ett litet klagomål / fråga.

#1 - 29 mars 2005 20:54
Nu när jag har gått och blivit gold medlem så vågar jag klaga lite =)

Första sidan tycker jag har blivit både ful och plottrig sen "gamla" zoopet. Måste allting ha olika färger? Gillade den lite "renare" designen som var förr.

eller om jag tänker efter kanske det är den blåa texten som gör det? svart gör det snyggare.

Annars verkar ju faktist nya zoopet bli någonting även fast jag tvekade ett tag =)
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 30 mars 2005 07:35
Rent designmässigt så kan jag hålla med om att "Första sidan" har blivit lite sämre men orsaken till det är att vi ville att det skulle hända lite mer på denna sida än vad det gjorde tidigare. Kanske är det den blåa färgen som gör det - kanske inte. Anledningen till att det blev blått är nog att man brukar ange länkar på det viset och eftersom allt numera är länkar så blev det blått.
Dock så kan man säkert ändå göra en del för att göra den mindre plottrig även med en "aktuell" första sida. Detta arbete är dock inte något som prioriteras för tillfället eftersom mycket annat arbete återstår innan alla nya Gold-funktioner är införda och detta kommer först. Närmast på gång är Affärsrecensioner samt foton för tryck på T-shirts etc.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 30 mars 2005 07:39
Nu när jag har gått och blivit gold medlem så vågar jag klaga lite =)

Alla (oavsett om man är Gold eller inte;) ) kan klaga, eller kanske ett bättre ord komma med synpunkter på hur sidan skall bli bättre.
Däremot blir både jag och många andra rätt irriterade över de som gnäller över att de inte kan få allt gratis - men det är en annan sak:rolleyes:
admin
Christian Alfredsson
#4 - 30 mars 2005 17:51
Har du förslag på hur man kan förbättra första sidan tar jag tacksamt emot dem. Det som är låst är huvudet inkl. meny, Högerspaltensmeny och Botten. Det man kan ändra på är mittenblocket.

Har funderat på hur man kan blockmarkera så att olika block framträder tydligt. Då kan många färger användas. Tex en röd färg bakom alla "fiskblock". Grön bakom alla "medlemsblock".... Tja kom gärna med en skiss på hur det kan se ut.
#5 - 30 mars 2005 18:00
Jag vet inte om det bara är jag, men jag tycker det är bättre med färre färger. Sidor som använder en massa färger har en tendens att se väldigt plottriga ut. Som det är nu tycker jag toppen, högerspalten(menyn) och botten ser helt okej ut, däremot är det mitten delen som känns plottrig.

Bakgrundsfärgerna på bakom anslagstavlans notiser känns inte bra som det är nu, den drar visserligen ens uppmärksamhet till sig men den känns lite skrikig.

Det kanske skulle bli bättre om de olika delarna var strukturerade i en tabell så de inte placerades sicksack på sidan utan i mer som i ett rutmönster. T.e.x. så att "Populäraste fisken", "Senaste artiklarna" och "Senaste kommentaren" började på samma höjd.
#6 - 30 mars 2005 18:01
okey några små saker jag kom på på en gång.

Färgerna bakom "Bli Goldmedlem" "Gissa Fisken - sista dagarna" ser jätte rörigt ut, skulle nog gå lika bra utan bakgrundsfärg över huvudtaget? Visst syns det bättre men det blir rörigt.

Försöka få så att Månadens kalenderbild, Medlemsfotot och Senaste Kommentaren att dom kommer gämt med varandra. Nu när jag har tittat / tänkte lite mer på det tror jag att det är den oordningen / ogämnheten som gör lite av det röriga intrycket.

För att få det lite gämt kan man ju dra ner atalet av "utställningar och möten" så det passar längden av annonsbörsen och ha lite dödutrymme under anslagstavlan så även Senaste Kommentaren eller Senaste artbeskrivningen kommer i samma höjd.

och sedan tillbaks med svart text även på länkar. kanske bara är jag men det blir lite "min egen hemsida" när länkarna har orginal färg.

Sedan borde man köra färgvalet med olika färg mellan varje rubrik / inlägg likadant på hela förstasidan. Nu har tex. Annonsbörsen, Månadens kalenderbild och Medlemsfotot helt olika upplägg.

Sen tyckte jag det va svårt att hitta alla väl innan jag kom på att det låg i dom nya dropdown menyerna där uppe men det är ju enbart en inlärningsfråga.
#7 - 30 mars 2005 20:00
Mycket bra ideer, tycker oxo första sidan är plottrig, dock förstår man ju att det finns viktigare saker att göra.
Men att allt ska ligga lite mer strukturerat och i linje är en bra början och ju mindre färger desto bättre.

Annons