Ett litet, halvlyckat, akvaterrariumbygge

#1 - 20 mars 2009 18:19
Köpte för någon vecka sedan en japansk eldbukssalamander (Cynops Pyrrhogaster) på Blocket. Fick då med ett litet akvarium som jag inte riktigt tyckte om och bestämde mig rätt snart för att göra om det lite. Så här såg det ut från början (+ lite sten i botten, en ful stock i keramik och en träbit som flöt omkring).

Jobbiga luckor på locket, smutsigt glas till lysröret, en pump som knappast fungerar och som ändå inte når ner till det grunda vattnet. Botten och locket tar dessutom bort en sisådär 7-8cm totalt av "glasytan", dumt tycker jag. En ordentlig landdel behövs, en glasskiva och lite silikon så har man plats till både vatten och lite land. Fantaflaskan får extraknäcka som stöd medan det torkar.

Lysröret plockade jag ur locket och drog om kablarna till transformatorn. Den blir jättevarm och den värmen vill jag inte ha inne i akvaterrariet så jag har nu den ställd på golvet. Hittade en reflektor för en femtilapp som med lite eltejp nu sitter mer eller mindre snyggt (skapligt blev det iaf) fast på locket, som för övrigt är en glasskiva.

Salamandrar gillar ofta att klättra lite och en bakgrund med lite fäste i kändes som en bra idé. Hittade en frigolitbit från en liten sovrumsstereo och började klistra ihop bitarna med silikon.

Lite pill med händer och knivar och en hel del städjobb...

...senare var det dags att lägga på cementen.

Efter ett dygns torktid pillade jag försiktigt på cementen och märkte att den smulades sönder... Lång historia kort, nåt blev fel och jag började tappa tålamodet. Salamandern såg stressad ut i den temporära petboxen och jag ville bli klar så snart som möjligt, hittade istället en liten bit BTN på djuraffären för mindre än 200kr som passade perfekt (nåja, efter en timme med kniven). I med lite sten, växter, bark och mossa och så blev till slut resultatet detta:

Salamandern har flyttat in och ser redan piggare ut (han har redan hunnit stöka omkring en del vilket kanske märks), tyvärr hade inte all smuts gått ur träbiten trots en ordentlig kokning och flera vattenbyten så vattnet är lite smutsigt ännu.
#2 - 20 mars 2009 18:37
Så mysigt, där hade mina salamandrar och grodor velat bo:)
Bra jobbat:D
#3 - 22 mars 2009 16:51
Tackar :)

Har bytt vatten några gånger till nu och det börjar se bättre ut, hoppas nu att växterna ska fungera och växa till sig, skulle vilja att javamossan fastnar ordentligt på träbiten och söker sig uppåt.

Är sugen på att skaffa någon/några grodor faktiskt, min syster hade visst ett akvarium till övers som jag funderar på att ta hand om, vet dock inte riktigt hur det ser ut...
#4 - 22 mars 2009 17:17
Det ser bra ut! :)
#5 - 22 mars 2009 21:14
I like!

Smart med den vinklade sidan för att få lite extra vattenvolym istället för bara grus.

Salamandrar underbara djur!
#6 - 23 mars 2009 17:21
Riktigt fint:D jag slår vad om att salamandern Stor trivs!!
#7 - 23 mars 2009 17:37
Kanonsmart!!
den salamander lär stortrivas i h*n(ne)s nya hem!
Bilder på den glade salamandern vill jag se :)
#8 - 23 mars 2009 20:38
Fiffigt litet akvarium! Trist att inte din egentillverkade bakgrund ville hänga med!
#9 - 23 mars 2009 21:27
oh jäklar vad snyggt det blev, det har du gjort riktigt bra! perfekt hem åt en salamander tycker jag :).
#10 - 23 mars 2009 21:44
Tackar så mycket för era kommentarer :)

Vattnet har nu blivit renare och flytväxternas rötter verkar ha kommit igång. Har dock en del vita slöjor (infusorier?) här och där, får se om de försvinner av sig själv eller om det krävs hårdare tag...

Hann bara med en bild innan timern bestämde att det var natt men här är i alla fall en bild på en mätt och glad Hobbe som nu börjat äta som han ska (har inte ätit någonting alls medan han bodde i sitt temporära hem)

#11 - 24 mars 2009 04:48
Azeam skrev:
Tackar så mycket för era kommentarer :)

Vattnet har nu blivit renare och flytväxternas rötter verkar ha kommit igång. Har dock en del vita slöjor (infusorier?) här och där, får se om de försvinner av sig själv eller om det krävs hårdare tag...

Hann bara med en bild innan timern bestämde att det var natt men här är i alla fall en bild på en mätt och glad Hobbe som nu börjat äta som han ska (har inte ätit någonting alls medan han bodde i sitt temporära hem)

hehe söt liten salamander :).
#12 - 24 mars 2009 06:12
riktigt snyggt!
#13 - 24 mars 2009 07:12
Fin salamander! :)

Annons