inte säker på att honan dött men har itne sett henne nu på c:a 2-3 dagar... :mad:

Kanske kan Ansjo veta vad det är?:confused:

Jäkligt tråkigt då detta var mina favoriter.:(

Ska snart iväg till Assar på Zoo Hoo och kika runt lite , blir väl nåt tillskott i nån balja men jag spar till en 60x65x50 kub som jag ska beställa från fridhems.[:-8]
#290 - 14 februari 2009 13:14
Det vart tillskott i 100L karet. ett par av C. Cutteri går nu där bland malarna och äter lite sniglar och sånt :)

Otroligt fina. Ska lägga upp lite bilder tagna med systemkamera senare, och hoppas att Kjell tycker dom duger till att ha som bild för Artbeskrivning.

Eftersom det inte hämt mycket på rom-läggnings-fronten på malarna har jag skaffat 2 st små avloppsrörsbitar som jag ska silikona och rulla i sand...

rören är c:a 3cm i diameter..
#291 - 14 februari 2009 17:02
Här kommer en lite dålig bild på hur Cryptoheros Cutteri ser ut. (Har inte fått bilderna som min kompis tog än)

[ATTACH]17556[/ATTACH]

En egen liten artbeskrivning för er som inte känner till denna fisk.

Max storlek: 10cm (Hanen blir oftast större än honan)

Ursprung: Honduras floder

Lek: Dom lägger rommen på botten i grottor eller liknande, eller så gräver dom ut ett hål i sanden.

Dom är allätare.

Enligt ciklid.se's artbesk. så kan man ha ett par i 100L

Lägger in lite fler bilder på dom när jag fått dom av min kompis.

Markus
#292 - 14 februari 2009 17:15
Så det blidde ett gäng sådana då ja! :)

Fina!
#293 - 14 februari 2009 17:32
Bowman skrev:
Så det blidde ett gäng sådana då ja! :)

Fina!

Japp det vart ett par! Försökte mig på att fota dom igen så man får en lite bättre uppfattning av hur dom ser ut! Mycket vackrare i verkligenheten men här kommer en bild på troligtvis en hane:
[ATTACH]17557[/ATTACH]

Tog även en bild på en snäcka jag fått med bland nån växt är det en Anatome Helena?
[ATTACH]17558[/ATTACH]
#294 - 20 februari 2009 13:24
Ja här går det frammåt!

100L: Har troligtvis en kull Guld ancistrus på G! Äntligen! har inte kunnat skymtat rommen än dock. Hanen har grävt ett c:a 10-15cm "hål" under en rotstock där han ligger och pressar konstant, viftar med fenorna. Honan har varit där inne vid några tillfällen också, men nu håller hon sig mest undan och käkar.

73L: Färdig limmat, men stor fortfarande i föräldrarnas garage, jag har inte sett det slutgiltiga resultatet än! Men jag tänkte ta hem och titta på det idag!

30+L Killi akvarium: Har troligtvis fått lek på dom också, dom simmar ut och in ur deras kokosnöt med torv hela tiden, eller så jagar dom nanoderna som dykt upp!

Som jag nämnt i andra trådar har jag ett 720L på ingång(väntar på att han ska sälja av fisken som går i akvarium nu bara).

Har även tagit tag i 'lokalen' jag letat efter och kommer nu med stor sannolikhet att få tillträde till den nästa vecka...den ligger nere i källaren - perfekt!

Där kommer de mindre karen åka ner och och förhoppningsvis kan jag börja odla några lättare varianter utan att fylla hela lägenheten med akvarier och tillbehör!

180L: har bytt ut den lilla pumpen jag hade uppe i vänster hörn (nån mindre Tetra variant) mot en Eheim Aquaball...vart trött på att tetras pump hela tiden slurpa igen och var tvungen att rengöras varje vecka.

Annars är det som tidigare! Växer på riktigt bra! Ska försöka få tag i nån lite roligare växt och även lite vattenpest ska ner i karet igen.

P.s är det en anatome helena på i förra inlägget?
Bilagor:
#295 - 20 februari 2009 14:48
Det ser absolut ut som en anentome helena :)
#296 - 20 februari 2009 17:06
Låter ju trevligt! Egen akvarielokal med :) Roligt!

Du vet väl att man kan ha otur och bara få svarta malbäbisar av albinosarna?
Har jag för mig i alla fall. Men vi hoppas på albinos såklart!
#297 - 20 februari 2009 21:52
Har du koll temeratur i lokalen?

Vem betalar strömmen som förbrukas?

Vill inte vara negativ, men det kan bli en väldigt obehaglig överaskning!
#298 - 21 februari 2009 10:41
Bowman skrev:
Låter ju trevligt! Egen akvarielokal med :) Roligt!

Du vet väl att man kan ha otur och bara få svarta malbäbisar av albinosarna?

Har jag för mig i alla fall. Men vi hoppas på albinos såklart!

Yes alla blir inte albinosar! Kommer inte ihåg vad %:n ligger på men det är helt okej, nu när dom lekt vet jag att dom kommer leka igen =)
#299 - 21 februari 2009 10:44
c90368 skrev:
Har du koll temeratur i lokalen?

Vem betalar strömmen som förbrukas?

Vill inte vara negativ, men det kan bli en väldigt obehaglig överaskning!

Har ingen koll på vad temperaturen är i lokalen, är inte fastställt vilken det blir. Det fanns små,mellan och 1 stor. Jag tänker försöka få den lilla som hyran var 75kr och ingår i hyran. I den lilla finns det avlopp och vatten.

Hon som har hand och hyr ut parkeringar osv skulle kolla upp det där igår, så man hon ringer väl tidigast måndag.

Johanski:Ok nice! ingen aning om hur jag fått dit dom...har c:a 3-4 st nu.
Bilagor:
#300 - 21 februari 2009 10:45
P.S Såg Ancistrus rommen igår kväll!!! :D
#301 - 22 februari 2009 16:30
Kläckning!

Jahapp då var det dags!

har försökt jaga upp mina C.Cutteri ur 100L mal-odlingen idag...och misslyckats...

när jag hade bökat runt ett tag för att försöka få upp cikliderna så såg att rommen har blivit yngel. c:a 100 små fenor sticker ut ur det som är kvar av romkornen och äter sig mätta på de som finns kvar av rommen(?).

Gav upp med att jaga mitt Cutteri par då jag inte ville störa malarna.

Har försökt filma och ta bilder, men här duger inte min kamera till..

(min kompis Erik kommer fördmodligen över vid 22 tiden och fotar lite)

Ska bli så spännande att se hur många som blir Albinos!!

Så fort jag fått nånting vettigt på bild postar jag det!
#302 - 22 februari 2009 16:34
Ja nu lär du inte se hur många som blir albinos då de är alla lika gul-rosa de första dagarna:p....
#303 - 22 februari 2009 16:38
Himla roligt!
Händer fan ingenting i mitt kar :)
#304 - 22 februari 2009 16:39
ansjo skrev:
Ja nu lär du inte se hur många som blir albinos då de är alla lika gul-rosa de första dagarna:p....

Nej jag läste det nånstans! Håller tummarna:D
#305 - 22 februari 2009 16:42
Bowman skrev:
Himla roligt!

Händer fan ingenting i mitt kar :)

Jäkligt spännande! Första gången jag medvetet odlar 'rom-läggare' och har följt dessa sen de var 3-4cm :)

Följer nu ivrigt mina små krabater i deras lilla håla...

P.S C.Cutteri är inte dumma, dom vet att det finns mat där inne i den trånga hålan...!:([:(!]
#306 - 24 februari 2009 13:55
Jahapp! Omöjligt att foto så att man ser någonting. Har försökt med polarens systemkamera och min lilla 7.2mp digi-kamera.

Cryptoheros Cutter är ständigt runt grottöppningarna och funderar på vad som är där inne.

Hanen fläktar på och ibland jagar han bort dom...

Hur stora kommer ynglen vara när dom lämnar sitt lilla bo? 4-6mm?
#307 - 24 februari 2009 14:05
Här står ca en cm? Eller lästa jag för snabbt? Kolla länken.
http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=255022

Här stod det massa bra med!
http://www.planetcatfish.com/shanesworld/shanesworld.php?article_id=363
#308 - 24 februari 2009 14:15
efter en månad är dom c:a 2.5-3cm alltså...så förmodligen 1-1.5cm när dom kommer ut ur grottan då...
#309 - 25 februari 2009 15:33
Inte en skymt av romkorns-rester eller yngel idag...fast hanen vaktar fortfarande grottan...hoppas dom gömmer sig nånstans!
#310 - 25 februari 2009 18:42
Markus1984 skrev:
Inte en skymt av romkorns-rester eller yngel idag...fast hanen vaktar fortfarande grottan...hoppas dom gömmer sig nånstans!

Dom skall väl hålla sig hos honom ett bra tag va? Så då är det ju bara ett gott tecken om du inte ser dom? :)
#311 - 25 februari 2009 22:25
Tror nog att de ligger kvar i en skreva under hannen, de är minsann inte stora de första dagarna och ganska svåra att upptäcka:).
#312 - 26 februari 2009 19:05
Jag håller tummarna för ynglen! :)

Har så mkt i görningen nu så jag hinner knappt med att titta in i akvarierna :/

Men när jag får en skymt av dom så ska jag knäppa ett kort på kull No.1 :D

panduro hanen som gick i 100L fick simma vidare till andra sidan idag..han orkade knappt simma bara flöt runt med strömmen..r.i.p..!
#313 - 2 mars 2009 21:36
Bild + yngel funderingar.

Liten uppdatering av mal-tanken.

har inte sett till några yngel än! :(

Hanen vaktar fortfarande grottan, så jag hoppas att nån överlevt där inne iallfall.

Tog en mysig kvällsbild på 100L mal-akvariet som jag bifogar...

P.S tänk bort krukan!!
#314 - 9 mars 2009 19:17
180L bilder!

Jahapp! så här ser 180L akvariet ut idag!

Jag är riktigt nöjd, men nu måste jag tyvärr sno lite växter till mitt stora 720L kar!

[ATTACH]18154[/ATTACH][ATTACH]18155[/ATTACH]
[ATTACH]18156[/ATTACH][ATTACH]18157[/ATTACH]

Vad tycker ni om det nu? Jag bara älskar det!

/M
#315 - 9 mars 2009 19:31
Älskar det! Vill också ha det så!:d
#316 - 4 april 2009 14:57
Ancistrus film

Var längesedan jag uppdaterade denna tråd!

Tänkte lägga in en film på när mitt ancistrus par visar upp lite lektendenser/gruff.

Och från och med idag har jag börjat "simulera" regnperiod i deras akvarium, hade tänkt byta ungefär 40% vatten varannan dag.

Har även flyttat innefiltren så att dom blåser från ena sidan bara. (Förutom hade jag en på varje sida)

#317 - 4 april 2009 14:59
Det ser bra ut!:d
#318 - 4 april 2009 15:02
osis skrev:
Det ser bra ut!:d

tack :)
#319 - 4 april 2009 15:06
Igenväxt och mysigt, som jag gillar det. Du kommer märka att det inte är lika lätt att få ett stort kar igenväxt. Tycker iaf jag :(
#320 - 4 april 2009 15:09
Johanski skrev:
Igenväxt och mysigt, som jag gillar det. Du kommer märka att det inte är lika lätt att få ett stort kar igenväxt. Tycker iaf jag :(

Thanks!

Ancistrus paret går ju inte i den igenväxta 180L baljan. dom har ett eget 100L "rotnäste".

Har rensat bort c:a 2 10L hinkar med växter från 180L nu, vart trött på H.Polysperma...tror den heter så..

Kommer köra med co2 i 720L sen för att testa lite =)
#321 - 6 april 2009 11:02
Mera yngel!

Jahapp, då har min första kull Cryptoheros Cutteri spawnat :)

C:a 200st i nuläget uppskattningsvis, så det vart en rejäl kull.

Filmade en snutt som vart mindre bra, men jag laddar upp den nu och skickar in den strax :)

Mvh

Markus
#322 - 6 april 2009 11:07
Ska bli kul att se! :d
#323 - 6 april 2009 11:18
Ja, det ska bli riktigt spännande att följa dessa yngels utveckling också :)

Filmen vart lite halvdassig solen lyser in och speglar sig överallt i vardagsrummet denna tid.

Men Youtube håller på att "bearbeta filmen"...sakta men säkert.
#324 - 6 april 2009 11:38
Film på C.Cutteri yngel

Här kommer den då, får ladda upp en bättre senare ikväll när solen försvunnit.

#325 - 6 april 2009 11:41
Det var några ja! :d Hoppas det går bra för dom! :D
#326 - 6 april 2009 11:43
Hoppas jag med men jag tror det ska gå bra, finns mycket gott att äta i 180L burken som varit igång så pass länge =)

Men kommer att mata 1 gång om dagen ändå nu. För att göda upp dom lite...sen är det bara hoppas att jag hittar nån köpare :)
#327 - 8 april 2009 19:36
Ny film på Cutteri.

Här kommer en liten film på C.Cutteri, ynglen..dom har växt och väldigt många har överlevt första dagarna.

#328 - 8 april 2009 20:00
Dom växer och mår bra ser det ut som!:d
#329 - 9 april 2009 10:14
Ja det ser ut som det i nuläget :)

Kommer antagligen ske lite förändringar i detta akvarium nu..
ska bland annat dammsuga botten på första gången på en si sådär 3 månader.(Men det får bli när ynglen blivit lite större)

Sen ska jag flytta ut mina Fjärisciklider, dom får bo i min polares akvarie tills jag har fått ordning i lokalen då jag tänkt prova att odla upp ett gäng.

Ska även klippa ner ännu mer växter, fixa svart bakrund.
Ut med några andra fiskar och i med några nya.
#330 - 9 april 2009 14:49
Markus1984 skrev:
Här kommer en liten film på C.Cutteri, ynglen..dom har växt och väldigt många har överlevt första dagarna.

Snälla, skriv ut den vanliga länken till YT oxå!

Att titta på HD kavalite inbäddat är som att titta i en kikare från fel håll.
#331 - 9 april 2009 15:48
c90368 skrev:

Sagt och gjort :)

" target="_blank">
#332 - 9 april 2009 16:21
Sicket namn du har på YT;)
#333 - 9 april 2009 16:30
c90368 skrev:
Sicket namn du har på YT;)

Ja det är lite oseriöst :) Precis som jag trodde att Youtube var när jag skaffade mig det kontot.[:o]

Min vänner kallar mig Hagge (mitt efternamn börjar på Hag )och kax i denna lilla krets är väl ungefär i jämförelse med -san i andra länder. :P
#334 - 9 april 2009 20:34
Markus1984 skrev:
Ja det är lite oseriöst :) Precis som jag trodde att Youtube var när jag skaffade mig det kontot.[:o]

Min vänner kallar mig Hagge (mitt efternamn börjar på Hag )och kax i denna lilla krets är väl ungefär i jämförelse med -san i andra länder. :P

Hmm, gamla namn kan vara svåra att bli av med, jag kallas till och från falken av mina gamla kompisar från mellanstadiet:)
#335 - 10 april 2009 10:34
c90368 skrev:
Hmm, gamla namn kan vara svåra att bli av med, jag kallas till och från falken av mina gamla kompisar från mellanstadiet:)

Var glad för att ditt smeknamn inte rimmar så bra på otrevliga saker....som...skalbagge. :P
#336 - 12 april 2009 11:25
Hej!

Har ju rensat en del i mitt 180L akvarium på sista tiden, det var ju enligt mig perfekt som det var men man ska ju i och pilla ändå tillslut...nu är jag mindre nöjd med inredningen som mestadels består av Hygrophylia Polysperma..så när mina C.Cutteri yngel har flyttat till affären tänkte jag göra om rätt så mycket.

Nytt grus och lite nya stenar och rötter, samt nya fiskar.. det blir kul :)
#337 - 12 april 2009 11:52
c90368 skrev:

Fina yngel du har där Markus!

Ett tips till dig c90368 är att dubbelklicka mitt på youtubefönstret så öppnas en ny flik/fönster med den riktiga länken :)

/Andreas
#338 - 12 april 2009 12:21
aronman skrev:
Fina yngel du har där Markus!

Ett tips till dig c90368 är att dubbelklicka mitt på youtubefönstret så öppnas en ny flik/fönster med den riktiga länken :)

/Andreas

Tack Andreas :)
#339 - 12 april 2009 17:12
aronman skrev:

/Andreas

Tack! Inte tillräckligt darrhänt än för att snubbla över funktionen;)
#340 - 12 april 2009 20:25
Hittade min kakadua hane död idag i 180L, antagligen blivit för hårt ansatt av C.Cutteri och sin yngelsvärm.

Dom har halva akvariet för sig själv, och simmar både vid ytan och vid botten...riktigt stor skillnad mot P.Pulcher som endast simmade vid botten i början..

Minst lika aggressiv som P.Pulcher dock..

Kommer antagligen flytta C.Cutteri till ett odlingskar när jag fått ordning i min lilla fisklokal..och koppa in 2st nya apistogramma par i 180L samt ett lekpar av ancistrus, kanske ett stim med någon ny tetra..
#341 - 14 april 2009 15:16
I detta akvarium pågår samma stress som vanligt, C.Cutteri har fortfarande halva akvariet för sig själva. Känns verkligen som att jag måste göra något åt fiskbesättningen här, får se vad jag kan hitta på.
#342 - 16 april 2009 09:14
Vad coolt med krabba i akvariet! Är de aktiva små saker?

Markus1984 skrev:
Passar på att lägga in en bild på en av mina RCC som jag har i 180L akvariet.(det är sammanlagt 5 RCC)

http://www.ladda-upp.com/bilder/13054/rcc-i-180l
#343 - 16 april 2009 10:24
Nubi skrev:
Vad coolt med krabba i akvariet! Är de aktiva små saker?

Ja det var aktiva, speciellt vid matning.. :) Riktigt trevliga små krabater.

Tyvärr slogs mina tills endast den största var kvar, och han klättrade ut ur akvariet och hittades under TV-möbeln när jag dammsög en dag.

Har planer på att skaffa ett gäng till men av en annan sort.
#344 - 18 april 2009 09:35
Här i 180L blir det lite röjning i helgen och lite aquascaping nästa vecka, ska plocka ur alla fiskar förutom C.Cutteri och köpa 1 par eldbukar. Jag hoppas då att det kan bli lite harmoni i akvariet igen. Blir väl ett gäng irriterande Tetror där i också.

Givetvis uppdaterar jag med bilder på hur det blir efter förändringen :D
#345 - 19 april 2009 10:01
A.Veijita bilder.

Hej!

Köpte ett otrligt fint par A.Veijita av Assar på Zoo Hoo igår.

Dessa går för stunden i min albinoancistrus tank, men ska flyttas ner till lokalen så fort jag fått upp hyllorna och städat undan lite där!

(till och med genom påsen ser dom strålande ut! grym kvalité på dessa hos Zoo Hoo! 225kr paret men det är dom värda)
[ATTACH]19081[/ATTACH][ATTACH]19082[/ATTACH]

/Markus
#346 - 19 april 2009 12:59
Håller med, även jag betalar gärna lite extra för fina och bra exemplar av fiskar jag är ute efter:).
#347 - 19 april 2009 21:14
ansjo skrev:
Håller med, även jag betalar gärna lite extra för fina och bra exemplar av fiskar jag är ute efter:).

Yes! Så är det, alla Apistogramma hos Zoo Hoo i västerås kostar mellan 165 och 225kr per PAR. Han säljer endast dom i par, vilket ibland kan vara lite tråkigt, men jag hänger med på varför han gör det och ser poängen i det hela också.(efter att han har förklarat 5ggr för mig, med sin finurliga glimt i ögat)

Nu kommer en liten uppdatering på mina C.Cutteri med yngel! Jag tror filmen vart riktigt bra!? Vad tycker NI?

/Markus
#348 - 20 april 2009 04:59
Bra film!:D Det ser riktigt bra ut!:D
Bilagor:
#349 - 20 april 2009 05:24
osis skrev:

Skrev du inte precis samma sak i andra tråden :confused:
#350 - 20 april 2009 05:29
Johanski skrev:
Skrev du inte precis samma sak i andra tråden :confused:

Gjorde jag? :confused: Tror inte det var riktigt samma väl? Men min åsikt har kommit fram iallafall! :d
#351 - 20 april 2009 08:54
osis skrev:

Tack osis. :)
#352 - 21 april 2009 14:22
Idag ska jag hinna med att flytta ut A.Veijita paret till eget lekkar och påbörja regnperiodssimulering igen till mal-akvariet. Tempen är uppe i 26 grader nu med vid vattenbytet tidigare sjönk tempen med c:a 2.5 grader vilket jag tycker är en ganska lagom temp sänkning.

Blir även lite mer olika foder nu samt grönsaker varje dag.

Om dom inte har lekt inom en vecka ska jag testa ett helt annat trick för att försöka få lek på dom igen.
#353 - 28 april 2009 15:45
Ingen lek.

Hej!

Ingen lek på malarna och veijita paret går fortfarande kvar där i (och stormtrivs).

Har stoppat ner ett en liten rör-böj samt en skifferbit som ligger på botten(tanken är att hanen ska gräva sig en egen grotta under den)

Samt att jag vänt på en rot så den bildade en bättre grotta.

Honorna är romstinna,(100% säker att den ena är könsmogen).

Hanen är ståtlig och fin, men fläktar runt och verkar inte bry sig om honorna...ännu!

Hunnit klart med det mesta av 'aquascapen' i 180L karet, saknar nån växt för att det ska kännas helt klart!

Ska fota vid tillfälle!

Mvh

M
#354 - 1 maj 2009 11:36
Bilder

Bilder jag tog förra veckan Innan jag gjorde om i 180L akvariet.

(nu blir det 6st 'likadana' bilder, försökte fota så att nu skulle kunna skymta nån fisk här och där.)

[ATTACH]19335[/ATTACH][ATTACH]19336[/ATTACH]
[ATTACH]19337[/ATTACH][ATTACH]19338[/ATTACH]
[ATTACH]19339[/ATTACH][ATTACH]19340[/ATTACH]

Nu är skogen dock röjd :)

Kommer bilder på det också sen!

Mvh

Markus
#355 - 1 maj 2009 19:42
Kanonfint akvarium, tror du får komma hem till mig (bjuda dig och Anna på fika) och inreda mina kar ;-)
#356 - 1 maj 2009 21:48
Nubi skrev:
Kanonfint akvarium, tror du får komma hem till mig (bjuda dig och Anna på fika) och inreda mina kar ;-)

Hehe tack ! Inreda sitt akvarium måste man göra själv dock! Så man får det precis som man vill....

Nu ser det helt annorlunda ut, ska lägga upp lite bilder på det imorgon.

/M
#357 - 2 maj 2009 08:27
Kan aldrig bestämma mig hur jag vill ha i mina kar, men nu ska alla dillväxterna ner i 94l Där ska det finnas flytväxter och " dillväxter."
Du får JÄTTE gärna inreda något av mina kar ;-) ngn dag *Skratt* 55l står tom fortfarande. :P

Markus1984 skrev:
Hehe tack ! Inreda sitt akvarium måste man göra själv dock! Så man får det precis som man vill....

Nu ser det helt annorlunda ut, ska lägga upp lite bilder på det imorgon.

/M
#358 - 2 maj 2009 09:37
Nubi skrev:
Kan aldrig bestämma mig hur jag vill ha i mina kar, men nu ska alla dillväxterna ner i 94l Där ska det finnas flytväxter och " dillväxter."

Du får JÄTTE gärna inreda något av mina kar ;-) ngn dag *Skratt* 55l står tom fortfarande. :P

Hehe visst om jag har vägarna förbi Strängnäs! =)
#359 - 2 maj 2009 14:57
:DBara snyggt! :D
#360 - 2 maj 2009 21:11
osis skrev:
:DBara snyggt! :D

tack du =) Ska lägga upp bilder på hur det ser ut nu, imorgon...
#361 - 2 maj 2009 22:53
Tjingeling! segelfensmollyn älskade sina silvriga honor :D
#362 - 3 maj 2009 10:07
hehe härligt! Och jag vart glad att bli av med honom och hans yngel. :)
#363 - 3 maj 2009 13:06
Hahaha, tror silver honan hörde det och begick självmord ;)
#364 - 3 maj 2009 13:08
jag gillade dina C.Cutteri jätte mkt. snygga och roliga fiskar att titta på :)

Får ta och skaffa mig ett större akvarium :) .......Måste flytta till hus!
#365 - 3 maj 2009 18:59
Jag och tjejen vill också ha hus, men för min del måste jag då ha ett heltidsjobb vilket kommer ge mindre tid för akvaristiken...

Du skulle kunna ha ett C.Cutteri par i ditt 150L tillsammans med ett stim tetror/barber samt en del bottenlevande fiskar.
#366 - 4 maj 2009 17:07
Jag har redan en hel del fiskar i mitt 150l...tre fjärilshanar (suck) dessutom *skratt*

Har du tänkt möblera om mitt 150l ;-)

Markus1984 skrev:
Jag och tjejen vill också ha hus, men för min del måste jag då ha ett heltidsjobb vilket kommer ge mindre tid för akvaristiken...

Du skulle kunna ha ett C.Cutteri par i ditt 150L tillsammans med ett stim tetror/barber samt en del bottenlevande fiskar.
#367 - 4 maj 2009 21:15
Tja, jo du har ju det..när mina C.Cutteri yngel har vuxit upp kanske din fiskbesättning har ändrats i det karet =) Går seeegt för dom just nu.
#368 - 4 maj 2009 21:25
Några bilder på 100L ancistrus-'odling'

Knäppte precis ett par kort på 100L akvariet.

Här kommer bilderna:
[ATTACH]19459[/ATTACH][ATTACH]19460[/ATTACH]
[ATTACH]19461[/ATTACH][ATTACH]19462[/ATTACH]
[ATTACH]19463[/ATTACH][ATTACH]19464[/ATTACH]
[ATTACH]19465[/ATTACH][ATTACH]19466[/ATTACH]

/M
#369 - 5 maj 2009 10:29
Hade du Helenorna i det karet?? Så det går bra för de att gräva ner sig med lite tjockare botten?
Hört att de vill ha finsand, min teori är att de anpassar sig lite efter gruset i akvariet.

Kikar runt efter ett 100l akvarium. En sån får jag plats med i mitt sovrum :D
#370 - 5 maj 2009 14:20
Yes dom går bl.a i 100L samt 720L, tror det finns några i 180L också...

olika grus i alla dom akvarierna och det verkar funka..
#371 - 16 juni 2009 10:23
Så nu har jag äntligen fått yngel på albino/guldancistrus igen. c:a 30st frisimmande små gula malar :)

Hoppas på att föräldrarna fortsätter att leka nu!

Mvh

Markus

p.s bilder kommer i helgen.
#372 - 16 juni 2009 20:16
vad kul!! grattis. väntar på spännande bilder =)
#373 - 17 juni 2009 09:08
Nubi skrev:
vad kul!! grattis. väntar på spännande bilder =)

Tack, ska göra ett försök så fort Erik kommer hem med sin systemkamera, efter att ha blivit totalt ratad i fototävlingen ger jag upp med min lilla digitalkamera... :)
#374 - 17 juni 2009 12:17
Har man ingen avancerad systemkamera så ska man inte delta i den tävlingen ;-)
#375 - 17 juni 2009 13:27
Markus1984 skrev:
Knäppte precis ett par kort på 100L akvariet.

Här kommer bilderna:

[ATTACH]19459[/ATTACH][ATTACH]19460[/ATTACH]

[ATTACH]19461[/ATTACH][ATTACH]19462[/ATTACH]

[ATTACH]19463[/ATTACH][ATTACH]19464[/ATTACH]

[ATTACH]19465[/ATTACH][ATTACH]19466[/ATTACH]

/M

Kan du inte sätta en svart sopsäck på baksidan?? ;)
Guest
#376 - 17 juni 2009 13:31
Ser mysigt ut.
#377 - 17 juni 2009 14:37
varför inte köpa biltemas solfilm för 40kr
#378 - 18 juni 2009 22:08
Medveten om både solfilm och sopsäck men har helt enkelt inte blivit av...får se om jag gör ett ryck snart, tänkt fräscha upp i hela detta rummet med lite passande djungel-feeling..
#379 - 19 juni 2009 09:31
Kommer bli toppen när du väl sätter igång :) och inte sitter och leker SIMS hela dagarna ;) *skratt*
#380 - 19 juni 2009 11:39
nubi skrev:
kommer bli toppen när du väl sätter igång :) och inte sitter och leker sims hela dagarna ;) *skratt*

:d
#381 - 20 juni 2009 17:38
Mitt I Prick! :P
#382 - 22 juni 2009 20:55
Nubi skrev:
Mitt I Prick! :P

Ja usch har varit lat ända sen jag kom hem ifrån Sweden Rock Festival....men nu börjar jag jobba igen..
#383 - 26 juni 2009 18:42
Ja som sagt har man jobbat och stått i, och andra sysslor har stått i vägen för akvaristiken...

Men det rullar på ändå som sagt.

I 100L albino/guld ancistrus akvariet har jag räknat till 28st livliga små gula mal-yngel..håller tummarna för att det ska bli fler.

Till min förvåning har jag även märkt att i mitt lilla 30-40L moss/räkakvarium har 8st räkor massor med "sprattlande" rom på magen. Kul med tillväxt på dessa Crystal Red :D

Mvh

Markus
Bilagor:
#384 - 10 juli 2009 09:28
Idag blir det lite makeover i 180L då en kompis kommer och hämtar ett par av mina C.Cutteri yngel...har då planerat att ta ut resten av ynglena och flytta till en annan burk tills jag kan byta/ge bort dom till personer med genuint akvaristik-intresse.

Får även tillskott av akvarium i vardagsrummet idag, där jag planerar att hålla mitt A. Baenshi "inka50" par som växt till sig ordentligt i 720L, hoppas jag kan få lite lek på dom.

Mvh

M
#385 - 12 juli 2009 20:22
Hej!
Hur mår fjärilen!? Min andra hane är framme, men försvinner så fort jag stället mig framför akvariet, (inte när R står där)Heheh.
Randisarna C.Cutteri mår super bra :) Curtteri är inte så svårt att komma ihåg.

Är A. Baenshi "inka50" de vita fiskarna?

Annons