Ett eller två innerfilter ?

#1 - 19 mars 2011 20:03
Hej.
Jag har planer på att starta upp ett 200 liters akvarium och fundera på vad som är bäst..
Att ha ett innerfilter på 1000-1200 liter eller två på 500-600 liter vardera ?

Fördelen med två kan ju vara att man får ett bra blås i karet med ett innerfilter på vardera kortsida och att man kan göra rengörningen växelvis.
#2 - 19 mars 2011 20:28
eller 2 på 1000L är ännu bättre;) För även om man kan tro det så blir det inte dubbelt så strömt:)
#3 - 19 mars 2011 21:48
Själv kör jag ett på 2000l/h till ett 160 liters kar och min åsikt är nog att du inte kan få för mycket flöde ;)
Men kom ihåg att flöde och hastighet på vattnet inte är samma sak, man kan ha ett högt flöde utan att det ser ut som en total storm.
#4 - 20 mars 2011 17:51
Tackar för tipsen, kommer nog att bli två innerfilter på 1000 liter vardera..
#5 - 20 mars 2011 20:26
Nyfiken! Hur monterar ni dubbla innerfilter?! Korsdrag? I varsin ände? Jämsides åt samma håll? Och hur skapa maximalt flöde utan storm!?
#6 - 21 mars 2011 04:19
har i mitt ena en 1000 och en 800 l/h pump satte mina på samma sida då mina firrar vill ha de lite strömt. ända man kan se att vatnet rör på sig är lite på växterna och vattenytan annars ser det ut som att vattnet står still typ.
#7 - 23 mars 2011 21:08
Jag har planer på att montera ett innerfilter på vardera sida, känns som det skulle ge en bra cirkulation..
#8 - 23 mars 2011 21:15
Eller ett ytterfilter och en cirkulatationspump i andra ändan?
#9 - 23 mars 2011 21:20
Jag har tänkt använda två innerfilter som monteras på vardera kortsida..
#10 - 23 mars 2011 21:27
Kommer/kan inte att använda ytterfilter på grund av risken med att någonting gå fel...
Ett läckande ytterfilter kan komma att kosta xxx xxx kronor i reperation och det chansar jag inte på..
Försäkringsbolaget har sagt att dom inte kan gå med på detta p.g.a. dom följd kostnader det skulle innebära.
Ett läckande akvarium köper dom, men inte ett läckande ytterfilter............
#11 - 24 mars 2011 05:50
Är det vanligt med läckande ytterfilter?
#12 - 24 mars 2011 06:46
Bollibompa skrev:
Kommer/kan inte att använda ytterfilter på grund av risken med att någonting gå fel...

Ett läckande ytterfilter kan komma att kosta xxx xxx kronor i reperation och det chansar jag inte på..

Försäkringsbolaget har sagt att dom inte kan gå med på detta p.g.a. dom följd kostnader det skulle innebära.

Får jag fråga vilket försäkringsbolag du har? känns som du borde överväga att byta för skulle dom krångla över en sån sak så lär du nog i princip aldrig kunna få ut några pengar oavsett vad som hänt och det är nog den mest värdelösa försäkringen som finns ;)
#13 - 24 mars 2011 15:43
Bollibompa skrev:

Jag resonerar som du och anser att det alltid finns en förhöjd risk med att leda vattnet ut ur akvariet och "inget är starkare än den svagaste länken"! Om du vill få en snygg, säker och effektiv filtrering så rekommenderar jag att silicona in en snygg BTN filtermodul, fylld med filterkuber och en cirk.pump! Den konstelationen koster inte så väldigt mycket mer än vad två st. innerfilter kostar!
#14 - 24 mars 2011 18:48
Jag bor i ett K märkt hus som har vissa begränsningar i vad man kan och får göra.
Dom säger att dom har sett för många läckande ytterfilter och vet vad det skulle kosta i ett K märkt hus att dom har har tagit bort det i sina försäkringar.
#15 - 24 mars 2011 20:44
Bollibompa skrev:
Jag bor i ett K märkt hus som har vissa begränsningar i vad man kan och får göra.

Dom säger att dom har sett för många läckande ytterfilter och vet vad det skulle kosta i ett K märkt hus att dom har har tagit bort det i sina försäkringar.

Ok lite jobbigt att inte få styra och ställa som man vill i sitt boende.
Jag är ändå väldigt misstänksam mot försäkrigsbolag som vill detaljstyra människors liv för den dagen du råkar göra nåt dom inte godkänt och det går fel blir det inte kul, deras lista med saker du inte får göra borde kunna bli ganska lång om dom har med sånna här detaljer.
Eller var det så att du ringde och fråga dom själv? då kanske du fick det svaret för att dom inte vill du ska skaffa ytterfilter vilket då ökar risken att dom åker på en utbetalning även om det inte står nåt om detta i deras avtal ;)
#16 - 30 mars 2011 21:36
Jag ringde dom då jag vet att det finns ett antal "regler" för K-märkta hus.
Jag har idag LF men har även kollat med Trygg hansa, If och Folksam, alla utom en säger samma sak ( den som inte ville att jag hade akvarium överhuvud taget som kan vi ta i någon annan diskussition),
Ett K-märkt hus ennebär att OM det skulle hända något så är försäkringsbolaget skyldiga att återställa huset efter hur det var när det byggdes...
LF sa att om jag verkligen ville ha ett ytterfilter så kunde dom ordnar det med min premier skuller gå upp från 3 000 kr per år till ca 25 000 per år.
En vattenskada på 200 liter skulle kosta försäkringsbolaget ca 2 500 000-3 500 000 kr för att återställa till något liknande orginalet...
#17 - 31 mars 2011 03:48
Jo men jag kan ju lite förstå deras tanke, det som man kan undra är hur väl dom informerar om alla regler som är special just för dig med K-märkt hus, vet knappt om jag skulle våga bo i ett sånt hus själv med tanke på risken att dom har en specialregel som gör att när försäkringen väl behövs kanske man plötsligt står helt utan.

Annons