Anettejt skrev:Heja Finland!!
Micke_A skrev:Men vad säger man, mellannumret i Finland (Apocalyptica) var betydligt bättre än Serbiens dito som nyss spelades.
Micke_A skrev:Bara Luuks "nu kanske Sverige kan få poäng" är ju ganska talande, för att det är ett grannland som röstar.
Anettejt skrev:Sitter o skrattar åt hans kommentarer hela tiden. Han e ju optimist iallafall!! :D
Micke_A skrev:Och Björn Gustafsson, hmmm... Här i Sverige vet vi att han är komiker, men för resten av Europa verkade han nog bara några hästar kort från ett komplett stall :rolleyes: En bra komiker vet när det är dags att vara rolig, och när det är dags att vara seriös.
Trollsvans skrev:Nä, bättre lägga ned detta spektakel...
Trollsvans skrev:Men det hade kunnat vara intressant att se Esc om det inte var så fruktansvärt löjligt och överexponerat i media. Modekändisar hit och dit, alla artister är redan överkända, och så klart 10000% yta, man kan ju itne sjunga fint om man inte är snygg.
Guy Palm skrev:Folk bryr sig, se bara på dig själv :) Annars så skulle du nog inte brytt dig om att läsa denna tråden
Micke_A skrev:
Azur: Tja, det där med kompisröstning är väl ett ganska nytt fenomen? Så var det väl inte förr, innan det blev ett så stort mediespektakel?
Micke_A skrev:
Och snygg och snygg, man kan ju diskutera om hårförlängningar, så mycket smink att man får en Barbiedocka att se levande ut, och kläder som både det ena och det andra riskerar att hoppa ut ur, verkligen är snyggt :rolleyes:
Det är med Schlager som med så mycket annan "underhållning", man får känslan av att det existerar enbart för att blaskorna ska få skriva om sina älskade troschocker, och deltagare som gråtande lämnar spektaklet, och så vidare. Men se´n när man läser inne i tidningen, så låter det inte alls som det gjorde på löpsedeln. Och att de på fullt allvar tror att folk bryr sig. Suck...
Trollsvans skrev:m den som sjunger skulle se ut som en roadkill, men har underbar röst, så blir han/hon ändå lätt överkörd av någon som låter som en hes komodovaran, så länge den någon är snygg.
T.ex. finländsk hårdrock, spanskt barnprogram, eller azerbaijanisk rockopera?
Nå, jag vill se en esc för lite mer udda musik, må det vara rave eller sydsibirisk strupsång, men nåt NYTT.
Olof Loklint skrev:- Vi satt och pratade en stund efter denna tävling hör hemma. Jag själv "lyssnade" mer eller mindre ofrivilligt på alla låtar från ett annat rum. Resten av min familj satt och tittade.
Vi kom till den enkla insikten att hela detta spektakel borde sändas på Radio. Då sätter man mer fokus på melodi än på show(med allt vad det innebär)
Då öppnas helt plötsligt dörren för kvalitetet istället för vacker innehållslös yta. Helt andra (och kanske riktiga sångare) kan delta.
Dessutom skall ingen veta vems bidrag som framförs. Man lyssnar bara på låten och väljer den man tycker låter bäst.
Det vore häftigt!
Trollsvans skrev:Alla har ju sin uppfattning om snyggt, själv anser jag väl att just perellis sminkning i det här fallet bäst beskrivs som "spacklad". Jag föredrar en något mer naturlig stil.
Huvudsaken är: om den som sjunger skulle se ut som en roadkill, men har underbar röst, så blir han/hon ändå lätt överkörd av någon som låter som en hes komodovaran, så länge den någon är snygg.
Azur skrev:Jag tycker ESC är underhållande, och skulle hellre se att det reformerades så man kom ifrån kompisröstandet än att det las ner.
Men så länge röstandet inte reformeras ser jag inte att det finns nån anledning att skicka fler representanter - inget icke-östland har nån chans pga kompisröstningen och att det finns så fantastiskt många östländer.
Man kanske borde ha lokala ESC'er istället? Ett skandinaviskt ESC kunde vara intressant.
Olof Loklint skrev:- Vi satt och pratade en stund efter denna tävling hör hemma. Jag själv "lyssnade" mer eller mindre ofrivilligt på alla låtar från ett annat rum. Resten av min familj satt och tittade.
Vi kom till den enkla insikten att hela detta spektakel borde sändas på Radio. Då sätter man mer fokus på melodi än på show(med allt vad det innebär)
Då öppnas helt plötsligt dörren för kvalitetet istället för vacker innehållslös yta. Helt andra (och kanske riktiga sångare) kan delta.
Dessutom skall ingen veta vems bidrag som framförs. Man lyssnar bara på låten och väljer den man tycker låter bäst.
Det vore häftigt!
Azur skrev:Det var väl lite det som hände - ryssen hade i och för sig inte en dålig låt, och snygg var han, men sjunga kunde han inte. Jag tror inte han träffade en enda ton.
T.ex. finländsk hårdrock, spanskt barnprogram, eller azerbaijanisk rockopera?
Trollsvans skrev:Helt klart bästa förslaget.
Tänkte inte på det... Å andra sidan, Lordi vann ju, även om jag personligen anser att dom är usla( DÄR talar vi om stor flashig förpackning utan innehåll).
Råkade bojkotta årets smörja, speciellt efter att jag hörde om nån jämrans kalkon (barnprogrammet?).
Var det några mer uddaheter av den klassen, måntro?
Micke_A skrev:Förkortningen ESC får mig osökt att tänka på knappen längst upp till höger på tangentbordet. Man vill bara rymma från hela skiten.
Micke_A skrev:Förkortningen ESC får mig osökt att tänka på knappen längst upp till höger på tangentbordet. Man vill bara rymma från hela skiten.
Micke_A skrev:Jag förstår mig inte riktigt på Irlands kalkon. Tydligen var den nå´n sorts ironisk trots (snacka om dåliga förlorare) mot att de har kommit så dåligt till på sistone. Tror de på fullt allvar att de skulle ha bättre schans med en ironisk trotslåt, som visar vilka dåliga förlorare de är? Det tråkiga är ju att skämtet bet sig själv i stjärtfjädrarna, det var verkligen en kalkon, i dubbel bemärkelse.
Förkortningen ESC får mig osökt att tänka på knappen längst upp till höger på tangentbordet. Man vill bara rymma från hela skiten.
Gaffel skrev:Vänster.. ..escape sitter till vänster.. ..röd vante är vänster och grön är höger, du får redigera igen.. ;)
MAdden skrev:Jag kan hålla med dig i det mesta du skriver men måste bara påpeka en sak. I Irland och Storbritannien så är det ingen tävling som den i Sverige, där är det BBC som skickar iväg bidragen.
Micke_A skrev:Vore kanske nå´t att ta efter i Sverige, så man slapp alla tjatiga delfinaler. Nej, tacka vet jag Galenskaparnas parodi på spektaklet.
Azur skrev:På irland var det visst tävling. Den mekaniska kalkonen vann telefonomröstningen pga att den är kändis på irland, den leder ett populärt barnprogram. Litegrann som om Sverige skickat Björne.
Vad Spanien och Tyskland hade för ursäkt vet jag däremot inte.
MAdden skrev:Senast jag var där under "schlagertider" så var det ingen tävling. Då hade RTE (som ägs av BBC) plockat ut ett antal bidrag och valde det de tyckte var bäst. Sen så visade de vilket bidrag det valt på TV. Visserligen var detta för 2 år sedan men kan knappt tänka mig att det ändrat det så radikalt.
Daniel Blom skrev:Jodå, Irland lät tv-tittarna telefonrösta på sex låtar som en jury plockat ut.
RTÉ införde det nya systemet efter förra årets fiasko - undrar hur de tänker göra nästa år...
Läs mer här.
Azur skrev:
Litegrann som om Sverige skickat Björne.
Anettejt skrev:Ha ha ha, det måste vara nåt fel på mig, men jag kan faktiskt se det framför mig. :D
Alla andra länder hade bara stått/suttit där som spån o fattat nada av Björnes mumlande..
3 guppy skrev:Det är ju för mycket plojskit med