Etroplus canarensis lek

#1 - 24 april 2006 19:05
Enligt ett indiskt akvarieforum har Etroplus canarensis lekt idag hos en akvarist i San Diego, Californien. Såvitt jag vet är det den första rapporterade leken i världen. Någon som känner till någon annan lek?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 24 april 2006 19:34
Har för mig att jag letade runt en hel del på nätet när jag artbeskrivningen här på Zoopet och då hittade en del rapporter om lek. Utifrån den info lyckades jag i alla fall tota ihop följande

"Canaras pärlciklid är en ganska fredlig substratruvande ciklid som vid leken placerar ca 200 ägg på en klippa. Ofta hjälps flera åt med att skydda avkomman under flera månader. Ynglen äter av föräldrarnas slemskikt."

Fast det kan ju vara baserat på rapporter om lek i naturen men jag tror inte det - minnet är bra men tyvärr vädigt kort[:o]
#3 - 24 april 2006 19:40
Att SARF har satt den som silver tyder väl på att den är lekt i akvarium också?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 24 april 2006 19:43
[quote=marcuspajp]Att SARF har satt den som silver tyder väl på att den är lekt i akvarium också?[/quote]
Och den odlingslistan är det väl du som "ansvarar" för Erik;) - även om det är Ola som sammanställt just denna del
#5 - 24 april 2006 20:12
ojdå, då har jag tagit mig vatten över huvudet ;)
#6 - 24 april 2006 21:14
Försök komma på var du hittade den informationen Kjell - jag samlar på sån kunskap :)

Jag vet att det finns flera försök att odla arten även i Sverige. Men om någon lyckats behöver ju inte det betyda att dom offentliggjort det. Vidare är det ju inte troligt att jag håller tillräcklig koll... Men jag tror inte att silver på SARFs lista betyder att det baseras på någon svensk odlingsrapport. Det är ganska många arter som jag är nyfiken på om dom verkligen odlats i Sverige. (Men det här är fel tråd att räkna upp dem...)

Samtliga SARF:s odlingsvalörer kommer ses över till första juli (hoppas jag hinner...). Likaså blir det en del förändringar i regelverket. Ola Svenssons lista är bra, men det finns naturligtvis en del missar i den - och det kommer det finnas även efter min översyn.

Norge och Danmark har listor över förstagångsodlingar. Det finns ingen central sådan lista i Sverige. Vi har diskuterat att införa det även i Sverige, men det innebär så mycket administration ganska många år framåt att SARF:s styrelse känner att vi inte mäktar med det just nu. Först ska vi få lite bättre snurr på odlingskampanjen bl a. Kanske om ett år. Om vi ser en medlemstillströmning.
#7 - 24 april 2006 21:18
PS. Observationer av yngelvård i naturen finns faktiskt. Det kan vara en sådan du sett Kjell. ds.
#8 - 3 maj 2006 20:21
#9 - 3 maj 2006 21:26
[quote=Micke]Här är en artikel om canarensis-lek:
http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/pages/item.php?news=914[/quote]

Det är samma lek. Däremot finns det en lek i Grekland också:

http://http://www.tolibra.com/fish/canarensis.htm

Jag gissar att fiskarna måste vara två-tre år för att kunna leka. Inte så ovanligt bland fiskar som kan bli gamla (många stora cichlider, vissa malar, även kyssgurami om jag minns rätt). Även de djur som finns i Sverige (som kom in 2003) borde vara könsmogna nu.

Om någon SARF-ansluten akvarist rapporterar in en lek via sin akvarieförening under innevarande år bjuder jag på guld! (som enväldig domare):) - trots att det står silver på listan.

Annons