Erfarenheter av rockor ?

#1 - 7 maj 2004 05:20
Hej !

Läste lite på zoopet om stingrockan. Är intresserad av att höra lite erfarenheter om dessa eftersom jag är intresserad av att skaffa en i framtiden.
Vilken storlek på akvariet bör jag ha?
Vad matar ni dom med?
Vad är ca priset på en rocka?
Vilka andra fiskar kan man ha med ? Malawi ciklider? Andra malar?
Hur är en rocka i beteendet ?
Är dom "svår" att hålla? Med avseende på vatten kvalitet osv.

De var några frågor. Fyll gärna på med mer egna erfarenheter utöver dessa frågor.

Mvh Mattias
#2 - 7 maj 2004 05:45
Hej!
Priset brukar ligga från 1000:- och uppåt, beroende på vilken sorts rocka du vill ha.
Som små matar man dem oftast med rödamygg, men man ska nog börja med att ge levande fisk när den blir äldre.
Eftersom den lever i amazonas så går det naturligtvis inte att ha den tillsammans med malawiciklider. Men kanske någon stor sydamerikans ciklid. tex. påfågelsciklid.
Akvariet ska vara minst 600 liter, men gärna större.
Rockan är rovfisk så den äter lätt upp malar.
Anars är den inte speciellt svår, det är bara att få den att äta så rullar det på.
LYCKA TILL!
#3 - 7 maj 2004 06:59
Hej!

Jag har två rockor i mitt 900L akvarium. De är relativt lätta att sköta om de får rätt förhållanden. Angående fiskar som man kan ha tillsammans med dem så bör man inte riskera att stoppa ner agressiva arter som påfågelciklider (speciellt under leken för påfåglarna). Med mina så har jag en liten L - 200 mal och altumscalarer och en silver arowana.

olika L malar bör funka men man ska vara försiktig med t.ex. gibbiceps då de kan skada rockorna med sin sugmun.

Akvariet bör minst vara 540L för de mindre arterna (hystrix, scobina och reticulata(tror jag den heter) och för de stora när de är små. Man brukar säga en kvadratmeter för en vuxen rocka.

Det är när rockorna är små som man kan mata med t.ex. röda mygglarver men när de blir större så vill de ha lite större portioner mat. Jag matar med räkor, strömming och ska prova med daggmask.

En rocka är väldigt personlig. De har en väldig personlighet.

MVH

Annons