<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
JA, alla mina värden är toppen.
JA, alla mina växter växer så det knakar... Tom svårskötta växter växer som f..n.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Det är bra. Det gör de nämligen inte om du har en svår bakterieblomning i akvariet, t.ex. på grund av att det ligger en stor död fisk och ruttnar nånstans - kanske bakom en pump eller så. Min erfarenhet är så länge växterna mår bra, så är nog vattnet OK.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>NEJ, mina fiskar var inte sjuka innan, dom levde och mådde hur bra som helst! Lekte och hade sig.. ( dom kanske kn...ade i hjäl sig?? )<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Jag kan nästan se Aftonbladets löpsedel framför mig... Fast efter fantastiska nyheter som "58 årig kvinna fick barn!", "Robinson-stjärna fick haschpsykos vid nakenfotografering!" eller klassikern "Råtta bet pensionär!" skulle kanske inte "Akvariefiskar dog av överdos!" ens se konstigt ut...
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
NEJ, vattnet luktar inte konstigt.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Bra. Funky lukt från akvariet är ett tecken på bakterieblomning.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Kranvattnet ät perfekt!<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Finemang. Särskilt varmt kranvatten kan ibland annars få höga kopparhalter; och kranvatten ur borrad brunn kan vara i det närmaste syrefritt - dvs ett stort vattenbyte kan leda till syrebrist i akvariet.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Men håll med om att det är konstigt...
Alla fiskar mådde hur bra som helst, sen släppte jag ner lite nya och PANG!! alla dog utom dom nya... På knappt två dagar<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Ja, det är konstigt. Jag har aldrig varit med om nåt liknande, och kan egentligen inte komma med några råd. Men, som sagt, virus & bakterier jobbar inte så snabbt: visst kan ens fiskar få sjukdomar från inköpt fisk, men jag känner inte till nån sjukdom som dödar inom två dagar från smitt-tillfället.
Min sista gissning blir 'syrebrist' - det kan man få även med bra vattenvärden, och växterna bryr sig inte. Fiskar överlever syrebrist olika bra - dels på grund av olika tolerans, men också pga kroppsform, skalarer och andra högkroppade fiskar kan inte snappa luft.
Syrebrist är mest ett problem nattetid i tätt planterade akvarier med svag cirkulation.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Är det nån här som kan ha en vettig förklaring eftersom jag tydligen inte får ringa den stackars djuraffären som har problem med en massa kunder som inte kan sköta fiskar??<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Klart du kan ringa djuraffären, men sannolikt är det inte deras fel, och sannolikt kommer de endast att erbjuda dig 10 nya neontetror.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Ska man behöva lägga ner akvariehobbyn efter ett par månader bara för att man inte vågar köpa nån mer fisk??<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Med mindre än att det fanns nån giftig substans i/på påsen, har jag svårt att tänka mig att själva fiskköpet var anledningen.