eSHa Aqua-test, hur läsa av?

#1 - 15 september 2007 11:08
Fick rådet att skaffa vattentest och kolla nitrithalten i vattnet. Det enda testet jag fick tag i var detta eSHa-test. Det är teststickor som sätts ner under ytan i 1 sekund, sedan väntar man 60 sekunder med att läsa av.

På själva avläsningsvärdena på burken står det <6°d, >7°d, >14°d, >21°d. När man sedan ska kolla av resultatet fattar jag inte hur man omvandlar ovanstående till ett mer förståerligt värde. (Det står ju att ett acceptabelt värde är <0,3mg/L) men jag fattar inte hur man omvandlar ovanstående värden till något som har med mg/L att göra. Är det någon som förstår vad jag yrar om? [:-55]

Nitraten var ju enkel, där ser man på en gång att den ligger på 25mg/L

PH-värdet var också okej, och låg på strax under 7,2

Snälla hjälp! :)
#2 - 15 september 2007 12:51
Ingen som vet?
#3 - 15 september 2007 13:25
"<6°d, >7°d, >14°d, >21°d" är tyska grader.
Dvs det värdet ger dig antingen KH alt GH (läs på testet)

Nitrit (NO2) mäts i mg/l

Du har väl 5 olika "rutor" på en sån där sticka, det borde vara en ruta för resp. Nitrit, Nitrat, KH, GH och pH (nödvänigtvis inte i den ordningen)
#4 - 15 september 2007 13:43
Ledsen men jag förstår inte ändå. Bruksanvisningen är på Svenska, Danska, Norska och Finska, men måttenheten man ska utläsa svaret på är på tyska. Det är ju helt sjukt :(

Eftersom jag själv fattar noll av just nitritvärdet på denna sticka hoppas jag att det finns en vänlig och kunnig själ på detta forum som kan hjälpa mig se vad nitritvärdet ligger på i vårt akvarium.

Teststickan från vårt akvarium ser ut som det inringade exemplet på bilden. Vad ligger nitriten på för värde i mg/L, någon som vet? [:-28]

http://akvariet.fridaskoglund.se/02.jpg

Annons