Erfarenheter av trycksatt CO2

#1 - 14 januari 2004 16:25
Tänkte att jag skulle dela av mig av min erfarenhet av trycksatt CO2 till er andra.

Det kanske bara är jag som har otur, men jag har insett hur viktigt det är att kolla att ingenting läcker om man vill att koldioxiden skall räcka någon längre tid.

Min första fyllning (för ca 1,5-2 år sedan) räckte i två veckor. Orsak: Läckage vid gängorna till regulatorn. Åtgärd: Gängtejp på gängorna. Täthet verifierades med diskmedel i sprutflaska.

Nu senast vid min fjärde fyllning upptäckte påfyllningskillen att min flaska läcker ur själva kranen (högst upp) då denna är öppen (märks bara om man blockerar utflödet med tex en regulator som vi akvarister gör). Detta förklarar varför min tub nu senast tagit slut på bara 3-4 månader. Orsak: Dålig kran. Åtgärd: Byt hela kranen. Kostar nästan halva priset av flaskan (efter rabatt).

Peter
#2 - 14 januari 2004 16:34
Jag har samma erfarenhet av att kranen läckte, både i gängorna och i kranen, men som tur är har jag brandstation inne på mitt jobb så dom fixade till den åt mig och fyllde den. Nu verkar trycket börja sjunka i flaskan, har gått ner till ca 50 bar, kanske snart ska hälsa på grabbarna på stationen igen.
#3 - 14 januari 2004 17:13
Jag har hört att man alltid ska öppna kranen till flaskan helt annars kan den läcka.
#4 - 14 januari 2004 18:24
Farsan tipsade mig om samma sak som NE precis gjorde - kranen måste öppnas stenhårt för att den inte ska läcka ur gängorna.

Nu verkar min tub räcka längre än normalt (har tidigare fyllt på en gång i halvåret, vilket förmodligen inte kommer ske igen).

Så som du säger Peter. Man måste vara supernoga med att allt håller tätt, det kan man tjäna både pengar och tid på.
#5 - 22 januari 2004 19:44
Jobbar själv på ett pneumatiskt företag, Kollar man om något är tätt så gör man som petnym skrev att testar med läckspray (såpavatten) eller provar allt i vatten. Antagligen inte alls omöjligt då säkert några av er har ett badkar hemma. då ser man jäkligt bra var bubblorna kommer ifrån.
#6 - 23 januari 2004 16:50
Jag har hört att man alltid ska öppna kranen till flaskan helt annars kan den läcka.

Det man ska göra är att öppna ventilkranen fullt men sen dra tillbaka 1/4-1/2 varv.
Om nu ventilen skulle läcka upptill, precis under ratten så kan man ta en skiftnyckel och dra åt muttern som sitter under ratten.
Eftersom det i själva ventilen sitter en packbox som måste täta ordentligt.
Dra INTE i ventilen mer i flaskan eftersom denna dras med ett visst moment beroende på vilken typ av flaska det är.

Läckage vid gängorna till regulatorn. Åtgärd: Gängtejp på gängorna.

Ja här är det rätt vanligt att det kan läcka.
I alla kopplingar ska det vara gängtejp som Petnym skriver.
Men det ska inte användas mellan flaskventil-regulator.
Där ska det sitta en packning/gummiring som tätar mot ventilen.
Om det är en gummiring (O-ring) så måste den klara kontakten med Co2.

Täthet verifierades med diskmedel i sprutflaska.

Mcyket ekonomiskt sätt att kolla läckage mot att köpa färdiga sprayburkar från tex dom större gasbolagen.

Micke J

Annons