Jobbiga luckor på locket, smutsigt glas till lysröret, en pump som knappast fungerar och som ändå inte når ner till det grunda vattnet. Botten och locket tar dessutom bort en sisådär 7-8cm totalt av "glasytan", dumt tycker jag. En ordentlig landdel behövs, en glasskiva och lite silikon så har man plats till både vatten och lite land. Fantaflaskan får extraknäcka som stöd medan det torkar.

Lysröret plockade jag ur locket och drog om kablarna till transformatorn. Den blir jättevarm och den värmen vill jag inte ha inne i akvaterrariet så jag har nu den ställd på golvet. Hittade en reflektor för en femtilapp som med lite eltejp nu sitter mer eller mindre snyggt (skapligt blev det iaf) fast på locket, som för övrigt är en glasskiva.

Salamandrar gillar ofta att klättra lite och en bakgrund med lite fäste i kändes som en bra idé. Hittade en frigolitbit från en liten sovrumsstereo och började klistra ihop bitarna med silikon.

Lite pill med händer och knivar och en hel del städjobb...

...senare var det dags att lägga på cementen.

Efter ett dygns torktid pillade jag försiktigt på cementen och märkte att den smulades sönder... Lång historia kort, nåt blev fel och jag började tappa tålamodet. Salamandern såg stressad ut i den temporära petboxen och jag ville bli klar så snart som möjligt, hittade istället en liten bit BTN på djuraffären för mindre än 200kr som passade perfekt (nåja, efter en timme med kniven). I med lite sten, växter, bark och mossa och så blev till slut resultatet detta:

Salamandern har flyttat in och ser redan piggare ut (han har redan hunnit stöka omkring en del vilket kanske märks), tyvärr hade inte all smuts gått ur träbiten trots en ordentlig kokning och flera vattenbyten så vattnet är lite smutsigt ännu.