estherae och jacobfreibergi

#1 - 28 december 2005 16:03
Hej tror ni det funkar med A.jacobfreibergi och Metriaclima estherae?
#2 - 28 december 2005 16:06
Risken finns att Rödzebran slår ihjäl aulonocaran, då de är ganska mycket mesigare. Men det beror väl lite på hur stort karet och fiskarna är.
Men det är vanligt att man får problem med de fredliga aulonocarorna tillsammans med de lite mer stygga mbunas.
#3 - 28 december 2005 16:16
glömde skriva 540liter mycke gömställen finns även några paleter där som råkade komma dit av någon konstig anledning (plats brist) funkar helt oväntat hur bra som helst :P dom ska dock få ett nytt ställe att va på bara jag får tid att fixa nå åt dom..
#4 - 28 december 2005 16:22
det ska även ner några viktoria hapar där... (hap.sp "red back scraper")
#5 - 28 december 2005 18:11
ingen som har terio ifall det går att jacobfreibergi med zebrorna??? ska beställa dom imorgon om jag ska ha dom...
#6 - 28 december 2005 19:13
Är karet så stort kan det nog fungera, men det finns trots allt en fisk risk.
Min far körde länge med malwi, men fick gång på gång erfare att de inte gick något vidare att sätta ner aulonocaror till mbunas, men det är alltid svårare att introducera ny fisk iofs.
Sätter du i dem samtidgt, har gott om gömställen och plats och är beredd med en reservplan så tycker jag nog att du kan försöka.
#7 - 28 december 2005 19:20
Om du ska sätta i fiskarna vid olika tillfällen. Då är det en god idé att möblera om inredningen först. Då tappar fiskarna sina revir och är inte lika hotfulla mot de nya invånarna.

Sedan tror jag inte att det blir några större probem med Rödzebra och Aulonocara. Så har det råkat bli hos mig då jag fick med en större (15cm) Rödzebrahanne vid köp av ett beg akvarium. Sedan ett halvår går han tillsammans med bla Aulonocara.

Men, det märks att han är lite argare än övriga invånare. Men, det har fungerat bra.
#8 - 28 december 2005 19:30
ok tack för svaren tror jag ska göra ett försök..
HazelCR
#9 - 29 december 2005 05:57
[QUOTE=Danne_K]Hej tror ni det funkar med A.jacobfreibergi och Metriaclima estherae?[/QUOTE]

Det kommer säkert att fungera bra. Aulonocara jacobfreibergi hör till de tuffaste Aulonocarorna, så den rekommenderas tillsammans med Mbunas, om man vill ha den blandningen.
JeBoro
#10 - 29 december 2005 09:16
Jag tror också att det kommer gå bra. Har själv haft mbunas med aulonocara i både 222 liters och 375 och jag har inte haft några problem.
#11 - 29 december 2005 10:15
Jag har A. jacobfreibergi tillsammans med rödzebra och andra mbunas i ett 900-liters kar. Jocobfreibergin hade lite svårt att hävda sig i början men nu när de har etablerat sig och blivit fler funkar det riktigt bra.
Det är alltid lättare att få det att fungera om man börjar med yngel som får växa upp tillsammans, än att sätta ihop vuxna fiskar.
#12 - 29 december 2005 10:48
okej tackar för alla svar ska fara å beställa bland annat dom nu :D
#13 - 29 december 2005 16:11
Har en grupp med jacobfreibergi tillsammans med Mbunas Röd zebra, Johanni, auratus mfl. Inga problem alls fick upp en kull med yngel men så dog hannen av bukvattensot just när han börja färga ut riktigt!!!:(
Lycka till med jacobfreibergi´arna Danne_k

Mvh Mattias
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 29 december 2005 16:19
Just jacobfreibergi är väl en av de allra tuffaste Aulonocarorna så det funkar säkert.

Men varför lägga ner viktoriaciklider i akvariet
#15 - 29 december 2005 21:48
därför att det karet som dom går i nu har jag tänkt ha tanganyika, och tror inte att det ska vara några problem att ha dom tillsamans med malwisarna. efter som att dom har ungefär samma temprament samma foder lika stora. tempen funkar bra för båda och ingen större risk förkorsning skulle ja tro.. så varför inte självklart skulle jag hellre ha viktoriacikliderna för sig men har inte möjlighet till de för tillfället men hoppas att de ska lösa sig snart..

Annons