Ersättning för sjuk fisk?

#1 - 6 juli 2007 15:22
Jag köpte två honungsguramis härom dagen, som håvades upp i butiken lite på random, jag brydde mig inte om att peka ut exemplar då det inte gick att skilja på hane och hona och jag bara sett en individ i akvariet som inte såg frisk ut.
När de var i påsen kollade jag bara lite snabbt för att försäkra mig om att jag inte fått med den skadade fisken och gick för att betala
Väl hemma upptäcker jag att en av dem ser väldigt ledsen ut, den har insjunken buk och huvud, äter inte, ligger mest på botten och ser ut som att den ska dö när som helst.

Jag har aldrig köpt någon fisk det varit fel på förut, så jag funderar då; brukar butikerna generellt ge någon ersättning, en ny gurami eller whatnot, om man har fått med sig ett sjukt exemplar hem?
#2 - 6 juli 2007 15:33
Ta kontakt med butiken och förklara läget. Inte meningen att man ska f¨å med sig en fisk hem som inte mår bra. Är dom inte allt för omöjliga så brukar det oftast inte vara några problem med att få en ny
#3 - 6 juli 2007 16:05
Fisken kan (ha) smittat/smitta dina övriga invånare så ha gärna fisken i ett separat akvarium under tiden.
#4 - 6 juli 2007 17:42
Jag fick en palettciklid med helt trasiga fenor som såg allmänt ofrisk ut en gång. Jag gick och lämnade tillbaks den dagen efter, men de blev ganska arga i affären. Efter mycket om och men fick jag lämna tillbaks den, men jag är nog inte särskilt välkommen där längre. Det kan vara lite opraktiskt ibland, då den är den enda djuraffären där jag bor, men sen så tycker jag inte att det var en särskilt bra affär heller, så det gör mig inte så mycket att jag får åka en bit för friska fiskar.
Guest
#5 - 6 juli 2007 21:46
Jag hade lämnat tillbaka fisken direkt! Det är ju bara att säga som det är..
Mitt värsta köpfall var när jag köpte ett stim Neontetror som smittade ner alla mina fiskar i akvariet med vita prick. Nästan alla fiskar dog. Varav alla Neontetror. Nu kan man ju tycka att detta var lite mitt fel eftersom jag inte satte dom i karantän.
Jag ringde iallafall affären och de visste om att hela den besättningen fått vita prick, jag var visst den enda som hade fått köpa innan de stoppade vidare försäljning.
De sa bara kom ner så löser vi detta!
Jag fick sedan ett par veckor senare när mitt akvarie var i bra kondition igen välja ut vilka fiskar jag förlorat i mitt kar, samt nya neontetror.
En del säljare tar verkligen sitt ansvar, jag köpte sedan allt mitt foder och utrustning hos dom. Synd att jag flyttade i från Kalmar bara....
#6 - 6 juli 2007 21:59
Jag tänkte att den kanske bara var lite mager och skulle hämta sig så jag avvaktade några dagar, men nu har den legat på botten och inte ätit alls sen jag köpte den så den idén sprack.

Jag ska gå och prata med dem imorgon (om jag hinner vakna innan de stänger, jävla lördagar).
Ska se om jag kan hitta något att isolera den i tills jag vet vad som ska bli av den.
#7 - 6 juli 2007 22:02
Tror att Arken-butikerna har fiskgaranti...alltid något bra med en kedja, även om de flesta Arken inte har någoit vidare urval på firrar.
#8 - 7 juli 2007 00:38
Får man en fisk med sig hem som är i dåligt skick borde affären byta ut till en ny om man tar kontakt med dom direkt kan man tycka. Men tänk på att kolla hur alla fiskarna i akvariet du vill köpa ur ser ut. Finns en eller ett par stycken som inte ser ok ut så köp inte ur det akvariet isf utan gå tillbaka några dagar senare och titta noga igen innan köpet.
#9 - 7 juli 2007 01:59
eriahl skrev:
Får man en fisk med sig hem som är i dåligt skick borde affären byta ut till en ny om man tar kontakt med dom direkt kan man tycka. Men tänk på att kolla hur alla fiskarna i akvariet du vill köpa ur ser ut. Finns en eller ett par stycken som inte ser ok ut så köp inte ur det akvariet isf utan gå tillbaka några dagar senare och titta noga igen innan köpet.


Jo, jag spanade väldigt noga men jag såg bara en som inte såg ok ut, den hade mekaniska skador och det påverkar ju inte resten av innevånarna i karet.
Den jag fick med mig hade antagligen legat på botten bakom någon sten och gömt sig tills det började härjas och och håvas.
#10 - 10 juli 2007 19:19
Den dog i lördags, igår gick jag och pratade med dem, jag fick inte full ersättning (det hade gått litet för lång tid sen jag köpte den så jag förväntade mig inte riktigt det heller) men jag fick rabatt på en ny som kommer väldigt bra överens med den jag hade sen förut så jag är väldigt nöjd
#11 - 11 juli 2007 08:48
kan ju faktiskt vara svårt för butikerna med att veta om fisken varit sjuk vid köp eller om någons kar kanske är i så dåligt skick så att fisken blir sjuk där också.
men håller fullständigt med om att är fisken sjuk från butik så ska den ersättas.
Håller alltid ordentlig koll när folk håvar upp mina krabater så man inte får några undernärda eller fiskar som inte visar nån tendens till att sticka när håven kommer då där oftast brukar vara en anledning till det då.
Även sett folk som klämt fisken med håven när de jagat den och då vill man ju inte heller ha den även om kanske inte fisken skadats för det märker man ju inte förrän ett tag efter
#12 - 11 juli 2007 09:08
Glöm inte att vi har Konsumentköplagen! Det spelar ingen roll om handlaren är "snäll/schysst" eller inte- de måste enligt lag ersätta fiskarna. De jämställs med vilken vara som helst. Han kan inte avgöra att "det gått lite för lång tid" - alla pengar tillbaka, kontant.

Jag klistrar in från en urgammal ZP tråd:
säljaren är skyldig att bevisa att köparen gjort fel dom första 6 månaderna.
kan säljaren inte det är säljaren skyldig att ersätta.
resterande 30 månader är det köparen som ska bevisa att fisken varit "felaktig" vid köp.
finns dock vissa undantag som säsongsfiskar ;)

här kan du läsa va konsumentverket säger om det.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=76351
#13 - 11 juli 2007 11:48
Jag ska tänka på det tills nästa gång, men jag bryr mig inte så mycket om 20kr hit eller dit :)











Annons