Erfarenheter rörande Black Ghost sökes

#1 - 16 december 2005 08:54
Hej, jag har nyligen skaffat en liten Black Ghost och är nyfiken på vad ni har haft för erfarenheter av denna fisk? Är den känslig för strömt vatten t.ex.? Har försökt inreda med en del växter, en grotta till den osv. Snälla fiskar. Hade den med Eisens Tandkarp men de är lite som pirajor... Var på den och naggade på stjärtfenan. Fick flytta dem till ett eget kar. Verkar svårt att ha BG:n tillsammans med andra fiskar.

Alla erfarenheter välkomna.

MVH
/Jens
#2 - 16 december 2005 15:04
"Akvariet skall vara tätt planterat, innehålla många gömställen (trärötter)".

stog så i beskrivningen.

"I sin naturliga miljö lever den asiatiska jätteknivfisken i områden med snabbflytande vatten", taget från en annan knivfisks beskrivning.

"Ett lämpligt akvarium har en rejäl genomströmning", en annan knivfisk

tycker det är lite synd när folk inte får svar så chansade ;)
#3 - 16 december 2005 21:48
Min erfarenhet är att den är lugn, men får fart när det är matdags, då den hittar mat med hjälp av sitt elektriska organ, och far fram och tillbaka. Dock upptäckte jag den hårda vägen att den inte tål vita prickmedicin...

Den kommer från Sydamerika, och jag kan tänka mig att den trivs i ungefär samma vattenströmning som många andra fiskar därifrån. Amazonfloden (om den nu finns där) tror jag inte är särskilt ström. Tror Black Ghost klarar av normal akvarieströmning. Jag antar att den inte är forslevande, och bör kanske ha lugnare vatten än i ett forsakvarium.
#4 - 17 december 2005 09:35
Den klarar inte att "Smugglas" i en 1,5 liters petflaska. :(
#5 - 29 december 2005 22:59
Kan inte uttala mig generellt, men vår bg gillar sitt hörn bakom en rot med massor av växter som skymmer honom. Han är inte så förtjust i ljus, men står ut med det när det vankas mat. Har haft honom strax över ett år nu och han har gått bra med de flesta andra fiskar vi har haft så länge de är hyfsat lugna. Dvs tetror, div. malar (anc, banjo, knorrmal, pictus) samt mindre varianter av kulfiskar (dvärg och f 8). Han kommer ypperligt överens med våra corydoras :)
Hade ett par palettciklider i där ett bra tag men hannen terroriserade stackars spöket, så det funkade inte alls. Detta trots att han är ca 15 cm och cikliden 7..

Väldigt timid fisk i vårt fall, men väldigt rar och orädd när man gräver runt med händerna för att rensa bland växter och dylikt.

/ May
#6 - 29 december 2005 23:05
är inte dom nästan helt blinda oxå eller har ja blandat ihop den med nån annan fisk??

Andreas
#7 - 10 januari 2006 11:28
Tack för svar. Nog verkar han timid alltid. Äter riktigt bra och visar sig ibland lite försiktigt när det inte är mat under dagtid. Nu får han gå med diverse snälla bottenfiskar/ålar då det inte har funkat alls med tuffare fiskar.

MVH
/Jens
#8 - 10 januari 2006 18:01
Det jag har fått erfara med min fyra spöken är att domm e duktiga på att äta sniglar och snigelägg som finns i akvariet,är även glada för algtableter som jag ger till mina malar...Jag har mina spöken tillsammas men rockor och altumskalarer....
#9 - 10 januari 2006 19:26
Min ghost går med diskus, malar och en pilnäbb. Verkar trivas bra då han äter och växer bra. Den äter främst mygglarver och annat köttfoder, men snaskar lite på ett algpiller med ibland. Bra vattenvärden är att föredra, de skall vara extrakännsliga på den biten. Jag har lite funderingar själv om just flertalet ghost tillsammans. Vissa säger att det inte skall gå eftersom de blir väldigt elaka som äldre, medans vissa har flertalet i samma skvarium?:confused:

//Camilla
#10 - 12 januari 2006 21:37
Min egen uppfattning vad det gäller antalet spöken tillsammans ,beror mycket på hur stor akvariet är och hur mycket gömställen det finns...Men två tror jag inte fungerar för att en av dom tar komandot då,har man tre eller flera så är det inte lika lätt för ett spöke att ta kommandot i akvariet....Mina har haft och har ibland stora styrke prov i akvariet men på grund av antalet (4st) så blir aldrig någon ut mobbad....fungerar mycket bra stora och fina...
#11 - 12 januari 2006 22:07
jag har två BG i mitt 650L som e runt 20cm, dom e fyra-fem år och har vuxit upp tillsammans, jag ser mycket sällan någon aggressivitet mellan dom.
Mina är inte det minsta skygga, dom är framme och simmar hela dagarna och när det e mat brukar dom ställa sig vid mathålet och vänta.
#12 - 13 januari 2006 08:29
[QUOTE=MichaelE]jag har två BG i mitt 650L som e runt 20cm, dom e fyra-fem år och har vuxit upp tillsammans, jag ser mycket sällan någon aggressivitet mellan dom.
Mina är inte det minsta skygga, dom är framme och simmar hela dagarna och när det e mat brukar dom ställa sig vid mathålet och vänta.[/QUOTE]

Låter lovande, vad går dom med för andra fiskar?

MVH
/Jens
#13 - 13 januari 2006 19:52
C.obscura, P.ornatipinnis, H.fossilis, sydamerikansk sötvattensflundra och några större barbarter
#14 - 13 januari 2006 20:11
[QUOTE=MichaelE]C.obscura, P.ornatipinnis, H.fossilis, sydamerikansk sötvattensflundra och några större barbarter[/QUOTE]

Sötvattensflundran, hur ser den ut och vad heter den på latin?
#15 - 13 januari 2006 21:39
jag vet inte vilken art det är men möjligtvis Euryglossa harmandi, den ser ut som en vanlig flundra förutom att den har ett par små bröstfenor längst fram vid huvudet.
Den käkar bara levande foder(guppys och liknande)
#16 - 14 januari 2006 04:56
Det verker ju verkligen skithäftigt, var får man tag på en sån?
#17 - 14 januari 2006 19:05
Min är runt 15 cm och stentuff. Klarar sig ett kar med lekande guldsömmar och Jack D utan problem. Käkar flingor och granulat och är riktigt kul titta på.
#18 - 14 januari 2006 23:30
har för mig att simontorp har inne nu, men jag köpte min för mer än ett halvår sen så det kanske inte är den arten, men skicka ett pm till mig om du vill veta mer, synd att förstöra tråden
#19 - 23 januari 2006 13:07
Har haft min Black Ghost sen november 04 och det är inget som rår på den.. Den har vuxit från 8 till 15 centimeter på mest torrfoder och en del frysta mygglarver och annat..

Den är inte det minsta rädd och äter som en liten tok.. ;) Ibland kan man se den ligga och sova på sidan... Ser nästan sjuk ut... Hade två Black Ghost innan som båda dog inom 7-10 dagar men har man väl fått den att acklimatisera sig så är det inget som tar kål på den... Ungefär..

Angående ha flera Black Ghost i samma kar så har jag hört att det funkar om man köper flera samtidigt, skulle man däremot skaffa en till när den första redan "äger" akvariet så blir det en rejäl kamp...
#20 - 1 februari 2006 11:03
Tack för alla svar gott folk :) Den har fått sig en egen rejäl håla att hålla till i och verkar trivas samt äter bra. Hade lite problem med mina xenotoca eiseni först då de kan vara riktigt djävliga men nu låter de ghosten vara. Dock blir det nog inte aktuellt att husera den tillsammans medgäddcikliderna... Maken till mobbarfiskar får man nog leta efter... Den äter bra iaf.

MVH
/Jens
#21 - 3 februari 2006 01:06
Black Ghost lever varken i mindre bäckar och pölar som flertalet akvariefiskar. Inte heller i forsar, utan bland de flytande öarna (Vattenhyacinther, Pistia etc) ute i de stora floderna. Möjligen också längs flodstränder. De är inte ett dugg släkt med knivfiskarna i Asien och Afrika utan mer med tetror och malar. Dom är territoriella, speciellt hanarna, men slåss mest i mörkret på natten. De kommunicerar med elektriska signaler precis som elefantfiskar (som dom inte heller är släkt med). Hanarna blir åtminstone 40 cm. Honorna troligen något mindre. Ja, det verkar troligt att de är helt blinda.

Dom är odlade i både Norge och Finland, men såvitt jag vet inte i Sverige.
#22 - 12 mars 2006 14:24
[QUOTE=Erik Åhlander]Black Ghost lever varken i mindre bäckar och pölar som flertalet akvariefiskar. Inte heller i forsar, utan bland de flytande öarna (Vattenhyacinther, Pistia etc) ute i de stora floderna. Möjligen också längs flodstränder. De är inte ett dugg släkt med knivfiskarna i Asien och Afrika utan mer med tetror och malar. Dom är territoriella, speciellt hanarna, men slåss mest i mörkret på natten. De kommunicerar med elektriska signaler precis som elefantfiskar (som dom inte heller är släkt med). Hanarna blir åtminstone 40 cm. Honorna troligen något mindre. Ja, det verkar troligt att de är helt blinda.

Dom är odlade i både Norge och Finland, men såvitt jag vet inte i Sverige.[/QUOTE]
Intressant! Kan informera att min ghost har växt ca 5cm! på någon månad sedan ja bytte till 450L karet. Välgödd som synden är den med. Jag är så glad över att den frodas och trivs!:)

Att skaffa en till kommer aldrig att hända, denna styr i akvariet och snor mat från alla invånare.

Hur ser man villket kön det är på dessa?

//Camilla
#23 - 14 mars 2006 19:27
Har för mig att det är hanarna som har en lite svart prick på de första vita strecken vid stjärten. Kan vara honan kommer inte ihåg riktigt. Jag kan luska vidare i det om du vill.
#24 - 14 mars 2006 19:46
Spöket Orädd.

:) Jag har haft mitt spöke i en månad nu. Han är framme nästan hela tiden.
Så fort det nalkas mat kommer han och han hittar maten direkt.:D Han verkar trivas och visar gärna upp vilken duktig simmare han är. Jag har en filterpump i akvariet samt luft från en luftpump. Han är bara 10 cm och har 102 liter att röra sig på. När han blir större ska han få större yta att röra sig på.[:-117]
#25 - 14 mars 2006 20:29
[QUOTE=Tenkare]Har för mig att det är hanarna som har en lite svart prick på de första vita strecken vid stjärten. Kan vara honan kommer inte ihåg riktigt. Jag kan luska vidare i det om du vill.[/QUOTE]
Ja gjärna! :)

Camilla
#26 - 16 mars 2006 09:49
vi har 3 black ghost här hemma men dom är ännu så nya att jag vet inte om dom kommer klara sig eftersom jag vet att dom är känsliga för flytt. men jag hoppas nån av dom ska klara sig iaf. jag har 2 mindre och 1 lite större. den större håller sig mest i sin håla bakom en rot och kommer bara fram när det vankas mat eller så men dom två mindre utforskar akvariet rätt bra och återvänder bara till sin hålor då å då. Dom är matglada alla 3. Dom knyckte lite platys som jag inte hann rädda unadan första natten men sen dess har dom låtit dom andra fiskarna vara. Dom går väldigt bra ihop med mina praktbotier och botia kubotai. dom delat ill och med hålor med kubotaien då å då. jag hoppas dom ska överleva men det är för tidigt att säga än. dom är tydligen väldigt känsliga för vattenkvalite oxå.
#27 - 17 mars 2006 14:14
Ett 200-liters kar blir alldeles för litet åt dom va? :(
Tom om man bara har en?
#28 - 17 mars 2006 16:43
black ghost blir uppåt 50cm så 200 liter är på tok för litet.

dock går det ju mens BG är liten men dom växer ju.
#29 - 17 mars 2006 17:43
eftersom jag aldrig har sett ett ex över 30cm så borde ett 200L kar funka rätt länge, men du får uppgradera när den är runt 20 eller nåt sånt
#30 - 17 mars 2006 19:04
lägg ut era frågor om BG här istället, mer folk som är kunniga på annorlunda fiskar http://www.monsterfishkeepers.com/forums/forumdisplay.php?f=125

Annons