Erfarenheter av Apistogramma borellii?

#1 - 17 januari 2007 08:28
Nähä.. inte skalarer alltså.... :(

Tillbaka igen till dom andra cikliderna då...

[quote=Albin1;896061]Mina Apistogramma borelii är mycket försynta och fredliga. De är inte så stora i maten, mina guppy snor ofta fodret framför näsan på dem.[/quote]

Finns det fler som har erfarenhet av borellii? I sällskapsakvarium? Bilder på en "gul" hane?
#2 - 17 januari 2007 13:44
Det jag kommer ihåg av mina borellis är ung det som står på Zoopet och efterföljande kommentarer, absolut värda att pröva. Men jag lyckas aldrig i affär köpa annat än par men eg ska man ju ha hane plus några honor
#3 - 17 januari 2007 14:55
Tja jag har väl nästan alltid igång ett kar med Borelli men oftast "opal" varinaten. Har ju blivit lite sign fisk för mig.:)
#4 - 17 januari 2007 15:15
[quote=kaj.p;901413]Tja jag har väl nästan alltid igång ett kar med Borelli men oftast "opal" varinaten. Har ju blivit lite sign fisk för mig.:)[/quote]

Åh! Okej! Då vet du ju mycket om dem! Hur ser opal-honor ut, är de också gula? Kan man ha två hanar i ett 220-liters? Hur många honor kan man ha till en hane? Kan man ha dem med corydoras, ancistrus och någon större tetra? Har du fått yngel? Vad har de för temperament, jag vill absolut inte ha fiskar som mest gömmer sig! Berätta! Var kan jag läsa mer? Var får jag tag på dem?
#5 - 17 januari 2007 15:26
[quote=Brevis06;901375]Men jag lyckas aldrig i affär köpa annat än par men eg ska man ju ha hane plus några honor[/quote]

Ja, det finns i alla fall en affär i Göteborg som bara säljer Apistogramma i par, vilket jag tycker är fel, eftersom det inte är så de helst ska hållas, för honornas bästa. Man får nog även se mer av det naturliga beteendet om man har fler honor.

Om du är intresserad av borellii och bor i närheten av Göteborg kan jag rekommendera Trop Akvariefiskimporten vid Kaggeledstorget, han har dem inne just nu, och jag tror inte han har några gränser för hur många honor man får köpa. Men jag är osäker på om han hade några honor senast jag var där, så han borde väl köpa in ett överskott av honor. Men han har andra fina Apistogramma, t.ex agassizii, cacatuoides och nijsseni. Och även bågfenor (Nannacara anomala) som ju har ett liknande lekbeteende som Apistogramma.
#6 - 17 januari 2007 15:48
Lite dåligt med tid idag.:) Men är är en tråd om borellin med mycket information. http://web2.ciklidbladet.se/forum/showthread.php?t=53568
#7 - 17 januari 2007 15:53
Köpte för ungefär ett halvår sedan ett par. Det tog inte många dagar innan det simmade runt ett stim med små yngel, så lättlekta verkar de vara:) Tyvärr så har mamma och pappa Borelli nu dött, men av ynglena överlevde 7st som nu börjar börjar växa till sig och jag tror mig kunna se skillnad på honorna och hanarna.
Har tyvärr bara Borelli i mitt kar så jag vet inte hur dom är tillsammans med andra fiskar.
I mitt kar så gömmer dom sig inte speciellt mycket utan är lätta att sitta och titta på.
#8 - 20 januari 2007 11:02
[quote=Micke_A;901425]Ja, det finns i alla fall en affär i Göteborg som bara säljer Apistogramma i par.[/quote]

Hm... hittade borellii i en affär häromdagen. Såldes i par. Jag frågade varför och de såldes endast så från grossisten. Men på infoskylten under stod det ju "en hane, flera honor" så det blir ju lite dumt... Sedan visste de inte vilken färgvariant det var heller, verkade inte veta att det fanns flera. De var rätt dyra också, jämfört med många andra mindre ciklider...
#9 - 20 januari 2007 13:18
Det är möjligt att vi menar samma affär. De har ok sortiment, men verkar inte ha så stor koll om fiskarna de har.

I alla fall en av dem visste inte könet på sajica, som ju är en av de mest lätta cikliderna att könsbestämma.

Annons