Ett akvarium på 19 liter som sover

#1 - 2 juni 2007 06:43
Vi har nu ett 19 liters akvarium som står helt tomt och samlar damm.
Har ni något bra tips vad vi kan göra med ett 19liters akvarium?

Vi har funderat på att ha yngel där men kanske balansen blir inte bra då när vi fixar direkt när de får yngel där. Kanske man kan ta direkt vattnet från den stora akvarium och sätta in i litet akvarium så blir balansen bra?

Eller så kan man kanske odla malar där?
#2 - 2 juni 2007 06:48
Att fylla på vatten från ett större kar har ingen större effekt. Bakterierna sitter huvudsakligen i filtret och i gruset så det är bättre att krama ur lite "skitvatten" från filtret i det lilla karet och, om du har möjlighet, ta någon eller några nävar med grus från det stora.

19 liter låter väl litet att ha fisk i, i alla fall om de ska vara större än yngel. Lite räkor kanske kan vara något? Har ingen erfarenhet av räkor själv men om jag förstått rätt har de inte alls samma krav på utrymme.
#3 - 2 juni 2007 06:53
Jag har ett 27 liters kar som jag använder till guppyyngelkar. Jag har ett filter som är väl inkört och grus som är det med, fungerar utmärkt. Jag låter även mina honot äta upp sig där om de ser magra ut efter en yngling.

Annars är ju räkor en bra ide att läsa på om :)
#4 - 2 juni 2007 07:05
bästa tipset är om du har ett filter till det lilla karet så när det karet inte används så sätter du över det filtert till det stora akvariet o låter det gå där tills du ska använda det lilla igen. bara o flytta tillbaka det då.. Klart..
#5 - 2 juni 2007 07:14
Manne_74 skrev:
bästa tipset är om du har ett filter till det lilla karet så när det karet inte används så sätter du över det filtert till det stora akvariet o låter det gå där tills du ska använda det lilla igen. bara o flytta tillbaka det då.. Klart..

mkt bra idé, tackar för tipset =)
#7 - 2 juni 2007 08:17
stan vilka snygga bilder!:)....jag tycker att du kan göra om det till ett växtkar
Bilagor:
#8 - 2 juni 2007 08:36
Jag har mina 2st 20 liters burkar på bänken under mitt 450 liter, dom är karantän/yngelakvarier. Dom är väl inkörda med grus, växter och ett vanligt bubbel skumfilter. När jag har yngel däri så byter jag 10 liter vatten per dag, vattnet tar jag då med slang från mitt 450 ovanför.
#9 - 2 juni 2007 09:36
Om du ska ha räkor så kan du skicka ett privat medelande till sonja här på zoopet! Sonja kan jätte mycket om räkor.
#10 - 2 juni 2007 17:15
GasseG skrev:

Det där var snyggt! Det finns fiskar som trivs bättre i mindre akvarium som man kan ha i ett 19 liter akvarium. Samt fixa mycket växter för att få mer liv där men problemet är att vi har glödlampa till just akvariumet så tempen är hög redan efter 8 timmar med glödlampan och det blir värre under sommaren.
#11 - 2 juni 2007 17:18
rsoderberg skrev:
Jag har mina 2st 20 liters burkar på bänken under mitt 450 liter, dom är karantän/yngelakvarier. Dom är väl inkörda med grus, växter och ett vanligt bubbel skumfilter. När jag har yngel däri så byter jag 10 liter vatten per dag, vattnet tar jag då med slang från mitt 450 ovanför.

Vad för yngel har du haft i 20 liters? måste man byta vatten varje dag om man har yngel i 20liters?
#12 - 2 juni 2007 17:19
Eddie.p skrev:
Om du ska ha räkor så kan du skicka ett privat medelande till sonja här på zoopet! Sonja kan jätte mycket om räkor.

Tack för tipset!
#13 - 2 juni 2007 21:22
abbimicke skrev:
Vad för yngel har du haft i 20 liters? måste man byta vatten varje dag om man har yngel i 20liters?

Just nu har jag ca 50st segelfensmollyn, och eftersom man ofta matar yngel 3-4 ggr per dag så är risken stor för nitrit om man inte byter vatten ofta. Dessutom så växer dom väldigt sakta om man är snål på vattenbytena, behöver nä men resultatet blir bättre.
#14 - 3 juni 2007 06:10
rsoderberg skrev:
Just nu har jag ca 50st segelfensmollyn, och eftersom man ofta matar yngel 3-4 ggr per dag så är risken stor för nitrit om man inte byter vatten ofta. Dessutom så växer dom väldigt sakta om man är snål på vattenbytena, behöver nä men resultatet blir bättre.

Tack för tipset, går det bra att ha 50st yngel i ett 19liters akvarium utan problem? Det låter bra, vi tänker skaffa 5 endlers guppy, 2 hanar och 3 honor. De ska vara i det stora akvariet och när hona är gravid så flyttar vi honan till 19liters akvariet. Vi ska sätta in filter från lilla karet till stora karet så vi kan köra igång diekt med lilla karet så fort vi behöver den. Tror du/ni att det här fungerar?
#15 - 3 juni 2007 07:30
abbimicke skrev:
Tack för tipset, går det bra att ha 50st yngel i ett 19liters akvarium utan problem? Det låter bra, vi tänker skaffa 5 endlers guppy, 2 hanar och 3 honor. De ska vara i det stora akvariet och när hona är gravid så flyttar vi honan till 19liters akvariet. Vi ska sätta in filter från lilla karet till stora karet så vi kan köra igång diekt med lilla karet så fort vi behöver den. Tror du/ni att det här fungerar?

Ja det går bra en stund, efter ca 4 veckor är det dags att flytta dem till större akvarium.
#16 - 3 juni 2007 08:15
rsoderberg skrev:
Ja det går bra en stund, efter ca 4 veckor är det dags att flytta dem till större akvarium.

Tack för svaret, vad gjorde du för att yngel inte ska sugas i pumpen?
#17 - 3 juni 2007 08:51
abbimicke skrev:
Tack för svaret, vad gjorde du för att yngel inte ska sugas i pumpen?

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]I mitt 150 och 160 liters akvarium så gör jag ingenting då jag inte tycker att det är något stort problem, har faktiskt aldrig hittat några yngel i mina Tetra-tec innerfilter.[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]I mina 20 liters karantän/yngelakvarium så låter jag ibland dom föda om det är någon speciell fisk, i dom har jag bara bubblefilter vilket jag tycker fungerar perfekt.[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][/FONT]
#18 - 3 juni 2007 10:55
Tack för svaret, jag har en ELITE innerfilter som ser ut så här:
http://www.amazonmoosey.com/images/products/haga140.jpg

Själv tror jag inte att det är något problem att ha yngel där med ELITE innerfilter men vad tror ni?
#19 - 3 juni 2007 13:57
Det går nog bra. Om du haft ynglen i vanlig kasse eller flytkasse i några veckor först så har de ju blivit större också vilket ytterligare minskar risken att de åker in i pumpen.
#20 - 3 juni 2007 16:06
Tack för svaret, hur ofta och hur mycket vatten byter ni?
#21 - 3 juni 2007 16:18
abbimicke skrev:
Tack för svaret, hur ofta och hur mycket vatten byter ni?

I vanliga karet byter vi 20-30% en gång i veckan. I yngel karet byter vi 20-30% 3 gånger i veckan eftersom vi ger rätt ordentligt med mat i det karet vilket skulle vara dåligt för vattnet om vi inte bytte ofta.
#22 - 3 juni 2007 16:40
I vanliga karet byter vi 20-30% en gång i veckan. I yngel karet byter vi 20-30% 3 gånger i veckan eftersom vi ger rätt ordentligt med mat i det karet vilket skulle vara dåligt för vattnet om vi inte bytte ofta.

Tack för svaret, om vi ska bara ha yngelkar till att låta yngel växa och sen flytta dem till större akvariet så behöver vi inte 19liters akvariet. Så vad kan man göra med 19liters akvariet? Har ni något bra tips? eftersom man kan redan flytta yngel till större akvariet redan efter 4 veckor.

Annons