erfarenheter av agamyxis/prickig knorrmal

#1 - 15 april 2006 20:22
jag har nyligen köpt 3 stycken knorrmalar, och jag hade både lyckats missa att de inte var stimfiskar, samt att de är fruktansvärt skygga och nattaktiva. så nu undrar jag över folk erfarenheter gällande dem. eftersom jag har några riktiga grottor i mitt akvarium ännu, så har de belägrat en mörkbrun rot i akvariet, där de kilar fast sig. det verkar inte som om de är ute efter grottor i sig, utan snarare ett mörkt underlag och nånting att kila fast sig i, de krukhalvor jag har i akvariumet har de helt ratat som sagt.

vad har folk för erfarenhet av knorrmalar, förblir de superskygga hela livet, går det att avvänja dem med det, genom att mata på dagtid osv.
#2 - 15 april 2006 21:57
Jag har två, en som jag nog har haft i över 10 år, och en som jag köpte för nå´t halvår se´n. Mina ligger gömda i en rot för det mesta, men kan komma fram när man matar. Vad jag har hört så kan dämpad belysning göra nattaktiva arter (vet inte om det gäller denna) mindre skygga, men vet inte hur bra det är att störa deras dygnsrytm, så de är vakna både på dagen och natten.
#3 - 15 april 2006 22:29
nja, inte riktigt störa deras dygnsrytm, mer att få dem att vara aktiva under dagen. läste nånstans att de flesta nattaktiva fiskar egentligen är aktiva merparten av dygnet, bara mindre aktiva under dagen(till skillnad från dagaktiva fiskar).

hur har det gått med småfisk och dina knorrmalar? jag är lite undrande inför hur stora fiskar jag vågar stoppa i.

Annons