Ert bästa pumphuvud?

#1 - 19 juli 2008 13:49
Jag skulle vilja ta del av era bästa erfarenheter och tips när det gäller cirkulationspumpar! Det jag är ute efter är ett pumphuvud (om det är rätt benämning?) som ska sitta bakom en bakgrund och pumpa vattnet genom filtermatta. Effekten jag är ute efter är på runt 1000l/h.

De saker jag tänker på är hur mycket det låter, om det verkligen pumpar så mycket som utlovat, om det går sönder snabbt och liknande.

Jag har tittat på http://www.pwss.se/product.php?productid=4686&cat=296&page=1 , men till det priset verkar det nästan vara för bra för att vara sant. Någon som har någon erfarenhet av just denna pump?

Tack på förhand!
#2 - 19 juli 2008 14:02
Köpt inte den, köpte en liknande, Aquael Turbofilter 1100 L/h, den pumpar INTE så mycket som utlovat och så låter den en del, alltså, man har svårt att somna om man har akviaret i samma rum.
#3 - 19 juli 2008 14:34
Dessutom är det ingen cirkulationspump.
#4 - 19 juli 2008 15:50
heljis skrev:
Jag skulle vilja ta del av era bästa erfarenheter och tips när det gäller cirkulationspumpar! Det jag är ute efter är ett pumphuvud (om det är rätt benämning?) som ska sitta bakom en bakgrund och pumpa vattnet genom filtermatta. Effekten jag är ute efter är på runt 1000l/h.

De saker jag tänker på är hur mycket det låter, om det verkligen pumpar så mycket som utlovat, om det går sönder snabbt och liknande.

Jag har tittat på http://www.pwss.se/product.php?productid=4686&cat=296&page=1 , men till det priset verkar det nästan vara för bra för att vara sant. Någon som har någon erfarenhet av just denna pump?

Tack på förhand!
Den pumpar va dem lovar och är väldigt stark, en igensatt patron bekommer den inte;) den har kraftig keramisk axel och är slitstark. ljudnivån är lägre än tex eheim compact pumparna och det ljud den avger är rimmligt för en pump som trycker 1100L/tim! ett bra köp enligt mig! Ska tillägga att jag har eheim också Och den enda skillnaden är att den är ofantligt mycket dyrare och kan användas ovanför vattnet...
#5 - 19 juli 2008 15:56
Gaffel skrev:
vad kallar du då en pump som du använder för att cirkulera vattnet i karet? kolla under cirk. pumar på pwss eller guldfisken;) Ibland e du bara för mycket...
#6 - 19 juli 2008 16:02
Gaffel skrev:

Inte så givande svar... Vad är den för nånting då och vad är skillnaden?

Beerzon och åheim, tack för svaren! Jo jag funderar på exakt samma saker som du skriver, för min eheim höll i ~3-4 år innan den började låta som jag vet inte vad.. och det är ju rätt stor prisskillnad.
#7 - 19 juli 2008 16:10
Åheim, om du säger att den pumpar så mycket som den ska så får du nog testa med andra pumpar. Min Fluval 4 plus som är på 1000 liter i timmen pumpar minst 4 ggr snabbare än Aquaels.
#8 - 19 juli 2008 17:22
beerzon skrev:
Åheim, om du säger att den pumpar så mycket som den ska så får du nog testa med andra pumpar. Min Fluval 4 plus som är på 1000 liter i timmen pumpar minst 4 ggr snabbare än Aquaels.
då är det något fel på din aquael eller så har du inte reglaget på fullt eller så är det inte en 1100 du har!
#9 - 19 juli 2008 20:17
Finns inte ens nått reglag? eller har jag missat nått? :confused:
#10 - 19 juli 2008 20:46
En cirkulationspump kallas just för cirkulationspump eftersom dess normala arbetsuppgift är att kontinuerligt cirkulera vätska i ett slutet rör-system, alltså, om man tar ex en tunze nanostream så är detta ingen cirkulationspump utan en visp som visserligen klarar av att transportera stora mängder vatten om man använder dom som dom ska användas men om man provar att bygga in den i ex en btn så är det pengarna i sjön eftersom den typen av pump inte har styrka nog.
#11 - 19 juli 2008 22:20
jorå gaffel jag är med i dina tankar men ska vi inrikta oss på tex BTN så är toppen öppen och vattnet "själv" rinner genom mediat och skulle mediat bli igensatt så stiger genast vattnet bakom BTN och går istället ovanför mediat och pumpen kan alltså inte använda sin kraft för att tvinga vattnet igenom... så i princip kan den vara hur svag som helst bara den klarar att pumpa en ansenlig mängd vatten förstås! jag har samma princip av filter i mitt aquatic nature kar!
#12 - 19 juli 2008 22:22
beerzon skrev:
Finns inte ens nått reglag? eller har jag missat nått? :confused:
ja det sitter på insuget...
#13 - 19 juli 2008 22:35
åheim skrev:
jorå gaffel jag är med i dina tankar men ska vi inrikta oss på tex BTN så är toppen öppen och vattnet "själv" rinner genom mediat och skulle mediat bli igensatt så stiger genast vattnet bakom BTN och går istället ovanför mediat och pumpen kan alltså inte använda sin kraft för att tvinga vattnet igenom... så i princip kan den vara hur svag som helst bara den klarar att pumpa en ansenlig mängd vatten förstås! jag har samma princip av filter i mitt aquatic nature kar!

Faktum kvarstår att ett powerhead eller en jet är konstruerad för att arbeta under konstant låg belastning medans en cirkulationspump kan vara hur snabb eller långsam som helst och samtidigt arbeta med bibehållen hastighet oavsett motstånd.(kugghjulspump, vacuumpump etc.)

Om en svag pump inte klarar av att cirkulera vattnet igenom filterkuberna så dör bakterierna pga syrebrist och då tror jag vi alla vet vad som händer, varför vill man ha en svag och otillräknelig jet eller powerhead som kraftkälla vid en filtrering?
#14 - 19 juli 2008 22:43
visst det är bra med en stark pump som orkar dra genom skitiga mattor men just i BTN så rinner ju vattnet till självmant och då krävs ingen kraft från pumpen och då spar man en del watt och det är ju bara bra! men i slutna system eller där vattnet ska lyftas måste pumpen vara kraftfull!
#15 - 19 juli 2008 22:51
Hur som än haver Heljis, en eheim universal 1250 räcker och blir över, kostar ett par spänn mer men du behöver bara slänga ner den innanför bakgrunden och koppla in den för att sen ha många bekymmersfria mil.
#16 - 20 juli 2008 14:51
Jag såg de nu åheim, kan dock meddela att jag hade insuget fullt öppnat, ännu mer besviken på denna kassa produkt.
#17 - 22 juli 2008 05:43
Gaffel skrev:
Hur som än haver Heljis, en eheim universal 1250 räcker och blir över, kostar ett par spänn mer men du behöver bara slänga ner den innanför bakgrunden och koppla in den för att sen ha många bekymmersfria mil.
Ett par spänn mer? :confused: Mer än 4 gånger mer.. Dessutom står den under cirkulationspumpar på PWSS? :)

Dina erfarenheter av Aquael låter ju bra åheim, medan berzones är mindre bra.. Jag ska ju som sagt ha den bakom en bakgrund, enbart för att dra in vattnet bakom bakgrunden och sedan skjussa ut det igen så jag får cirkulation och ytrörelse. Någon annan som har erfarenhet av någon annan pump kanske? :)
#18 - 22 juli 2008 13:05
vill du ha en otroligt tystgående med keramisk axel kan jag tipsa om aquael unifilter 1000/tim och bara använda pumphuvudet (blir iallafall billigare än eheim) http://www.pwss.se/product.php?productid=3227&cat=618&page=1
#19 - 28 juli 2008 11:14
åheim skrev:
vill du ha en otroligt tystgående med keramisk axel kan jag tipsa om aquael unifilter 1000/tim och bara använda pumphuvudet (blir iallafall billigare än eheim) http://www.pwss.se/product.php?productid=3227&cat=618&page=1
Bra tips :) Det slutade med att jag beställde en av varje! Så får vi se vilken som är bäst/tystast osv. Tack för bra tips.
#20 - 28 juli 2008 15:25
Eheim 2252 is the shit : ) Använder 2 i mitt 720L och dom är grymma. Har filtermatta bakom bakgrunden och en pump på vardera sida.
Guest
#21 - 28 juli 2008 20:39
Tkr alla aquaels är grymma.. Bra flöde i dom..
#22 - 4 augusti 2008 15:53
heljis skrev:
Bra tips :) Det slutade med att jag beställde en av varje! Så får vi se vilken som är bäst/tystast osv. Tack för bra tips.
...nå, har du fått pumparna och kan ge ditt utlåtande:D
#23 - 11 augusti 2008 08:57
åheim skrev:
...nå, har du fått pumparna och kan ge ditt utlåtande:D
Nästan :) Beställde från PWSS och de hade inte båda varianterna hemma, utan skulle få dem i slutet av förra veckan. Så nu väntar jag bara på ett mail så ska jag åka och hämta dem. Dock kommer jag inte hem förrän om ytterligare två veckor, och sedan ska jag bygga en ny bakgrund med. Så utlåtandet får vänta lite :)
#24 - 11 augusti 2008 13:51
Fick hem min Powerheadpump idag som pumpar 2000l i timmen. Kostade bara 160 kr med frakt och allt hem. Funkar skitbra tycker jag.

[COLOR=blue]http://www.geting.se/ viewimage.php?image=118110-Pumpen[/COLOR]

Köpte den på ebay en liten recension.

Rs Electrical RS-3660
Den pumpar 2000l/h
220/240v 50Hz
32 watt
Och den orkar trycka vatten 1½ m högt.

Den har insuget i botten som kan justeras i höjd. Sitter som en korg för så att ingen fisk ska sugas in. Sitter fasst med 3 st sugploppar på rutan och är enligt mig tyst. Har aldrig haft någon sån pump innan. Men jag störs inte av den varjefall. Är nästan så att vattnet låter mer när det plaskar till ibland.
Helt klart värd pengarna enligt mig varjefall.

Annons