Etroplus Maculatus - bortglömd?

#1 - 11 september 2014 06:46
Har haft en diskussion i ett annat forum om Etroplus Maculatus eller Gul ciklid, Tomatciklid. Hade den fisken för kanske 30 år sedan och den har hela tiden funnits som en av de härligaste bekantskaper jag haft. Den är nyfiken, aktiv och är oerhört vacker i ursprungsformen under lek. Den har en yngelvård som är bland det uppmärksammaste och omtänksammaste jag sett. Aldrig sett mer aktiva föräldrar. Den ger föda till ynglen som hos Diskusar från slemskiktet på föräldrarna.
Har lite svårt för den framodlade citrongula men känner längtan och lite nostalgi vid tanke på vildformen. Någon av er som också haft den? Någon som har den nu? Är riktigt sugen på den igen.
#2 - 11 september 2014 06:49
Hej , jag tittade på den när jag startade mitt akvarie och ville ha fredliga fiskar , men kudne tyvär inte hitta dem i någon butik så fick gå andra vägar, när du hade den 30 år sedan , minns du vilka fiskar du hade med den och om den skadade dem(attackerade) osv?
#3 - 11 september 2014 06:51
Jag hade den i ett rent artakvarium. Den funkar i sötvatten men älskar bräckt. Så det var bara den då. Men den är fredlig och är lite som Nyckelhålsciklider men med mer självförtroende.
#4 - 11 september 2014 06:52
30 år sedan känns som i förrgår så det kommer jag ihåg kristallklart. Det är värre med att hitta det fördömda mjölkpaketet jag ställde ifrån mig nyss ;)
#5 - 11 september 2014 06:56
Bluewing skrev:
30 år sedan känns som i förrgår så det kommer jag ihåg kristallklart. Det är värre med att hitta det fördömda mjölkpaketet jag ställde ifrån mig nyss ;)

haha här har man typ 1 diabetes själv och har guldfisk minne , glömmer om jag matat fiskarna efter 10 min jag gjort det , eller om jag tog insulinet före eller efter maten hahaha men de nice me bra minne ^^
Får se om den dyker upp i någon butik nära malmö kanske tar hem ett par , ville ha nyckelhål med men de blev lite större så undvek dem
#6 - 11 september 2014 06:58
Frågar man efter dem och ber affärerna efterfråga så kan det ju bli nåt på sikt.
#7 - 11 september 2014 07:04
Bluewing skrev:
Frågar man efter dem och ber affärerna efterfråga så kan det ju bli nåt på sikt.

Aa ska testa i helgen , fattar ej varför dem ej har dem inne ,efter arbetsbeskrivningen så verkar dem x antal gånger roligare än flesta cikliderna jag ser i butiker
#8 - 11 september 2014 08:05
Etroplus Maculatus - bortglömd?

Bluewing skrev:

Gissar på åtminstone 25 år sedan för mig, samma kristallklara minne!

Då hade jag den iofs helt fel, ett par i ett vanligt sällskaps, men det gick lika bra. Lekte, trivdes och håller med om jämförelsen nyckelhål med lite kryddning av chili!

SKA ha den igen!
#9 - 11 september 2014 08:23
Bluewing skrev:
Den ger föda till ynglen som hos Diskusar från slemskiktet på föräldrarna.

Har du sett det själv? Mina gjorde inte så - vad jag märkte i alla fall. Jag funderar på om det finns någon skillnad mellan gulcichlider från Indien och Sri Lanka.

blaze1337 skrev:
Hej , jag tittade på den när jag startade mitt akvarie och ville ha fredliga fiskar , men kudne tyvär inte hitta dem i någon butik så fick gå andra vägar, när du hade den 30 år sedan , minns du vilka fiskar du hade med den och om den skadade dem(attackerade) osv?

Jag upplevde den som "mellantuff". Den körde hårt med Etroplus suratensis som är mycket större - men otroligt mesig! Inget för småakvarier mer än temporärt - blir någon mobbad måste det finnas utrymme att komma undan, men med gömställen och 200 liter och uppåt gick det bra.
#10 - 11 september 2014 08:28

Jag upplevde den som "mellantuff". Den körde hårt med Etroplus suratensis som är mycket större - men otroligt mesig! Inget för småakvarier mer än temporärt - blir någon mobbad måste det finnas utrymme att komma undan, men med gömställen och 200 liter och uppåt gick det bra.

Vad menar du med mellantuff? jag vill ej ha krigsfiskar den får vara mesig om den vill :P så länge den ej attackerar dem andra , jag vet att dem andra jag har lär ej attackera den då alla är fredliga och betydligt mindre än den , (guppys,dvärgguramis,fjärilciklider,neontetror)
Kommer dem klara sig från den? gömställen etc finns såklart.
#11 - 11 september 2014 10:10
Underbar fisk. Jag har själv haft projektplaner på att starta upp ett bräckvattenskar enkom för denna art. Har inte sett fisken i butik på evigheter, tyvärr.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 11 september 2014 10:22
Arten har väl aldrig varit direkt vanlig, även om den förr i alla fall förekom sporadiskt. Tror det beror lite på att den kommer från Asien och de som håller asiatiska fiskar inte vill hålla ciklider.

Den av Etroplusarna som har sålt rätt hyfsat under senare år har väl främst varit canarensis eftersom det var lite nyhetens behag när den kom
#13 - 11 september 2014 10:35
Ja, saknar också den, har haft den några gånger, och fått lek, men såg aldrig några yngel, men såg äggen, som är gröna. Vad jag vet så klarar sig de vuxna bra i sötvatten, men äggen/ynglen får tydligen lätt svamp i rent sötvatten. Håller med om att den gula vildformen, med röda prickar, och svarta partier, är finare än den helorange odlingsformen (tomatciklid), men så brukar det ju vara bland fiskar rent allmänt, vildformerna har en naturlig skönhet som odlingsformerna inte kommer i närheten av, hur mycket färg de än har.

Har också funderat på varför man aldrig ser den numer, det är en art jag också har tankar på att fixa ett artakvarium för. Minns inte riktigt hur mina betedde sig, men om de, som Bluewing nämner, är som nyckelhål, som enligt min erfarenhet är fulla av självförtroende, men aldrig skadar andra fiskar, så är de inga "krigsfiskar" :)

En liten artbeskrivning som jag har skrivit:
http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=423007
#14 - 11 september 2014 11:22
När jag hade arten var det nog inte för 30 år sedan utan egentligen runt 40 år sedan. Köpte en grupp på en auktion på den lokala föreningen. Har för mig att det var 7 ungdjur. Jag ville då ha Diskus men vågade inte och fick tipset om denna ciklid. Hade den i bräckvattensakvarium och har för mig att den var väldigt känslig för vattenkvalité. Det blev ett par av dessa som var i ett artakvarium med enbart denna ciklid. I bräckvatten så var det egentligen inga problem med mögel på rommen.

Apropå Eriks fråga om jag sett dem äta från föräldrarna så säger mitt minne det. Hade dem i ett par år och fick flera kullar. Men när jag tillsatte annan föda så släppte ynglen föräldrarna direkt och tog födan istället. Lite som att de föredrog annan föda. Men det är så mitt minne säger.
Men detta var den ciklid som lämnade starkast avtryck av alla ciklider jag haft pga. stor personlighet och pigga beteenden samt underbar kvalité på yngelvård. Har tittat efter den i flera år men blev tokbesviken när de började komma in som citroner. Så jag har inte ägt dem sedan dess men saknat dem i alla år.

Men jag vet inte hur de fungerar med andra arter då det enbart var den arten i det karet. Karet hade enbart sten och grus.
#15 - 11 september 2014 23:40
blaze1337 skrev:
Vad menar du med mellantuff? jag vill ej ha krigsfiskar den får vara mesig om den vill :P så länge den ej attackerar dem andra , jag vet att dem andra jag har lär ej attackera den då alla är fredliga och betydligt mindre än den , (guppys,dvärgguramis,fjärilciklider,neontetror)

Kommer dem klara sig från den? gömställen etc finns såklart.

Det är en viss risk att den kommer försöka äta guppyhanar och neontetror. Men jag syftade mer på aggressiviteten mot andra gulcichlider och fiskar som liknar den själv - kanske fjärilscichlider men speciellt Etroplus suratensis som är tre gånger så stor, men som den äter yngel av i naturen. Som alla territoriella fiskar slåss dom inbördes. En fisk som står lågt i rang blir bortjagad och måste ha någonstans att ta vägen. Så gör alla cichlider men det finns några få där det märks minimalt: Etroplus suratensis är en sådan. Den är verkligen inte ett dugg tuff. En tuff fisk (Hemichromis, Nannacara, många stora centralamerikaner men även den lilla badiden Dario dario) kan döda en annan fisk på några timmar-dagar om akvariet är för litet eller för "öppet" (för lite gömställen). Scalare, nyckelhålcichlid och fjärilscichlid visar ganska lite tuffhet. Gulcichliden tycker jag är "mellantuff".

Bluewing skrev:
När jag hade arten var det nog inte för 30 år sedan utan egentligen runt 40 år sedan. Köpte en grupp på en auktion på den lokala föreningen. Har för mig att det var 7 ungdjur. Jag ville då ha Diskus men vågade inte och fick tipset om denna ciklid. Hade den i bräckvattensakvarium och har för mig att den var väldigt känslig för vattenkvalité. Det blev ett par av dessa som var i ett artakvarium med enbart denna ciklid. I bräckvatten så var det egentligen inga problem med mögel på rommen.

Apropå Eriks fråga om jag sett dem äta från föräldrarna så säger mitt minne det. Hade dem i ett par år och fick flera kullar. Men när jag tillsatte annan föda så släppte ynglen föräldrarna direkt och tog födan istället. Lite som att de föredrog annan föda. Men det är så mitt minne säger.

Men detta var den ciklid som lämnade starkast avtryck av alla ciklider jag haft pga. stor personlighet och pigga beteenden samt underbar kvalité på yngelvård. Har tittat efter den i flera år men blev tokbesviken när de började komma in som citroner. Så jag har inte ägt dem sedan dess men saknat dem i alla år.

Men jag vet inte hur de fungerar med andra arter då det enbart var den arten i det karet. Karet hade enbart sten och grus.

Det där med brackvatten är lite komplicerat, men jag har goda skäl att tro att de klarar sig alldeles utmärkt hela livet i rent sötvatten. Sedan om vattnet inte är helt rent från mikroorganismer vid leken så kan man ju lösa det praktiskt på olika sätt. Koksalt kan ha en viss effekt. Jag har fångat bägge arterna i Kerala i sötvatten, och i brackvatten, men under monsunen, när dom rimligen leker lär det vara rent sötvatten. Vinny Kutty fångade bägge + den tredje, E. canarensis, tillsammans, i rent sötvatten, många kilometer från havet i södra Karnataka.

För några år sedan, inför att jag skulle hålla föredrag om Asiatiska cichlider, frågade jag alla jag stötte på om de själva hade sett gulcichlidyngel äta från föräldrarnas kroppssidor eller om de kände någon som hade gjort det. Jag bläddrade igenom ett antal böcker för att hitta någon förstahandsinformation - helst en bild, men jag lyckades inte då. Den här informationen måste ju ha uppstått på 1960-talet eller troligen ännu tidigare. På den tiden exporterades mycket akvariefisk från Sri Lanka, men ingen från Kerala (har jag skäl att tro!). Idag är det i princip tvärtom. Därför undrar jag om det finns en skillnad mellan populationerna. Jag vill också ha tag på Etroplus maculatus, men jag vill dessutom ha djur från Sri Lanka!

En sak till: fiskar som bor helt eller delvis i brackvatten brukar generellt vara ganska tåliga mot olika vatten (man kanske inte nödvändigtvis under hela livscykeln).
#16 - 12 september 2014 22:19
Det känns mycket hedrande Erik att du tar dig tid att dela med dig av kunskap som går bortom oss andras som mera googlar oss fram till kunskap. Intressant överlag. Hoppas du hittar någon så att du får njuta av arten igen :D

Sådana här berättelser som du precis berättat lyfter Zoopet flera snäpp. Mycket intressant och lärorikt!
#17 - 13 september 2014 15:43
Scalare, nyckelhålcichlid och fjärilscichlid visar ganska lite tuffhet. Gulcichliden tycker jag är "mellantuff".

Är det bara jag som upplever både fjärilar och nyckelhål som ganska framfusiga och mopsiga typer? Visst, skada andra fiskar brukar de inte göra, men de verkar, enligt min erfarenhet, funka ungefär som små hundar, de skäller och håller på för att kompensera att de egentligen är rätt ofarliga :p Som en fjärilshane jag hade som trackade en blåciklidhane tills denne fick nog, och sa ifrån, se'n höll sig fjärilshanen lugn efter det.

Vad det gäller den gulas aggressivitet var det som sagt ett tag se'n jag hade den, så jag minns inte mycket, vad jag minns hade jag dem mer eller mindre ensamma. Det är en fisk jag är riktigt sugen på igen, att starta ett artakvarium, eller ha den tillsammans med en eller par andra bräckvattensarter.
#18 - 13 september 2014 16:28
Shepard skrev:
Är det bara jag som upplever både fjärilar och nyckelhål som ganska framfusiga och mopsiga typer? Visst, skada andra fiskar brukar de inte göra, men de verkar, enligt min erfarenhet, funka ungefär som små hundar, de skäller och håller på för att kompensera att de egentligen är rätt ofarliga :p Som en fjärilshane jag hade som trackade en blåciklidhane tills denne fick nog, och sa ifrån, se'n höll sig fjärilshanen lugn efter det.

Vad det gäller den gulas aggressivitet var det som sagt ett tag se'n jag hade den, så jag minns inte mycket, vad jag minns hade jag dem mer eller mindre ensamma. Det är en fisk jag är riktigt sugen på igen, att starta ett artakvarium, eller ha den tillsammans med en eller par andra bräckvattensarter.

inte bara du jag har fjärilciklider 4 hanar 2 honor med andra fiskar och aldrig sett dem attackera någon annan , hålla på med varandra gör dem men ingen blir skadad varken mellan dem eller andra fiskar , dock är mina fjärilciklider super duktiga yngelätare och yngeljagare .
#19 - 14 september 2014 15:51
Var i "min" butik idag, och han visade mig några gamla Ciklidbladet, från 60-talet, varav ett nummer innehöll en artikel om just Etroplus maculatus. Där skrev artikelförfattaren att han observerade ynglen simma mot hanens sidor (honan fick inte vara med, och han var tvungen att plocka bort henne), och snabbt studsa iväg, ungefär som om de åt från sidan på hanen. Så han drog den slutsatsen att de gör som discus.

Förresten, vill inte vara petig, men såg nu var tråden ligger... Gul ciklid är väl inte afrikansk? :)
#20 - 14 september 2014 15:55
Nej det är den inte men läser du underrubriken så gäller den för asien också.... ;)
#21 - 14 september 2014 15:58
Beror väl på att det inte är pintjockt med asiatiska ciklider direkt ;)
#22 - 11 december 2014 17:18
Livar upp tråden lite.
Jag har möjlighet att köpa ett vildfångat par som har frisimmande yngel i butiken. Där är inget salt tillsatt så dom lär komma från sötvatten. Jag hqr möjligtvis plats för dom i ett 115 liters. Sten, lite rötter och nån enstaka anubias. Ph 7,5-8. Skulle det funka? Bildar dom par för livet eller ska dem gå i stor grupp i större akvarium?
#23 - 11 december 2014 17:25
Jag vet vad jag hade gjort om det var jag :p Vildfångat par som går med yngel... Hade varit en no brainer för mig i alla fall. Har ett tag nu gått och varit småsur över att det var så längese'n man såg den, i alla fall i "min" butik. Gissar att man kan ha dem på båda sätten, både i par, och som grupp. Jag har haft dem i par förr.

Jag har länge haft i tankarna att det skulle vara snyggt att starta upp nå't som i alla fall liknar ett bräckvattenskar, med bl.a E. maculatus. Har t.o.m skrivit en liten artbeskrivning om dem, för ca 10 år se'n.
#24 - 11 december 2014 18:17
Jo det är fanken på vippen att jag ska slå till. Verkar ju va en snäll ciklid. Så drt kanske kan gå med det paret och nåt i överdelen av karet?
#25 - 11 december 2014 18:21
De håller sig till samma partner över tid. Helgullig fantastisk fisk som du kan skatta dig lycklig att få äga. Grattis från en avundsjuk akvarist som letat efter densamma.
#26 - 11 december 2014 18:21
Falconer skrev:
Jo det är fanken på vippen att jag ska slå till. Verkar ju va en snäll ciklid. Så drt kanske kan gå med det paret och nåt i överdelen av karet?

Det tror jag säkert :) Varför inte köra nå't annat som gillar högt pH, som nå'n vildform av svärdbärare, molly, eller liknande.
#27 - 11 december 2014 18:33
Bluewing skrev:
Har haft en diskussion i ett annat forum om Etroplus Maculatus eller Gul ciklid, Tomatciklid. Hade den fisken för kanske 30 år sedan och den har hela tiden funnits som en av de härligaste bekantskaper jag haft. Den är nyfiken, aktiv och är oerhört vacker i ursprungsformen under lek. Den har en yngelvård som är bland det uppmärksammaste och omtänksammaste jag sett. Aldrig sett mer aktiva föräldrar. Den ger föda till ynglen som hos Diskusar från slemskiktet på föräldrarna.

Har lite svårt för den framodlade citrongula men känner längtan och lite nostalgi vid tanke på vildformen. Någon av er som också haft den? Någon som har den nu? Är riktigt sugen på den igen.

Hej! akvarieteknik har den VF jag köpte ett par själv för några veckor sen genom min lokala akvarieaffär och nu går dom med en yngelsvärm!:)
#28 - 11 december 2014 18:50
Låter ju helt makalöst. Mitt problem är att jag cryptoheros nanoluteus där i nu. Får försöka bli av med det paret i så fall. Hur hade ni gjort? Villen fisk hade ni valt? :p Sen är det ju bara 80 cm långt. Men de borde väl gå till ett par iaf?
#29 - 11 december 2014 19:14
Har du lyckats föda upp några yngel av nanoluteus? Jag hade ett par för ett tag se'n. Vad jag förstår så är den riktigt ovanlig, men med tanke på att det var längre se'n jag hade gul ciklid, så hade jag nog valt den :)
#30 - 11 december 2014 19:31
Inga yngel än. Har haft en grupp ungfiskar sen i somras som nu bildat ett par. Så jag har precis sålt alla utom paret och en extra hona. Så det är ju en jävla timing på gulingarna....Men blev förtjust i dom direkt. Jag måste nog köpa dom. Om dom finns kvar när jag bestämt mig.
#31 - 11 december 2014 19:32
Tja, i värsta fall så funkar de nog att ha tillsammans, nanoluteus är ju en snäll liten centralamerikan. Båda gillar ju lite högre pH.
#32 - 11 december 2014 19:46
Att dom är ovanliga är inget jag märkte när jag skulle sälja dom överblivna fiskarna precis. Försökte få dom sålda i ett par månader innan jag tillslut fick sänka priset rejält. Då gick det. :) Ha dom tillsammans....det kan väl knappast sluta lyckligt? Det är ju en lite centralamrrikan men trots allt en centralamerikan..;) och akvariet är bara 80 långt. Kanske går utan lek men med lek lär det bli bråkigt? Eller vad säger du/ni?
#33 - 11 december 2014 19:57
När jag köpte mina nanoluteus så sa han att den som kommit in med ynglen hade fått åka till Norge för att få tag i den ena föräldern till dem. Jag hade mina i ett 100-liters ihop med lite ditt och datt. Den är betydligt snällare än t.ex zebracikliden.

Men 80 cm långt, tja, det kanske är lite litet för både nanoluteus och gul ciklid.
#34 - 12 december 2014 17:53
Okek. Vad hade du med dom i 100l? Usch jag har verkligen svårt att bestämma mig nu.....:/
#35 - 12 december 2014 18:04
Hmm, vad hade jag dem med... Om jag minns rätt så var det bl.a ett 10-tal kuhlii, 10 Corydoras septentrionalis, och L183 (under hanen syns svansen på ett L183-yngel).
#36 - 12 december 2014 18:39
Så dom går inte hårt på corys?
#37 - 12 december 2014 18:44
Inte vad jag minns, tycker nästan paletter är värre mot pansarmalar.
#38 - 24 december 2014 20:50
Sådär! Nu simmar ett VFpar från Indien hemma hos mig. Slängde i mina humefiskar som sällskap. Funkar bra. Om nån dag ska jag tillsätta lite salt till dom. Blir spännande. :)
#39 - 25 december 2014 07:39
Åh så spännande det låter. Du har ingen bild/ film på underverken?
#40 - 11 januari 2015 21:57
Tyvärr ingen bild eller film än. Någon som vet hur man kan trigga dom till lek? Har provat med salt men dom verkar inte supernöjda precis. Ska prova att succesivt byta till sött igen. Dom är också ganska skygga. Kan det hjälpa med lite sällskapsfisk som rör sig i dom övre regionerna?
#41 - 12 januari 2015 06:52
Va kul att se den här tråden, väntar på en grupp vf maculatus som ska gå i mitt 675l.
Vilken salthalt har ni kört på?
#42 - 12 januari 2015 21:47
0,2% men just dom här jag har från Indien ska tydligen gå bäst i sötvatten. Dom har lekt i butiken i sötvatten och fått frisimmare. Så jag håller på att byta från bräckt till sött igen. :/
#43 - 13 januari 2015 05:44
Läste på seriouslyfish att lite orädda firrar hjälper mot skygga indier.
#44 - 13 januari 2015 05:57
Det stämmer, spångberg. När jag hade mina tidigare, så körde jag med vanliga guppys i karet för att få paret trygga och på hugget. Guppy är som Prozac för fiskar med vekt psyke.Tyckte dessutom nästan att de lekte lättare i sött vatten.
#45 - 13 januari 2015 17:18
Okej. Så det blev bättre med guppys? Jag funderade på lineatus gold som är från Indien men dom är ju lite mer rovgiriga än guppys. :-) Något får det bli iaf. Mollys är ju också intressant men då jag vill prova cikliderna i sötvatten vet jag inte. :-)
#46 - 13 januari 2015 19:11
Mina kommer att få dela burken med 15 dawkinsia filamentosa till att börja med 😃
#47 - 13 januari 2015 19:34
Kan väl knappast bli bättre än så spångberg? :-)
#48 - 13 januari 2015 19:45
Nä inte mycket 😃, fast ett gäng panda garra kommer det nog få bli lite senare.
#49 - 13 januari 2015 21:15
Jaha...det kunde visst bli bättre...avis. :-)
#50 - 14 januari 2015 05:29
Panda Garra och E. Maculatus. En mix jag funderat på själv. Dawkinsia har jag aldrig ägt men låter som ett spännande val. Men uppfattade egentligen frågan från Falconer om en stabil fisk som kan ge sken av att det är lugnt och tryggt i karet. Det svåra är ju att få till antingen en fisk som upplevs som ett potentiellt hot men inte är det samt att den är så lugn att E. Maculatus chillar ner. Asienfisk innebär ju ofta fart och ibland temperament hos fisken.
När det gäller Panda garra så är den ju toktrygg om gruppen är tillräckligt stor med blixtsnabb vilket kan stressa initialt. Däremot är ju risken noll att den tar yngel. Är inte Dawkinsia lite nervig av sig? Eller är den coolare än det verkar i artbeskrivningarna?
När Maculatus väl blivit ett par i karet så blir de oerhört robusta i beteendet men kan bli lite ängsliga i ett kar i början.
#51 - 14 januari 2015 11:21
Haha mina dawkinsia står som hundvalpar och väntar på mat i hörnet när man kommer.
Fick precis samtal från tommas att mina firrar har kommit o godigodiigodi. 😀
#52 - 14 januari 2015 14:25
Helt rätt Bluewing. Är ute efter en fisk som ger ifrån sig ett lugn till cikliderna. Endlers, molly eller Lineatus gold. Vad hade du valt? Endlers tycker jag är snyggare än vanliga guppys.
#53 - 17 januari 2015 20:09
Har du fått i några moralstödsfiskar 😃 falconer?
Har fått ner mina etroplus i burken nu och de är störtsköna, äger karet nu trots att barberna är ett par centimeter längre.
Vet inte om det är för att de går i grupp eller om det är sällskapet som gör de helt orädda.
#54 - 17 januari 2015 22:16
Falconer skrev:
Helt rätt Bluewing. Är ute efter en fisk som ger ifrån sig ett lugn till cikliderna. Endlers, molly eller Lineatus gold. Vad hade du valt? Endlers tycker jag är snyggare än vanliga guppys.

Jag vet inte hur jag valt idag. De Guppys som fanns då jag hade dem är ju mer liknande viltfångade idag egentligen. Endlers påminner men är inte lika. Men sedan vet jag inte om det behövs heller då jag upplevde dem som rejält självsäkra när de väl landat i karet. Hur små är dina E. Maculatus?
#55 - 18 januari 2015 23:13
Nej Spångberg. Har inte varit till butiken än. :) Okej Bluewing. Mitt par är i stort sett fullvuxna. Ca 8-10 cm.
#56 - 21 januari 2015 12:20
Jag får ta och försöka bygga lite pp höjden i akvariet kanske för att få dom lite mer självsäkra. Fattar inte varför dom inte lekt än. :p Åker in snart nån dag för att se vad butiken erbjuder. Eftersom jag ska prova sötvatten så kanske guppys är bättre än svarta mollys iaf? Väntar på levande mygg. Det kanske kan trigga dom till lek? Nåt mer tips?
#57 - 3 februari 2015 22:39
Köpte ett gäng leoparddanio som störfisk och det tog inte mer än 3 dagar så började dom förbereda lek. Dom har grävt en grotta under ett gäng större stenar och förberett yngelgropar. Nu har dom lagt rommen och turas om att vakta den. Roligt att det äntligen blev nåt. Fina som attan blir dom vid lek också. �� Nu får vi se om det blir lite sprattel om nån dag.
#58 - 3 februari 2015 22:41
Köpte ett gäng leoparddanio som störfisk och det tog inte mer än 3 dagar så började dom förbereda lek. Dom har grävt en grotta under ett gäng större stenar och förberett yngelgropar. Nu har dom lagt rommen och turas om att vakta den. Roligt att det äntligen blev nåt. Fina som attan blir dom vid lek också. Nu får vi se om det blir lite sprattel om nån dag.
#59 - 10 februari 2015 12:19
Riktigt kul Falconer!
Mina håller på att göra upp om rang, så det är allmänt krig i burken.
#60 - 15 februari 2015 05:52
Falconer skrev:
Köpte ett gäng leoparddanio som störfisk och det tog inte mer än 3 dagar så började dom förbereda lek. Dom har grävt en grotta under ett gäng större stenar och förberett yngelgropar. Nu har dom lagt rommen och turas om att vakta den. Roligt att det äntligen blev nåt. Fina som attan blir dom vid lek också. Nu får vi se om det blir lite sprattel om nån dag.

Hur går det då?

vänliga hälsningar
N. Nyfiken
#61 - 22 februari 2015 21:19
Nja...det gick inget bra. Dom vårdade rommen ett par dagar sen var de inget mer. Har inte visat några mer tendenser till lek heller. :( Nån som vet om dom behöver salt eller inte?
#62 - 24 februari 2015 17:41
Salt skadar inte, men dom behöver det inte för att leka.
#63 - 4 mars 2015 19:51
Såg att en på ciklid.org säljer ett lekpar som tydligen är vana vid sötvatten. Hade det varit närmare hade jag varit sugen.
#64 - 6 mars 2015 13:49
Det är mina. �� Du är välkommen att hämta dom. Behöver bli av med dom så fort som möjligt tyvärr.
#65 - 6 mars 2015 13:52
Impuls köote ett par Pelvicachromis sacrimontis. Trodde det skulle funka okej en stund innan jag fått sålt gulingarna med icke. Gulcikliderna är som bålgetingar efter palettera. Funderade ett tag på att ha dom i mitt 240 SA men är rädd att dom är för buffliga för övriga invånare. Nyckelhål, schackbrädor och tetror. Vad tror du/ni?
#66 - 6 mars 2015 14:58
Falconer skrev:
Det är mina. �� Du är välkommen att hämta dom. Behöver bli av med dom så fort som möjligt tyvärr.

En lite väl lång bit att åka bara, annars så hade jag nog slagit till :)

Falconer skrev:
Impuls köote ett par Pelvicachromis sacrimontis. Trodde det skulle funka okej en stund innan jag fått sålt gulingarna med icke. Gulcikliderna är som bålgetingar efter palettera. Funderade ett tag på att ha dom i mitt 240 SA men är rädd att dom är för buffliga för övriga invånare. Nyckelhål, schackbrädor och tetror. Vad tror du/ni?

Hmm, tror inte nyckelhålen är nå'n fara, nyckelhål är rätt kaxiga. Schackbrädena är ju rätt små i jämförelse med paletterna, och är väl lite småkänsliga vad jag förstår, så osäker hur det funkar med dem. Vad det gäller tetrorna beror det väl lite på vad det är för tetror. Är de stora nog för att inte bli uppätna, och helst håller sig i de övre vattenregionerna, så är det nog ingen fara.
#67 - 3 maj 2015 07:43
Hittade dessa filmer om dessa underverk:
" target="_blank">

" target="_blank">

Annons