Ersättare för praktbotia

#1 - 16 maj 2010 18:30
Har nu gjort mig av med mina praktbotier för att dom tuggade alldeles för mycket växter, jag skulle vilja ha något som fyller samma funktion, gärna något som kan föröka sig i ett sällskapskar, har kongotetror som är 6 cm som största fisk i karet, gruset är ca 2 mm, runda korn, ph 7.5, temp 24 grader

Vad har ni för tips till mig? Vill inte att dom ska bli för stora, 10 cm är nog max i praktisk storlek (blir dom 20 efter 30 år är väl det okej också men dom får inte bli för stora för snabbt). Dom ska gärna finnas i vanliga fiskaffärer typ herkules zoo och som inte kostar multum.

Tips som uppfyller dessa krav?

använde sökfunktionen men det föll på det där med grusstorleken, behövde titta igenom varenda mal :(
#2 - 16 maj 2010 18:34
Lellel2 skrev:
Har nu gjort mig av med mina praktbotier för att dom tuggade alldeles för mycket växter, jag skulle vilja ha något som fyller samma funktion, gärna något som kan föröka sig i ett sällskapskar, har kongotetror som är 6 cm som största fisk i karet, gruset är ca 2 mm, runda korn, ph 7.5, temp 24 grader

Vad har ni för tips till mig? Vill inte att dom ska bli för stora, 10 cm är nog max i praktisk storlek (blir dom 20 efter 30 år är väl det okej också men dom får inte bli för stora för snabbt). Dom ska gärna finnas i vanliga fiskaffärer typ herkules zoo och som inte kostar multum.

Tips som uppfyller dessa krav?

använde sökfunktionen men det föll på det där med grusstorleken, behövde titta igenom varenda mal :(

Hur stort akvarium snackar vi om??
#3 - 16 maj 2010 18:38
Oj, vi pratar 540 liter men låg fiskbelastning :)
#4 - 16 maj 2010 18:43
Lellel2 skrev:
Oj, vi pratar 540 liter men låg fiskbelastning :)

Pakistanbotior tycker jag är en trevlig botia som jag personligen tycker är mer framme och mindre rädd av sig än vad praktbotior är. Eller varför inte ett stort stim på kanske 20 st corydoras :). Mäktigt att se ett stort stim corydoras simma tillsammans :).
#5 - 16 maj 2010 19:22
Dvärgbotior sa jag skaffa inom en snar framtid, extremt aktiva botior! :)
#6 - 16 maj 2010 20:47
hur brukar dessa vara mot växterna? Blir ju helt tokig på att alla växter är söndergnagda av praktbotierna.
#7 - 16 maj 2010 20:49
Lellel2 skrev:
hur brukar dessa vara mot växterna? Blir ju helt tokig på att alla växter är söndergnagda av praktbotierna.

Vad jag själv har upplevt så är inte pakistanbotior mer skonsamma mot växter än vad praktbotior är. De gnagar inte lika lätt hål i blad som praktbotior gör.

Satsa annars på ett stort stim corys :).
#8 - 16 maj 2010 20:50
Långsträckta pansarmal är annars snälla mot växterna men röjer allmänt omkring. De blir dock strax över 10cm.
#9 - 16 maj 2010 20:55
Långsträckta pansarmal är annars snälla mot växterna men röjer allmänt omkring. De blir dock strax över 10cm.

Den tänkte jag inte på! De är ju trevliga och alltid sociala, framme vid rutan och tigger mat. Det gjorde mina gamla iaf ;). Bra förslag :).
#10 - 16 maj 2010 20:57
macke_fisk skrev:
Den tänkte jag inte på! De är ju trevliga och alltid sociala, framme vid rutan och tigger mat. Det gjorde mina gamla iaf ;). Bra förslag :).

Kanske inte de vackraste eller mest färgade världen skådat, men beteendet slår det mesta! :D
#11 - 16 maj 2010 20:59
Kanske inte de vackraste eller mest färgade världen skådat, men beteendet slår det mesta! :D

Kunde inte sagt det bättre själv :D. Beetendet är mer roligare än färger på fisken :p.
#12 - 16 maj 2010 22:20
Hur är dessa på att föröka sig? Dom kommer gå i ett kar med kongotetror, ett antal ancistrus, någon annan mindre tetra, eventuellt äppelsnäckor (därför är jag lite tveksam till andra botior). Ett annat krav är att de inte ska kunna äta särskillt stora fiskar, helst inga alls. Jag funderar på ett stort gäng neontetror eller någon annan tetra som ynglar lätt (tycker det är löjligt roligt med yngel )

Det var just dessa hål som jag blev så less på hos praktbotierna, 20 minuter efter att man släppt ned en växt såg det ju ut som irak på bladen :(

Och hur tror ni att det kommer gå med gruset, det är en bladning av kattsand och runda korn, 2-4 mm kanske, är det något problem? vet att det står 2 mm i artbeskrivningarna.
#13 - 17 maj 2010 10:56
Många frågor :)

Vad har du för biotop i karet?
Vad är det för fisk du är ute efter? finns ett hav med olika sorter (visst var det fyndigt ;) )
Vill du ha praktbotior för att de ska rensa från skärpsnäckor??

Långhalsadpansarmal är super fina :) vid vuxenstorlek skulle jag tippa på att de ger sig på yngel.

Lellel2 släng upp en bild på karet så vi kan få se :)
#14 - 17 maj 2010 21:48
Det står nu på att göra listan nubi :)

Jag skulle vilja ha ett akvarium som är trevligt att se på, yngel är otroligt roligt, fiskarna behöver inte bli särskillt stora, 10 cm tycker jag är ganska lämplig som maxgräns, har idag fått tag på ett par Apistogramma baenschi och 2 st Blå antennmal som ska ned i karet. Ett större stim med corydoras skulle vara trevligt men kanske ett par lite större malar också?

Det finns ingen riktigt biotopinriktning utan det är mer fiskar som passar bra ihop och som ger ett intressant och vackert kar. Jag hade ett gäng praktbotier men gjorde mig av med dessa, för mycket hål i växterna, i övrigt har jag inget emot snäckor sålänge det inte blir alldeles överfullt av dom.
#15 - 18 maj 2010 08:33
Lellel2 skrev:
Det står nu på att göra listan nubi :)

Jag skulle vilja ha ett akvarium som är trevligt att se på, yngel är otroligt roligt, fiskarna behöver inte bli särskillt stora, 10 cm tycker jag är ganska lämplig som maxgräns, har idag fått tag på ett par Apistogramma baenschi och 2 st Blå antennmal som ska ned i karet. Ett större stim med corydoras skulle vara trevligt men kanske ett par lite större malar också?

Det finns ingen riktigt biotopinriktning utan det är mer fiskar som passar bra ihop och som ger ett intressant och vackert kar. Jag hade ett gäng praktbotier men gjorde mig av med dessa, för mycket hål i växterna, i övrigt har jag inget emot snäckor sålänge det inte blir alldeles överfullt av dom.

Ah! då är ja med :)
Vad heter Blå antenmal på latinska? Har den L183 det nr?

Ett stimm med corydoras är Aldrig fel :) men se till att köpa de som stimmar ;)
Karrokaja har ett STORT gäng corydoras och de är såå tråkiga. De ligger och trycker och gör inget annat.

Apistogramma baenschi Är kanonfina och när de blivit vuxna, lär du få yngel :)

Man kan alltid krossa snäckorna mot rutan och ge de till fiskarna, lördagsgodis här hemma :)
#16 - 18 maj 2010 12:16
Ancistrus dolichopterus heter dom på latin, 183 stämmer.

Har idag även värvat yttligare 8 kongotetror, 6 purpurhuvudsbarber, och 10 stycken neonregnbågar som jag ska åka och kika på nu på torsdag, även dessa från blocket. Helt fantastiskt hur lågt priset hamnar där jämfört med fiskbutikerna.

Har du något tips på vad man kan skaffa för corydoras som stimmar? Jag skulle nog vilja ha mellan 10 och 15 stycken, helst ska dom gå att köpa privatodlade också så man slipper lägga ut alltför mycket hos herkules :)

Jaa, altenativt kanske man kan hitta någon botia som inte går på äppelsnäckorna? Eller snäckätande snigel?

Någon mindre varaint av potia typ pakistan eller så? Har sett att mina palettcilkider varit på och hackat lite men snäckan verkar besvärad för stunden men kommer ut igen efter några minuter, antennerna kör dom halvute nu. Har fått så fantastiskt mycket alger sen jag la i kattsand, nu är det helt grönt i båda karen jag la i det, trots gott om algätare och vattenbyte varje vecka, rakar jag rutorna är dom gröna igen efter 2 dagar, lite tråkigt :(
#17 - 18 maj 2010 20:01
Jag tror att snigelätande botior ger sig på alla sniglar dom kan, även om dom bara får loss en bit av dom i taget. Har sett det när en lite pakistan gick på en av mina största malayer. Den fick inte ut den på en gång men efter 10min så gav malayen upp och försvann ner i botian.
#18 - 18 maj 2010 21:15
Okej, fast sniglarna är framtidens lellel2´s problem :)

Hittade metallpansarmal idag som jag började fundera på, skulle det kunna vara något? dom blir lagom stora, dom får ganska lätt ungar? Oklart hur dom stimmar, någon med erfarenhet?
#19 - 20 maj 2010 18:09
Såå, nu har jag fått till några bilder, svårt att fota när akvariet så stort och avstånden man kan backa så små, alla fiskar ser ju bara gråa ut :(

http://img341.imageshack.us/i/cimg0203a.jpg/

http://img576.imageshack.us/img576/6688/cimg0201s.jpg

http://img337.imageshack.us/i/cimg0200.jpg/
#20 - 20 maj 2010 18:57
Det där var ju inte lite snyggt! ;)
Ett större gäng dvärgbotior skulle passa in perfekt om du är beredd att punga ut runt en tusing på ett gäng. :)
Dock så odlas de inte i akvarium utan i dammar...
#21 - 20 maj 2010 19:17
Lellel2 skrev:

Någon mindre varaint av potia typ pakistan eller så? Har sett att mina palettcilkider varit på och hackat lite men snäckan verkar besvärad för stunden men kommer ut igen efter några minuter, antennerna kör dom halvute nu. Har fått så fantastiskt mycket alger sen jag la i kattsand, nu är det helt grönt i båda karen jag la i det, trots gott om algätare och vattenbyte varje vecka, rakar jag rutorna är dom gröna igen efter 2 dagar, lite tråkigt :(

pakistanbotian är ju helt suverän som snäckätare. Den är också mera dagaktiv än vad mina praktbotior var. Jag hade samma problem med sönderätna växter, men vad jag märkt så går inte pakistanbotiorna på dem.
#22 - 20 maj 2010 20:15
Tack visual :) Fast 1000 kr är jag inte beredd att lägga, åleds ville ha 120 kr styck :S

imorgon kommer jag köpa 10 st metallpansarmalar så får vi se om botier blir aktuellt över huvud taget, hur stort är ett stort stim metallpansarmalar förresten? undra varför botier är så tokiga i just snäckor? Är glad i alla fall att ålarna är borta nu, dom begränsar ganska mycket, tyvärr, fina var dom dock (bortgivna, inte ned spolade)
#23 - 20 maj 2010 20:19
DM tar 95kr och det skulle bli bra mycket mindre om man man höll sig till minimumet på 6st.

Jag skulle säga att när dom är ca 10-15 så börjar metallerna bli ett imponerande stim. ;)

Annons