Ett bättre Zoopet

#1 - 20 augusti 2008 14:00
Jag kan förstå att man vill tjäna pengar på att driva och underhålla ett forum, men finns det inte bättre vägar att gå än att sälja medlemsskap? Med så många medlemmar som ni har - och har potential att få - borde det inte vara några som helst problem att driva sajten enbart med hjälp av reklamintänkter. Och det borde blir ganska många kronor över...!

Idag finns 633 stycken guldmedlemmar. Dessa generar 142.425,- kronor per år. Om det är för mycket eller för lite för vad Zoopet erbjuder låter jag vara osagt, men jag driver själv forum på internet och det är inte många timmar per år som jag lägger i underhåll på det. Och det gör jag för att jag har ett eget intresse av det mina forum behandlar, inte för att jag vill tjäna pengar på det.

Det ligger ju inte direkt i tiden att låta användaren betala för en forumtjänst. I mina ögon är ett forum en allmän plats för alla medborgare som delar samma intresse. 99% av alla forum är såpass bra som de är på grund av sina medlemmar. Utan medlemmar inget forum. Ta bort guldmedlemsskapet och attrahera istället fler medlemmar som gör sajten ÄNNU bättre!

Jag tycker:
- Att ni ska släppa hela forumet och Zoopet fritt.
- Ni borde se mervärdet av fler medlemmar, så att till exempel Annonsdelen kan utnyttjas för ALLA. Det är ju trots allt för djurens skull som man sätter in en annons under t ex "Skänkes".
- Om ni ändå vill ha kvar guldmedlemsskapet, ha isåfall INGEN del av forumet öppen för allmänheten! Man blir bara sur när man inte får vara med och dela av kakan.

Detta är mina åsikter. Jag har letat efter andra akvarieforum på nätet, men anser att Zoopet är det bästa. Men jag vill inte betala för det, lika litet som jag inte betalar för något forum på nätet som jag anser vara bäst i sin genre.

Vad tycker ni andra?

/andreas
#2 - 20 augusti 2008 14:05
Det korkade börjar ju när man inte får köpa tröjor (Som dom tjänar pengar på) om man inte är goldmedlem, vilket dom förlorar på då ingen först betalar 200 kr för guldmedlem, och sen köper tröja.
En annan grej är ju att man läser artbeskrivningarna för att djuren ska få det bra, men tillslut får man ju köpa fisken utan att veta hur dom vill ha det ändå, för man måste vara guldmedlem för att få se till så fiskarna få det bra!

Om ni bryr er om djuren ska iallafall artbeskrivningar gå att läsa av alla!
#3 - 20 augusti 2008 14:13
carlsson skrev:

Jag tycker:

- Att ni ska släppa hela forumet och Zoopet fritt.

- Ni borde se mervärdet av fler medlemmar, så att till exempel Annonsdelen kan utnyttjas för ALLA. Det är ju trots allt för djurens skull som man sätter in en annons under t ex "Skänkes".

- Om ni ändå vill ha kvar guldmedlemsskapet, ha isåfall INGEN del av forumet öppen för allmänheten! Man blir bara sur när man inte får vara med och dela av kakan.

Tror du missuppfattat något. Hela forumet är fritt... Den stängda delen innehåller bara några få trådar om fototävlingen, bakgrundsbilder och förnyelse av medlemsskap... Det är främst tillgången på artbeskrivningar som medlemskapet betalar.
#4 - 20 augusti 2008 14:15
JojjeN skrev:
Det korkade börjar ju när man inte får köpa tröjor (Som dom tjänar pengar på) om man inte är goldmedlem, vilket dom förlorar på då ingen först betalar 200 kr för guldmedlem, och sen köper tröja.

En annan grej är ju att man läser artbeskrivningarna för att djuren ska få det bra, men tillslut får man ju köpa fisken utan att veta hur dom vill ha det ändå, för man måste vara guldmedlem för att få se till så fiskarna få det bra!

Om ni bryr er om djuren ska iallafall artbeskrivningar gå att läsa av alla!

Jag håller faktist med JojjeN med artbeskrivningarna :) Mvh Simon
#5 - 20 augusti 2008 14:21
Har inte riktigt koll påvad det kostar att vara Goldmedlem, men antar att det inte är några stora pengar. Men skulle man inte ha råd med 200:-/år eller vad det nu kostar så kanske man ska se över sin ekomomi? Jag själv är inte Goldmedlem än, men jag tycker att det är värt det med tanke på all info man får. Köp en bok i stället och se om du kommer billigare undan. Nä, jag tycker att Kjells och dom som hjälper honnom ska få något för det jobb dom lägger ner.

Sen är ju forumet helt fritt, det är ju bara annonser och artbeskrivningar som kostar va?
#6 - 20 augusti 2008 14:26
mcben skrev:
Har inte riktigt koll påvad det kostar att vara Goldmedlem, men antar att det inte är några stora pengar. Men skulle man inte ha råd med 200:-/år eller vad det nu kostar så kanske man ska se över sin ekomomi? Jag själv är inte Goldmedlem än, men jag tycker att det är värt det med tanke på all info man får. Köp en bok i stället och se om du kommer billigare undan. Nä, jag tycker att Kjells och dom som hjälper honnom ska få något för det jobb dom lägger ner.

Sen är ju forumet helt fritt, det är ju bara annonser och artbeskrivningar som kostar va?

... och blogg, bilder, sida, osv osv.

Så vi mindre ska inte få se till våra fiskar? Klart som fan att det är lätt för er vuxna med 30'000 kr i lön varje månad som ni kan vräka ut på vad ni vill, och tycker det är så lätt med 250 pix! För kom inte och säg att du tror att tex. jag som bara är 13 får lägga ut 250 spänn på en hemsida på internet för mina föräldrar! Speciellt inte när jag är skyldig dom 2000 pix från en dator jag köpte.

Tänk alla fiskar som blir misshandlade där ute, men dom bryr ju knappast sidägaren sig om, eftersom dessa förtappade själar inte får läsa om fiskarna så dom kan göra det bra för dom!
#7 - 20 augusti 2008 14:28
Den här frågan har varit uppe många gånger. Vad jag förstått var frågan uppe från början om det skulle vara ett Goldmedlemsskap som kostade, vilket majoriteten tyckte.
I tävlingarna för Goldmedlemmarna är det jättefina priser, de priserna måste betalas på något sätt.
Jag tycker det är jättebra som det är.
mvh Cecilia
#8 - 20 augusti 2008 14:29
miluhe skrev:
Den här frågan har varit uppe många gånger. Vad jag förstått var frågan uppe från början om det skulle vara ett Goldmedlemsskap som kostade, vilket majoriteten tyckte.

I tävlingarna för Goldmedlemmarna är det jättefina priser, de priserna måste betalas på något sätt.

Jag tycker det är jättebra som det är.

mvh Cecilia

Men det är ju förjävligt att det ska gälla artbeskrivningarna, så alla under 18 blir kallade djurplågare för dom köper fiskar som dom inte vet ett skit om, eftersom nån gobbe kräver pengar för att berätta hur man tar hand om en fisk!
#9 - 20 augusti 2008 14:31
Men du kan ju gå in och ställa frågan om fisken på forumet.
#10 - 20 augusti 2008 14:33
JojjeN skrev:
Men det är ju förjävligt att det ska gälla artbeskrivningarna, så alla under 18 blir kallade djurplågare för dom köper fiskar som dom inte vet ett skit om, eftersom nån gobbe kräver pengar för att berätta hur man tar hand om en fisk!

Märkligt argument för att Zoopets artregister skall vara fritt. Kjell Fohrman kan ju inte bli tvingad att hjälpa alla fjortisar bara för att han råkar kunna en del om akvarifiskar... Zoopet kan inte heller lastas för att ungdomar köper djur som de inte kan sköta! Säger du så i bokhandeln när de vill ha 350:- för en fakta-bok eller till akvariebutiken som vill ha 125:- för en burk mat... "Va, skall ni ha pengar för maten? Mina fiskar kommer att svälta ihjäl ju!" :-)
#11 - 20 augusti 2008 15:01
Om jag kommer ihåg rätt betalar medlemsintäkterna ny server, ny programvara och att Kjell skriver och uppdaterar en massa artbeskrivningar som är i och för sej är förbehållna goldisarna. Vissa andra förmåner är också förbehållna goldisarna såsom annonsmöjligheter och att blogga samt diverse tävlingar...
Däremot är forumet helt fritt förutom en sektion av föga betydelse.
Och i forumet bidrar du med dina inlägg - inte dina pengar.
#12 - 20 augusti 2008 15:06
Det fingerar bra som det är. Jag tycker man får god valuta för det medlemskapet kostar.
Det är inte bara art beskrivningar det gäller utan annat som tävlingar och artiklar med reseberättelser och videofilmer från utländska mässor mm.
Passar på att tacka för en utmärkt sajt och forum.
#13 - 20 augusti 2008 15:55
JojjeN skrev:

Du ska nog inte ha med djur att göra. Ska du först köpa ett djur och sen ta reda på hur den ska skötas? www.google.se är gratis och där finns det massor av info. Sen om du vill ha infon här så får du pröjsa lite. Det är väldigt få som jobbar gratis idag. Var glad för att det finns ett forum som är gratis.

Du som hade skött forum själv vet kanske då vad en server kostar och vad det kostar i underhåll och vilken tid det tar att hålla i ordning på allt?

Som sagt är jag inte goldmedlem själv, men jag klagar inte heller och kommer antagligen bli medlem för att stödja mitt intresse.

Jag lägger 2500:-/månad för mitt sportfiskeintresse och närmare 6000:-/månaden för mitt bilintresse. Så skulle du inte ha råd med 225:-/år? Du har väl studiebidrag att använda?
#14 - 20 augusti 2008 16:43
JojjeN skrev:

Goldmedlemskap är en bra julklapp/födelsedagspresent.......skriv upp på önskelistan ;)
#15 - 20 augusti 2008 16:47
mcben skrev:
Du ska nog inte ha med djur att göra. Ska du först köpa ett djur och sen ta reda på hur den ska skötas? www.google.se är gratis och där finns det massor av info. Sen om du vill ha infon här så får du pröjsa lite. Det är väldigt få som jobbar gratis idag. Var glad för att det finns ett forum som är gratis.

Du som hade skött forum själv vet kanske då vad en server kostar och vad det kostar i underhåll och vilken tid det tar att hålla i ordning på allt?

Som sagt är jag inte goldmedlem själv, men jag klagar inte heller och kommer antagligen bli medlem för att stödja mitt intresse.

Jag lägger 2500:-/månad för mitt sportfiskeintresse och närmare 6000:-/månaden för mitt bilintresse. Så skulle du inte ha råd med 225:-/år? Du har väl studiebidrag att använda?

Och ditt bilintresse och sportfiske har du råd med för du är vuxen och arbetar, har du fortfarande inte fattat att ingen normal unge skulle ha råd med det? Om man glömmer hur det är att vara barn så borde man inte skriva till ett.

Studiebidrag? Tillåt mig gapflabba, tror du jag har det när jag är 13? Jag har en månadspeng på 400 pix i månaden och tjänar ca 1000 kr i månaden på kvällsposten, så 1400 i månaden kan jag räkna med, itne mer, inte mindre. Då säger ni självklart "Köp för 200 av dom då" Men att stödja en hemsida där ni sitter och är otrevliga är ju inte så satans kul när man istället kan hänga med polarna på stan!

Och att köpa grejer till fiskarna är ju självklart, men att jag skulle utöver det lägga ännu mer för att få tillgång till en av 100 (Dock den bästa) av fisk hemsidor är ju absurt.

Och självklart läser jag om ett djur innan jag skaffar det, vad skulle jag annars göra här? Jag försöker värna om djur, för det finns väl fler än mig här i världen, och flera av dom hade säkert gjort lyckade köp om dom kunde läsa om fiskarna direkt.

Och mopsa inte upp dig och länka till google, för jag är inte 8 bast!

Och att kalla alla under 18 för fjortisar är ju bara så avslöjande som det går, då måste du vara minst 50. Alla som föddes senaste 50 åren och har hängt med vet att fjortis är en livstil som innebär att dom är fjollor som super ner sig och låter folk våldta dom typ.
#16 - 20 augusti 2008 16:57
...och hur summerar detta ihop till att Kjell Fohrman skall jobba gratis och betala driften för Zoopet ur egen ficka??? :-D
#17 - 20 augusti 2008 17:09
Känner ni hur det börjar hetta till... [:-52]

@ JojjeN. Du har väl bibliotek i närheten där du bor?
Och på internet kan du hitta en hel del info om akvaristik, brukar komplettera där ibland, ska ju inte alltid lita blint på en källa bara..
Sen att du börjar käfta lär inte hjälpa dig på nåt sätt!
Trevlig ton vinner alltid! ;)

Tycker inte det är mer än rätt att goldmedlemmar har lite förmåner.
Som sagt innan så ska ju server, priser m.m. betalas på något sätt.

Passar också på att tacka för en bra sida!
#18 - 20 augusti 2008 17:34
NIC skrev:
Känner ni hur det börjar hetta till... [:-52]

@ JojjeN. Du har väl bibliotek i närheten där du bor?

Och på internet kan du hitta en hel del info om akvaristik, brukar komplettera där ibland, ska ju inte alltid lita blint på en källa bara..

Sen att du börjar käfta lär inte hjälpa dig på nåt sätt!

Trevlig ton vinner alltid! ;)

Tycker inte det är mer än rätt att goldmedlemmar har lite förmåner.

Som sagt innan så ska ju server, priser m.m. betalas på något sätt.

Passar också på att tacka för en bra sida!

Inte direkt i närheten, men en halv mil iväg. Joggar dit ibland, men har ganska mycket akvarie böcker hemma redan.

Självklart ska inte Kjell betala själv, han gör ju ett stort jobb, men just artbeskrivningarna borde inte tillhöra gold. Jag syftar inte på att jag behöver artbeskrivningarna, men det finns alltid folk som ger upp vid första motstånd och då kanske köper fisk som inte passar dom. Hur tror ni folk med guldfisk i 10 liters får för sig att köpa just guldfisk till 10 liters?
#19 - 20 augusti 2008 17:39
Inte för att dom inte kan läsa om den på Zoopet då den tillhör dom arter som är tillåtna för alla.
#20 - 20 augusti 2008 17:53
JojjeN skrev:
Och ditt bilintresse och sportfiske har du råd med för du är vuxen och arbetar, har du fortfarande inte fattat att ingen normal unge skulle ha råd med det? Om man glömmer hur det är att vara barn så borde man inte skriva till ett.

Studiebidrag? Tillåt mig gapflabba, tror du jag har det när jag är 13?

Men att stödja en hemsida där ni sitter och är otrevliga är ju inte så satans kul när man istället kan hänga med polarna på stan!

Och att köpa grejer till fiskarna är ju självklart, men att jag skulle utöver det lägga ännu mer för att få tillgång till en av 100 (Dock den bästa) av fisk hemsidor är ju absurt.

Och mopsa inte upp dig och länka till google, för jag är inte 8 bast!

Och att kalla alla under 18 för fjortisar är ju bara så avslöjande som det går, då måste du vara minst 50. Alla som föddes senaste 50 åren och har hängt med vet att fjortis är en livstil som innebär att dom är fjollor som super ner sig och låter folk våldta dom typ.

Åhh.. Vem är det som har dålig stil??? Man får ju utslag när man läser dina inlägg och påhopp... Och om nu personen vore över 50 år, borde man skämmas då lr??? Jag är inte 50 år men för mig en fjortis ett samlingsord för en ung människa.. Har alla småungar ensamrätt på att veta betydelsen av ett ord??? Om ordet kom till när de som var 50 var unga så är det väl snarare dagen ungdomar som inte har fattat den riktiga betydelsen.

Vi vuxna kan ju lika gärna säga att du som inte vet vad det betyder att vara vuxen ska inte skriva till en.
Jag undrar vem det är som mopsar upp sig. Häng med dina polare då ist för att skriva sådana här påhopp på folk.
Jag tycker att det är tråkigt när man håller sådan här ton på ett forum och har du haft den här stilen så är det inte konstigt att du tycker att folk är otrevliga...
#21 - 20 augusti 2008 17:57
Det finns tusentals forum och sajter på planeten som är minst lika bra som Zoopet och som dessutom är gratis. De får sina intäkter genom reklam.

Ju bättre forum -> Desto fler besökare -> Desto mer intäkter på reklam.

Det finns en anledning till att BlondinBella inte behöver ta betalt för att man ska få läsa delar av hennes blogg (även om det i just det fallet inte går att jämställa innehållet, men ni förstår vad jag menar).

Jag vet inte hur mycket Kjell & Co behöver betala för driften av sajten, men idag är webhotellplats med SQL, PHP och garanterad drift *billigt*. Ta bort två nollor från 142.000,- så har man årskostnaden, och billigare går garanterat att hitta ändå.

Vad jag tycker är synd är att det finns mängder av information här som hade kunnat kompletteras och göras bättre, om alla delar var gratis. Jämför med Wikipedia, det är en öppen sajt där ALLA kan bidra med sina kunskaper. Hade det varit EN eller TVÅ personer som skrivit allt det materialet hade inte ens en promille varit klart idag.

Sen är det det också att Zoopet framställer sig inte som kommersiellt. Det kanske bara är jag, men min uppfattning om Zoopet första gången jag kom hit var att det var en fantastisk resurs AV akvariefantaster FÖR akvariefantaster!

Anledningen till att jag startade denna tråden var för att jag har en fisk som jag ville bli av med (ge bort), så jag tänkte naturligtvis att jag lägger upp en blänkare om "Fisk skänkes" på Zoopet, men det fick man ju inte! Så nu, efter att ha frågat djuraffärer och alla jag känner, fortfarande inte har hittat någon ny husse till fisken, tänkte jag försöka ändra policyn här genom att delge min åsikt. Titta på antalet annonser i Annons-sektionen. Det är ju patetiskt lite med tanke på hur många läsare forumet har! Tänk om vem som helst hade kunnat annonsera där => Hur mycket mer reklamintäkter som helst!

Ingen kan tvinga Kjell att sluta med guldmedlemsskapet, men jag har sagt varför jag tycker som jag tycker. Om han/du fortfarande vill ha låsta sektioner får du gärna motivera med något annat än att det tar tid.

Har även köpt en av Kjells böcker, som jag blev tipsad om här, så nog har han redan tjänat på mig! ;)
#22 - 20 augusti 2008 18:01
Kan du inte skänka bort den på Zoonen då??? ;)
#23 - 20 augusti 2008 18:05
Katharina skrev:
Åhh.. Vem är det som har dålig stil??? Man får ju utslag när man läser dina inlägg och påhopp... Och om nu personen vore över 50 år, borde man skämmas då lr??? Jag är inte 50 år men för mig en fjortis ett samlingsord för en ung människa.. Har alla småungar ensamrätt på att veta betydelsen av ett ord??? Om ordet kom till när de som var 50 var unga så är det väl snarare dagen ungdomar som inte har fattat den riktiga betydelsen.

Vi vuxna kan ju lika gärna säga att du som inte vet vad det betyder att vara vuxen ska inte skriva till en.

Jag undrar vem det är som mopsar upp sig. Häng med dina polare då ist för att skriva sådana här påhopp på folk.

Jag tycker att det är tråkigt när man håller sådan här ton på ett forum och har du haft den här stilen så är det inte konstigt att du tycker att folk är otrevliga...

Självklart ska man inte skämmas om man är över 50 år, men man borde inte kalla folk för sårande ord, för vet ni inte vad fjrotis tas för idag, så borde ni inte kalla någon det! Fjortisar är inte det man allra helst vill bli kallad idag, bara så ni vet!

En av mina polare spöade skiten ur en 15 åring som kallade honom fjortis, så det tas ganska hårt på det! Det är påhopp, bara det att ni inte fattar det!

Jag har inte skrivit till er vuxna "Din jävla subba har du satt på halva skåne och köpt upp resten i din 40 års kris?" det är ungefär samma grej som att kalla någon fjortis!

Och en webbplats kostar med normalakostnader 92 kr i månaden, alltså inga större summor, särskilt inte om fler än kjell är med och driver.
#24 - 20 augusti 2008 18:20
JojjeN skrev:
Det är påhopp, bara det att ni inte fattar det!

Jag har inte skrivit till er vuxna "Din jävla subba har du satt på halva skåne och köpt upp resten i din 40 års kris?" det är ungefär samma grej som att kalla någon fjortis!

Shit.. Vad du håller på... Det är inte konstigt om folk blir otrevliga mot dig... Jag orkar inte svara mer på det där...

Jag tycker att Zoopet är bra och om man vill ha tillgång till allt så får man pröjsa. Jag håller med trådskaparen om att annonsbörsen borde vara öppen för alla att lägga in iaf köp och bortskänkes annonser men nu är det reglerna så då är det reglerna.. :)
admin
Christian Alfredsson
#25 - 20 augusti 2008 18:44
Jag har köpt en dator för nästan alla pengar jag tjänat på Zoopet under förra året. Den är bärbar så jag kan jobba ännu mer ;-)

Annonsbörsen tog så mycket tid att rensa när den var fri därför tog vi just det beslutet. Vi tyckte det var för mycket tid i relation till vad vi ville lägga tiden på.
#26 - 20 augusti 2008 18:49
JojjeN skrev:
Självklart ska man inte skämmas om man är över 50 år, men man borde inte kalla folk för sårande ord, för vet ni inte vad fjrotis tas för idag, så borde ni inte kalla någon det! Fjortisar är inte det man allra helst vill bli kallad idag, bara så ni vet!

En av mina polare spöade skiten ur en 15 åring som kallade honom fjortis, så det tas ganska hårt på det! Det är påhopp, bara det att ni inte fattar det!

Och en webbplats kostar med normalakostnader 92 kr i månaden, alltså inga större summor, särskilt inte om fler än kjell är med och driver.

Nu får du ju ge dig grabben, (får man säga så...)
du kommer ingen vart såhär!![:(!]
#27 - 20 augusti 2008 18:52
herregud, 225 kr om året för en hobby som man gillar...

jojje: du tror inte dina föräldrar vill sponsra dig med din hobby? du tror att de hellre vill att du ska vara med polare som spöar skiten ur folk? har du pratat med dem om detta med zoopet? visat dem vad det är och vad du tycker om det?

jag förstår faktiskt inte varför man gnäller på att det kostar pengar. Vad är gratis i dagens samhälle? kanske stensamling i sin trädgård...
#28 - 20 augusti 2008 18:53
håller med katharina om det allra mesta och jojjen, du har säkerligen hört detta om väx upp! men ja driver det lite längre.. :du kommer att förstå det mesta lite längre fram i livet så sluta käfta emot oss.. du vinner absolut inget på detta!

ang. din tuffa kompis som "spöa skiten" ur en som kallade ngn någonting.. jag säger bara, fy tusan va omoget och fruktansvärt fånigt.. tog han illa upp? eller tog han åt sig? antagligen apropå den reaktionen..

definiera ödmjukhet för oss men framföralt förstå det du själv så kanske öven du kommer tjäna "30 000" i månan.. men tro mig.. med din inställning just nu så skulle ja aldrig anställt dig för något..

tagga ner din lilla fjortis så kanske du kan få ett år goldmedlemskap i födelsedagspresent osv. av dina päron.. (en otroligt bra ide till gåva för övrigt) :D
#29 - 20 augusti 2008 18:56
Ni fattar verkligen inte vad fjortis innebär, ni tar det som ett skämt.

Och jag är inte med några som slår ner någon, en polare behöver man inte vara med, räcker att den går i klassen, som i dethär fallet.
#30 - 20 augusti 2008 18:58
admin skrev:
Jag har köpt en dator för nästan alla pengar jag tjänat på Zoopet under förra året. Den är bärbar så jag kan jobba ännu mer ;-)

En jäkligt bra sådan också. ;)

JojjeN: 13 år och 1400kr i månaden är 450kr mer än vad jag fick. Jag fick och klarade mig på barnbidraget (950kr). Jag förstår inte vad det är som är så svårt med att spara ihop 250kr. Du måste ju ha köpt akvarium och tillbehör (om du nu har ett), lånade du de pengarna också? Hoppa över godiset en månad så kommer du att ha råd. Om man (generellt) skriver upp exakt vad man köper och för vilken summa varje dag en månad kommer man garanterat bli mörkrädd så mycket onödigt tjafs man köper. Jag tror att det gäller majoriteten av befolkningen. Varför inte börja där? Ser var dina pengar hamnar. Vad är bäst? Godis eller Goldis?

Bit ihop och försök. Kasta inte skit över en betalsida bara för att du inte har råd. Gör något åt det istället.

*edit*
Jag tror att ALLA här vet vad en fjortis är.. och du uppfyller kraven ganska bra just nu... =(
#31 - 20 augusti 2008 18:59
Och med Ibanez's prick över i:et hoppas jag att den kan ses som en punkt jojje.
#32 - 20 augusti 2008 18:59
jo vi förstår precis va det innebär och därför tar vi inte åt oss om någon kallar oss detta.. ja skulle bara skratta och gå vidare.. ja vet med mig själv att ja inte på långa vägar e en fjortis och problemen lämnar ja över te han som kalla mig det..

big deal egentligen??

óch de som är fjortisar? ÄN SEN???

nu lägger vi ner denna skiten o ägnar oss åt fisk..
#33 - 20 augusti 2008 19:04
carlsson: nu har ju syftet med din tråd försvunnit iom med ordet fjortis som spårade ur hela tråden. men som sagt, om det är en hobby så är man väl beredd på att lägga ner lite pengar på det? se det som en akvarieförening som tar betalt istället, det gör jag.. :) massa cyberakvarister som hjälper till och käbblar med en... :D

och så måånga fiskar som man som ickebetalande inte kan se är det ju inte...?
#34 - 20 augusti 2008 19:44
225:-/12=18,75 per månad.
Är man inte villig att betala 18,75 i månaden för allt man får tillgång till via denna sajten då är man väl inte speciellt intresserad av akvaristik och då bör man ej heller hålla på med det.
Djur kräver engagemang!
De som vill hålla på med akvaristik men ej vill ta del av denna sajten skall givetvis göra det men för dem är det ju inget problem att sajten kostar pengar.
#35 - 20 augusti 2008 19:48
noisy: har aldrig tänkt på vad det kostar i månaden och det var ju inte mycket.. när man sätter upp det på det sättet är ju det ännu mer skrämmande att man gnäller på vad det kostar
#36 - 20 augusti 2008 19:59
Jojjen jag är 15 år och får 600 i månaden , Och lägger ner det mesta utav mina pengar på akvariehobbyn , och när jag såg att man var tvungen att betala för att "få reda på lite mer saker en om man inte är goldis" så sparade jag ihop pengar och skippade att lägga ut pengarna på kläder och så - och det du säger om fjortis kan ha olika betydelse i olika sammanhang och i det här sammanhanget så anser jag dig som en riktig fjortis , eftersom att du inte ens fattar vad du håller på med på det här forumet när du håller på att snacka en massa skit bara - och om du inte kan rätta dig efter de regler som är här tycker jag att du kan söka reda på ett nytt forum som passar dig bättre.

Tillbaka till den "riktiga" :)frågan i tråden då ;P - Där jag tycker att det är bra med ett goldmedlemsskap, så att kjell och kompani kan tjäna en slant på deras enormt bra jobb insatser på detta forum och attman kan vara med i tävlingar ioch vinna fina priser vilket kanske inte hade varit lika fina priser eller om det varit något över huvud taget om det inte var ett golld medlemskap :D
ha de bra :D
Bilagor:
#37 - 20 augusti 2008 20:23
mazzkot skrev:
Jojjen jag är 15 år och får 600 i månaden , Och lägger ner det mesta utav mina pengar på akvariehobbyn , och när jag såg att man var tvungen att betala för att "få reda på lite mer saker en om man inte är goldis" så sparade jag ihop pengar och skippade att lägga ut pengarna på kläder och så - och det du säger om fjortis kan ha olika betydelse i olika sammanhang och i det här sammanhanget så anser jag dig som en riktig fjortis , eftersom att du inte ens fattar vad du håller på med på det här forumet när du håller på att snacka en massa skit bara - och om du inte kan rätta dig efter de regler som är här tycker jag att du kan söka reda på ett nytt forum som passar dig bättre.

Tillbaka till den "riktiga" :)frågan i tråden då ;P - Där jag tycker att det är bra med ett goldmedlemsskap, så att kjell och kompani kan tjäna en slant på deras enormt bra jobb insatser på detta forum och attman kan vara med i tävlingar ioch vinna fina priser vilket kanske inte hade varit lika fina priser eller om det varit något över huvud taget om det inte var ett golld medlemskap :D

Så ung, men ändå så klok. Tumme upp ;)
#38 - 20 augusti 2008 21:01
mazzkot skrev:

Ja, jag håller med.. Jag tycker att de håller efter och har skapat en generellt riktigt bra ton i det här forumet... Nice... Avgiften är mer en symbol... Blocket är ju faktiskt en välbesökt annonsmarknad också om man vill skänka bort fiskar... ;)
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#39 - 20 augusti 2008 21:54
Lite info:
1/ Vi är 2 st som står bakom sidan (undertecknad och Christian).
2/ Vi har aldrig påstått att sidan är ideell utan i likhet med alla andra sidor som inte drivs av ideella föreningar typ NCS, GOC etc. är vi en kommersiell hemsida.
3/ Inför starten av Zoopet la vi tillsammans ner mer än ett ett års heltidsarbete på sidan.
4/ Ambitionen var från början att dra in pengarna från företag genom att sälja bannersannonser samt möjlighet för affärerna att använda artbeskrivningarna i sin verksamhet och betala för denna service.
5/ Sidan blev en succé när det gällde antalet besökare och dagligen skrivs det ca. 500 inlägg i forumet och Zoopet besöks av mellan 5000 och 6000 besökare, ungefär lika många artbeskrivningar visas varje dag. Dvs varje år så visas ca. 2 miljoner artbeskrivningar vilket gör att hundratusentals människor årligen här inhämtar sin kunskap om sina fiskar.
6/ Sidan blev en besökssuccé, men ändå en ekonomisk flopp och trots att det är ett halvtidsjobb att sköta Zoopet så fick vi årligen själva lägga till pengar för att driva sidan.
7/ Vi var i ett läge där sidan blev så stor att vi hade för liten kapacitet så att den gick ner sig flera gånger varje dag. Vi hade dessutom tröttnat på att lägga ner så mycket jobb på den (vem vill betala för att få jobba gratis) så vi la ner minimalt med arbete på den - inga nya artrbeskrivningar gjordes, inga nya artiklar skrevs etc. etc.
8/ Vi hade då 2 val
a) strunta i Zoopet och låta sidan långsamt dö ut
b) satsa på nytt genom att lägga ner en massa jobb samt att införskaffa en egen server med rejäl kapacitet. Detta skulle finansieras genom en avgift på 225 kr. Vi lät medlemmarna rösta på de bägge alternativen och alt. b segrade. Själv röstade jag för övrigt på a)
9/ Alt b) genomfördes alltså, men det gjordes inte på så sätt att alla nu måste betala utan det mesta är fortfarande gratis - t.ex. kan alla titta på artbeskrivningarna på de vanligaste fiskarna/skaldjuren/växterna. Det var istället nymodigheterna som infördes (dvs de som aldrig hade införts om a-alternativet segrat). Alla fick också glädje av att sidan nu blev snabb (tidigare var det som att surfa i sirap) och säker genom att det är ytterst sällan som sidan går ner sig (tidigare - åtskilliga gånger varje dag). Ingen har alltså förlorat på att Goldmedlemskapet infördes - tvärtom är det istället som så att alla (även icke goldisar) har tjänat på detta.
10/ Idag är vi ca. 580-600 betalande medlemmar (att det står i 633 i statistiken beror på att vi släpar efter med att nedgradera sådana som inte betalt. Detta ger ca. 132.000 varje år, vilket när momsen är avdragen innebär ca. 106.000. Om vi inte skulle ha några utgifter för att driva sidan och skulle ta ut allt detta i ren lön så innebär det att vi 2 ihop när arbetsgivaravgift, samt skatt varit betalt skulle ha ca. 40.000 per år att dela på.
De direkta kostnaderna för att årligen driva sidan är ca. 25.000 till vinster i olika tävlingarna samt ca.. 20.000 för server, skydd, säkerhetskopior etc. etc.
Det som blir över går dock inte till lön utan till sådant som datorer, kameror, resekostnader etc. - dvs allt sådant som alla (även icke goldisar) har glädje av.
11/ Idag går Zoopet definitivt inte längre back, men samtidigt så drar Zoopet inte heller på något sätt in så mycket pengar att det kan utgöra ersättning för allt det arbete som vi lägger ner på sidan - betydligt mer än ett halvtidsarbete.
Det är självklart att detta i längden är en omöjlig situation och man kan väl säga att om vi inte inom några år hittar en lösning på detta så blir situationen omöjlig.
#40 - 20 augusti 2008 23:00
Lite info:

2/ Vi har aldrig påstått att sidan är ideell utan i likhet med alla andra sidor som inte drivs av ideella föreningar typ NCS, GOC etc. är vi en kommersiell hemsida.

3/ Inför starten av Zoopet la vi tillsammans ner mer än ett ett års heltidsarbete på sidan.

4/ Ambitionen var från början att dra in pengarna från företag genom att sälja bannersannonser samt möjlighet för affärerna att använda artbeskrivningarna i sin verksamhet och betala för denna service.

5/ Sidan blev en succé när det gällde antalet besökare och dagligen skrivs det ca. 500 inlägg i forumet och Zoopet besöks av mellan 5000 och 6000 besökare, ungefär lika många artbeskrivningar visas varje dag. Dvs varje år så visas ca. 2 miljoner artbeskrivningar vilket gör att hundratusentals människor årligen här inhämtar sin kunskap om sina fiskar.

6/ Sidan blev en besökssuccé, men ändå en ekonomisk flopp och trots att det är ett halvtidsjobb att sköta Zoopet så fick vi årligen själva lägga till pengar för att driva sidan.

7/ Vi var i ett läge där sidan blev så stor att vi hade för liten kapacitet så att den gick ner sig flera gånger varje dag. Vi hade dessutom tröttnat på att lägga ner så mycket jobb på den (vem vill betala för att få jobba gratis) så vi la ner minimalt med arbete på den - inga nya artrbeskrivningar gjordes, inga nya artiklar skrevs etc. etc.

8/ Vi hade då 2 val

b) satsa på nytt genom att lägga ner en massa jobb samt att införskaffa en egen server med rejäl kapacitet. Detta skulle finansieras genom en avgift på 225 kr. Vi lät medlemmarna rösta på de bägge alternativen och alt. b segrade. Själv röstade jag för övrigt på a)

9/ Alt b) genomfördes alltså, men det gjordes inte på så sätt att alla nu måste betala utan det mesta är fortfarande gratis - t.ex. kan alla titta på artbeskrivningarna på de vanligaste fiskarna/skaldjuren/växterna. Det var istället nymodigheterna som infördes (dvs de som aldrig hade införts om a-alternativet segrat). Alla fick också glädje av att sidan nu blev snabb (tidigare var det som att surfa i sirap) och säker genom att det är ytterst sällan som sidan går ner sig (tidigare - åtskilliga gånger varje dag). Ingen har alltså förlorat på att Goldmedlemskapet infördes - tvärtom är det istället som så att alla (även icke goldisar) har tjänat på detta.

10/ Idag är vi ca. 580-600 betalande medlemmar (att det står i 633 i statistiken beror på att vi släpar efter med att nedgradera sådana som inte betalt. Detta ger ca. 132.000 varje år, vilket när momsen är avdragen innebär ca. 106.000. Om vi inte skulle ha några utgifter för att driva sidan och skulle ta ut allt detta i ren lön så innebär det att vi 2 ihop när arbetsgivaravgift, samt skatt varit betalt skulle ha ca. 40.000 per år att dela på.

De direkta kostnaderna för att årligen driva sidan är ca. 25.000 till vinster i olika tävlingarna samt ca.. 20.000 för server, skydd, säkerhetskopior etc. etc.

Det som blir över går dock inte till lön utan till sådant som datorer, kameror, resekostnader etc. - dvs allt sådant som alla (även icke goldisar) har glädje av.

11/ Idag går Zoopet definitivt inte längre back, men samtidigt så drar Zoopet inte heller på något sätt in så mycket pengar att det kan utgöra ersättning för allt det arbete som vi lägger ner på sidan - betydligt mer än ett halvtidsarbete.

Det är självklart att detta i längden är en omöjlig situation och man kan väl säga att om vi inte inom några år hittar en lösning på detta så blir situationen omöjlig.

Svar på tal Kjell!
Står fast vid att de ynka 225:-, (elr vad det nu e) som det kostar per år att ta del av all denna informationen på zoopet, som har lärt mig i stort sett allt jag kan om akvaristik är värt varenda öre!!
QardinalE
#41 - 21 augusti 2008 00:48
noisy skrev:

Är man inte villig att betala 18,75 i månaden för allt man får tillgång till via denna sajten då är man väl inte speciellt intresserad av akvaristik och då bör man ej heller hålla på med det.

Djur kräver engagemang!

De som vill hålla på med akvaristik men ej vill ta del av denna sajten skall givetvis göra det men för dem är det ju inget problem att sajten kostar pengar.

Ett uttalande som gör mig mycket konfunderad, så i dina ögon innebär det att alla som inte är Goldmedlemmar. Är inte kapabla till att ta hand om sina akvarieinvånare mao.

Ja jag vill hålla på med fiskar, och ha tillgång till denna sajten men det blir inte som Goldmedlem iaf. Men trots det så anser jag mig både kapabel och att jag har engagemang i det jag gör.

Vill ni vara Guldmedlemmar så ok, men anklaga inte oss andra för bristande intresse och dåligt engagemang bara för att vi inte betalar. Det är ju faktiskt valfritt.
#42 - 21 augusti 2008 05:22
QardinalE skrev:
Ett uttalande som gör mig mycket konfunderad, så i dina ögon innebär det att alla som inte är Goldmedlemmar. Är inte kapabla till att ta hand om sina akvarieinvånare mao.

Ja jag vill hålla på med fiskar, och ha tillgång till denna sajten men det blir inte som Goldmedlem iaf. Men trots det så anser jag mig både kapabel och att jag har engagemang i det jag gör.

Vill ni vara Guldmedlemmar så ok, men anklaga inte oss andra för bristande intresse och dåligt engagemang bara för att vi inte betalar. Det är ju faktiskt valfritt.

Precis så menar han...inte. Vakna!
Jag betalar 130kr/månaden för en annan sida som jag tycker är väldigt intressant och lär mig mycket. Bara för det så dumförklarar jag inte folk som inte väljer att lägga sina pengar på samma sak. Det handlar om prioriteringar. Jag tror inte heller att någon här tycker att icke-betalande är inkapabla till att sköta sina fiskar, har dåligt engagemang osv, bara för att de inte vill bli goldmedlemmar.
Gabbi är inte medlem på zoopet och hon lider inte av dåligt engagemang det minsta, hon kan även sköta sin fiskar. Bättre än vad jag kan.
#43 - 21 augusti 2008 05:26
"Är man inte villig att betala 18,75 i månaden för allt man får tillgång till via denna sajten då är man väl inte speciellt intresserad av akvaristik och då bör man ej heller hålla på med det."

Lät det inte så?

Men iallafall hade jag gärna betalat 18 kr i månaden med SMS eller liknande, men att få en räkning hem på 250 kr på en gång och sen kanske inte ens stanna på sidan året ut känns onödigt, men kommer man sedan unna köpa en månad i taget för 30 kr kanske, så är jag på, även om det blir dyrare.
#44 - 21 augusti 2008 06:12
[quote=JojjeN;1181389
Men iallafall hade jag gärna betalat 18 kr i månaden med SMS eller liknande, men att få en räkning hem på 250 kr på en gång och sen kanske inte ens stanna på sidan året ut känns onödigt, men kommer man sedan unna köpa en månad i taget för 30 kr kanske, så är jag på, även om det blir dyrare.[/quote]
Så länge det inte finns något bra och billigt sätt att ta SMS-betalt så får vi leva med att betala årsvis. För de flesta är det inga problem eftersom de vet med sig att akvariehobbyn inte är en övergående fluga. Om du efter ytterligare ett år fortfarande håller akvariefiskar så kan du överväga att bli Goldmedlem. Fram till dess är det fritt fram för dig att utnyttja alla Zoopets gratistjänster.
#45 - 21 augusti 2008 06:13
JojjeN skrev:
"Är man inte villig att betala 18,75 i månaden för allt man får tillgång till via denna sajten då är man väl inte speciellt intresserad av akvaristik och då bör man ej heller hålla på med det."

Lät det inte så?

Men iallafall hade jag gärna betalat 18 kr i månaden med SMS eller liknande, men att få en räkning hem på 250 kr på en gång och sen kanske inte ens stanna på sidan året ut känns onödigt, men kommer man sedan unna köpa en månad i taget för 30 kr kanske, så är jag på, även om det blir dyrare.

Så länge det inte finns något bra och billigt sätt att ta SMS-betalt så får vi leva med att betala årsvis. För de flesta är det inga problem eftersom de vet med sig att akvariehobbyn inte är en övergående fluga. Om du efter ytterligare ett år fortfarande håller akvariefiskar så kan du överväga att bli Goldmedlem. Fram till dess är det fritt fram för dig att utnyttja alla Zoopets gratistjänster.
#46 - 21 augusti 2008 06:47
Egentligen skulle man kunna säga att det är tack vare guldmedlemmar som Zoopet existerar då, Kjell.
Man skulle då kunna dra detta vidare och säga att om Zoopet läggs ner så är det pga att så få blev guldmedlemmar och därigenom genererar Zoopet för lite pengar och Kjell Co förlorar motivationen.
Man skulle då kunna säga att det skulle gynna oss guldmedlemmar att "frysa ut" folk som inte är guldmedlemmar. Att inte svara på deras frågor osv. Eller att vi som är guldmedlemmar skulle ha ett eget forum så kan ju alla andra gissa sig fram till svar på frågor.

Om folk beteer sig som JojjeN så skulle jag lugnt rösta för ovanstående men eftersom Zoopet faktiskt drivs lite ideelt och det finns ett genuint djurintresse bland besökarna så vill ju alla försöka hjälpa till och på sikt skulle det ju inte locka lika många besökare om man inte ens kunde få svar på sina frågor.

Nä.. Jag tycker att det är bra som det är och uppmanar alla att bli medlemmar så att Kjell Co får lite stålar och inte tröttnar... Framförallt tröttnar de väl om folk gnäller!!! ;)
#47 - 21 augusti 2008 07:19
efter att ha läst igenom tråden, så tycker jag mig märka att den största irritationen
på diverse folk, är att de inte gratis har tillgång till vissa delar av artregistret.

rätta mig gärna om jag har fel, men det är väl som så, att de öppna delarna av
registret är de mer vanliga arterna, de mer "lätta" arterna, de mer billigare arterna.
(undantag finnes....)

vilket i sin tur ger att de fiskarna/växterna/skaldjuren är klart mer lämpliga som nybörjare.

exempel
är det som så att man faktiskt har råd att pynta 3-800:-/st för Altum scalarer, normalt köper man flera st om man är seriös, kanske en utgift där på 1500-5000:-, samt ett kar som matchar den fisken, dvs X-antal 1000 tals kronor, + kanske en pump eller två för 1-3000:-, plus annat krafs som grus, växter, rötter, etc etc.

anser man då att man inte har råd med 225:- för ett medlemskap.....så undrar jag om
prioreteringarna ligger helt rätt....

jag ser det som så, gällande artregistret iaf, att det är mer än tillräckligt för en nybörjare, har man väl passerat nybörjarstadiet, och känner att detta är en hobby som man vill satsa på, utveckla till mer avancerade arter, fler kar, större kar, etc etc, så har man 225:-.
#48 - 21 augusti 2008 07:24
Kensa skrev:

rätta mig gärna om jag har fel, men det är väl som så, att de öppna delarna av registret är de mer vanliga arterna, de mer "lätta" arterna, de mer billigare arterna.

(undantag finnes....)

vilket i sin tur ger att de fiskarna/växterna/skaldjuren är klart mer lämpliga som nybörjare.

exempel

är det som så att man faktiskt har råd att pynta 3-800:-/st för Altum scalarer, normalt köper man flera st om man är seriös, kanske en utgift där på 1500-5000:-, samt ett kar som matchar den fisken, dvs X-antal 1000 tals kronor, + kanske en pump eller två för 1-3000:-, plus annat krafs som grus, växter, rötter, etc etc.

anser man då att man inte har råd med 225:- för ett medlemskap.....så undrar jag om prioreteringarna ligger helt rätt....

jag ser det som så, gällande artregistret iaf, att det är mer än tillräckligt för en nybörjare, har man väl passerat nybörjarstadiet, och känner att detta är en hobby som man vill satsa på, utveckla till mer avancerade arter, fler kar, större kar, etc etc, så har man 225:-.

:D:D:D Jag håller med till fullo... Du är en klok man... ;)
#49 - 21 augusti 2008 07:49
slälv tillhör jag den där äckliga typen som tjänar 5-600,000 om året.
dvs jag har en bra inkomst, jag har med andra ord inga problem att
pynta 225:-.

samtidigt så såg jag faktiskt inget som helst behov av att bli guldis när jag
började med fisk, efter många års uppehåll, en ganska enkel analys av mitt
behov när jag startade upp, var att jag behöver den första tiden 2 saker.

1) Lära mig grundregler
2) Tid att utveckla mig själv.

De öppna delarna av zoopet ger mig mer än vad jag behöver för att lösa
den första punkten.

Efter 9-10 månader som vanlig medlem, så hade jag löst nummer 2 på listan.

Då visste jag att detta är en hobby som jag vill satsa på, långsiktigt, och därmed
så fanns det kanske ett behov av att bli guldis.

Efter 1 år som guldis, så kan jag nog säga att i mitt fall var det ur ett tekniskt
perpsektiv, helt bortkastade pengar. Dvs de arter jag fick tillgång till, är för mig
nästan alltid av icke intresse. Det är ju faktiskt som så, att väääääldigt många av de arter som finns inom guldsektionen, är varianter på den fisken som finns i den öppna delen, exempelvis scalarer, i den öppna delen finns den vanliga + altum, guldsektionen innehåller red backs + spetsnos. skötsel och annat är i princip den samma på alla.
Det som skiljer är storleken på kar, samt bilder.

Nu kommer jag trots allt förnya mitt meldemskap. Mest för att jag tycker det är roligt att titta på bilder, och kunna posta ett och annat på annonsbörsen.

jag tycker det är intressant att det är i princip bara unga människor i skolåldern
som klagar. det är ett vanligt fenomen idag. dagens unga har väldigt ofta en ganska trist inställning till pengar och tillgång på saker, pengar skall de ha, men allt skall vara gratis........ alla andra som har jobbat hårt och skapat sig en viss standard är puckade som inte fattar.....tålamod är något väldigt många unga saknar.

vad vet jag, de kanske inte kan stava till det, inlärningskurvan i dagens skola är inte på den nivå den borde vara.
#50 - 21 augusti 2008 07:56
Jag skulle snarare säga det som att vi tänker efter vad vi satsar pengarna på, snarare än "Aja, jag köper ändå så mycket dyrt, så jag kan ju kasta ut 250 kr ändå" Många 250 kr blir en hel del tusenlappar.
#51 - 21 augusti 2008 07:57
Katharina skrev:
Man skulle då kunna säga att det skulle gynna oss guldmedlemmar att "frysa ut" folk som inte är guldmedlemmar. Att inte svara på deras frågor osv. Eller att vi som är guldmedlemmar skulle ha ett eget forum så kan ju alla andra gissa sig fram till svar på frågor.

Fast då blir det ju knappast några nya guldmedlemmar, man chansar ju knappast och betalar guldmedlemsavgift för att få hänga med sura, snåla människor som endast svarar en utvald skara va? :p Tvärtom, blir man trevligt bemött även som icke guldmedlem så är ju chansen stor att man förr eller senare väljer att sponsra sidan med medlemsskap bara för att man tycker det är så trevligt här. :)
#52 - 21 augusti 2008 08:09
Till att börja med vill jag nämna att jag är mycket nöjd med zoopet och de tjänster som erbjuds. Att nu vissa tjänster kostar är det inget konstigt med, inget är gratis. Det där med anonser kan jag inte ta ställning till då jag bor utanför verksamhetsområdet. Jag har med ljus och lykta sökt efter en motsvarande site i Finland men inte hittat någon som ens kommer i närheten av denna då det gäller information och aktivitet så jag betalar med glädje den symboliska medlemsavgiften.

Jag är också vuxen och förtjänar en massa mer stålar än en "fjortis". Det är bara den nackdelen att då man blir vuxen ökar också utgifterna i takt med inkomsterna. Du Jojje har kanske ingen aning om bostadslån, försäkringar, el- och vattenkostnader etc.

Det finns saker man inte kan köpa på en gång (gäller även vuxna) utan man måste spara ett tag först. Så ett gott råd, lägg undan 18,75 kr i månaden i ett års tid. Har du fortfarande intresset kvar efter ett år så kan du teckna ett goldmedlemskap. Det går fortare om du lägger undan mer i månaden.
Kjell Fohrman
Administrator
#53 - 21 augusti 2008 08:48

Nu är det faktiskt 225 kr eller om man räknar om det. Det ideala vore att det hade funnits ett bra system som hade funkat med småbetalningar. Det finns visserligen sådana system men de innebär antingen en hög fast avgift eller en mycket hög procentavgift så att det mesta av pengarna hade gått till företaget som administerar betalningen istället för till Zoopet.
Tänk om vi hade kunnat ta betalt 10 öre per visad artbeskrivning, 20 kr per annons (som blocket), 10 kr per visad artikel etc. etc. - i så fall hade Zoopet varit en lysande affär.
Det är faktiskt min förhoppning att det en dag kommer ett sådant system för då hade vi verkligen fått betalt för allt arbete vi har lagt och nu lägger på Zoopet.

Egentligen skulle man kunna säga att det är tack vare guldmedlemmar som Zoopet existerar då, Kjell

Sannolikt - ja

Väl hårddraget, men jag antar att det är lite menat som ett skämt. Som sagt - alla har nytta av att vara trevliga mot varandra och svara på frågorna som ställs i forumet.

rätta mig gärna om jag har fel, men det är väl som så, att de öppna delarna av

registret är de mer vanliga arterna, de mer "lätta" arterna, de mer billigare arterna. (undantag finnes....)

vilket i sin tur ger att de fiskarna/växterna/skaldjuren är klart mer lämpliga som nybörjare

Helt korrekt - ambitionen är att alla "vanliga" arter skall vara öppna för alla.

Efter 1 år som guldis, så kan jag nog säga att i mitt fall var det ur ett tekniskt perpsektiv, helt bortkastade pengar. Dvs de arter jag fick tillgång till, är för mig nästan alltid av icke intresse. Det är ju faktiskt som så, att väääääldigt många av de arter som finns inom guldsektionen, är varianter på den fisken som finns i den öppna delen, exempelvis scalarer, i den öppna delen finns den vanliga + altum, guldsektionen innehåller red backs + spetsnos. skötsel och annat är i princip den samma på alla.

Det som skiljer är storleken på kar, samt bilder.

Nja inte helt korrekt - kolla listan med de senaste 100 arterna så är det väl bara högst 10 st som är varianter och det är väl inte direkt "väldigt många".
Vill gärna också slå ett slag för Zoopets stora fotoregister (som bara kan ses av goldisar) där det nu snart ligger 10.000 foton.
En annan populär goldfunktion är bloggarna.
Självklart är det dock som så att alla har olika syften med sitt medlemskap och därmed så utnyttjar man också de olika goldfunktionerna utifrån sina behov.

När vi införde goldmedlemskapet fanns det många som blev sura och menade att detta skulle innebära slutet för Zoopet och att folk nu skulle söka sig till andra akvaristiska hemsidor.
Vad blev då resultatet - jo precis tvärtom. Zoopet växte rejält och vår enda "konkurrent" (Akvarieguiden.nu) har stagnerat totalt och idag så skrivs det faktiskt bara något enstaka inlägg varje dag på den sidan (mot 500-600 på Zoopet). Detta trots att det faktiskt är en alldeles utmärkt akvariehemsida som förtjänar mer uppmärksamhet än vad den får idag.
#54 - 21 augusti 2008 08:57
Jag är Goldmedlem av den enkla anledningen att jag vill stödja hemsidan och hobbyn. Samma anledning som gör att jag är med i ett antal akvarieföreningar,
att jag sedan har haft stor nytta av mitt goldmedlemsskap är bara en bonus. Trevliga nya bekantskaper, trevliga utflykter och inte minst alla fina priser som jag har kammat hem.
Till JojjeN vill jag bara säga att det finns betydligt dyrare fritidsintressen om man inte bara vill "hänga" på stan med kompisar. Om du börjar med någon sport kostar det betydligt mer än 225:-/år. Likadant med många andra aktiviteter.
#55 - 21 augusti 2008 09:01
Nja inte helt korrekt - kolla listan med de senaste 100 arterna så är det väl bara högst 10 st som är varianter och det är väl inte direkt "väldigt många".

Snabb koll, visar att Kjell har rätt, det är enbart i min begränsade värld det stämmer, exempelvis inom scalarer och några få arter till (typ Discus).
QardinalE
#56 - 21 augusti 2008 09:14
Precis så menar han...inte. Vakna!

Gabbi är inte medlem på zoopet och hon lider inte av dåligt engagemang det minsta, hon kan även sköta sin fiskar. Bättre än vad jag kan.

Nehe det kanske han inte menade då, säger du. Men det var iaf så jag tolkar det inlägget när jag läser det, rakt upp & ner så är det den känslan jag får.

Jag vet inte hur du tolkar följande stycke i hans inlägg:

Ursprungligen postat av noisy

Djur kräver engagemang!
I mina ögon ger det stycket, precis den tolkningen jag skrev i mitt förra inlägg. Det vore intressant att få veta hur du tolkar det stycket.

Jag anser att det är upp till var & en att välja Goldmedlemskap eller inte, fast å andra sidan kräver jag inte tillgång till mer än vad jag har som icke Gold.
#57 - 21 augusti 2008 10:22
Jag erkänner att jag inte läst hela tråden men jag kommer med en åsikt ändå.

Det skrevs om att det de som inte är guldisar inte får tillgång till hur vissa fiskar ska skötas osv. För det första är det inte Zoopets ansvar, för det andra så ÄR det zooaffärens ansvar. De är SKYLDIGA att lämna ut information om de fiskar man köper (dock efter köpet är genomfört, men jag tror inte så många affärer skulle neka denna info innan köp om man nu frågade).

Vidare så är det väl så att det i dagsläget finns precis lika mycket info för icke guldisar som det fanns innan detta infördes (eller missminner jag mig nu? är det något som var fritt förut som nu ingår i guld? kan inte vara mycket isf.)
#58 - 21 augusti 2008 10:29
QardinalE skrev:
I mina ögon ger det stycket, precis den tolkningen jag skrev i mitt förra inlägg. Det vore intressant att få veta hur du tolkar det stycket.

Jag tolkar det som att om man tillräckligt intresserad av zoopets betaltjänster så är 18,50kr/mån ingenting. Tycker man det är mycket så kanske inte tjänsterna är något för mig Sen är det väl så att om summan 225 kr är mycket för akvarielitteratur.. är allt inom hobbyn dyrt.
Se bara på boken Aqualog Tropheus.. 900kr. Folk köper den ändå.
Kjell Fohrman
Administrator
#59 - 21 augusti 2008 10:31
QardinalE skrev:
Jag anser att det är upp till var & en att välja Goldmedlemskap eller inte, fast å andra sidan kräver jag inte tillgång till mer än vad jag har som icke Gold.

Tycker jag också är en vettig inställning.
Alla har ett fritt val mellan om man har nytta av alla goldfunktionerna eller inte - ingen tvingas bli medlem.
Kjell Fohrman
Administrator
#60 - 21 augusti 2008 10:40
heeke skrev:
Vidare så är det väl så att det i dagsläget finns precis lika mycket info för icke guldisar som det fanns innan detta infördes (eller missminner jag mig nu? är det något som var fritt förut som nu ingår i guld? kan inte vara mycket isf.)

Inte precis lika mycket - det som försämrades var
a) det var inte längre gratis att annonsera
b) en del artbeskrivningar uppgraderades till goldartbeskrivningar - dessa var i huvudsak de "variant-artbeskrivningar" som Kensa skriver om ovan.

å andra sidan så har även icke goldisar haft mycket nytta av de förbättringar som tillkommit sedan goldmedlemskapet infördes som
a) oerhört mycket bättre teknisk prestanda
b) en del nya artbeskrivningar - t.ex. ett gäng med artbeskrivningar på räkor och kräftor
c) massor av nya artiklar från t.ex. mässor och utsställningar runt om i världen
etc. etc.

Så i korta drag - Alla har tjänat på att vi införde goldmedlemskap så det finns helt enkelt ingen som helst anledning att klaga
#61 - 21 augusti 2008 10:44
Precis som Robin skrev så handlar det om prioritering.
De som gillar spel tillexempel WOW lägger betydligt mer i månaden.
De som gillar kläder märkeskläder är dyrt
De som gillar sport bensin utrustning mm
Jag anser inte 225:- per år vara dyrt tvärtom billigt.

För att förtydliga mig eftersom vissa inte tycks fatta eller ens orkade läsa, eftersom det stycket utelämnades när jag blev citerad, så är det ju så att det finns personer som väljer att inte vara medlem eller ens att läsa denna sajten.
Till det kan det ju finnas olika orsaker tillexempel att personen i fråga är så kunnig och egagerad att den anser sig veta tillräckligt och/eller att den inhämtar mer kunskap från annan källa.
Men om det är kostnaden 225:-(utslaget 18,75/mån) I sig som är problemet så prioriterar man inte akvaristiken speciellt högt och då tror i alla fall inte jag att man har det intresse och engagemang som krävs för att ta hand om djur.

Om man inte är villig att betala 225:- för att ta del av all den kunskap och den sociala gemenskap som den här sajten erbjuder och för sajtens fortlevnad så bör man kanske vänta med att bli medlem tills man förstår att värdesätta den.
#62 - 21 augusti 2008 10:55
allt man kan säga är suck och åter igen suck det låter som att alla goldmedlemar är som nån sorts akvariegudar har bara ensak att säga vill ni inte betala gör inte det då å sluta tjöta. internet börjar inte här å slutar inte här heller en bra sida är www.google.se se nu behöver ni bara trycka på länken å skriva vad ni söker
kanske e jobbigt det med ??
#63 - 21 augusti 2008 11:04
Instämmer. Sluta klaga och gå någon annanstans om det inte passar. Svårare är det inte
QardinalE
#64 - 21 augusti 2008 11:09
noisy skrev:

För att förtydliga mig eftersom vissa inte tycks fatta eller ens orkade läsa, eftersom det stycket utelämnades när jag blev citerad, så är det ju så att det finns personer som väljer att inte vara medlem eller ens att läsa denna sajten.

Till det kan det ju finnas olika orsaker tillexempel att personen i fråga är så kunnig och egagerad att den anser sig veta tillräckligt och/eller att den inhämtar mer kunskap från annan källa.

Men om det är kostnaden 225:-(utslaget 18,75/mån) I sig som är problemet så prioriterar man inte akvaristiken speciellt högt och då tror i alla fall inte jag att man har det intresse och engagemang som krävs för att ta hand om djur.

Om man inte är villig att betala 225:- för att ta del av all den kunskap och den sociala gemenskap som den här sajten erbjuder och för sajtens fortlevnad så bör man kanske vänta med att bli medlem tills man förstår att värdesätta den.

Det utlämnade stycket var med i det första inlägget, sedan bad jag Robin Hedström att förtydliga sin syn på det citerade stycket i det andra inlägget därav var inte hela ditt inlägg citerat igen.

Sen är det just det som du skriver, jag är inte villig att betala 225 Kr i detta sammanhanget, men som jag redan skrivit jag begär heller inte mer än det jag har på Zoopet. Sedan vet jag inte om jag anser 225 Kr vara varken dyrt eller billigt, utan mitt ställningstagande till denna siten är att jag blir inte betalande medlem. Om det nu någon gång skulle bli obligatorisk Goldmedlemskap eller allt för mycket tjafs på oss ickebetalande, så blir det väl till att logga ut och kasta lösenordet i dokumentförstöraren för att sedan gå oftare till Biblioteket än vad jag gör nu. Det är den prioriteringen som jag har gjort.
#65 - 21 augusti 2008 12:30
Då var det Carlsson här igen.

(Jag var tvungen att skapa ett nytt konto eftersom mitt gamla har blivit spärrat, jag får inte längre göra några inlägg. Har inte fått reda på varför, och Kjell dementerar att han har gjort det. Otroligt fult gjort är det iallafall, oavsett vem som gjort det.)

Hur som helst, några konstruktiva tankar:
- Jag tycker också att Kjell och Christian gör ett superbra jobb med sajten, och självklart ska man inte gå back. Men faktum kvarstår ändå att man skapar ett forum/förening för att det är någon man tycker är kul, och man vill hitta likasinnade.
- Varför inte göra Goldmedlemskapet till något frivilligt? Som det verkar på de flesta som har uttalat sig i frågan så blir man Goldmedlem för att man vill stödja Zoopet, inte för att man behöver en av de specifika Gold-tjänsterna.
- Christian och Kjell, ni verkar ha behov att kontrollera hela forumet - Varför inte skaffa fler administratörer som har hand om olika avdelningar? Det finns otroligt många kompetenta medlemmar och jag är säker på att många av dom gärna skulle lätta bördan från era axlar. Släpp sargen helt enkelt, ni är redan placerade i Akvaristernas Hall of Fame!
- Katharina, du skriver att jag ska skänka bort fisken på Zoonen. Nu vet jag inte vad Zoonen är, men jag gjorde inlägg i nåt av allmänforumen tidigare, men en stund efter var inlägget borta. Dvs, jag har redan försökt.

Nej, ingen tvingar mig att betala 225,- för att jag ska komma åt annonssektionen. Och jag tycker forumet är fantastiskt bra i sin helhet, jag har fått mycket hjälp här. Jag kan till och med tänka mig att betala för att forumet ska må bra. Men jag vill inte TVINGAS till att betala bara för att komma åt något som jag tycker är självklart, nämligen annonssektionen. (Christian, vad var det ni behövde rensa?)

Ta bort Gold-restriktionerna och släpp tyglarna lösa. Det kommer bli ÄNNU fler bloggar, ÄNNU fler foton och en ÄNNU bättre sajt!!

Det tror jag iallafall. :)
#66 - 21 augusti 2008 12:46
temp skrev:
Varför inte göra Goldmedlemskapet till något frivilligt? Som det verkar på de flesta som har uttalat sig i frågan så blir man Goldmedlem för att man vill stödja Zoopet, inte för att man behöver en av de specifika Gold-tjänsterna.

Tror nog det är många med mig som blivit goldmedlemmar för att man både är nyfiken på foton, artbeskrivningar mm, och tycker Zoopet är en bra sida som man vill stödja. Vissa verkar ju tycka det är mycket att betala 225:-/år, då kan de väl få något lite extra om de ändå väljer att lägga ut de pengarna.

Jag tycker också det kan finnas nackdelar med att inte ha alla artbeskrivningar öppna för alla, men efter att ha läst ungefär samma förklaring tidigare som Kjell skrev i denna tråden förstår jag verkligen att pengarna måste dras in på något sätt, och då tycker jag detta är en bra lösning för att locka folk att bli goldisar. Ärligt talat tror jag inte lika många skulle blivit det om allt var gratis, många skulle säkert tänkt att de skulle bli det, men kanske inte den här månaden, för då ska vi ju ut och resa, och nästa ska köket byggas om, osv, osv. Finns något att få gratis tar man för sig, inget ont med det, jag är likadan själv.

temp skrev:

Katharina, du skriver att jag ska skänka bort fisken på Zoonen. Nu vet jag inte vad Zoonen är, men jag gjorde inlägg i nåt av allmänforumen tidigare, men en stund efter var inlägget borta. Dvs, jag har redan försökt.

www.zoonen.com

Ditt inlägg togs nog bort eftersom man inte får annonsera i forumet.
#67 - 21 augusti 2008 13:12
Hej QardinalE.
Det var inte dig jag syftade på.

Det står ju var och en fritt att hushålla med sina pengar men är man inte villig att lägga 225:- på denna sajten så kan man ju inte vara speciellt intresserad av att ta del av hela innehållet och då finns det ju ingen anledning att klaga.
Så ni som klagar på kostnaden nöj er med det ni får.

Däremot tycker jag att det vore intresant om det fanns ett intresse från ägarna att utveckla sajten vidare.
Tillexempel.
1.Att skapa en förslagslåda där man kunde komma med ideer mm.
2.Att bilda en styrelse dit medlemmarna fick rösta fram ledamöterna.
3.Att som Carlsson skrev delegera arbetet
m.m. m.m.
#68 - 21 augusti 2008 13:20
temp skrev:

Nej, ingen tvingar mig att betala 225,- för att jag ska komma åt annonssektionen. Och jag tycker forumet är fantastiskt bra i sin helhet, jag har fått mycket hjälp här. Jag kan till och med tänka mig att betala för att forumet ska må bra. Men jag vill inte TVINGAS till att betala bara för att komma åt något som jag tycker är självklart, nämligen annonssektionen. (Christian, vad var det ni behövde rensa?)

Ta bort Gold-restriktionerna och släpp tyglarna lösa. Det kommer bli ÄNNU fler bloggar, ÄNNU fler foton och en ÄNNU bättre sajt!!

Hur i hela fridens namn kan man tycka att det är självklart att en annonssektion skall vara gratis? För att jämföra, tycker du tex att blocket.se är bovar som tar betalt? Eller att det är konstigt att det kostar att sätta in en annons i morgontidningen? Ingen tvingar dig att annonsera här.

För som det sagts massor av gånger innan, det kostar att driva en sån här sajt. Både i tid och reda pengar för servrar mm.

Själv är jag goldmedlem för att jag tycker att det är värt att stödja detta forum som gjort mycket för att sprida akvariehobbyn i Sverige. Jag har aldrig utnyttjat någon gold-förmån annat än lagt upp någon enstaka bild i forumet.
#69 - 21 augusti 2008 13:21
egentligen borde kanske kosta ännu mer.....
#70 - 21 augusti 2008 13:38
Nitra98 skrev:
Fast då blir det ju knappast några nya guldmedlemmar, man chansar ju knappast och betalar guldmedlemsavgift för att få hänga med sura, snåla människor som endast svarar en utvald skara va? :p Tvärtom, blir man trevligt bemött även som icke guldmedlem så är ju chansen stor att man förr eller senare väljer att sponsra sidan med medlemsskap bara för att man tycker det är så trevligt här. :)

Ehh.. Läste du hela inlägget lr??? Jag klipper ut ett stycke... ;)

Katharina skrev:

Om folk beteer sig som JojjeN så skulle jag lugnt rösta för ovanstående men eftersom Zoopet faktiskt drivs lite ideelt och det finns ett genuint djurintresse bland besökarna så vill ju alla försöka hjälpa till och på sikt skulle det ju inte locka lika många besökare om man inte ens kunde få svar på sina frågor.;)
#71 - 21 augusti 2008 13:40
noisy skrev:

Jag prioriterar djur högt jo, men varför kan jag inte ta hand om ett djur för att jag köper grejer till det för 225 kr istället för att ge hemsidan 225 kr så jag kan blogga och läsa om arter jag inte ens har?
#72 - 21 augusti 2008 13:44
För som det sagts massor av gånger innan, det kostar att driva en sån här sajt. Både i tid och reda pengar för servrar mm.

Varför kostar inte sajter som Flashback, MacWorld, IDG, etc några pengar då? Jo, för de tjänar pengar på annat sätt, t ex reklam. Och det tycker jag är smart eftersom de då får fler medlemmar, vilket i förlängningen genererar mer reklam osv osv.

Som jag skrev tidigare har jag själv ett antal forum i drift och det har jag eftersom jag är intresserad. Visst tar det tid, men det är kul också. Dessutom tjänar jag pengar på det i förlängningen eftersom jag kan göra gratisreklam för det jag tjänar pengar på i min firma. Precis som Kjell, t ex.

Det känns uppenbart att den här tråden inte kommer leda någonvart. Jag tycker det är synd, för det hade kunnat bli bättre. Ibland finns det fler än en lösning på ett och samma problem, glöm aldrig det!
Kjell Fohrman
Administrator
#73 - 21 augusti 2008 13:47
temp skrev:

(Jag var tvungen att skapa ett nytt konto eftersom mitt gamla har blivit spärrat, jag får inte längre göra några inlägg. Har inte fått reda på varför, och Kjell dementerar att han har gjort det. Otroligt fult gjort är det iallafall, oavsett vem som gjort det.)

Bara för att påpeka det - du ljuger om att du har blivit avstängd. Ingen har stängt av dig.
Självklart kan vi stänga av folk och gör det ibland också. Men då innebär det också att du inte kan skriva pm vilket du har gjort och där också framfört lögner.

För övrigt så upprepar jag bara vad jag skrev ovan
Så i korta drag - Alla har tjänat på att vi införde goldmedlemskap så det finns helt enkelt ingen som helst anledning att klaga
#74 - 21 augusti 2008 13:48
temp skrev:

Hur som helst, några konstruktiva tankar:

- Jag tycker också att Kjell och Christian gör ett superbra jobb med sajten, och självklart ska man inte gå back. Men faktum kvarstår ändå att man skapar ett forum/förening för att det är någon man tycker är kul, och man vill hitta likasinnade.

- Varför inte göra Goldmedlemskapet till något frivilligt? Som det verkar på de flesta som har uttalat sig i frågan så blir man Goldmedlem för att man vill stödja Zoopet, inte för att man behöver en av de specifika Gold-tjänsterna.

- Christian och Kjell, ni verkar ha behov att kontrollera hela forumet - Varför inte skaffa fler administratörer som har hand om olika avdelningar? Det finns otroligt många kompetenta medlemmar och jag är säker på att många av dom gärna skulle lätta bördan från era axlar. Släpp sargen helt enkelt, ni är redan placerade i Akvaristernas Hall of Fame!

- Katharina, du skriver att jag ska skänka bort fisken på Zoonen. Nu vet jag inte vad Zoonen är, men jag gjorde inlägg i nåt av allmänforumen tidigare, men en stund efter var inlägget borta. Dvs, jag har redan försökt.

Men det verkar som att du ser Zoopet och goldmedlemskap på fel sätt, Kjell och kompani har vanliga zoopet, sen har de lagt till Extra för de som vill betala... tänk dig att du får en gratis åktur på låt oss säga Frittfall på grönalund i stockholm... jättekul... men sen vill du ha foto också och som du säger nu vill du inte pröjsa 79 spänn för det utan du vill ha det gratis...

du vill alltså ha vanliga zoopet och lite extra helt gratis.. jag tror dessutom inte att det kommer kommer mer besökare för att han tar bort goldmedlemskapet och gör allt fritt.. iaf inte tillräckligt för att öka intäkterna från reklamen med 147 000 per år...

Zoopet är en väldigt bra site som den är nu och erbjuder EXTREMT mycket även för de som inte är goldmedlemmar....
Bilagor:
#75 - 21 augusti 2008 13:48
QardinalE skrev:

Om det nu någon gång skulle bli obligatorisk Goldmedlemskap eller allt för mycket tjafs på oss ickebetalande, så blir det väl till att logga ut och kasta lösenordet i dokumentförstöraren för att sedan gå oftare till Biblioteket än vad jag gör nu. Det är den prioriteringen som jag har gjort.

Hmm.. Jag trodde att det var ickebetalande som gnällde och vi betalande svarade...

Jag har inte varit medlem så länge.. Jag var här på forumet länge och läste innan.. Som Nitra98 skrev, jag blev medlem för att jag tyckte att det var ett trevligt och lärorikt forum.. ;)
#76 - 21 augusti 2008 13:52
Katharina skrev:
Hmm.. Jag trodde att det var ickebetalande som gnällde och vi betalande svarade...

Jag har inte varit medlem så länge.. Jag var här på forumet länge och läste innan.. Som Nitra98 skrev, jag blev medlem för att jag tyckte att det var ett trevligt och lärorikt forum.. ;)

Du har ju varit medlem i 2 år?

Om jag fastnar för akvarier i över ett år kommer troligen jag också köpa guldmedlemskap för att stödja 'Kjell, och troligen fastnar jag då jag älskar djur, men sålänge blir man ju inte på gott humör när någon (Syftar inte på dig!) säger att man inte kan ta hand om djur för att man inte vill blogga och läsa om altum skalar för 225 kronor ännu!
Kjell Fohrman
Administrator
#77 - 21 augusti 2008 13:52
temp skrev:
Varför kostar inte sajter som Flashback, MacWorld, IDG, etc några pengar då? Jo, för de tjänar pengar på annat sätt, t ex reklam. Och det tycker jag är smart eftersom de då får fler medlemmar, vilket i förlängningen genererar mer reklam osv osv.

Som jag skrev ovan så var det också tanken när vi startade Zoopet, men tyvärr funkade det inte inom denna bransch. Tyvärr är väl inte denna hobby tillräckligt lukrativ för att de företag som har penmgar skall tycka att den är tillräckligt intressant. Så det var utan tvekan ur krasst ekonomisk synpunkt ett misstag att starta med en akvaristik hemsida - i så fall hade det varit betrydligt bättre att starta med en hund- och kattsida eftersom det där är betydligt mer pengar involverade.
#78 - 21 augusti 2008 13:54
JojjeN skrev:
Du har ju varit medlem i 2 år?

Om jag fastnar för akvarier i över ett år kommer troligen jag också köpa guldmedlemskap för att stödja 'Kjell, och troligen fastnar jag då jag älskar djur, men sålänge blir man ju inte på gott humör när någon (Syftar inte på dig!) säger att man inte kan ta hand om djur för att man inte vill blogga och läsa om altum skalar för 225 kronor ännu!

Du var ju inte så trevlig själv så då kan du ju inte sura över att vi andra inte var så schyssta heller... Som sagt.. Generellt är det faktiskt jätteschysst här, tycker jag...

Ja, tiden går fort och om man jämför med proffsen här så är jag ju "ny" inom akvaristik.. Jag har ju mest haft malawis som man inte behövde kunna någonting för att få att överleva... :D Jag tror att jag bara har varit medlem i ett halvår, lr nått..
#79 - 21 augusti 2008 13:57
Katharina skrev:
Du var ju inte så trevlig själv så då kan du ju inte sura över att vi andra inte var så schyssta heller... Som sagt.. Generellt är det faktiskt jätteschysst här, tycker jag...

Ja, tiden går fort och om man jämför med proffsen här så är jag ju "ny" inom akvaristik.. Jag har ju mest haft malawis som man inte behövde kunna någonting för att få att överleva... :D Jag tror att jag bara har varit medlem i ett halvår, max...

Jo, känner idag att jag sa ganska onödiga grejer igår, tänkte inte efter så mycket, bara skrev.

Det får jag väl be om ursäkt för antar jag, så ska jag se till att inte bidra till dålig stämning på zoopet mer. :)
#80 - 21 augusti 2008 14:06
JojjeN skrev:
Jo, känner idag att jag sa ganska onödiga grejer igår, tänkte inte efter så mycket, bara skrev.

Det får jag väl be om ursäkt för antar jag, så ska jag se till att inte bidra till dålig stämning på zoopet mer. :)

D e lugnt... :D

Jag ber också om ursäkt om jag sårade dig...
#81 - 21 augusti 2008 14:17
JojjeN skrev:
Jag prioriterar djur högt jo, men varför kan jag inte ta hand om ett djur för att jag köper grejer till det för 225 kr istället för att ge hemsidan 225 kr så jag kan blogga och läsa om arter jag inte ens har?

Det är ju det som det hela handlar om.
Du gör givetvis vad du vill med dina pengar och du kanske tar hand om dina djur bättre än vad jag gör med mina.(om möjligt).
men om du nu vill lägga dina pengar på annat (som du säger) citat

"istället för att ge hemsidan 225 kr så jag kan blogga och läsa om arter jag inte ens har"

Så gör det då men klaga inte över att Zoopet kostar pengar för eftersom du har råd att överhuvuttaget ha djur finns det säkert något du skulle kunna spara in på så du fick pengar över till ett medlemskap om du verkligen ville.
#82 - 21 augusti 2008 14:19
I am your God, obey me! My shrimps are the best!

Enbart artregistret är väl värt pengarna.
Sen får man ju en hel del på köpet så att säga.

//C
#83 - 21 augusti 2008 14:23
noisy skrev:
Det är ju det som det hela handlar om.

Du gör givetvis vad du vill med dina pengar och du kanske tar hand om dina djur bättre än vad jag gör med mina.(om möjligt).

men om du nu vill lägga dina pengar på annat (som du säger) citat

"istället för att ge hemsidan 225 kr så jag kan blogga och läsa om arter jag inte ens har"

Så gör det då men klaga inte över att Zoopet kostar pengar för eftersom du har råd att överhuvuttaget ha djur finns det säkert något du skulle kunna spara in på så du fick pengar över till ett medlemskap om du verkligen ville.

Jag har aldrig menat att klaga över zoopet, jag tycker bara synd om djur som plågas för att folk som köper fisk som inte är gratis i artregistret, som plågas för att folk inte visste att tex. en kampfisk behöver 60 liter. (Om den nu skulle varit ogratis)

Men jag tror jag lämnar diskussionen nu, leder inte till något för min del.

Men måste ju självklart avsluta vad jag börjat:
Ursäktar alla jag sårat eller irriterat i går kväll, och över förhastade svar!
#84 - 21 augusti 2008 14:52
Bara för att påpeka det - du ljuger om att du har blivit avstängd. Ingen har stängt av dig.

Förklara då för mig varför jag inte kan göra inlägg!!??

Någon har gjort det, och att sedan kalla mig för lögnare är väl ändå att gå lite för långt??

"vBulletin-meddelande

carlsson, du har inte behörighet till den här sidan. Det kan bero på en av flera anledningar:

Ditt användarkonto har inte rätt behörigheter för att komma åt den här sidan. Försöker du att redigera någon annans inlägg, komma åt administrativa funktioner eller andra system som kräver särskild behörighet?

Om du försöker att posta, kan administratören ha stängt av ditt konto, eller det kan vänta på aktivering.

Logga ut Hem"

Vill du se en skärmdump?
#85 - 21 augusti 2008 15:04
carlsson/temp, vill du att jag ska betala ett Goldmedlemskap åt dig eller?

//C
Kjell Fohrman
Administrator
#86 - 21 augusti 2008 15:53
temp skrev:

Någon har gjort det, och att sedan kalla mig för lögnare är väl ändå att gå lite för långt??

Vill du se en skärmdump?

Jag har inte en susning om varför du inte kan logga in på forumet. Det är i alla fall inget fel på Zoopet och vi har inte stängt av dig
#87 - 21 augusti 2008 16:51
Jag kollade karlssons profil innan idag då stod det på senaste aktivitet 11,57 nu står det 14,27 man borde väl inte kunna göra något om man var bannad. För övrigt tycker jag många skrivit mycket klokt, själv är jag på många forum men de är oftast nichade. Zoopet täcker så mycket, plus att det finns mängder med info och det är bra ordning. Att det kostar lite spelar ingen roll det är väl ändå upp till en och värdera vad man får för sina pengar och vad man vill använda dem till.
#88 - 21 augusti 2008 16:53
det kostar under 1 kr pr dag . om du inte har råd med dett , hur i alsin dag har du råd med att hålla fiskar i ett akvarium
mvh janne
#89 - 21 augusti 2008 17:35
Katharina skrev:
Ehh.. Läste du hela inlägget lr??? Jag klipper ut ett stycke... ;)

Ingen fara, jag läste hela inlägget och fattar att du inte tycker vi ska frysa ut någon, men du skriver att i teorin skulle det kunna gynna oss guldmedlemmar och jag ville påpeka att jag tror inte det. Tror du missförstod mitt inlägg, det var inte menat som kritik mot dig. Usch, off topic...

Katharina skrev:

#90 - 21 augusti 2008 17:45
carlsson/temp, vill du att jag ska betala ett Goldmedlemskap åt dig eller?

//C

Alltså, det här handlar inte om pengar för mig. Jag skapade tråden för att jag ansåg att det skulle kunna göra Zoopet bättre. Förväxla mig inte med vissa andra som har skrivit att det är för dyrt eller motsvarande. Jag hade kommit med samma förslag om det var 10,- per år eller 1000,-.

Så nej tack , jag vill inte att du betalar ett medlemskap åt mig.

Angående carlsson-kontots avstängning så är det ju otroligt konstigt att jag efter att ha skrivit tre längre inlägg, som kan ses ganska kritiserande mot den rådande ordningen, plötsligt inte har rättighet att skriva något längre...!?
Är det en slump som sabbade någon rättighetsinställning? Tror knappast det. Någon med adminrättigheter har stängt av mina rättigheter att skriva inlägg i forumet. Och det ser jag som oerhört kränkande och EXTREMT dålig stil av den som gjorde det! Man gör bara inte så helt enkelt.

Jag kan med carlsson-kontot skriva PM och jag kan logga in/ut. Ni får gärna prova, pm:a mig för lösenord.
#91 - 21 augusti 2008 18:09
Carlsson, aktiverade du ditt konto via emailet du fick?
Kjell Fohrman
Administrator
#92 - 21 augusti 2008 18:09
temp skrev:
Angående carlsson-kontots avstängning så är det ju otroligt konstigt att jag efter att ha skrivit tre längre inlägg, som kan ses ganska kritiserande mot den rådande ordningen, plötsligt inte har rättighet att skriva något längre...!?

Är det en slump som sabbade någon rättighetsinställning? Tror knappast det. Någon med adminrättigheter har stängt av mina rättigheter att skriva inlägg i forumet. Och det ser jag som oerhört kränkande och EXTREMT dålig stil av den som gjorde det! Man gör bara inte så helt enkelt.

Jag kan med carlsson-kontot skriva PM och jag kan logga in/ut. Ni får gärna prova, pm:a mig för lösenord.

Du måste uppenbarligen fatta oerhört trögt.
Om jag stänger av någon så stängs också pm funktion av - så du är inte avstängd från att skicka pm så sitter felet i din dator.
Du har väl antagligen drabbats av samma fel som en del andra drabbas av då och då att något hängt upp sig med någon coocie eller i cache-minnet.
Jag ser det som oerhört kränkande att du gång på gång påstår lögner om vad vi skulle ha gjort.
Jag har tidigare stängt av personer här och då står jag för det
#93 - 21 augusti 2008 18:17
Du har ställt frågan flera gånger. Du har fått svar.
Vad mer begär du?
Det har varit en omröstning om detta ämne och detta är vägen som blev vald.
Det här är det dom flesta ville.
Vad är det du inte förstår?
Jag har läst mycket värre kritik mot admin än du har skrivit.
Aldrig har nån blivit bannad för det. Om så var saken i ditt fall skulle det stå vid din profil.
Du tjänar på att vi betalar!!! Ingen begär att du skall betala.
Men för att många andra av oss gör det så tjänar du på det.
Var nöjd med det.
Jorden snurrar inte runt dig.

Lite info:

8/ Vi hade då 2 val

#94 - 21 augusti 2008 19:34
JojjeN skrev:
Jag har aldrig menat att klaga över zoopet, jag tycker bara synd om djur som plågas för att folk som köper fisk som inte är gratis i artregistret, som plågas för att folk inte visste att tex. en kampfisk behöver 60 liter. (Om den nu skulle varit ogratis)

Ditt resonemang är så fruktansvärt ohållbart att det bara är löjligt. Det kommer alltid att finnas folk som inte läser på om djuren de skaffar, och jag kan inte hitta någon som helst anledning till att det skulle vara zoopets fel. Zoopet är för övrigt inte den enda hemsidan i världen som har information om fiskar, och vill man hitta information om ett djur så innebär inte det att man aldrig kommer att hitta det om det enbart finns för guldmedlemmar här på zoopet.

Bryr man sig om sina djur så tar man reda på hur man ska ta hand om dem, bryr man sig inte så är chansen stor att man aldrig ens hittar till zoopet! Dessutom så ska man inte skaffa djur om man känner att man inte har råd att ta hand om dem, än mindre om man inte har råd att skaffa fram informationen om hur man tar hand om dem.
#95 - 21 augusti 2008 19:43
Nitra98 skrev:
Ingen fara, jag läste hela inlägget och fattar att du inte tycker vi ska frysa ut någon, men du skriver att i teorin skulle det kunna gynna oss guldmedlemmar och jag ville påpeka att jag tror inte det. Tror du missförstod mitt inlägg, det var inte menat som kritik mot dig. Usch, off topic...

Nej, jag tog inte illa upp.. Jag tror som sagt var inte heller att det skulle gynna Zoopet utan jag bara tog ett överdrivet exempel...

Nej, jag tycker att off tropic är kul... Sen om man, som i mitt fall, ofta blir distraherad och kanske formulerar sig lite slarvigt eller inte hinner lägg till några
:D;):) för att visa precis vad man menar så kan man ju alltid korrigera det i nästa inlägg...
Men jag kan inte lägga till smilies längre om jag går in och ändrar på ett inlägg???? Kjell???
Det har inte gått sedan Zoopet gjordes om... :(

Nej, jag tog det inte som kritik.. Jag vet att du inte är sådan... :D
#96 - 21 augusti 2008 19:44
Off topic:
Jag har redan bett Kjell om ursäkt för att jag påstod att han stängt av mitt konto. Nu gör jag det officiellt också. Vad som har hänt beror delvis på slumpen och är inget jag har råkat ut för innan.

Jag uppdaterade igår min epostadress på forumet, men jag mottog aldrig något bekräftelsemail, något jag inte tänkte vidare på. På andra forum där detta har hänt får man reda på att något är fel, eller så kan man ändå fortfarande skriva inlägg. Idag ändrade jag epostadress igen och fick bekräftelsemail direkt. Det var tack vare Robins sakliga inlägg som jag förstod vad det måste bero på. (Och ja, jag hade innan detta provat på flera olika datorer och flera olika webläsare på två olika nätverk.)

Jag kan dock tycka att det språkbruk och det bemötande som stundom har använts har varit väldigt otrevligt. Ett "Jag har ingen aning, men jag ska kolla på det!" hade varit *något* trevligare. Hade en admin kollat på mitt konto hade det garanterat stått "Waiting for email validation" och saken hade varit ur världen.

Men men, så blir det ju ibland på nätet. man är trött och gnällig och det syns ju inte på samma sätt som i verkligheten. Jag ber som sagt om ursäkt för mitt anklagande ordalag men jag tycker ändå inte att felet är enbart mitt - i slutändan är det trots allt administratören som har möjlighet att kolla upp såna här saker.

On topic:
Alla har rätt att uttrycka sin åsikt. Alla har också rätt att försöka övertyga andra om varför man tycker som man gör. Jag försökte väcka min tanke här, och jag anser att jag har gjort det lugnt och sakligt. Tyvärr har vissa andra orosmoment smygit sig in i tråden, som till viss del har förstört debatten. Jag har iallafall förstått att det inte finns någon chans på ändring i frågan.
#97 - 21 augusti 2008 19:44
maria_ skrev:
Ditt resonemang är så fruktansvärt ohållbart att det bara är löjligt. Det kommer alltid att finnas folk som inte läser på om djuren de skaffar, och jag kan inte hitta någon som helst anledning till att det skulle vara zoopets fel. Zoopet är för övrigt inte den enda hemsidan i världen som har information om fiskar, och vill man hitta information om ett djur så innebär inte det att man aldrig kommer att hitta det om det enbart finns för guldmedlemmar här på zoopet.

Bryr man sig om sina djur så tar man reda på hur man ska ta hand om dem, bryr man sig inte så är chansen stor att man aldrig ens hittar till zoopet! Dessutom så ska man inte skaffa djur om man känner att man inte har råd att ta hand om dem, än mindre om man inte har råd att skaffa fram informationen om hur man tar hand om dem.

Zoopet kan ge dom en hjälp på vägen.

Jag försöker bara hjälpa djuren på alla sätt jag kommer på, varför trilskas ni med att låta som att jag är en fattig jävel som drar in på varenda krona så djuren får det så dom precis klarar sig och inte mer!

Men så är det inte ser ni!
#98 - 21 augusti 2008 19:47
temp skrev:

Vill du se en skärmdump?
Det du skriver har hänt mig och många andra kanske inte så många;)men det har hänt detta klyddet, och då brukar Admin ordna upp det det har inget med att du är avstängd eller nåt liknande man kan gå in på Zoopet och läsa Bla trådarna,men man kan inte skriva på trådarna tyvärr eller skicka PM om jag inte minns fel..........Men viktigaste det har inget med att du inte får skriva här!!!!!bara att ta kontakt med Admin så fixar han det:)
QardinalE
#99 - 21 augusti 2008 19:48
Katharina skrev:

Nej, jag tycker att off tropic är kul... Sen om man, som i mitt fall, ofta blir distraherad och kanske formulerar sig lite slarvigt eller inte hinner lägg till några

:D;):) för att visa precis vad man menar så kan man ju alltid korrigera det i nästa inlägg...

Men jag kan inte lägga till smilies längre om jag går in och ändrar på ett inlägg???? Kjell???

Jo du kan fortfarande lägga till smilies när du ändrar ett inlägg, efter du gått in i ändramodet så är det bara att trycka på avancerad så får du tillgång till alla dina kära smilies igen.:D:D;)
#100 - 21 augusti 2008 19:50
Sen angående tråden så har jag inte mer att säga att man gör som man själv vill,det går inte att utesluta det andra om man inte har sett vitsen med det...Kloka ord från en klok man..Hi Hi
#101 - 21 augusti 2008 20:08
Sen angående tråden så har jag inte mer att säga att man gör som man själv vill,det går inte att utesluta det andra om man inte har sett vitsen med det...Kloka ord från en klok man..Hi Hi

:)
#102 - 21 augusti 2008 20:22
Jag tycker att den här frågan var berättigad då den tar upp saker som vi nya här inte visste om.

Jag tänkte också på att sidan borde kunna drivas på reklam. Det gick kanske inte tidigare, men nu när sidan är så stor så kan ni alltid presentera det för bolagen som kan tänkas visa sin reklam här. Jag skulle vara intresserad att att se reklam till ställen som har med akvarie/djurvärlden att göra!
Men eftersom det inte drar in de pengar som behövs så kan man alltid ha goldmedlemskap kvar! Och ha det andra som ett komplement.

Jag anser i alla fall att jag fått svar på en del frågor.

Jag tycker även att sidan är otroligt bra och jag fick mycket bra information när jag ville ha akvarie igen.
Men- oavsett vad det gäller så litar jag inte blint på en källa, utan jag använder google och läser både på engelska och svenska, sen med all info man tar in så kan man komma långt med lite sunt förnuft.

Jag förstår även JojjeN, att föräldrar kanske inte "köper" att man ska betala medlemskap på internet, låter lite som en bluff med tanke på hur många andra sidor drivs idag.
Det handlar inte heller bara om pengar utan även om principen. Jag kan ha lite svårt för allt sånt här då det kan bli en klassfråga, inte just den har summan, men situationen, summan kan ju alltid variera.
Vi får inte glömma att vi är på väg mot lågkonjuktur, och det finns föräldrar som redan idag inte har råd med att betala extra för en klassresa.
Jag köper inte heller argument som att "då ska man inte ha djur", för det är väl ändå en rättighet som vi alla har. Bara för att man kan betala för sitt djur och dess underhåll, men inte för information på en sajt, så ska man ju inte avskaffa sig djuret, herregud, folk har haft husdjur sen stenåldern utan internet.

Men internet är ett stort forum och ständigt växande. Jag förstår nu varför man får betala, när det inte går att få in intäckter på reklam som täcker.

Jag tycker det är en bra sida, och när jag känner att jag vill ta del av mera så kommer jag betala min avgift.

Under tiden så googlar jag det jag inte hittar här, fördelen med att vara flerspråkig är att jag kan söka på fler språk och få ännu mera information (tips till alla som pluggar, språk lönar sig i längden!).

Det var min åsikt i alla fall.
Kjell Fohrman
Administrator
#103 - 21 augusti 2008 21:24
Katharina skrev:

Som QardinalE skriver så är det så är det bara att välja "Gå till avancerad" om man vill ha smiley-funktionen etc. vid ändringar
#104 - 21 augusti 2008 21:30
QardinalE skrev:
Jo du kan fortfarande lägga till smilies när du ändrar ett inlägg, efter du gått in i ändramodet så är det bara att trycka på avancerad så får du tillgång till alla dina kära smilies igen.:D:D;)

Håhå.. Tackar... Då måste jag prova... :D :D :D Fungerade super!!!
#105 - 21 augusti 2008 22:31
tjena, markus här, jag tycker detta var den tråkigaste tråd jag läst på mitt favorit forum, jag förstår inte vad bekymert är. De som skapat sidan har väll rätt att skapa vilka förutsätningar de vill för dess användare om det inte passar kan väll söka sig någon annan stans. jag som icke betalande medlemm tycker att jag får rätt så mycket mer än vad man kan begära, nu när man sitter här så skäms jag lite för att jag ej längre ger ekonomiskt stöd till de eldsjälar som gjort det möjligt för mig att utöka min kunskap genom detta forum:confused::(:)
#106 - 22 augusti 2008 03:09
Sådant här ploppar upp då och då. Det är bra att det ventlileras, fast jag förstår inte aggressionen från somliga. Det dykar alltid upp nya medlemmar som undrar varför sidan drivs som den gör, och dom som orkat hänga med hit borde nog förstå nu :D
#107 - 22 augusti 2008 11:59
JoJJen, du säger att du har 1400 kr/mån att spendera. Det är alltså 16800kr/år. 200 kr utgör 1,1% av din "årsinkomst". Tycker du att det är för mycket för aktuell information om över 1000 olika arter (och en hel del annat)?
#108 - 22 augusti 2008 12:05
JoJJen, du säger att du har 1400 kr/mån att spendera. Det är alltså 16800kr/år. 200 kr utgör 1,1% av din "årsinkomst". Tycker du att det är för mycket för aktuell information om över 1000 olika arter (och en hel del annat)?

Fortfarande är det jag själv som bestämmer om jag vill köpa något nytt till mina fiskar för 200 kr, eller guldmedlemskap på Zoopet som inte ens är nödvändiga i nuläget? Eftersom jag inte planerar att köpa någon art man behöver dom andra artbeskrivningarna för.
#109 - 22 augusti 2008 12:08
JojjeN skrev:
Fortfarande är det jag själv som bestämmer om jag vill köpa något nytt till mina fiskar för 200 kr, eller guldmedlemskap på Zoopet som inte ens är nödvändiga i nuläget? Eftersom jag inte planerar att köpa någon art man behöver dom andra artbeskrivningarna för.

Ha ha... Bra svar... :D
#110 - 22 augusti 2008 12:19
Ja det är klart att du bestämmer själv. Så varför klagar du då?
#111 - 22 augusti 2008 12:24
Ja det är klart att du bestämmer själv. Så varför klagar du då?

jag klagar inte, jag framför förslag som kanske på sikt kan göra att fler fiskar får trivsammare förhållanden.

Men har fattat att dom flesta inte tror det kommer funka, och utan ambitioner kommer man ingenstans, så tror jag lägger ner idéen om att alla ska kunna läsa om fisken.
#112 - 22 augusti 2008 12:30
Lägga fram förslag kan man alltid göra men att skuldbelägga Kjell för att folk är för snåla för att betala för information om sitt husdjur är lite väl magstarkt...

Dessutom är en god portion av artbeskrivningarna av de vanligaste fiskarna fritt tillgängliga.
Kjell Fohrman
Administrator
#113 - 22 augusti 2008 12:32
JojjeN skrev:
jag klagar inte, jag framför förslag som kanske på sikt kan göra att fler fiskar får trivsammare förhållanden.

Men har fattat att dom flesta inte tror det kommer funka, och utan ambitioner kommer man ingenstans, så tror jag lägger ner idéen om att alla ska kunna läsa om fisken.

Nåväl som du har kunnat läsa i mina inlägg så hade inte ditt förslag inneburit att fiskarna hade fått det bättre.
Men det är ju väldigt positivt att du i ditt förslag tänker på fiskarnas välbefinnade och om detta nu är allvarligt menat från din sida så är det väl självklart att du då själv skapar en hemsida med denna info. Att bara lasta över detta mastodontarbete på andra ser jag ett väldigt egoistiskt tänkande.
#114 - 22 augusti 2008 13:09
Kjell, jag försöker bara ge dig idéer, och jag kan säga rakt ut att jag inte tror det finns många som lägger sånt arbete för djurens välbefinnande som du, för jag skulle intew klara att hålla i en sån sida, alltså ger jag dig förslag på vad du kan ha på din.

Därför ska ni absolut inte tro jag anklagar kjell för att djur plågas, bara ger idéer om hur han skulle kunna hjälpa till så mindre gör det.

Kjell kan väl inte hjälpa att fiskar plågas, men kanske går det att hjälpa till på vägen, men tydligen inte då.

Men känns som ni vill att jag ber om ursäkt för att jag på så många sätt som möjligt försöker förhindra fiskar i 1 liters skålar, hästar som binds med svansen vid träd, grisar som slaktas med 72 knivhugg i benen, osv, det vill säga allt djurplågeri.
#115 - 22 augusti 2008 15:48
Om du nu verkligen är så passionerad för djurens välbefinnande finner jag det om möjligt ÄNNU märkligare att du inte kan tänka dig att offra ca 1,2% av din inkomst för att stödja en sida som på många sätt bidrar till saklig och korrekt information om hållandet av akvariefiskar, utan hellre vill lägga dem på att "hänga med polarna på stan"

Naturligtvis gäller det ju fortfarande att det hela är helt frivilligt, och man kan natutrligtvis ha synpunkter på att väldigt många saker kostar. Men att skylla det på något annat än sin egen prioritering tycker jag är rätt lågt.
#116 - 22 augusti 2008 16:01
Om du nu verkligen är så passionerad för djurens välbefinnande finner jag det om möjligt ÄNNU märkligare att du inte kan tänka dig att offra ca 1,2% av din inkomst för att stödja en sida som på många sätt bidrar till saklig och korrekt information om hållandet av akvariefiskar, utan hellre vill lägga dem på att "hänga med polarna på stan"

Naturligtvis gäller det ju fortfarande att det hela är helt frivilligt, och man kan natutrligtvis ha synpunkter på att väldigt många saker kostar. Men att skylla det på något annat än sin egen prioritering tycker jag är rätt lågt.

När jag kan offra dom på mina egna fiskar så iallafall dom mår bra? Att jag skickar 200 spänn till kjell kommer inte hjälpa en enda fisk i hela världen.

"Hänga med polarna på stan" var ett panik uttryck, bara tattare hänger på stan. (inte detta heller helt seriöst) Mina pengar sparar jag i första hand, i andra hand lägger jag dom på kul grejer som förgyller livet för mig och våra djur. =)
#117 - 22 augusti 2008 16:38
Nu är jag själv inte betalande medlem men resonemanget att all information på Zoopet skulle vara fritt tillgänglig även för icke guldmedlemmar är rent nonsens, hobbyn att hålla djur är frivillig och att då lägga över ansvaret på någon annan bara för att denna har kunskap och resurser är bland det dumsnålaste jag hört på länge, forumet däremot är öppet för envar att ställa frågor, och att svara på dessa frågor är dessutom frivilligt.
#118 - 22 augusti 2008 17:46
SOm sagt drar jag mig ur diskussionen, och gav upp för länge sedan efter att ha blivit sågad 10-20 ggr, alltså ber jag er sluta kommentera något jag har skrivit från nu, så slipper jag gå in och försvara mig hela tiden-
#119 - 22 augusti 2008 23:21
Det är så oerhört roligt att läsa denna tråd. Man får sig ett gott skratt varje gång... jag har varit med 1 år snart på denna sida, och har fått reda på nästan allt jag behövt veta..
Finns så många snälla själar där ute som svarar och hjälper en när man ställer frågor i forumet... just när man är osäker på något, eller vill ha reda på något.

Har lärt mig massor av denna sida, och kommer nu investera i att bli goldmedlem!

För övrigt
Tack för en riktigt bra sida!
#120 - 23 augusti 2008 04:53
streezz88 skrev:
Det är så oerhört roligt att läsa denna tråd. Man får sig ett gott skratt varje gång... jag har varit med 1 år snart på denna sida, och har fått reda på nästan allt jag behövt veta..

Finns så många snälla själar där ute som svarar och hjälper en när man ställer frågor i forumet... just när man är osäker på något, eller vill ha reda på något.

Har lärt mig massor av denna sida, och kommer nu investera i att bli goldmedlem!

För övrigt

Tack för en riktigt bra sida!

Im with you =)

(Förutom att jag kommer köpa guldmedlemskap just nu;))

Annons