ett 100 liters ska bytas ut mot ett på 375 liter med dålig biotop...

#1 - 20 december 2010 13:31
för ett par dagar sen skrev jag om hjälp för att byta från mitt 100 liters till ett av mina kompisars 375 då hans biotop är åt fanders pga av sprängningar i närheten av hemmet-vattnet ä jättedåligt.
Påbörjade hobbyn för några månader sen men då han tröttnade och han har fiskarna som ja tycker om tyckte ja de va synd att han ska klippa huvudena av dom när ja kan ta över de..men mitt akvaruim har en jättefin biotop..någon vecka efter att ancistrusarna "klev ner i akvariet "så tyckte ja de va så konstigt att hanen aldri lämna krukan..de fanns ägg....dagar senare lägger scalarerna ägg på bladet..de åts upp men me 10 dagars mellanrum ca lägger dom bladet fullt..antar att de ä mer än nöjda me biotopen då:)...så nu ska ja försöka med att uppdatera med hjälp av vänner här inne att byta så med rätt hjälp jag med kan avnjuta ett vackert å hälsosamt akvarium....

Tack på förhand me svar i både positiv å negativ benämning:)
#2 - 20 december 2010 13:34
Du får fota underverket och länka bilderna hit så vi får se hur det ser ut:)!
#3 - 20 december 2010 13:35
välkommen hit....igen ;).

Jag är nyfiken på va du menar med jätte "dåligt vatten" och "dålig biotop" :). För fiskarna i din kompis akvarium lever, och har gjort det sen de flyttade in dit?

Kom ihåg att ta bilder Zoopetare älskar uppdatering med bilder.

Ska bli kul att följa tråden :)
#4 - 20 december 2010 13:35
ansjo skrev:
Du får fota underverket och länka bilderna hit så vi får se hur det ser ut:)!

orkar du då klicka på länken för att se underverket...eller e du för lat? ;)
#5 - 20 december 2010 13:40
Jag tror hon snart är Guldis, så man slipper klicka upp bilderna och lägger dem direkt i tråden;).
#6 - 20 december 2010 13:41
ja dom har inte dött vad han sagt så dom ä väl vana vid sitt vatten om en säger så..uppdatering förljer;)

angående kompisens biopet så säger han själv att den ä förstörd..akvariet va överfullt me alger så de kommer bli skrubbjobb för mi för så mycket alger kan inte va bra..
#7 - 20 december 2010 13:46
pernilla78 skrev:
ja dom har inte dött vad han sagt så dom ä väl vana vid sitt vatten om en säger så..uppdatering förljer;)

angående kompisens biopet så säger han själv att den ä förstörd..akvariet va överfullt me alger så de kommer bli skrubbjobb för mi för så mycket alger kan inte va bra..

ooooh så kul!!! :)
Kom ihåg massoooor med bilder *skratt*
Före -under- efter bilder :)
#8 - 20 december 2010 13:57
hihihi.....ja när ja fastnat för nått så ä de så..hihi..du känner mi visst;)
#9 - 20 december 2010 13:58
Nubi skrev:
ooooh så kul!!! :)

Kom ihåg massoooor med bilder *skratt*

Före -under- efter bilder :)

ja de ska ja verkligen försöka med..lider tyvärr av pre alzheimers så minnet ä ett minne blott ibland;)
#10 - 20 december 2010 14:05
pernilla78 skrev:
ja de ska ja verkligen försöka med..lider tyvärr av pre alzheimers så minnet ä ett minne blott ibland;)

ingen fara det tror jag 90% av Zoopetarna gör ;)
#11 - 20 december 2010 14:18
måste man va guldis för att kunna lägga in kort....
#12 - 20 december 2010 14:20
pernilla78 skrev:
måste man va guldis för att kunna lägga in kort....

Yes, bara guldisar som kan lägga upp bilder :)
men om du har ngn annan sida där du kan lägga upp bilder kan du alltid länka de hit.
så gör jag :)
#13 - 20 december 2010 14:21
Vill du lägga dem direkt i tråden så måste du det ja. Annars är alternativet att hyperlänka via någon uppladdningssida ex. tinypic.com
#14 - 20 december 2010 16:30
ville bara tala om att mina scalarer lägger ägg...igen....måste bara skratta då killen ja ska köpa akvariet ifrån tyckte att de va fööör rent men nu skrattar ja bara då dom lägger bladet fullt..ska man låta en lampa lysa el släcka helt...hört att dom äter upp äggen ändå..va tror ni fiskvänner;)
#15 - 20 december 2010 17:21
pernilla78 skrev:
ville bara tala om att mina scalarer lägger ägg...igen....måste bara skratta då killen ja ska köpa akvariet ifrån tyckte att de va fööör rent men nu skrattar ja bara då dom lägger bladet fullt..ska man låta en lampa lysa el släcka helt...hört att dom äter upp äggen ändå..va tror ni fiskvänner;)

GRATTIS!!!
Jag tycker det är rolig när du säger att karet är för rent :)
Du kan ha en liten nattlampa om du vill, och har andra glupska fiskar i karet...men ibland tar det ett tag innan fiskarna förstår att man inte ska mumsa äggen som godis, dvs scalarerna
#16 - 23 december 2010 16:34
Nubi skrev:
GRATTIS!!!

Jag tycker det är rolig när du säger att karet är för rent :)

Du kan ha en liten nattlampa om du vill, och har andra glupska fiskar i karet...men ibland tar det ett tag innan fiskarna förstår att man inte ska mumsa äggen som godis, dvs scalarerna

åhh..tack...dom blev störda mitt i allt så dom käka upp dom iallafall men me det större karet hoppas en ju på några små fina bebbar..mina ancistrusar ä på g å leker lite igen..hoppas på flera ägg
Bilagor:
#17 - 26 december 2010 13:16
Vad skoj :) Att det är babyboom i ditt kar :)
#18 - 26 december 2010 15:56
nu ska ni få uppdatering...mitt ancistruspar la inatt en stoooor klase med ägg och imorron ska vi börja med 310 litern..de va visst inte 375 men lika glad för det..ancistrushanen ska få eget yngelkar så ja kan hålla koll på honom å bebbarna..sen kan han få en chans att få mat denna gången då sist va de dåligt me de pga av hans vaktande av ynglen..så imorron börjar jag med projektet å ska ta kort som ja lova...med tiden kommer ja även skaffa ett par stycken praktbotior men först ordna med akvariet å biotopen..:)
#19 - 26 december 2010 15:56
Nubi skrev:
Vad skoj :) Att det är babyboom i ditt kar :)

mycke babyboom...har ett 6 akvarium brukar ja säga..;)
#20 - 26 december 2010 16:03
Var inte förvånad om du inte ser hannen lämna äggen/ynglen för att äta. Han brukar inte lämna dem alls, så man nästan tror han ska svälta ihjäl men det gör han inte. Det brukar vara ett gäng lekar innan de pausar för att äta upp sig igen...
#21 - 26 december 2010 16:06
ansjo skrev:
Var inte förvånad om du inte ser hannen lämna äggen/ynglen för att äta. Han brukar inte lämna dem alls, så man nästan tror han ska svälta ihjäl men det gör han inte. Det brukar vara ett gäng lekar innan de pausar för att äta upp sig igen...

ja upptäckte de me förra gången men de ä ju så nytt för mig å säkerligen då de la ägg 1a gången så snabbt när ja nyss starta upp de..denna gången får han eget kar då de nya akvariet ska rengöras totalt efter all alger..nöjd me allt ja får me på köpet å lite xalterad över imorrn då vi börjar..
#22 - 27 december 2010 11:48
glöm inte att lägga upp bilder :)
#23 - 29 december 2010 14:02
nu blir de lite uppdatering sen 2 dagar tillbaks..på måndagen flyttades fiskar,kar och tillbehör till våran lägenhet och vi börja att vänja de andra fiskarna vid vårt vatten och temperatur,,efter ca 1.5 tim kunde jag sakta låta dom få simma fritt i deras egna lilla akvarium i väntan på att mitt 310 skulle bli bättre..problem med vattnet och sanden..vi el jag heter det silade sanden fri från jord som andra ägaren haft i..sila kanske inte till renvatten men bra nog..därav vattenfärgen då som va brun!!Hållt 2 pumpar igpng och med tiden sen senkvällen måndag har de blivit mer grumlig färg och idag bytte vi x antal hinkar och i med crystal water som ska hjälpa vid allt..nu blir de väntan för de stora projektet ä ju inredningen..åååhhh va ja längtar..köpt lite jättevallisinera och anubiaser som ska planteras i när sikten typ blir bättre..uppdatering följer..
Bilagor:
#24 - 8 februari 2011 09:14
ja då ä de dags att vakna efter att ha vart inaktiv med att uppdatera..så...jag fick igång karet utan problem från förre ägaren å hans alla algerangrepp på sten,grus å växter..inga döda bland mina fiskar el dom jag fick ta över..av honom fick jag me 2 ancistrusar-hona och avkomma som nu visar sig starkt bli en hane..har ju en sen förr som gett mig två kullar och en växer upp i yngelkasse i karet..den jag har är ca 13 cm och den lille killen kanske ligger på 5-6 cm så de ä en stooor skillnad..började då tröttna på att alla stenar-även om de blev skrubbade och kokta-hade denna äckliga alger sörjan över sig så i helgen hade jag skaffat mig nog me kött på benen-å ja lite övertalning av man-och stack för att köpa sand och koka lite av stenarna från engelska sjöstenen och sen började projektet..nytt kar..som ni märker då har ja inte än bleve goldmember men de kommer..den som väntar..hihi..nu har karet gått i 2 dar med sand och mina corrysar verkar såå mycket gladare när dom letar med sina skäggtömar i sanden..tyvärr verkar det som om den stora ancistrushonan inte mår allt för bra..hon har fått gått till karantän då hon ä fruktansvärt svullen och på ena sidan verkar det som en vattenfylld blåsa..ingen ork å mår inte bra men ja vill ju ge na en chans..så ska snart uppgradera mig så ni får lite bilder och inte bara tjat av värmlänningen..å jo..nyinförskaffat blev 2 nymphaea red lotus i varsit hörn å ja..ja ä nöjd..väntar på en lite knopp..:)

Annons