Det var inte så längesedan jag rekommenderade svart råda, nu gör jag det INTE. Den sanden (60kg) ligger just nu utslängd på tippen.
Det hela började jättebra o det är ju så snyggt med svart sand. Jag släppte ner 3 Corydoras Trillineatus, 2 ancistrusar o. 20 svart neon. Gick bra nån vecka, sedan så såg jag att fiskarna såg sammetsludna ut..trodde de fått sammetssjuka o. började medicinera emot det.
Kom sedan o tänka på att de vanliga neonerna som gick i det första karet INTE uppvisade tecken på sjukdomen vilket de borde ha gjort då alla gick ihop där från början. Medicinerade klart i 4 dagar-ingen skillnad. Coryna blev nästan helt svarta i färgen o. for upp o ner o fram o tillbaka. De visade klart stressbeteende. Jag tog upp dem o flyttade till den första burken (eng.sjösten) o då efter ett par dagar så lugnade de ner sig o återfick sin ursprungliga färg.
Köpte ytterligare två Corysar o koppade nu in alla 5 i det stora karet m den svarta rådan. Det tog ett par tre dar och nu stressade alla runt även tetrorna. Det kom bubblor ur ancistrusarnas munnar och de satt långt upp på glaset. Ska tillägga att jag gjorde otaliga vattenbyten o. testade vattnet dagligen med ph, KH, gH, koppar o. nitrit-alla dropptester.
Till slut så började vi misstänka att det måste vara sanden.
Men hur kommer det sig?
Jätte många här har ju svart råda o inga problem?
Sanden var oxå magnetisk, inte mycket men ändå.
För 2 veckor sedan så tömde vi ut hela Juwelen, skurade allting jätterent o fyllde på med engelskt sjögrus och nu har vi lugna o fina fiskar o Corysarna har normal färg o Nycklarna har blivit ljusare o färgat ut. Ingen av fiskarna har kvar den sammetsliknande beläggningen på kroppen.
MVH/Zuz