Erfarenheter av Glosostigma skötsel!??!

#1 - 9 augusti 2004 10:32

Hej!. Har under en tid använt mig av glosso som bottentäckare. Min erfarenhet av växten är att rotsystemet brukar krypa mer o mer upp tills man får dra upp hela mattan o plantera om den igen. Vilket jag tycker är sanslöst ansträngande o jobbigt.

Är det så att den växer över sig så pass mycket att de undre bladen drar sig uppåt mot ljuset så mycket att de drar med sig allt som ligger ovanför, därav också rötterna?
http://goto.glocalnet.net/hobbies/glossorot.jpg
Rotsystemet här på bilden är ca 3cm långt ovanför gruset.

Någon här som vet hur man på något simpelt sett håller rotsystemet nere i gruset?
#2 - 9 augusti 2004 10:59
Har samma problem som du. Glossostigman är känd för att vilja klättra uppåt. Vet inte om en förhöjd botten gödning skulle få den att vilja stanna kvar. Det var vad min zoo affär rekommenderade mig men nu har jag precis flyttat så jag har inte sett resultat ännu.
#3 - 9 augusti 2004 12:24
Min erfarenhet är att Glosson bara reser sig när den blir skuggad, t ex när den växer in i ett buskage med andra växter.

Eftersom det är ett ganska potentiellt ogräs så börjar den ganska snabbt skugga sig själv och bygger då på med fler och fler lager om man inte gallrar ut. Sedan är det ju även så att man helst har kvar det översta lagret Glosso som är snyggast så blir det inte helt enkelt att gallra Glossomattor.

Jag personligen orkade inte finlira och lät den bygga på sig själv tills det såg ut som en stor peruk. Inte så snyggt.

Annars tror jag lösningen är att göra en komplett stooling med jämna mellanrum, dvs antingen riva upp alltihop och plantera på nytt (megajobbigt) eller ta saxen och hyvla så nära gruset man kan och helt enkelt ta att endast de fulare partierna blir kvar, men som är välförankade i gruset.

Ett annat sätt är att vara på den hela tiden. När den är snygg så knipsar man varenda stängsel som är påväg uppåt och börja lägga sig ovanpå de som sitter i gruset. Men då har man att göra varje dag.

#4 - 9 augusti 2004 13:08

A det är ett jävla pill, kanske dax o testa på andra bottentäckare istället....

#5 - 9 augusti 2004 13:21
<font color="red">Jag har också Glossostigman och jag kan bara hålla med om att det blir ett jävdrans pyssel, plus att alla mina Corydoras river upp den, [:(!] jag kommer slänga den vilken sekund som helst [:-30]

Jag har också Marselia Hirsuta som visserligen är lite fulare men ändå lättare att sköta. Funderar på att slänga båda marktäckarna.
Om jag någon gång startar upp ett seriöst växtakvarium så skall jag nog använda någon annan marktäckare.

</font id="red">

Annons