Ett enkelt effektivt filter du kan bygga själv

#1 - 12 september 2015 09:24
[COLOR=#333333][INDENT]

Du behöver ett avloppsrör (bauhaus 39:-)

En Hydor pico, liten och passar inuti (http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=290&page=1)

Filtermatta (http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=888&page=1)

Du kan fästa den mot glaset med sugkoppar (borra hål och tryck in sugkoppar) eller med en magnet, jag valde magnet.

Ett mer eller mindre underhållsfritt filter, du suger bara av det ibland med en slang vid vattenbyte.
Tar upp pumpen ett par gånger per år och rengör.

Filtret:
" target="_blank">
[/INDENT]
[/COLOR]
#2 - 3 oktober 2015 00:29
Jaha, nu har jag kört filtret i lite mer än 1 månad och det funkar klockrent! Det rensar upp matrester ur vattnet fort och har en massiv yta för kolonisering av nyttobakterier och ger inte det minsta ljud ifrån sig, hydorpumpen är fenomenal! Jag har filtret stående fritt på botten och där står det kvar utan problem! Jag tycker det är en skitbra enkel och mobil filterlösning!

" target="_blank">
#3 - 3 oktober 2015 09:47
Bra och smart funktion :)
#4 - 3 oktober 2015 09:54
Härligt simpelt att bara slita upp ett rör och klämma dit lite filtermatta.
Varför göra saker svårare än det är? Sånt gillar jag.
Måste ge lite ytavrinning med?
Hur har du löst botten, är den också med filtermatta?
#5 - 3 oktober 2015 12:01
Ja man ska inte krångla till det, enkelt fungerar oftast bäst. Och flygrc, filtret står bara på botten och behöver ingen filtermatta i botten:)
#6 - 3 oktober 2015 15:29
åheim skrev:
Ja man ska inte krångla till det, enkelt fungerar oftast bäst. Och flygrc, filtret står bara på botten och behöver ingen filtermatta i botten:)

Aha ett bottenfilter, det var retro:D[:o]
#7 - 3 oktober 2015 16:02
Suga av den ibland. 😁
#8 - 3 oktober 2015 16:36
Imponerad av din uppfinningsrikedom! Jag kommer att sno det där till mitt nanoakvarium. :)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
#9 - 3 oktober 2015 22:23
Smart sätt att göra ett hörnfilter på.
Att man inte tänkt på den varianten tidigare..
#10 - 3 oktober 2015 23:34
Kul, enkel och bra idé, åheim. Jag gillar dina DIY-filterprojekt. Jag kanske ska ta och visa mitt enkla filtermekande någon gång (matlådor och besticklådor utan en massa fack kan bli bra med blåsvamp, buntband och en pumpskalle). Om du någon gång får för dig att lyfta upp hela röret, så misstänker jag att du skulle ha uppskattat någon form av botten på filtret, för då kommer det att välla ut "bös" i akvariet...
#11 - 19 oktober 2015 17:06
Kom på ett man ska ju skära en skåra i mattan och sätta den som på en skena och få ännu mer utrymme där bakom:p
" target="_blank">
#12 - 23 oktober 2015 18:09
Vill bara visa klarheten på vattnet och hur jämt och fint hela filtermattan fångar upp smuts:)
"" target="_blank">

#13 - 24 oktober 2015 01:06
Kul, enkel och bra idé, åheim. Jag gillar dina DIY-filterprojekt. Jag kanske ska ta och visa mitt enkla filtermekande någon gång (matlådor och besticklådor utan en massa fack kan bli bra med blåsvamp, buntband och en pumpskalle). Om du någon gång får för dig att lyfta upp hela röret, så misstänker jag att du skulle ha uppskattat någon form av botten på filtret, för då kommer det att välla ut "bös" i akvariet...
Det tycker jag absolut du ska visa upp!! När jag ska lyfta upp mitt filterrör så lämnas bara en fin liten hög av detrit som jag suger upp, tricket är att stänga av pumpen och sen lyfta upp det långsamt;) Hade jag inte redan pyntat för ett ecco ytterfilter så hade jag gjort ett likadant filter till mitt andra kar också....
#14 - 25 oktober 2015 19:18
okej..förklara hur man gör...gör ett jack i röret o..ahh..skriv gärna :)
#15 - 25 oktober 2015 20:46
okej..förklara hur man gör...gör ett jack i röret o..ahh..skriv gärna :)
Ja röret fungerar som filterbehållare och det du gör är att såga bort en bit ur röret där du klämmer fast en filtermatta, helst med en skåra i mattan, som du ser att jag gjort i videon. Sedan sätter du en pump i röret bakom matta. Sedan ställer du hela filtret på botten i ena hörnet. Du kan borra ett litet hål i röret och klämma det en sugkopp eller använda en magnet för att det inte ska tippa.
" target="_blank">

Annons