Ett litet experiment med alkottar

#1 - 4 april 2009 17:21
I stället för de dyra havsmandelbladen, Terminalia catappa, har jag fått rådet att använda alkottar för att få tillskott av humus. Ingen tvekan om att de färgar vattnet rejält mörkt och det räcker med bara några stycken. Det har jag märkt förut.

Men till mina nyförvärvade Parosphromenus linkei vill jag sänkta pH rejält utan att ha ihjäl dem. Så jag testade för säkerhets skull med 10 kottar i en halv liter osmosvatten. (Att sänka pH med saltsyra slutade med katastrof för min fina P. sumatranus och den dyrköpta erfarenheten vill jag inte upprepa). Efter några dagar hade ledtalet stigit från ca 10 mikroSiemens till strax över 100 och pH hade sjunkit till 4,64. Färgen motsvarade vanligt svart te (Liptons t.ex.).

Särskilt de känsligare praktguramisarna vill ha lågt pH så alkottar verkar vara en mycket god idé. Men det går åt några stycken även i ett litet akvarium. pH skall helst vara under 6 och gärna ännu mer.
#2 - 4 april 2009 17:24
Se´n jag gjorde min "vetenskapliga" undersökning hittade jag den här länken: http://www.pmdd.se/zoopet/alkottar/
#3 - 4 april 2009 19:02
Typiskt
#4 - 6 april 2009 13:07
När jag gör om försöket fast med catappa-blad blir ledningstalet ungefär det samma men pH sjunker bara till 5,54.

Al-kottar leder alltså pH-sänkarligan stort.
#5 - 14 april 2009 13:36
legob skrev:
I stället för de dyra havsmandelbladen, Terminalia catappa, har jag fått rådet att använda alkottar för att få tillskott av humus. Ingen tvekan om att de färgar vattnet rejält mörkt och det räcker med bara några stycken. Det har jag märkt förut.

Men till mina nyförvärvade Parosphromenus linkei vill jag sänkta pH rejält utan att ha ihjäl dem. Så jag testade för säkerhets skull med 10 kottar i en halv liter osmosvatten. (Att sänka pH med saltsyra slutade med katastrof för min fina P. sumatranus och den dyrköpta erfarenheten vill jag inte upprepa). Efter några dagar hade ledtalet stigit från ca 10 mikroSiemens till strax över 100 och pH hade sjunkit till 4,64. Färgen motsvarade vanligt svart te (Liptons t.ex.).

Särskilt de känsligare praktguramisarna vill ha lågt pH så alkottar verkar vara en mycket god idé. Men det går åt några stycken även i ett litet akvarium. pH skall helst vara under 6 och gärna ännu mer.

Kan rekommendera Amtra Oak Bark Extract för att sänka pH (som så många gånger förut). Då kan man faktiskt se något också ;)
#6 - 19 april 2009 14:47
oaken skrev:
Kan rekommendera Amtra Oak Bark Extract för att sänka pH (som så många gånger förut). Då kan man faktiskt se något också ;)

Det är sant: alkottar mörkar vattnet kolossalt under en period.
Jag har för mig att jag köpte ngt ek-extrakt som inte fungerade alls.
#7 - 19 april 2009 17:22
Vad händer med pH:t om man kör med UV-ljus och alkottar?
#8 - 21 april 2009 18:34
Efter 4 urlakningar med RO-vatten ligger pH på 5,93 och ledningstalet på 14 mikroSiemens. Färgen är svagt gulaktig.

Det verkar alltså inte troligt att det är färgämnena som sänker pH utan något annat.
#9 - 26 april 2009 08:57
Efter 5 urlakningar med RO-vatten fortsätter den pH-sänkande effekten oförtrutet. Nu mäter jag pH 5,44 och ledningstalet 9 mikroSiemens. Färgen är knappt synbart gulaktig.
#10 - 26 april 2009 11:24
Frågan är om det inte hade varit bättre att använda regnvatten i stället för RO om möjligheten att samla upp detta finns eftersom du då automatiskt kommer ner till ett pH på drygt 5,6 för att undvika pH stegringar vid delvattenbyten, eller tillsätter du RO kontinuerligt
#11 - 26 april 2009 12:46
En gång köpte jag ett RO-filter för mina orkidéer så jag har ständig tillgång till mycket rent vatten: mindre än 10 mikroSiemens. (Numera borde väl ett sådant filter ingå som standard i alla bostäder med tanke föroreningar?)

Det regnar inte så mycket i Norrköping och regnvatten är smutsigt! :(

Slabba med vatten är dessutom ett nöje. :)
#12 - 1 maj 2009 09:13
En sjätte urlakning med RO-vatten ger ett ledningstal på 8 mikroSiemens och pH på 4,87! Färgen knappt märkbart gulaktig.

Annons