Esc 2008!

Guest
#1 - 24 maj 2008 20:28
Heja Finland!!
QardinalE
#2 - 24 maj 2008 20:41
Anettejt skrev:
Heja Finland!!

Varför då?[:-86][:-86][:-86].
Är det Lordi eller Ema Nominen som spelar för Finland i År.;)
#3 - 24 maj 2008 20:54
- Märklig tävling egentligen! Hoppas rätt låt vinner....
#4 - 24 maj 2008 21:16
Betydligt högre klass på bidragen i år måste jag säga! I år är det nog inget bidrag som man kommer att gråta blod om de vinner, eller får höga poäng, som förra året, när Ukraina nästan vann, och Serbien vann [xx(]

Finland i all ära, men de låter för mycket som vilken Hammerfallklon som helst, precis som förra året, när hon Hanna, eller vad hon heter, kom platsen före (låååångt ner) The Ark och Sverige, med en bra låt som skulle kunnat vara från Nightwish eller Within Temptations senaste. De saknar Lordis tunga lättillgängliga schlagergung, och fåniga attribut :p Även om både årets, och förra årets finska bidrag som låtar betraktat är bättre än Lordis bidrag.

Men vad säger man, mellannumret i Finland (Apocalyptica) var betydligt bättre än Serbiens dito som nyss spelades.
#5 - 24 maj 2008 21:17
- Nu hör jag att de skall rösta! Tyckte att Pirelli lät helt ok från min position i lägenheten. Men det blir säkert Ukraina eller Uzbeckisztan!
Guest
#6 - 24 maj 2008 21:28
Micke_A skrev:
Men vad säger man, mellannumret i Finland (Apocalyptica) var betydligt bättre än Serbiens dito som nyss spelades.

Bara namnet Apocalyptica ger mig ståpäls!
Dom visade Europa förra året var Finland står i musik sammanhang.

Årets finska bidrag tycker jag med är bättre än både Lordi och Hanna.
#7 - 24 maj 2008 21:31
Och kompisröster galore :rolleyes: Som vanligt.

Inser de inte hur genomskinligt det är när de så uppenbart, år efter år, röstar på sina närmaste grannar. Och att de kan med att sitta där och flina dumt när de läser upp kompisrösterna.

Anette: Ja, Finland kan hårdrock! Nightwish, Apocalyptica, Stratovarius, Amorphis, och så vidare.
#8 - 24 maj 2008 21:35
om baila chiki chiki vinner så tycker jag sverige ska bojkotta nästa
#9 - 24 maj 2008 21:38
- Kollade prexis ställningen i omröstningen!

Den vänstra halvan = Balkan

Den högra = övriga Europa!

No more Comments :)
Guest
#10 - 24 maj 2008 21:40
Skall kanske hålla på Ryssland i stället! De har ju faktiskt aldrig vunnit.
Kan väl vara kul för dom, först ishockey sen ESC. :p;)
#11 - 24 maj 2008 21:44
Jaja, mitt i allt detta imbecilla kompisröstande (det är inte en musiktävling, utan vem-har-flest-grannartävling) får jag väl trösta mig med att jag köpte Def Leppards och Edenbridges senaste idag :p

Men det är beklämmande att man inte kan få vara glad över att det för en gångs skull är många ok bidrag med, bara på grund av de här töntiga kompisrösterna. Bara Luuks "nu kanske Sverige kan få poäng" är ju ganska talande, för att det är ett grannland som röstar.
Guest
#12 - 24 maj 2008 21:58
Micke_A skrev:
Bara Luuks "nu kanske Sverige kan få poäng" är ju ganska talande, för att det är ett grannland som röstar.

Sitter o skrattar åt hans kommentarer hela tiden. Han e ju optimist iallafall!! :D
Bilagor:
#13 - 24 maj 2008 22:01
- Haha! Sverige röstade på Island och Norge!
#14 - 24 maj 2008 22:02
Anettejt skrev:
Sitter o skrattar åt hans kommentarer hela tiden. Han e ju optimist iallafall!! :D

Hehe, ja, och hans kommentarer visar ju verkligen vad det handlar om, grannländer håller varandra om ryggen, låtarna är oviktiga.

Och Björn Gustafsson, hmmm... Här i Sverige vet vi att han är komiker, men för resten av Europa verkade han nog bara några hästar kort från ett komplett stall :rolleyes: En bra komiker vet när det är dags att vara rolig, och när det är dags att vara seriös.
#15 - 24 maj 2008 22:03
- Nu skall Ryssland rösta: Greece // Azerbadjan // Armenien!

:)
#16 - 24 maj 2008 22:04
Montenegro röstar : Ryssland // Herzegovinia // Jugoslavia
#17 - 24 maj 2008 22:06
Georgien röstar: Ryssland // ? // Armeninen
#18 - 24 maj 2008 22:07
Danmark röstar : Sweden // Norge // Island
#19 - 24 maj 2008 22:07
- Lägg ned....musik är för viktigt för att misshandlas på detta sätt!
#20 - 24 maj 2008 22:08
- Vann Ryssland? Jahaja! Grattis då!
#21 - 24 maj 2008 22:30
Hurra Ryssland vann. Min favorit.
Eller ja nästan, Albanien och Finland var bra också!
#22 - 24 maj 2008 22:49
Micke_A skrev:
Och Björn Gustafsson, hmmm... Här i Sverige vet vi att han är komiker, men för resten av Europa verkade han nog bara några hästar kort från ett komplett stall :rolleyes: En bra komiker vet när det är dags att vara rolig, och när det är dags att vara seriös.

Börjar det inte bli liiiite mycket Björn nu?
Plötsligt förstod jag hur alla holländare måste ha känt sig när komikern Paul de Leeuw 2006 struntade i att rabbla poäng och i stället raggade på grekiske presentatören Sakis Rouvas. "Who selected this idiot?" undrade BBC:s Terry Wogan då. Undrar vad han sa nu?
#23 - 24 maj 2008 23:18
Escape 2008 OK.
#24 - 24 maj 2008 23:40
Efter det här... är det alls nån mening för västeuropeiska länder att skicka bidrag till ESC?
Jag pratar inte om att europa bestraffade Charlotte för att hon haussats upp för mycket i media, utan om korruptionen - kompisröstningen var ju helt bisarr (t.ex. Azerbaijans kalkon som fick höga poäng av alla sina grannländer).

Enligt min åsikt måste antingen röstningen göras om, eller så är det bara för alla länder utom Ryssland att börja skicka kalkoner precis som Irland.

Ang. Björn Gustafsson: jag garvade. Jag bryr mig inte nämnvärt om ifall resten av europa förstod att han är komiker.
#25 - 25 maj 2008 08:39
Har det över huvud taget funnits någon mening med att skicka in bidrag för Sverige?
Det känns lite som att andra länder skickar in någorlunda vettig musik, medans Sverige bara skickar "kändis-eliten", eller nånting Bert Karlsson har petat på (och därmed är kontaminerat beyond rescue).
Såvitt jag har förstått det går det ut på att samma 5-6 pers sitter och skriver ALLA låtar, och sen får diverse kändisar spela dom?

Nä, bättre lägga ned detta spektakel...
#26 - 25 maj 2008 09:36
Trollsvans skrev:
Nä, bättre lägga ned detta spektakel...

Och det tråkiga är att Sverige ÄR detta spektakel. Hjälper vi inte nå´t stackars östland (på grund av kompisrösterna är det ju nästan alltid de som vinner) att arrangera alltihop för att de inte har råd, så är det svenskar som har skrivit flera av de andra ländernas bidrag, eller så är det en svensk som framför dem. Och så har vi ju Stockselius. Sverige borde vara direktkvalificerat varje år, för utan oss hade Schlagerspektaklet inte existerat. Hemska tanke :p
#27 - 25 maj 2008 09:50
Det är ju lite som OS, alla vill arrangera det för att det är "status", och ger säkert massor med reklamintäkter osv, men det är ju inte gratis att arrangera.
Man ska bygga nån ny hemsk arena, eller hyra nån svindyr lokal, det ska vara en orgie i pyssel och show runtomkring..
Summa: alltid back i kassan, till ingen nytta. MEn man får vara med på TV.:p

Nu är ju schlager så långt från min definition av öronvärd musik man kan komma, så självklart anser jag att det bör läggas ner, utifrån det perspektivet.
Men det hade kunnat vara intressant att se Esc om det inte var så fruktansvärt löjligt och överexponerat i media. Modekändisar hit och dit, alla artister är redan överkända, och så klart 10000% yta, man kan ju itne sjunga fint om man inte är snygg.
#28 - 25 maj 2008 09:59
Trollsvans skrev:
Men det hade kunnat vara intressant att se Esc om det inte var så fruktansvärt löjligt och överexponerat i media. Modekändisar hit och dit, alla artister är redan överkända, och så klart 10000% yta, man kan ju itne sjunga fint om man inte är snygg.

Och om alla dessa korkade kompisröster (röstar du på mig så röstar jag på dig) upphörde, så skulle töntigheten minska med åtminstone 50%

Och snygg och snygg, man kan ju diskutera om hårförlängningar, så mycket smink att man får en Barbiedocka att se levande ut, och kläder som både det ena och det andra riskerar att hoppa ut ur, verkligen är snyggt :rolleyes:

Det är med Schlager som med så mycket annan "underhållning", man får känslan av att det existerar enbart för att blaskorna ska få skriva om sina älskade troschocker, och deltagare som gråtande lämnar spektaklet, och så vidare. Men se´n när man läser inne i tidningen, så låter det inte alls som det gjorde på löpsedeln. Och att de på fullt allvar tror att folk bryr sig. Suck...
#29 - 25 maj 2008 10:07
Folk bryr sig, se bara på dig själv :) Annars så skulle du nog inte brytt dig om att läsa denna tråden
#30 - 25 maj 2008 10:07
Frågan är hur röstningen skulle kunna göras om för att undvika kompisröstning?

Att införa telefonröstning istället för jurygrupper gjordes väl bitvis just för att komma ifrån kompisröstningen, men det verkar ju inte ha bitit på östeuropa i alla fall...

Edit: Ang. att bry sig... Jag orkar inte vara ironiskt ointresserad av ESC längre. Musikmässigt är det mycket, mycket, mycket långt ifrån vad jag gillar (utom Serbiens bidrag som lät som filmmusik, och jag gillar filmmusik) men medryckande är det i alla fall - ser man skiten så bryr man sig.
#31 - 25 maj 2008 10:10
Guy Palm skrev:
Folk bryr sig, se bara på dig själv :) Annars så skulle du nog inte brytt dig om att läsa denna tråden

Ja, jag läser den här tråden, men jag försöker så långt det går att undvika att läsa blaskorna.

Azur: Tja, det där med kompisröstning är väl ett ganska nytt fenomen? Så var det väl inte förr, innan det blev ett så stort mediespektakel?

Det är ju inte heller min typ av musik egentligen, även om det finns en och annan pärla (som Cecilia Wennerstens "Det vackraste" som inte ens vann den svenska uttagningen), men man tittar ju, och sitter och hoppas att det för en gångs skull ska vara sevärt, lite som F1 ungefär.

Se´n kan de ju lägga ner alla dessa 100 delfinaler, semifinaler, och allt vad det är. Man har ju tröttnat att höra om det efter hälften. Men det är väl för att de stackars kändisarna inte får synas tillräckligt annars. Nej, det var bättre förr, som det heter.
#32 - 25 maj 2008 10:11
Micke_A skrev:

Azur: Tja, det där med kompisröstning är väl ett ganska nytt fenomen? Så var det väl inte förr, innan det blev ett så stort mediespektakel?

Jodå, fast det var andra block. Skandinavien röstade t.ex. alltid på varandra, de fransktalande länderna på varandra, och England har alltid varit utanför.
#33 - 25 maj 2008 10:30
Micke_A skrev:

Och snygg och snygg, man kan ju diskutera om hårförlängningar, så mycket smink att man får en Barbiedocka att se levande ut, och kläder som både det ena och det andra riskerar att hoppa ut ur, verkligen är snyggt :rolleyes:

Det är med Schlager som med så mycket annan "underhållning", man får känslan av att det existerar enbart för att blaskorna ska få skriva om sina älskade troschocker, och deltagare som gråtande lämnar spektaklet, och så vidare. Men se´n när man läser inne i tidningen, så låter det inte alls som det gjorde på löpsedeln. Och att de på fullt allvar tror att folk bryr sig. Suck...

Alla har ju sin uppfattning om snyggt, själv anser jag väl att just perellis sminkning i det här fallet bäst beskrivs som "spacklad". Jag föredrar en något mer naturlig stil.
Huvudsaken är: om den som sjunger skulle se ut som en roadkill, men har underbar röst, så blir han/hon ändå lätt överkörd av någon som låter som en hes komodovaran, så länge den någon är snygg.

Vad gäller att det där med att bry sig hit eller dit, så är det väl lite svårt att undvika, med alla "chockbesked", "schlagerkupp", den innan nämnda "troschock", och all annan hemsk rubriksvenska som flimrar överallt.

Hade ju varit trevligt om musiken varit det centrala i tävlingen... det är det absolut inte längre... men så är det inte idrotten som är det centrala i sport heller, så det kanske bara är jag som är lite barock.. :D:D
Nå, jag vill se en esc för lite mer udda musik, må det vara rave eller sydsibirisk strupsång, men nåt NYTT.
#34 - 25 maj 2008 10:32
- Vi satt och pratade en stund efter denna tävling hör hemma. Jag själv "lyssnade" mer eller mindre ofrivilligt på alla låtar från ett annat rum. Resten av min familj satt och tittade.

Vi kom till den enkla insikten att hela detta spektakel borde sändas på Radio. Då sätter man mer fokus på melodi än på show(med allt vad det innebär)

Då öppnas helt plötsligt dörren för kvalitetet istället för vacker innehållslös yta. Helt andra (och kanske riktiga sångare) kan delta.

Dessutom skall ingen veta vems bidrag som framförs. Man lyssnar bara på låten och väljer den man tycker låter bäst.

Det vore häftigt!
#35 - 25 maj 2008 10:34
Trollsvans skrev:
m den som sjunger skulle se ut som en roadkill, men har underbar röst, så blir han/hon ändå lätt överkörd av någon som låter som en hes komodovaran, så länge den någon är snygg.

Det var väl lite det som hände - ryssen hade i och för sig inte en dålig låt, och snygg var han, men sjunga kunde han inte. Jag tror inte han träffade en enda ton.

Nå, jag vill se en esc för lite mer udda musik, må det vara rave eller sydsibirisk strupsång, men nåt NYTT.
T.ex. finländsk hårdrock, spanskt barnprogram, eller azerbaijanisk rockopera?
#36 - 25 maj 2008 10:41
Lägg ner skiten?

//C
#37 - 25 maj 2008 10:43
Jag tycker ESC är underhållande, och skulle hellre se att det reformerades så man kom ifrån kompisröstandet än att det las ner.

Men så länge röstandet inte reformeras ser jag inte att det finns nån anledning att skicka fler representanter - inget icke-östland har nån chans pga kompisröstningen och att det finns så fantastiskt många östländer.

Man kanske borde ha lokala ESC'er istället? Ett skandinaviskt ESC kunde vara intressant.
#38 - 25 maj 2008 10:49
- Vi satt och pratade en stund efter denna tävling hör hemma. Jag själv "lyssnade" mer eller mindre ofrivilligt på alla låtar från ett annat rum. Resten av min familj satt och tittade.

Vi kom till den enkla insikten att hela detta spektakel borde sändas på Radio. Då sätter man mer fokus på melodi än på show(med allt vad det innebär)

Då öppnas helt plötsligt dörren för kvalitetet istället för vacker innehållslös yta. Helt andra (och kanske riktiga sångare) kan delta.

Dessutom skall ingen veta vems bidrag som framförs. Man lyssnar bara på låten och väljer den man tycker låter bäst.

Det vore häftigt!

Varför inte göra som 1971, då Family Four sjöng samtliga bidrag i svenska finalen?
#39 - 25 maj 2008 10:57
Trollsvans skrev:
Alla har ju sin uppfattning om snyggt, själv anser jag väl att just perellis sminkning i det här fallet bäst beskrivs som "spacklad". Jag föredrar en något mer naturlig stil.

Huvudsaken är: om den som sjunger skulle se ut som en roadkill, men har underbar röst, så blir han/hon ändå lätt överkörd av någon som låter som en hes komodovaran, så länge den någon är snygg.

Personligen tycker jag att utseendefixerad översminkning aldrig är snyggt, bara just utseendefixerat, ytligt, och onaturligt. Som sagt, varför försöka se plastigare och ytligare ut än en Barbiedocka? Tycker lite synd om människor som måste gömma sig bakom en dylik fasad, de är nog inte särskilt säkra i sig själva. Men det är så t.ex modeindustrin och media vill att man ska se ut om man figurerar i de kretsarna, tydligen. Skönhet ligger ju i betraktarens öga, men jag tror att de flesta är överens om att det är snyggare med människor som ser naturliga ut, än de som har rena krigsmålningen :p Om man nu ska göra jämförelser med roadkills, så är det nog mer de übersminkade typerna i schlagervärlden som passar in på den beskrivningen, och sminket är förmodligen heller inte särskilt snällt mot deras hud, vilket nog gör att de "måste" fortsätta sminka sig, för att sminket har gjort att de (osminkade) ser äldre ut än de är. Om man måste vara mer eller mindre anorektisk, och sminkad som en hel djurtestad sminkfabrik för att vinna dylika tillställningar, har vi ju ytterligare en anledning att lägga ner alltihop.
#40 - 25 maj 2008 10:58
Azur skrev:
Jag tycker ESC är underhållande, och skulle hellre se att det reformerades så man kom ifrån kompisröstandet än att det las ner.

Men så länge röstandet inte reformeras ser jag inte att det finns nån anledning att skicka fler representanter - inget icke-östland har nån chans pga kompisröstningen och att det finns så fantastiskt många östländer.

Man kanske borde ha lokala ESC'er istället? Ett skandinaviskt ESC kunde vara intressant.

Det jobbiga är att ett östland nog skulle ha vunnit även om bara vi i väst fått rösta. Ryssland fick röster från 15 länder utanför gamla östblocket, Sverige från 8.
Att det gick så illa för Sverige tror jag har en enkel förklaring: Ukraina hade ett snarlikt bidrag som var bättre, snyggare och modernare på samtliga punkter. Vem kom ihåg Perrelli när Ani Lorak klivit av scenen (utanför Malta, alltså)?
#41 - 25 maj 2008 11:40
Jag pratar i och för sig inte om Perelli, som jag håller med om inte hade nån chans (såg just att hon fick lägst poäng i semifinalen av alla som tog sig till final) även om jag nog tycker hon borde varit bland de tio, utan om kompisröstningen i allmänhet.

Tar man bort röster från geografiska grannländer tror jag varken Ryssland eller Grekland legat i topp.

Österrike och Italien har lämnat tävlingen med uttrycklig motivering att det inte längre är en musiktävling, utan en geografitävling.
#42 - 25 maj 2008 12:45

Det vore häftigt!

Helt klart bästa förslaget.
Det har dock en nackdel: det blir inget showande, och har mycket mycket mindre utrymme för reklam och produktplaceringar... så det skulle säkert ingen gå med på... Men visst vore det bra!

Azur skrev:
Det var väl lite det som hände - ryssen hade i och för sig inte en dålig låt, och snygg var han, men sjunga kunde han inte. Jag tror inte han träffade en enda ton.

T.ex. finländsk hårdrock, spanskt barnprogram, eller azerbaijanisk rockopera?

Tänkte inte på det... Å andra sidan, Lordi vann ju, även om jag personligen anser att dom är usla( DÄR talar vi om stor flashig förpackning utan innehåll).
Råkade bojkotta årets smörja, speciellt efter att jag hörde om nån jämrans kalkon (barnprogrammet?).
Var det några mer uddaheter av den klassen, måntro?
#43 - 25 maj 2008 14:19
Trollsvans skrev:
Helt klart bästa förslaget.

Tänkte inte på det... Å andra sidan, Lordi vann ju, även om jag personligen anser att dom är usla( DÄR talar vi om stor flashig förpackning utan innehåll).

Råkade bojkotta årets smörja, speciellt efter att jag hörde om nån jämrans kalkon (barnprogrammet?).

Var det några mer uddaheter av den klassen, måntro?

Ja, finnarna ställde upp med ännu mer slätstruken hårdrock i år, Irland ställde upp med en mekanisk kalkon, Spanien som sagt med en barnprograms-sång som imiterade Dr Bombay, och Azerbaijan hade en komiskt vrål-usel rockopera med "änglar" och "djävlar". Och ju mindre sagt om det tyska bidraget dess bättre. Det var nåt plojbidrag som hade en levande höna på scenen också, minns inte vilket land. Bosnien?

Av de mer seriösa bidragen fanns dels eurodisco (t.ex. Ukraina, Sverige och Armenien), dels ballader (t.ex. Norge, Portugal och Georgien). Största avvikarna var nog annars Serbien, med nåt som lät väldigt mycket som filmmusik, och då Ryssland, med en amerikansk radio-RnB låt av den typ man väntar sig från t.ex. R Kelly.
#44 - 25 maj 2008 14:56
Med andra ord har det gått från musiktävling där "bäst låt vinner", till nån sorts jämra freakshow med nya regeln "den som snortat mest saffran och kokain vinner vid planeringen av framträdandet vinner".
Underbart värre.
Tror jag håller mig till att låta bli det där ett par år till :D:D
#45 - 25 maj 2008 15:01
Eurodiscon är nog i alla fall officiellt död nu. Min gissning är att nästa år kommer ESC att helt domineras av RnB-ballader.

Förhoppningsvis dock framförda av folk som, till skillnad från ryssen, kan sjunga.
#46 - 25 maj 2008 16:07
Jag förstår mig inte riktigt på Irlands kalkon. Tydligen var den nå´n sorts ironisk trots (snacka om dåliga förlorare) mot att de har kommit så dåligt till på sistone. Tror de på fullt allvar att de skulle ha bättre schans med en ironisk trotslåt, som visar vilka dåliga förlorare de är? Det tråkiga är ju att skämtet bet sig själv i stjärtfjädrarna, det var verkligen en kalkon, i dubbel bemärkelse.

Förkortningen ESC får mig osökt att tänka på knappen längst upp till höger på tangentbordet. Man vill bara rymma från hela skiten.
#47 - 25 maj 2008 16:58
Micke_A skrev:
Förkortningen ESC får mig osökt att tänka på knappen längst upp till höger på tangentbordet. Man vill bara rymma från hela skiten.

Vänster.. ..escape sitter till vänster.. ..röd vante är vänster och grön är höger, du får redigera igen.. ;)
Dagebys "Doin the omoralisk schlager festival" är aktuellare än någonsin..

" target="_blank">
#48 - 25 maj 2008 17:01
Micke_A skrev:

Vänster.. ..escape sitter till vänster.. ..röd vante är vänster och grön är höger, du får redigera igen.. ;)
Dagebys "Doin the omoralisk schlager festival" är aktuellare än någonsin..

" target="_blank">
#49 - 25 maj 2008 17:20
Micke_A skrev:
Jag förstår mig inte riktigt på Irlands kalkon. Tydligen var den nå´n sorts ironisk trots (snacka om dåliga förlorare) mot att de har kommit så dåligt till på sistone. Tror de på fullt allvar att de skulle ha bättre schans med en ironisk trotslåt, som visar vilka dåliga förlorare de är? Det tråkiga är ju att skämtet bet sig själv i stjärtfjädrarna, det var verkligen en kalkon, i dubbel bemärkelse.

På vilket sätt är Irland dåliga förlorare? Jag kan bara säga dig att Irland trodde inte de hade en bättre chans med en ironisk låt än t.ex. Johnny Logan. Och på vilket sätt är det en trotslåt? De jag känner på Irland (har släkt där) tvivlade starkt på att den ens skulle gå vidare till final.

För övrigt vill jag säga att Sverige är jävligt patetiska. Varenda år så tror vi att vi kommer vinna och varenda år så kommer vi nästan sist. Vi tror att vi är någon form av giganter inom ESC för att vi vunnit fyra gånger. Det är inte mycket om man gämför med Irland som vunnit 7 gånger. Och Storbritannien, Frankrike och hör och häpna Luxemburg har vunnit 5 gånger var.

Summa sumarum, Sverige suger men Aftonbladet och Christer Björkman är för dumma för att fatta det. Ni andra som tror Sverige är bra på ESC lever även de i sin egen lilla värld.
#50 - 25 maj 2008 20:06
Dags att avliva myten om att östländerna tar död på tävlingen med sitt kompisröstande.
Så här blev slutställningen i år:
1. Ryssland, 272 poäng
2. Ukraina, 230
3. Grekland, 218
4. Armenien, 199
5. Norge, 182
-----------
14. Island, 64
15. Danmark, 60
18. Sverige, 47
22. Finland, 35
Så här hade det blivit om de gamla östländerna inte fått rösta, bara sjunga:
1. Grekland, 103 poäng
2. Armenien, 103 (fick röster från färre länder)
3. Norge, 94
4. Ukraina, 92
5. Ryssland, 88
-------------
8. Island, 62
13. Danmark, 44
15. Sverige, 38
21. Finland, 22
Visst, resultatet hade blivit lite annorlunda - men de fem i topp hade varit desamma.
Nä, tänk om Sverige kunde skicka ett modernt, slagkraftigt bidrag nästa gång - alltså ett sånt som östländerna brukar förgylla tävlingen med...
#51 - 25 maj 2008 20:17
Gaffel skrev:

Ja, jag menade vänster, satt ju t.o.m och tittade på den när jag skrev :p

Madden: Tja, det är så jag har sett den beskrivas, att de var trötta på att få dåliga poäng, så de skrev kalkonlåten som en protest mot att de får låga poäng. Jag tvivlar inte på att det irländska folket insåg att den inte skulle gå vidare, men det var ju inte det irländska folket som skrev låten (men de röstade fram den som vinnare av nå´n anledning). Om även låtskrivarna insåg det, så kan man ju undra varför de skrev den (hur lät de irländska bidrag som inte vann?), då kunde de ju lika gärna låta bli. Om det nu inte var för att de ville visa hur sura de var över att, som de tyckte (låtskrivarna alltså), alltid få låga poäng. Med tanke på hur det gick för Sverige i år och förra året, så får vi väl också göra en "kalkon" nästa år. Apropå Johnny Logan så gav jag mamma en skiva med honom i mors dagspresent idag

Och inte bara Sverige suger i schlagern, alltihop har blivit ett överexponerat spektakel, som mest av allt numera är en tävling i konstiga kläder, vem som har mest smink, och vem som har flest grannländer. Dra ner antalet tävlande, så kanske man kan slippa alla delfinaler, det finns ju ändå inte bra låtar nog till en svensk uttagning ens en gång. Men då skulle ju de stackars kändisarna inte få synas så mycket i TV... Och det konstiga röstandet kanske skulle bli bättre om bara de länder som var med i finalen kunde rösta, eller om de gick tillbaka till systemet där en professionell jury röstade.

"Giganter" inom schlagern är vi på ett sätt, för så fort ett östland inte har råd att anordna det, så verkar det som om Sverige får gå in och hjälpa till, och ofta skrivs tydligen andra länders bidrag av svenskar. Det känns som om schlagerfestivalen inte ens skulle existera utan Sverige, och som det är nu skulle det inte vara nå´n förlust.
#52 - 26 maj 2008 12:42
Jag kan hålla med dig i det mesta du skriver men måste bara påpeka en sak. I Irland och Storbritannien så är det ingen tävling som den i Sverige, där är det BBC som skickar iväg bidragen.
#53 - 26 maj 2008 12:58
MAdden skrev:
Jag kan hålla med dig i det mesta du skriver men måste bara påpeka en sak. I Irland och Storbritannien så är det ingen tävling som den i Sverige, där är det BBC som skickar iväg bidragen.

Vore kanske nå´t att ta efter i Sverige, så man slapp alla tjatiga delfinaler. Nej, tacka vet jag Galenskaparnas parodi på spektaklet.
#54 - 26 maj 2008 13:07
På irland var det visst tävling. Den mekaniska kalkonen vann telefonomröstningen pga att den är kändis på irland, den leder ett populärt barnprogram. Litegrann som om Sverige skickat Björne.

Vad Spanien och Tyskland hade för ursäkt vet jag däremot inte.
#55 - 26 maj 2008 13:08
Micke_A skrev:
Vore kanske nå´t att ta efter i Sverige, så man slapp alla tjatiga delfinaler. Nej, tacka vet jag Galenskaparnas parodi på spektaklet.

Om man inte är schlagerfantast så finns det ju en massa annat man kan titta på - eller till och med göra själv - under sex lördagskvällar i februari-mars... ;)
#56 - 26 maj 2008 13:30
Azur skrev:
På irland var det visst tävling. Den mekaniska kalkonen vann telefonomröstningen pga att den är kändis på irland, den leder ett populärt barnprogram. Litegrann som om Sverige skickat Björne.

Vad Spanien och Tyskland hade för ursäkt vet jag däremot inte.

Senast jag var där under "schlagertider" så var det ingen tävling. Då hade RTE (som ägs av BBC) plockat ut ett antal bidrag och valde det de tyckte var bäst. Sen så visade de vilket bidrag det valt på TV. Visserligen var detta för 2 år sedan men kan knappt tänka mig att det ändrat det så radikalt.
#57 - 26 maj 2008 14:56
MAdden skrev:
Senast jag var där under "schlagertider" så var det ingen tävling. Då hade RTE (som ägs av BBC) plockat ut ett antal bidrag och valde det de tyckte var bäst. Sen så visade de vilket bidrag det valt på TV. Visserligen var detta för 2 år sedan men kan knappt tänka mig att det ändrat det så radikalt.

Jodå, Irland lät tv-tittarna telefonrösta på sex låtar som en jury plockat ut.
RTÉ införde det nya systemet efter förra årets fiasko - undrar hur de tänker göra nästa år...
Läs mer här.
#58 - 26 maj 2008 18:37
Jodå, Irland lät tv-tittarna telefonrösta på sex låtar som en jury plockat ut.

RTÉ införde det nya systemet efter förra årets fiasko - undrar hur de tänker göra nästa år...

Läs mer här.

Se där, något nytt lär man sig varje dag. Men som jag nämde förut så var det ju 2 år sedan jag hade en inblick i den irländska schlagern.
Guest
#59 - 26 maj 2008 19:48
Azur skrev:

Litegrann som om Sverige skickat Björne.

Ha ha ha, det måste vara nåt fel på mig, men jag kan faktiskt se det framför mig. :D
Alla andra länder hade bara stått/suttit där som spån o fattat nada av Björnes mumlande..
#60 - 26 maj 2008 19:55
Anettejt skrev:
Ha ha ha, det måste vara nåt fel på mig, men jag kan faktiskt se det framför mig. :D

Alla andra länder hade bara stått/suttit där som spån o fattat nada av Björnes mumlande..

Hehe, han kunde sjunga om sin vän Snigel. "Åh lilla Snigeeel, du är inte snabb, men du är en trevlig grabb" :p
#61 - 28 maj 2008 17:05
Det är ju för mycket plojskit med
Titta här:

1. Estland - skickar tre gamla gubbar som studsar runt och skriker LETO SVET.

2. Bosnien - Skickar nån komiker som sjunger som en kratta och har med sig en flicka som hänger tvätt, och en levande tupp upp på scenen.

3. Tyskland - Skickar tre spicegirls som sjunger falskt.

4. Spanien - Skickar en tönt som med lättkläda tjejer dansar knasigt och uppmanar folk att dansa.

5. Azerbajdzjan - Skickar en töntig rockopera med en kille med rosa ängelvingar på sig.

6. Lettland - Skickar 3 ''pirater'' som studsar runt, gör sig lustiga och sjunger något pinsamt.

7. Belgien - Skickar en tjej som sjunger gammaldags och superfjantigt på låtsasspråk.

8. Bulgarien - Skickar två st DJ och en tjej som verkligen inte sjunger bra.

9. Vitryssland - Skickar en låt som är en superkopia av ukrainas låt 2003. Sen sjunger han på ett ej helt nytt språk, nämligen falska.

10. Cypern - Se Belgien, det är lika dåligt om inte sämre.

11. Tjeckien - Lättklädd sångerska som står och sjunger falsk britney spears blaj.

12. Finland - NEJ! inte hårdrock igen från Finland. Dessutom yxigare och mer slätstruket än någonsin.

13. Storbritanien - Skickar töntdisco influerat av VIKING LINE reklamen.

14. Frankrike - Kan jag inte bestämma mig för om jag gillar det eller om det bara är ploj.

15. Irland - Deras mekaniska tygplojnörd-kalkon. Är det absolut fånigaste och sämsta hittils i ESC! USCH!

16. Litauen - Skickar en man som helt enkelt verkligen inte kan sjunga

Som ni ser är det mycket skit:(
#62 - 28 maj 2008 18:58
Med andra ord; en hybrid av det värsta från "So you think you can dance?", "America's got Talent", och hela jämrans Idol-uttagningen...
Folk skuttar runt och skakar fläsk för kung & fosterland i tron om att det är dans, plojar för att dom tror att det är snyggt, och tror i sin villfarelse att dom åxå kan sjunga...
Strålande.
#63 - 28 maj 2008 19:33
3 guppy skrev:
Det är ju för mycket plojskit med

Gissar att det var Ukrainas succé i fjol som inspirerat. Men av alla bidrag du räknar upp var det bara Bosnien, Azerbajdzjan, Lettland och Finland som gick vidare från semifinal. Och bara för att en låt inte är på blodigt allvar betyder inte automatiskt att den är kass. Jag gillade alla fyra, speciellt bizarra Bosnien som var den utomnordiska låt som fick flest röster från de nordiska länderna.
Att Storbritannien, Spanien och Tyskland skickat rena skräpet var förstås tråkigt.

Annons