ett bra pumphuvud..

#1 - 3 juni 2004 08:49
tja, har ett 540l kar som "drivs" av ett stort pumphuvud (ca 1800l/h) problemet är att jag tycker det låter för mycket! troligen är pumpen gammal då jag köpte akvariumet begangnat. Någon som kan ge ett tips på ett tyst pumphuvud med samma kapacitet? vad kostar de ungefär...

Mvh
#2 - 3 juni 2004 09:08
Jag tycker att Aquaclear har bra och billiga pumpar. De tillverkas av Hagen...

Har du endast ett pumphuvud nu så kanske det vore idé med två stycken denna gång...och då föreslår jag 2st Aquaclear 402 som du sätter på var sida. Aquaclear 402 pumpar 1022L/h.

http://www.hagen.com/canada/english/aquatic/product.cfm?CAT=1&SUBCAT=119&PROD_ID=01005650010101

Annars så är ju Eheims kraftpaket 2252 ett klassiskt innerfilter som används av många.

http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=590
#3 - 3 juni 2004 09:15
nej jag har ju inte bara ett pumphuvud som driver utan har två stora innerfilter också.. gömda bakakom, btn:n så ett pumphuvud tycker jag duger gott, är dessa tysta då? för det är faktiskt för mig bland det viktigaste just nu! (man blir ju tokig när man tittar på en thriller ock så hör man ööööööööööööööööööööhhhhhhhhhhhhh i bakgrunden)

Mvh
#4 - 3 juni 2004 09:36
Jag har personligen inte erfarenhet av Aquaclear 402 eller 802...men jag har erfarenhet av modellerna under dessa...och de är väldigt tystgående och driftsäkra.

Fördelen är priset och driftsäkerheten. Många intygar att dessa pumpar är tysta på zoopet.com och ciklid.se i olika ämnen.
Jag tycker att du skall ta dig tid och använd sökmotorn här för att se vad som skrivits om dessa innan du beslutar något.

Det finns kanske de som är bättre...men då får du hosta upp en helt annan summa pengar.
#5 - 3 juni 2004 11:38
802:an som jag har är tyst som musen om man monterar den rätt. Det finns en aktuell tråd om detta här på zoopet.
#6 - 3 juni 2004 12:57
här skyndas ingenting :) tack snälla för tipsen ska kolla upp det omgående..
#7 - 3 juni 2004 13:45
Jag har en aquaclear 301. "Rätt" monterad (ljudet varierar beroende på hur man vrider pumphuvudet i förhållande till sockeln) vid fullt flöde är den mycket tyst. Om jag däremot stryper flödet lite så brummar den lite mer.
#8 - 3 juni 2004 20:17
Hur monterar man den rätt då?
Menar du att man sätter ihop den rätt eller menar du hur man monterar den på rutan, för det lär väll inte spela så stor roll eller?
#9 - 3 juni 2004 20:52

Kör uteslutande med hagens powerhead när det gäller pumphuvuden och jag tror 802 an hade passat för dig den är tyst sålänge du inte.

1. Har luftenslangen kopplad då fräser det och bubblar så du omöjligt kommer att kunna såva även i rummet bredvid.

2. inte har den för nära vattenytan eftersom den har en så pass bra cirkulations förmåga får den vattenytan att skvalpa rejält vilket låter ganska mycket.

Men monterar du den en bit ner i karet så är den tysst och har en hör driftsäkerhet. I gemförelse med andra pumpar på omkring samma literantal så vi´nner oftast denna pumpen med hästlängder och den är iallfall sämst lika bra som sina konkurenter.

Annons