Ersätta täckglas med kanalplast?

#1 - 12 maj 2018 13:20
Tål kanalplast värmen från T8-lysrör? Jag har tröttnat på glasen och med nya kunde jag ju få mer lättarbetade storlekar. 110x45 aluminiumram med original ramp .
#2 - 12 maj 2018 18:35
Ska nog inte vara några problem. Ljuset kanske försämras betänkligt?
#3 - 12 maj 2018 19:08
Om du köper kanalplast i polypropylen så smälter den vid cirka 160C. Vanliga T8 brukar ha en yttemp på ca 75-120C. När de sjunger på sista versen kan yttempen i ändarna sticka iväg innan de lägger av eller de slås ifrån av elektroniken pga hög effektförbrukning. Ska du ha rören dikt an mot pladten eller någon cm mellan?
#4 - 12 maj 2018 20:02
Kan nog lägga nåt emellan rampen och kanalplasten, tänker jag. Visst kan genomlysningen bli sämre, men täckglasen håller sig inte helt rena heller. Det finns ju klar kanalplast, tror jag.
#5 - 12 maj 2018 20:11
Eller varför inte köra ett öppet kar med lite rötter och växter som sträcker sig över ytan? :)

#6 - 13 maj 2018 07:33
Det där ser härligt ut!
#7 - 13 maj 2018 09:33
Kanalplasten isolerar ju, så på gott eller ont får du ingen värmeavledning uppåt, inte ens nattetid.
-Vad är det för fel på vanligt glas?
Visst öppna akvarier är trevliga, sedan höjer man luftfuktigheten i rummet där det står, högst markant.
#8 - 13 maj 2018 17:35
Det vanliga glaset är opraktiskt tycker jag. Rampen ligger över så man måste sjuva glasen under. För å lösa det tänkte jag skära om dem så jag fick lättare luckor fram istället. Men då kan man ju lika gärna fixa helt nya, av t ex kanalplast, och skära till precis som jag vill ha dem.
#9 - 13 maj 2018 17:40
[QUOTE=Björn J.;n2385657]Kanalplasten isolerar ju, så på gott eller ont får du ingen värmeavledning uppåt, inte ens nattetid.
-Vad är det för fel på vanligt glas?
Visst öppna akvarier är trevliga, sedan höjer man luftfuktigheten i rummet där det står, högst markant.[/QUOTE]

Värmeavledning nattetid? Varför vore det något önskvärt menar du?
#10 - 13 maj 2018 20:39
Jag va inne på kanalplast förut men man var tvungen att köpa en himla stort "flak" så jag köpte en plastskiva (fanns lite dyrare plexi också) på bauhaus och sågade till den med tigersåg. Jag sågade den så den är tvådelad på karet och sågade ur där belysningen sitter pga att den bågnar av värmen annars.

Var visst inte kanalplast jag tänkte på utan detta plasttak...https://www.bygghemma.se/hus-och-byg...YaAgfFEALw_wcB
#11 - 14 maj 2018 03:52
Jag funderar på den här: https://www.bauhaus.se/riatherm-kanalplast-tvaskikt-2-0x1-05m-klar.html
För 199:- kan man ju testa.
#12 - 14 maj 2018 06:59
[QUOTE=smallfry;n2385674]Jag funderar på den här: https://www.bauhaus.se/riatherm-kanalplast-tvaskikt-2-0x1-05m-klar.html
För 199:- kan man ju testa.[/QUOTE]

Du bör nog skära hål där armaturen ligger.
#13 - 14 maj 2018 13:02
[QUOTE=smallfry;n2385617]Tål kanalplast värmen från T8-lysrör? Jag har tröttnat på glasen och med nya kunde jag ju få mer lättarbetade storlekar. 110x45 aluminiumram med original ramp . [/QUOTE]

Kanske just är värmen som blir problemet även för lysrören, vilkas livslängd förkortas radikalt med för dålig möjlighet till värmeavgivning om jag nu minns rätt.
#14 - 14 maj 2018 19:52
[QUOTE=LoGeek;n2385667]

Värmeavledning nattetid? Varför vore det något önskvärt menar du?[/QUOTE]
Ja, som idag och i natt, 28+ startar en ny tråd med det namnet.
#15 - 14 maj 2018 21:11
Ok. Men det är ju dagtid när dessutom belysningen är igång som det blir värst.
#16 - 15 maj 2018 06:47
Jag läser och begrundar era tips och insikter. Man kan ju höja upp hela rampen med nån cm och få lite luftväxling under den.
#17 - 15 maj 2018 07:26
[QUOTE=smallfry;n2385666]Det vanliga glaset är opraktiskt tycker jag. Rampen ligger över så man måste sjuva glasen under. För å lösa det tänkte jag skära om dem så jag fick lättare luckor fram istället. Men då kan man ju lika gärna fixa helt nya, av t ex kanalplast, och skära till precis som jag vill ha dem. [/QUOTE]

Javisst är det så.
Dessutom går väl en akvarist till glasmästaren minst en gång om året för att få nya täckglas tillskurna.
Men glas-täckglas är lätta att hålla rena, tål värme, släpper igenom ljuset bra, men som sagt ömtåliga kan ha vassa kanter och går lätt sönder.

Jag har ju olika plastskivor i andra sammanhang, och vet att dessa missfärgas lätt och bli repiga. Polykarbonat (="Lexan" reg. varumärke) är det som håller bäst, och därmed dyrast.
Jag skar till en stor sådan skiva för snart tio år sedan, inte till akvarium, men till en öppen styrpulpletbåt, som vindruta, och efter år av omild behandling kontamination av havsvatten och ffa UV-ljus är den fortfarande funktionell, visserligen en och annan repa, men den gör sitt jobb bra. Har även fusklagat i växthuset med sådant plast, och den missfärgas i alla fall inte.

Men jag tror att traditionellt 4 mm (eller något tjockare) vanligt glas är att föredra till täckglas ändå, om man nu absolut skall ha täckglas...
#18 - 15 maj 2018 14:10
<äh det där med täckglas av glas måste vara djävulens påfund [:-30] Jag använder annat tex plexi eller plast eller trälister runt kanten och lämnar öppet där rampen sitter, då blir det inget ljussvinn eller för varmt för plasten och lite lagom ventilation!
#19 - 15 maj 2018 17:36
[QUOTE=åheim;n2385729]<äh det där med täckglas av glas måste vara djävulens påfund [:-30] Jag använder annat tex plexi eller plast eller trälister runt kanten och lämnar öppet där rampen sitter, då blir det inget ljussvinn eller för varmt för plasten och lite lagom ventilation![/QUOTE]

[:-106]
#20 - 16 maj 2018 07:38
[QUOTE=LoGeek;n2385742]
Ursprungligen postat av åheim Visa inlägg
<äh det där med täckglas av glas måste vara djävulens påfund [:-30] Jag använder annat tex plexi eller plast eller trälister runt kanten och lämnar öppet där rampen sitter, då blir det inget ljussvinn eller för varmt för plasten och lite lagom ventilation!


[:-106][/QUOTE]

Det är väl inte riktigt utredd vem det egentligen var som "uppfann" täckglaset. "Chefen för fjärrvärmecentralen" var väl egentligen ingen akvarist i ordets rätta bemärkelse, men sätter väl minst sagt käppar i hjulen för oss emellanåt.

Däremot är det utrett och vetenskapligt bevisat att olika genomskinliga plaster släpper igenom ljus sämre än vad glas gör (kan finnas undantag med nya moderna plastmaterial som uppfunnits för rymdfärjor och liknande, men som inte ännu finns i konsumentledet), vilken man ofta också kan se med blotta ögat. Då jag nästan alltid har och har haft växtakvarier har jag antingen haft täckglas av fönsterglas, eller inga täckglas alls, jag har iofs provat med "hopp skydd" av Lexan då jag haft bilbuksfiskar, men dessa skydd, plastbitar, har stått på högkant i skåran runt i aluminiumramen och varit limmade i varandra, alltså en 20 cm hög ram runt akvariets övre aluminumram, med belysningen hängande ovanför. Inte hjälpte det, bilbukarna suicederade ändå, dom hoppade ur, det kan dock ha varit djävulens påfund.

Vintertid har jag fordon fått sätta igång extra Pax-fläkt i rummets ventilationskanal, då luftfuktigheten inomhus blev för kraftig, det var faktisk så att en tapetbård alldeles i närheten av akvariet, på väggen bakom, släppte. Jag har även sett i taket att det samlats fukt, jag har ju gipsputsade tak. men nu är det standard Juwel med lock och inte speciellt stor avdunstning, det har även blivit tapeter med kvalitet, inga billiga tunna "toalettpapperstapeter" mer i det huset.

Men annars har vi ju för torr inomhusluft i våra bostäder, så ett akvarium är ju bra mycket trevligare än en vanlig luftfuktare.
#21 - 16 maj 2018 08:02
Mycket fina insikter och erfarenheter här! Ovärderligt för en gammal "nybörjare". Ett av tipsen här är att ha en öppning där lysrören är, T8 i mitt fall. Klarar elektroniken det? Blir det inte för mycket avdunstning direkt upp i rampen? Jag kan tänka mig att LED är svalare, men inte aktuellt just nu. Avdunstning är annars inget problem vintertid iaf, då akvariet står precis under en luftvärmefläkt.

Rampen ligger ju längs med på akvariet, som ni vet, så skräddarsydda luckor framom rampen skulle underlätta enormt när man är nere och plockar snäckor, döda växtdelar, punktmatar L201:or m m.
#22 - 16 maj 2018 14:58
Jamen precis man sågar ur där röret är så får man ingen ljusbortfall. Rampen klarar avdunstningen om den är avsedd för akvarium! Jag kör tvådelat täck"plast" och de väger ju inget och går inte sönder så de är lätta att bara skjuta åt sidan om man behöver ner och gräva. Matar gör jag genom hålet under belysningen och hålet är ca 20cm brett
#23 - 16 maj 2018 15:32
[QUOTE=smallfry;n2385762]Mycket fina insikter och erfarenheter här! Ovärderligt för en gammal "nybörjare". Ett av tipsen här är att ha en öppning där lysrören är, T8 i mitt fall. Klarar elektroniken det? Blir det inte för mycket avdunstning direkt upp i rampen? Jag kan tänka mig att LED är svalare, men inte aktuellt just nu. Avdunstning är annars inget problem vintertid iaf, då akvariet står precis under en luftvärmefläkt.

Rampen ligger ju längs med på akvariet, som ni vet, så skräddarsydda luckor framom rampen skulle underlätta enormt när man är nere och plockar snäckor, döda växtdelar, punktmatar L201:or m m. [/QUOTE]

När det gäller avdunstning och ökad luftfuktighet är det inget jag märkt negativa effekter av någonstans i huset eller tidigare lägenheten. Har ändå kört med öppna kar i olika storlekar i 10års tid nu. Avdunstningen är betydligt större vintertid och snarare bidrar detta till att skapa ett bättre inomhusklimat. Sommartid eller nu när det är varmt dunstar väldigt lite då luftfuktigheten naturligt är högre.
#24 - 16 maj 2018 17:20
[QUOTE=Sleaper;n2385772]

När det gäller avdunstning och ökad luftfuktighet är det inget jag märkt negativa effekter av någonstans i huset eller tidigare lägenheten. Har ändå kört med öppna kar i olika storlekar i 10års tid nu. Avdunstningen är betydligt större vintertid och snarare bidrar detta till att skapa ett bättre inomhusklimat. Sommartid eller nu när det är varmt dunstar väldigt lite då luftfuktigheten naturligt är högre. [/QUOTE]

Håller helt med.











Annons