Ett 96 eller 60 liters?

#1 - 10 januari 2009 20:06
Som första akvarium? Ska jag köpa ett 96 liters eller 60 liters? Eller till och med 54 liters? Vad tycker ni och varför? :(

Tack
#2 - 10 januari 2009 20:07
så stort som möjligt, lättare att sköta och lättare att få en balans i det. det blir roligare att inreda och du har fler fiskar att välja på och fiskarna trivs bättre.
#3 - 10 januari 2009 20:10
HeroS skrev:
Som första akvarium? Ska jag köpa ett 96 liters eller 60 liters? Eller till och med 54 liters? Vad tycker ni och varför? :(

Tack

det beror på vad du ska ha för fiskar i!?
men helst 96 l kar
#4 - 10 januari 2009 20:12
moi skrev:

men helst 96 l kar

Funderar på kampfisk, ancistrus och några stim av någon fisk =)
#5 - 10 januari 2009 20:26
moi skrev:

men helst 96 l kar

Naje, det tycker jag inte.

ALLA fiskar vill ha så stort som möjligt, så det spelar ingen roll vilken fisk han ska ha.
#6 - 10 januari 2009 20:45
Titta på din finansiella situation, tänk på att i ett större akvarium behövs mer sand, mer växter, mer " leksaker" ev mer fiskar. Sen är jag inte expert men förmodligen någon större lampa och något bättre filter.

Men jag råder dig ändå att satsa på 96liter, för det är roligare och om du tröttnar får man mer för pengarna om man ska sälja akvariet.
Bilagor:
#7 - 10 januari 2009 20:56
:p tycker du köper det du tycker du har råd och lust med som de säger, men helst stort om du kan.... har erfarenheten att efter ett tag vill man utöka lite och titta på lite andra fiskar, ja man blir fast i det här med akvarium :O)som knark liksom...:D
själv skulle jag köpa 1 akvarium på runt 100-150 liters för lite mer än ett år sedan, men slutade att jag stod och skulle bära in ett 300 liters i lgh, men det gick det med, ångrar inte en sekund...
#8 - 10 januari 2009 20:59
HeroS skrev:

Tack

...eller så sparar du någon månad till och köper ett kar minst runt 150 liter, ju större desto lättare att få i balans och sköta;).
#9 - 10 januari 2009 21:00
Jag var i akvarieaffären i dag, personalen där drog på att jag kunde ha ett stim av typ neontetra, ett stim av platy, en kampfisk och två ancistrus i ett 60 liters, tyckte jag lät liiite mycket!!
#10 - 10 januari 2009 21:03
"stim" av platy? :p

Sen när går platys i stim? ;)
#11 - 10 januari 2009 21:04
aja men kanske en "gäng" med play hon menade!
#12 - 10 januari 2009 21:06
1 hane och 1-2 honor låter bättre isåfall.
#13 - 10 januari 2009 21:25
HeroS skrev:
Jag var i akvarieaffären i dag, personalen där drog på att jag kunde ha ett stim av typ neontetra, ett stim av platy, en kampfisk och två ancistrus i ett 60 liters, tyckte jag lät liiite mycket!!
Ja verkligen inget bra förslag du fick där! tex ancistrus bör ha minst 100L och har du 2st så finns risken att karet blir fullt av småttingar... Läs på på zoopets artbeskrivning innan du beger dig dit igen så att du vet vad som gäller:)
#14 - 10 januari 2009 21:32
Råkade själv ut för ovanstående misstag där jag förbarmade mig och tog hand om en ancistrus hane och flyttade honom temporärt till ett 100 liters, efter två veckor satt hanen och fläktade över kull no.2 och jag satt med 250+ yngel i ett 100 liters med grönvatten och en massiv fiskdöd som resultat.
#15 - 11 januari 2009 09:42
ancistrusproblem?

Gaffel skrev:
Råkade själv ut för ovanstående misstag där jag förbarmade mig och tog hand om en ancistrus hane och flyttade honom temporärt till ett 100 liters, efter två veckor satt hanen och fläktade över kull no.2 och jag satt med 250+ yngel i ett 100 liters med grönvatten och en massiv fiskdöd som resultat.

LIte utanför tråden då.. men .. hmm.. har tänkt på den där ancistrusen. Den är charmig ju. Men jag gillar inte tanken på att den är ensam så två i mitt tvåhundraliters vill jag ha. Fast du skriver att du fick massiv fiskdöd på cuppen.
Så även om du har ett bestånd av fisk som gärna ger sig på ynglen så räcker det inte? Eller? Och grönvattnet (= algtillväxt?) varför uppstod det? Har det med ynglen att göra?

Ojkooj
#16 - 11 januari 2009 10:57
Själv så odlar man ancistrus med framgång i ett 72 liters kar så dom "måste" inte ha så stort men det underlättar som andra skriver att ha större kar och på så vis enklare att få biologisk balans i karet.
Dock så är det många faktorer som spelar in då.
Filter storlek och antal fiskar och hur fort man kör igång karet och om man använder nyttobakterier vid uppstart men även vad karet har för ph och temp.

Mycket att tänka på vid nystart.

Mitt första akvarie en gång i tiden var ett litet 128 liters kar som jag fyllde med malawiciklider och alla ynglade av sig fast man inte visste vad filterbakterier eller ph´s inverkan på fiskarna var och man bytte säkert inte så mycket vatten var vecka heller men lekte gjorde dom och trivdes.
Har auratus och rödzebra bl.a !

Annons