Erfarenheter av Aquael UNI MAX 250 och Tetratech EX 700

#1 - 7 oktober 2013 11:25
Hej,

Mitt ytterfilter håller på att ge med sig och jag skall köpa ett nytt. Just nu har jag haft ett Aquael UNI MAX 250 som fungerat tämligen problemfritt under många år.

Nu funderar jag på att antingen köpa ett likadant eller testa något nytt.

Jag tittar på Tetratech EX 700

Jag undrar om någon har erfarenhet av dessa (eller andra likvärdiga) filter. Självklart spelar priset en roll men det viktigaste för mig är:
- Kvalité och driftsäkerhet
- Låg risk för läckage
- Enkel underhåll (vilket leder till de två ovan punkterna då ett regelbundet underhåll är påverkar dessa possitivt)
- Låg ljudnivå

Mitt akvarium är ett 170 liters sötvattensakvarium.

Har någon tips om andra ytterfilter så skriv gärna men motivera då även era svar! :-)

Tack på förhand!
/T
#2 - 7 oktober 2013 14:35
[COLOR=#000000][FONT=helvetica]Kan inte säga att jag har erfarenhet av detta filter med mer än att en kompis har ett och det är perfekt, bra alternativ och en bra hemsida med bra personal, kolla gärna in den.
NCF-800 kostar 669:-
[/FONT][/COLOR][COLOR=#000000][FONT=helvetica]och har 2-stegs filtrering med 7 liters behållare. Den levereras komplett med alla slangar och kopplingar. Filtermedia är redan med från början. 1 x XL vit svamp, 1 x XL svart svamp, 500g av aktivt kol och 500g av keramiska ringar. Det är tyst och pålitlig med snabbkopplings kranar och ett självsugande system för snabb start. Perfekt för både söt-och saltvattens akvarier, eftersom det kommer med en keramisk axel. Den är lämplig för akvarium upp till 200 liter.
Har kikat på NCF-1000 till mitt 220l men har nog snöat in mig på Sera Bioactive med UV lampa.

[/FONT][/COLOR]http://www.cyberzoo.se/akvaristik/pumpar/ytterfilter/aqua-nova/ncf-800.html

Lycka till!
#3 - 7 oktober 2013 20:19
Seawinner skrev:
[COLOR=#000000][FONT=helvetica]Kan inte säga att jag har erfarenhet av detta filter med mer än att en kompis har ett och det är perfekt, bra alternativ och en bra hemsida med bra personal, kolla gärna in den.

NCF-800 kostar 669:-

[/FONT][/COLOR][COLOR=#000000][FONT=helvetica]och har 2-stegs filtrering med 7 liters behållare. Den levereras komplett med alla slangar och kopplingar. Filtermedia är redan med från början. 1 x XL vit svamp, 1 x XL svart svamp, 500g av aktivt kol och 500g av keramiska ringar. Det är tyst och pålitlig med snabbkopplings kranar och ett självsugande system för snabb start. Perfekt för både söt-och saltvattens akvarier, eftersom det kommer med en keramisk axel. Den är lämplig för akvarium upp till 200 liter.

Har kikat på NCF-1000 till mitt 220l men har nog snöat in mig på Sera Bioactive med UV lampa.

[/FONT][/COLOR]http://www.cyberzoo.se/akvaristik/pumpar/ytterfilter/aqua-nova/ncf-800.html

Lycka till!

Tack för dina synpunkter! :-)
/T
#4 - 7 oktober 2013 21:18
Eftersom du har ett unimax så är du bortskämd med låg ljudnivå - det absolut tystaste ytterfiltret på marknanden. Jag har haft läckage på ett tetratec ex 700 och kommer därför inte råda nån till att skaffa ett. Det enda ytterfilter jag litar på är eheim classic när det gäller till att hålla tätt, tyvärr så kan de vara lite ljudliga enligt min erfarenhet.
#5 - 7 oktober 2013 21:40
Sv: Erfarenheter av Aquael UNI MAX 250 och Tetratech EX 700

åheim skrev:
Eftersom du har ett unimax så är du bortskämd med låg ljudnivå - det absolut tystaste ytterfiltret på marknanden. Jag har haft läckage på ett tetratec ex 700 och kommer därför inte råda nån till att skaffa ett. Det enda ytterfilter jag litar på är eheim classic när det gäller till att hålla tätt, tyvärr så kan de vara lite ljudliga enligt min erfarenhet.

På nåt märkligt sätt så är jag alltid överens med åheim när det gäller filter.
Instämmer med allt ovanstående. Förutom att jag inte har någon erfarenhet av tetratec men jag litar på ditt ord åheim :)
#6 - 8 oktober 2013 07:27
åheim skrev:

Hej Åheim!

Tack för dina synpunkter. Jag har varit nöjd med mitt Unimax än så länge men har inget att jämföra med så jag är glad att få ta del av andras erfarenheter. :-)

Mvh
/T

Annons