Tack för alla svar! Jag har nu bytt vatten och nu verkar också pumpen fungera, men den lägger nog av snart igen.
Ja, jag har köpt akvariet begagnat. Förra ägaren har ett större akvarium nu. Jag vet att det inte är optimalt att börja med ett litet kar, men jag har lite platsbrist och pengabrist också, tyvärr. Vill gärna ha ett större när jag får råd.
Jag har köpt en Eheim Aquaball 2208 som är för 30-60 liter. Funderar på att byta till den. Men när man byter, hur är det då med de nyttiga bakterierna som sitter i filtret? Har läst nånstans här på forumet, att de är viktiga. Ska man lägga en bit av det gamla filtret med i den nya pumpen, eller ska man kanske ha nåt bakterie-kulturmedel i? Eller spelar det ingen roll alls, kan man bara sätta dit den nya pumpen/filtret?
När jag bytte vatten idag och använde häverten, så tyckte jag mest att det rörde upp en del skit från gruset. Så nu kommer nästa dumma fråga: Ska man köra ned häverten riktigt i gruset och köra runt, eller ska man hålla den lite ovanför gruset? Har hört båda. Jag har ju växter i det lilla karet, och vill inte skada dem. Och sen gömmer de små malbebisarna sig på botten också och vill inte riskera att suga upp dem.
Ursäkta alla mina konstiga frågor, men infot från förra ägarna var kanske inte riktigt korrekt...
Tack igen för alla svar, och nu vet jag också vad impeller är!
P.S. Tetran dog sen, och det var den första firren som har dött för mig.