Ytterfilter är kanske det bästa men man behöver absoulut inte oroa sig för läcka, lr?[:o] Varför ska man skita ner det nya filtret?
Angående fiskarna e du inne på helt rätt spår:) Som du säger får jag väl välja en av de sorterna.. när du tog upp maten undrar jag; när man har så många fiskar hur ser man till att alla får mat?,, jag tycker det verkar knepigt för i mitt 50L vräker alla fiskar i sig hur mkt som helst.. verkar inte ha några gränser. Hur vet man när det räcker?
PMDD? E de bara att fråga i affären då lr?
Tack för den jättefina infon:D
Självklart kan du ha innerfilter om du vill också, huvudsaken är att du köper ett STORT filter med MYCKET filtermassa. Ett nytt filter innehåller inga nyttobakterier! Därför ska man ta "skit" från ett gammalt filter (det är ju inte skit, det är en massa nyttobakterier som sitter i geggan!) och låta det sugas in i det nya filtret, så påskyndar man processen med nyttobakterierna. Man ska inte göra rent filtret heller, det är viktigt att låta det vara så långt det går. Man kan skölja av filterdelarna lite om vattenflödet börjar minska, annars inte.
De flesta fiskar får tag i lite mat om du släpper ner lite flingfoder i akvariet. Det är mycket vanligare att folk övermatar än att de matar för lite! Så var försiktig med matningen.. Mata bara så mycket att ALLT äts upp på 1-2 minuter. Sen räcker det! Fiskarna måste ju inte bli sprängmätta varje gång du matar, huvudsaken är att de får i sig lite mat :)
När det gäller algätande eller köttätande malar så släpper man ner en lämplig fodertablett av rätt sort bruten i bitar till dessa (om man har flera) när man har lampan släckt på kvällen, så får de oftast i sig lite de också. Jag matar min ancistrus-mal med algtablett endast var tredje dag för jag har ganska mycket alger i akvariet.
-----------------
Nej, PMDD beställs endast på nätet, till exempel på
denna sida. Det är dock den bästa näringen, för den näring du kan köpa i djuraffär innehåller inte alla ämnen som växterna behöver. Sök på PMDD i forumet här så hittar du massor av det.
PMDD är ju enkelt, man köper portionsförpackningar av tre olika pulver på den sidan. Varje påse blandar man med vatten (enligt instruktioner på sidan) i varsin vanlig plastflaska (50 cl).
Sen tillsätter man lite av varje blandning, antingen i samband med ett delvattenbyte på 30-50% varje vecka. ELLER när man tränat upp sitt öga och kan se exakt när växterna börjar behöva mer näring. Om man lär sig detta så behöver man inte vatten varje vecka.
Men risken är då att man kanske göder lite för mycket och får en massa alger. Därför brukar man byta vatten för att göra sig av med ett överskott av näringsämnen som eventuellt finns kvar, och sen tillsätta "veckodosen" efter vattenbytet. För växterna är det dock bättre att endast få näring när de behöver det, för när man byter en massa vatten blir det obalans i näringsnivåerna och risken för algblomning är större.
10 ml från varje flaska för varje 100 liter akvarievatten, en gång i veckan, är grunddosen.