[QUOTE=LoGeek;n2385742]
Ursprungligen postat av
åheim Visa inlägg
<äh det där med täckglas av glas måste vara djävulens påfund [:-30] Jag använder annat tex plexi eller plast eller trälister runt kanten och lämnar öppet där rampen sitter, då blir det inget ljussvinn eller för varmt för plasten och lite lagom ventilation!
[:-106][/QUOTE]
Det är väl inte riktigt utredd vem det egentligen var som "uppfann" täckglaset. "Chefen för fjärrvärmecentralen" var väl egentligen ingen akvarist i ordets rätta bemärkelse, men sätter väl minst sagt käppar i hjulen för oss emellanåt.
Däremot är det utrett och vetenskapligt bevisat att olika genomskinliga plaster släpper igenom ljus sämre än vad glas gör (kan finnas undantag med nya moderna plastmaterial som uppfunnits för rymdfärjor och liknande, men som inte ännu finns i konsumentledet), vilken man ofta också kan se med blotta ögat. Då jag nästan alltid har och har haft växtakvarier har jag antingen haft täckglas av fönsterglas, eller inga täckglas alls, jag har iofs provat med "hopp skydd" av Lexan då jag haft bilbuksfiskar, men dessa skydd, plastbitar, har stått på högkant i skåran runt i aluminiumramen och varit limmade i varandra, alltså en 20 cm hög ram runt akvariets övre aluminumram, med belysningen hängande ovanför. Inte hjälpte det, bilbukarna suicederade ändå, dom hoppade ur, det kan dock ha varit djävulens påfund.
Vintertid har jag fordon fått sätta igång extra Pax-fläkt i rummets ventilationskanal, då luftfuktigheten inomhus blev för kraftig, det var faktisk så att en tapetbård alldeles i närheten av akvariet, på väggen bakom, släppte. Jag har även sett i taket att det samlats fukt, jag har ju gipsputsade tak. men nu är det standard Juwel med lock och inte speciellt stor avdunstning, det har även blivit tapeter med kvalitet, inga billiga tunna "toalettpapperstapeter" mer i det huset.
Men annars har vi ju för torr inomhusluft i våra bostäder, så ett akvarium är ju bra mycket trevligare än en vanlig luftfuktare.