ETROPLUS SURATENSIS

#1 - 23 september 2003 06:37
Jag har skaffat mig 7 st Etroplus Suratensis. Är det någon som har lite råd att ge mig.Jag har tillsatt lite salt ca 0,5% temp 25 grad.Ett av paren har lekt en gång men det blev inget av det.
#2 - 23 september 2003 08:36
Jag har själv funderat på att skaffa dessa bräckvattensfiskar i åratal men kan inte komma med mer info än att den odlades i uppsala för 15-20 år sedan.
#3 - 24 september 2003 05:39
Tack Ola för svaret vet du vem det var i Uppsala?
#4 - 24 september 2003 09:08
Nej, jag vet bara att det fanns bild på föräldrarna som var omsvärmade av relativt stora yngel. Det krävs rejält med salt när de blir äldre har jag både hört och läst. E. suratensis ska vara den enda akvariecikliden (finns fler på Madagascar) som inte klarar sig utan salt.
#5 - 25 september 2003 06:22
Hej Angående att den bara lever i bräckt vatten är jag inte så säker men att den bör ha bräckt när den leker har jag läst mig till men man kan alldrig vara säker. Jag har köpt mina av två olika leverantörer i förhoppningen att dom inte kommer från samma kull. Dom är VF men det har inte varit några problem med fodret dom äter både animaliskt och vegitariskt, dom är mycket duktiga algätare.Dom är mellan 12 och 15 cm nu men dom kan bli upp till 30 centimer kanske ännu större.När dom leker färgar bukfenan över till kaminrött.Dom ägg som blev uppätna sist var helt orange och satt fastklistrade på subtratet men en låg hals. Jag hör av mig om jag skulle lyckas att få fram en kull.
Lasse
#6 - 25 september 2003 07:39
Nej, visst finns den i sötvatten i naturen. Jag återgav bara vad jag hört och läst om akvariehållning. När det gäller Madagaskar så vet jag inte om det finns "rena" bräckvattensciklider men det tror jag inte eftersom ciklider är (sekundära) sötvattenfiskar. Bräckvattenfiskar klarar normalt både sött och salt (och då rejält med salt) vatten eller åtminstone sitt ursprungliga element + bräckt. Lite andra grejer jag läst: Flera par kan föda upp yngel tillsammans och gulciklid kan verka som putsarfisk på diamantcikliden. Fast gulcikliden lever delvis på ciklidyngel så kombinationen är kanske inte helt lyckad vid lek. Tilapiiner är vettigt sällskap (många fixar salttillsats). Ynglen käkar slem från föräldrarna precis som hos discusen.
#7 - 25 september 2003 13:24
OK OLA
Att ynglen käkar sekret från föräldrara har jag oxå läst men inte att dom kan ha kullarna tillsaman det låter bra för då behöver jag inte flytta dom om det blir något. Det värkar som två av paren är på g , för bukfenorna är röda på dom.Vad tror du om att fixa lite extra cirkulation på leksubstratet.
Lasse

Annons