Ett filterproblem, suck

#1 - 12 september 2005 06:55
Jag undrar vad det är för fel på filtret i mitt akvarium. Ibland lägger det av helt, verkar det som, och imorse flöt små partiklar omkring i karet och vattnet såg inte särskilt rent ut. Gör delvattenbyte 1 gång/vecka så det hinner väl inte bli så himla smutsigt. Men det såg ut ungefär som om filtret/pumpen hade släppt ut sånt som det hade tagit upp en gång. Ändå har jag sköljt filtermassan 2 gånger senaste veckan, och efter varje gång går allting igång igen och funkar bra. Men ska filtret verkligen bli igensatt så ofta? Man ska ju inte städa det speciellt ofta har jag förstått, för att inte förstöra bakterierna som finns i. Men om jag inte gör det, så finns det ingen rörelse i vattnet och det ser bedrövligt ut i akvariet. Nu har jag precis sköljt filtermassan igen (i akvarievatten) och nu ser det plötsligt fint ut igen och vattenytan är i rörelse. Borde jag byta vatten oftare för att undvika detta? Eller ska jag sätta dit en ny pump och filter?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 12 september 2005 07:12
Det är omöjligt att ge ett exakt besked utan att veta om hur stort akvariet är, hur ofta, hur mycket och med vad du matar, vilka fiskar du har, hur ofta du byter vatten, vilket filter du har etc. etc.

Rent allmänt kan man säga att man skall göra rent filtret så snart som kapaciteten sjunker - men självklart är det nåt som är fel om du måste göra rent det flera gånger i veckan.
#3 - 12 september 2005 08:00
Halloj !

Har du tagit isär pumpen och plockat ut impellern och gjort rent den ?

Om du gör rent filtret i akvarievattnet så kommer ju skiten tillbaka i akvariet !?

Slamsuger du botten ibland ?

Jag fick några ciklider av en bekant, de rotar runt i botten rätt rejält och på nån dag så är filtret helt igensatt, har ett juwel kar och byter då filtervadden och sedan är det bara att köra igen..

Impellern gör jag nog rent minst 1 gång/månad ,då är den rätt slemmig. (gör rent både på impellern och i pump huset med en tops)
#4 - 12 september 2005 08:04
Nu är väl inte jag någon expert på något sätt, så jag aktiverar mitt logiska tänkande istället ;).
Filtret slammar igen? Du rengör det, men det slammar igen fort ändå? Är det mycket gegga i filtret när du rengör?
Då filtret i sig inte producerar gegga så bör det ju komma ifrån akvariet? Har du smutsigt grus/sand och fiskar som leker grävskopor på nätterna perhaps?
#5 - 12 september 2005 08:24
Akvariet är ett litet 30 l, med tio neontetror och två pyttesmå malbebisar. Innerpump Rena, vet inte vilken kapacitet men akvariet köptes som akvariepaket med värmare och pump/filter som ingick.

Jag hörde att man skulle göra rent filtret i akvarievatten för bakteriernas skull, och jag har även gjort rent det under rinnande kranvatten men det hjälper inte. Det känns slemmigt när man tar i det.
Jag har matat fiskarna med flingfoder varannan dag, och givit malarna maltabletter. 1 gång har de fått gurka och 1 gång zucchini. Grönsakerna låg i över natten. Tetrorna får mat 1 gång de dagar jag matar.
Inga fiskar gräver i gruset jag har på botten. Gruset följde med akvariet, så det har använts lång tid. Jag har en slamhävert som jag kör när jag byter vatten.

Nu ser dessutom en av tetrorna dålig ut, har bleknat och verkar inte simma normalt. Suck. Gjorde ett nitrittest imorse, och det var som vanligt.

Dum fråga säkert, men vad är impeller för nåt? Jag har bara sköljt filtret.
#6 - 12 september 2005 10:48
Det är inte alls någon dum fråga. Impeller=den lilla "propellern" som driver luftfiltret. Det händer att det fastnar växtdelar o dyl, och då kan den ju inte snurra som den ska. Jag har Javamossa i mitt akvarium, och får ständigt ta isär pumpen och dra loss lite djungel.
Jag vet inte om jag gör rätt, men så här gör jag iaf med filtret och pumpen: Försöker att komma ihåg att skölja ur filtret i akvarievatten, men är det för sunkigt blir det duschen. Brukar tillsätta lite Nitravec för att kompensera bakterieminskningen. Pumpen plockar jag isär i så små delar som möjligt och sköljer i duschen. Det brukar sitta en hel del gegga där.
#7 - 12 september 2005 11:10
Jag tolkar det som om du köpt akvariet begagnat. Min erfarenhet av de där små innerfiltren är att filterpatronen till slut sätter igen sig. prova med ny patron, eller bygg en ny patron med ett rör och en bit filtermatta.
#8 - 12 september 2005 11:21
Jag hade börjat att fundera på all information som den förra ägaren gett.
Så små akvarium säljs ofta begagnade av folk som har misslyckats pga för dåliga kunskaper till folk som kommer att gå samma håll.

Egentligen rekomenderar jag inte så små akvarium till nybörjare eftersom det är väldigt svårt att få balans i. Dessutom säljs de flesta paket med för små filter. Köp ett större filter eller kompletera det befintliga med mer filtermaterial. Sen bör du fundera över matningen också, kan det vara så att du matar för mycket?
MVH
Magnus
#9 - 12 september 2005 17:11
Tack för alla svar! Jag har nu bytt vatten och nu verkar också pumpen fungera, men den lägger nog av snart igen.
Ja, jag har köpt akvariet begagnat. Förra ägaren har ett större akvarium nu. Jag vet att det inte är optimalt att börja med ett litet kar, men jag har lite platsbrist och pengabrist också, tyvärr. Vill gärna ha ett större när jag får råd.
Jag har köpt en Eheim Aquaball 2208 som är för 30-60 liter. Funderar på att byta till den. Men när man byter, hur är det då med de nyttiga bakterierna som sitter i filtret? Har läst nånstans här på forumet, att de är viktiga. Ska man lägga en bit av det gamla filtret med i den nya pumpen, eller ska man kanske ha nåt bakterie-kulturmedel i? Eller spelar det ingen roll alls, kan man bara sätta dit den nya pumpen/filtret?

När jag bytte vatten idag och använde häverten, så tyckte jag mest att det rörde upp en del skit från gruset. Så nu kommer nästa dumma fråga: Ska man köra ned häverten riktigt i gruset och köra runt, eller ska man hålla den lite ovanför gruset? Har hört båda. Jag har ju växter i det lilla karet, och vill inte skada dem. Och sen gömmer de små malbebisarna sig på botten också och vill inte riskera att suga upp dem.

Ursäkta alla mina konstiga frågor, men infot från förra ägarna var kanske inte riktigt korrekt...
Tack igen för alla svar, och nu vet jag också vad impeller är!

P.S. Tetran dog sen, och det var den första firren som har dött för mig.
#10 - 12 september 2005 18:15
sätt det nya filter igång, kör det paralelt med det gamla 2-3 va,då skadar det inte bakterierna,utan det nya filter byggar bakt.efter att du har kört dom paralelt i 2-3 va. kan du ta bort dett gamla,eller ha kvar begga

mvh janne
#11 - 12 september 2005 18:35
OK, det prövar jag. Har nu satt i Eheimpumpen och hoppas det ska fungera bra.

Annons