Ett bra pris?

#1 - 30 mars 2004 06:24
Jag har funderat på att köpa ett akvarium länge nu. Jag började med att leta en heldel på internet, jag har även köpt mig en bok som verkar innehålla bra information för nybörjare och lite mer avancerade fakta bland annat om kemiska ämnen i vattnet osv.

Nu till mitt problem, jag har blivit erbjuden att köpa ett begagnat akvarium. Det är ett 110 liters Juwel Akvarium helt komplett med tillhörande bänk, pump, doppvärmare, lysramp, grus, växter, fiskar mm. De är enligt uppgift ca 1 år gammalt, för detta vill dom ha 1100:- och jag har ingen aning om det är ett bra pris eller om jag blir lurad. Är det någon som kan tycka till om detta?

Jag ville ursprungligen ha ell lite mindre akvarium på ca 80 liter och jag är eg inte så intresserad av fiskarna som följer med men jag har fråga i en lokal djuraffär och de skulle kunna ta emot dem.

Hur ska jag göra? Förresten måste jag åka ca 10mil för att hämta det, ska jag vänta tills jag hittar ett mindre närmare eller är det ett bra pris så det är bara att slå till?
#2 - 30 mars 2004 06:39
Ett större akvarie är att rekomendera,har du ett större
blir det mer lättskött.Buffrings förmågan blir bättre,
lättare att inreda och framför allt snyggare.Jag köpte mitt
375l för 1300:-.
MVH Richard
#3 - 30 mars 2004 06:49
Jag sålde ett likadant för 1000:- så det är väl ganska ok men sen ska du köra en bit också och då blir det inte lika billigt längre. Jag håller med gigardt om att det är lättare att sköta ett större kar men har man inte plats så kan det vara lite svårt att gå på de större karen. Jag hade nog köpt ett i den storleken du har tänkt som första kar och sett om det är något som du vill fortsätta med. Du kan alltid få tillbaks pengarna om du är rädd om sakerna och sköter det ordentligt. Mitt 375 liters betalade jag 2000:- för. Då var det med alla tillbehör och en del fiskar. Kolla på www.blocket.se om det finns något där som kan vara intressant.
#4 - 31 mars 2004 08:58
Jag betalade 700kr för mitt 107liters kar som jag köpte i affären. O de va bara för själva karet.
#5 - 31 mars 2004 09:08
Ett nytt Juwel 110 liters inkl. bänk, akvarium, pump, filter, värmare, ramp samt lysrör kostar på Herkules 1450:-.
Då tillkommer visserligen kostnad för grus, växter och fiskar, men du har nå´t att jämföra med.
#6 - 31 mars 2004 09:36
Ursprungligen skickat av Maria Hagberg Partille

Ett nytt Juwel 110 liters inkl. bänk, akvarium, pump, filter, värmare, ramp samt lysrör kostar på Herkules 1450:-.

Då tillkommer visserligen kostnad för grus, växter och fiskar, men du har nå´t att jämföra med.

Det var billigt, på PWSS tar dom ju 2200:- för samma kar.
Var i sverige finns Hercules igentligen?
#7 - 31 mars 2004 10:18
Göteborg

Annons