Ett bra ytterfilter?

#1 - 30 juli 2011 23:16
[COLOR=#333333][FONT=Tahoma]Är Aquael MiniKani 120 ett bra ytterfilter? Jag ska byta tank till ett 120 liters. Tänkte då samtidigt skaffa mig ett ytterfilter till karet. Jag skulle önska er hjälp! Kan ni här i forumet ge argument för varför jag kommer bli nöjd alternativt missnöjd med detta filter.[/FONT][/COLOR]
#2 - 31 juli 2011 06:57
Upp till 120L på detta filter. Innebär i praktiken att det är för litet om du inte ska ha väldigt låg fisklast. Det är fisklasten som ska avgöra storleken på filtret och inte akvariets storlek men det finns ändå stor risk att det blir underdimmensionerat
#3 - 11 augusti 2011 08:52
[FONT=Calibri][COLOR=#000000]
Hej alla ni kunniga och okunniga!

Jag har nu, efter inrådan från "SME H" och bekanta, inhandlat en större pump. Pumpen är av märket ”TetraTec EX1200”.Jag hade tänkt lägga denna på hyllan tills det att jag drar igång mitt akvarium på 120 eller 160 liter (har inte riktigt bestämt mig ännu).
Men nyfiken som jag är så skulle jag gärna vilja testa pumpen redan nu dvs. i mitt 60 liters kar.

Nu till min fråga. Kan man ha en för stor pumpoch är det dumt att testa en så pass stor ytterpump i mitt lilla akvarie?

Tack på förhand!
[/COLOR][/FONT]
#4 - 11 augusti 2011 11:11
jag har en tetratec 1200 ex med. du kommer nog inte kunna testa den i ett 60l kar med fisk i. kommer bli storm! bättre då att du spolar upp en spann med vatten. sätter på toaletten ( så att den kommer högre än filtret) o filtret på golvet o sen i med slangarna o sätta igång.

jag är kanonnöjd med min tetratec. har den i sovrummet. tystare än döden o filtrerar toppen!
#5 - 11 augusti 2011 12:49
hannesc skrev:
jag har en tetratec 1200 ex med. du kommer nog inte kunna testa den i ett 60l kar med fisk i. kommer bli storm![...]

Men tror du att TetraTec EX1200 är ett för stort filter för ett 120liter kar?
#6 - 11 augusti 2011 13:11
nej
#7 - 11 augusti 2011 13:19
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#000000][/COLOR][/SIZE][/FONT][COLOR=#222222][FONT="Verdana"]Bra då andasjag ut... köpte pumpen begagnad för 500, kändes då som ett bra köp... nu harjag fått det konfirmerat... :D [/FONT][/COLOR]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#000000][/COLOR][/SIZE][/FONT]
#8 - 11 augusti 2011 14:02
nej det är inte för stort. ganska lagom skulle jag säga. sen finns det ju ventiler på så du kan strypa flödet i värsta fall. ( men det hade inte jag gjort utan kört på fullt)
#9 - 11 augusti 2011 14:25
En pump med ett flöde på 1200 liter/timma till ett 120 liters kar tycker jag personligen är ganska mastigt:p.
Iofs är det inte det flödet med filtermaterial i pumpen, men du lär inte kunna plantera några växter som stannar kvar om du inte förankrar dem väl, om du nu inte stryper pumpen...
Att ha ett flöde på 10 ggr karets volym/timma är inga problem om man har lite större kar, men i mindre kar och ett sådant flöde kan man få behöva trixa med inredning, utblås osv. för att inte få världens storm i karet:).
#10 - 11 augusti 2011 20:11
Jag instämmer med hannesc och aquaman! Det kommer nog hamna på 600-800L/tim med filtermaterial och slangar och det blir perfekt och tetratec är väl inte direkt kända för att ha starka pumpar;) (en gammal räv som du ansjo vet väl att ett ytterfilter sällan ger mer än 50-70% i verkligt flöde:))
#11 - 12 augusti 2011 21:15
[COLOR=#222222][FONT=Verdana]Jag har nu testkört pumpen i badrummet och är efter denna teskörning övertygad om dess lämplighet i ett 120 liters akvarium Jag är med andra ord en glad pöjkvasker nu :D[/FONT][/COLOR][COLOR=#222222][FONT=Verdana]…Hoppas nu bara att jag kan hitta ett bra kar snart!

Har dock ytterligare en fråga till er... Vad händer om man väljer längre slangar? Originalen är på 1,5 meter och jag skulle kanske behöva 2,5 meter. Jag tänker mig att man kanske kunde skarva med längre men med mindre dimension, men jag är inte säker! Med tanke på mitt akvariets storlek (120l) och pumpens potentiella kapacitet tycker jag att det borde gå, eller?[/FONT][/COLOR]
#12 - 12 augusti 2011 21:22
Ju längre slangar ger sämre tryck. Men att skarva vet jag inte om det är en toppenlösning. Skarvar brukar ha en tendens att släppa och jag hade inte vågat chansa när det gäller vatten inomhus ;)
#13 - 12 augusti 2011 21:28
Men visst finns det många bra skarvkopplingar ute i handeln... Skulle du inte lita på dessa heller?

Exempel: http://www.vattenliv.nu/slangar-kopplingar/skarvkoppling-slang.html
#14 - 12 augusti 2011 21:47
Sätter du såna skarvar och använder slangklämmor så är det ju tillförlitligt men varför så långa slangar... det är inte att rekomendera, sliter nog väldigt hårt på pumpen!
#15 - 12 augusti 2011 23:03
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#000000][/COLOR][/SIZE][/FONT][COLOR=#222222][FONT="Verdana"]Anledningentill de långa slangarna är att jag vill gömma undan pumpen i ett skåp... Denär ju varken loiten eller dekorativ! :)[/FONT][/COLOR]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#000000][/COLOR][/SIZE][/FONT]
#16 - 13 augusti 2011 09:25
FreeBirds skrev:
[COLOR=#222222][FONT=Verdana]Anledningentill de långa slangarna är att jag vill gömma undan pumpen i ett skåp... Denär ju varken loiten eller dekorativ! :)[/FONT][/COLOR]

Då lär du nog fixa en bänk med luckor som karet kan stå på för filtret ska stå direkt under eller bredvid karet!
#17 - 13 augusti 2011 09:34
filtret måste stå lägre än karet. för de bygger på hävertprincip. så 1-2 meter långa slangar är inga problem.
#18 - 13 augusti 2011 11:04
FreeBirds skrev:
Men visst finns det många bra skarvkopplingar ute i handeln... Skulle du inte lita på dessa heller?

Exempel: http://www.vattenliv.nu/slangar-kopplingar/skarvkoppling-slang.html

Jodå. Sätter man det ordentligt och med slangklämmor så är risken liten att det släpper, men finns ändå där. Handlar det bara om att du ska få en mindre slang på eller för att använda den grövre slangen som du redan har? Behöver du inte skarva till en mindre slang så köp då en ny av den grövre istället som är hel och inte skarvad :)

Att dra ner på slangdimensionen är nog inte bra för filtert ändå. Då får de, som skrivits, kämpa för att cirkulera vattnet och dimensionerna som används finns för en anledning :)

Annons