Erfarenheter Aquastyle Cylinder??

#1 - 18 februari 2008 11:17
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag är sugen på att köpa ett Aquastyle Cylinder akvarium men känner mig lite osäker framförallt vad det gäller glaset, eller akrylen i detta fall.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]http://www.aquastyle.se/[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Finns det någon som kan dela med sig av erfarenheter av detta akvarium eller materialet. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Kommer det att bli repigt? [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Är det svårare att hålla rent än ett traditionellt glasakvarium? Tänker då både på materialet men även formen.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Alla synpunkter mottages tacksamt.[/SIZE][/FONT]
#2 - 18 februari 2008 13:32
Plast blir ju lika lite repig av sig själv som glas.

Det som oroar mig när det gäller akrylen är hur pass åldersbeständig den är, du kanske fastnar för just det akvariet och har det i 10 år på raken bara för att upptäcka att ditt externa uv filter har gjort baksidan spröd som kex..

Bra tråd-initiativ tjarnberg!
#3 - 18 februari 2008 14:21
Jag kanske var otydlig, jag förstår också att varken glas eller plast blir repigt av sig själv. Men min farhåga är att akrylen blir repig väldigt mycket lättare än glas som enligt mig är ganska tåligt mot repor. Vad vågar man använda för att ta bort alger tex?

Åldersbeständigheten är kankse mer alarmerande, en repa kan man väl leva med men 300 liter vatten...
#4 - 18 februari 2008 20:13
tjarnberg skrev:
...[FONT=Times New Roman][SIZE=3]men även formen.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Alla synpunkter mottages tacksamt.[/SIZE][/FONT]

http://www.brommazoomarknad.se/ har en sådan cylinder utställd. Det jag la märke till när jag tittade på den var att fiskar och växter såg förvrängda ut. På långt håll ser den ju imponerande ut. Problemet tror jag blir om du har den nära soffan eller annan stans där du ofta kommer att titta på fiskarna. Jag skulle nog få ont i ögonen av att titta på den en längre stund.

Men ifall du inte redan har detaljstuderat den "live" och bor nära Bromma så åk förbi där och titta på den. En längre tid... ;-)
#5 - 18 februari 2008 20:42
Om inte annat så är det nog ganska problematiskt att plantera och inreda botten. Kanske behövs verktyg om man inte har gorillarmar ;P
#6 - 19 februari 2008 11:57
Jag har läst - på en svensk plastförsäljares hemsida - att moderna akrylmaterial är mer reptåliga än glas. Huruvida det är sant vet jag inte.
#7 - 22 februari 2008 10:19
Har framfört mina funderingar till en före detta kollega som jobbar med materialfrågor. Tänkte delge intresserade hans åsikt ur ett materialtekniskt perspetiv.

"Akrylplast är samma sak som plexiglas vilket ju kan användas som golvmaterial om genomskinliga golv önskas. Är alltså i princip mycket hållbarare jmf med glas eftersom det är så mycket segare. Tål troligen ett hammarslag från ett barn till skillnad mot ett glasakvarium.Cylinderformen gör dessutom akvariet extra hållfast. Vad gäller reptåligheten är det dock sämre-jmf båtfönster som blir repiga och matta med tiden (20 år). Är väl inte heller riktigt lika genomskinligt som glas men är säkert inget problem eftersom det inte är så tjockt. Blev själv lite sugen. Störst problemrisk är säkert bottenfogen samt kantfogen! - brukar vara fogarna som är största felkällan. Vad gäller åldersbeständighet så är det nog inga problem eftersom materialet används utomhus så tål det UV mm. Det enda som kan hända är att plasten blir matt och ogenomskinlig med tiden (>20 år) men detta sker nog inte med ett akvarium inomhus."
#8 - 22 februari 2008 14:04
Kan du fråga din kolega vad han menar med att fogarna blir en problemrisk? Rätt genomförda fogar svetsar ju ihopp materialet (kemiskt) så det blir som om det var gjutet i en bit.

Sen har akryl högre igenomskinlighet än glas har jag för mig. Likså polycarbonat (känt som lexan). Den senare är ännu segare (används som balistisk sköld) men lättare att repa.
#9 - 22 februari 2008 14:13
blir riktigt coolt (och dyrt) att ställa 4 hörnakvarium på dom bilad en cirkel. lättare att sköta också
#10 - 22 februari 2008 18:58
Akryl, som är fyllt med vatten, har bättre optiska egenskaper än glas. Små repor försvinner och blir osynliga och det upplevs som än mer genomskinligt än glas. Dessutom finns det polersatser som gör att man kan polera bort en ful repa, vilket är omöjligt på glas. Akryl är dock bra mycket dyrare!

Annons